Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:07

Wat een goed idee. Op het andere shettenforum waar ik zit krijgen we ook vaak de vraag of ze te zwaar zijn. Maar het gezicht alleen is niet het enige probleem. Zie als shet maar eens je evenwicht te houden onder iemand die een eind boven je uitsteekt. Ik hoop dat de penny erop ingaat. Die wordt veel door dit soort meisjes gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

Kreeg net de bit binnen.Staat er achterin een artikel over een meisje met een shet,echt geen gezicht.haar benen hangen voorbij zijn knietjes ik vermoed zelfs als ze haar voeten er uit halen dat ze bijna tot aan de grond komen.Best knap als je dressuur kan rijden met zo'n diertje,maar dan wel met een passende ruiter.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:46

silvana schreef:
Kreeg net de bit binnen.Staat er achterin een artikel over een meisje met een shet,echt geen gezicht.haar benen hangen voorbij zijn knietjes ik vermoed zelfs als ze haar voeten er uit halen dat ze bijna tot aan de grond komen.Best knap als je dressuur kan rijden met zo'n diertje,maar dan wel met een passende ruiter.

In het Bit stond het artikel van Ukkepuk ( ja een bokker) en als je dat goed gelezen had, dan had je kunnen lezen, dat zij JUIST wel ernom goed bezig is met haar shet. Zie ook even bij HAW daar staan foto,s en ook uitleg van hoe en wat. Dus niet iedere shetrijder over 1 kam scheren aub Haha! Want er zijn genoeg volwassene die wel op een shet passen en wel goed bezig zijn. ( verantwoord dan he)

viewtopic.php?f=10&t=846857

en lees eerst alle blz. voordat er gegilt word Haha! dan weet je waar ze mee bezig is

** okey heb hier niet alle blz gelezen heb de eerste 3 gelezen en sprong toen naar de achterste**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:50

Kijk dat is nu iets waar ik me aan stoor.Omdat het een bokker is ,is het goed Verward
Het blijft gewoon geen gezicht en mij maak je zelfs niet wijs dat het goed is voor het paard.Ongeachtzelfs haar gewicht,ze steekt zo langs alle kanten aan die pony uit,dat ik me niet kan voor stellen dat het voor het beestje goed is zo te lopen.Alleen het nadeel van paarden is dat ze zo ontzettend veel van ons verdragen en pas vaak veels te laat in verzet gaan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:53

silvana schreef:
Kijk dat is nu iets waar ik me aan stoor.Omdat het een bokker is ,is het goed Verward
Het blijft gewoon geen gezicht en mij maak je zelfs niet wijs dat het goed is voor het paard.Ongeachtzelfs haar gewicht,ze steekt zo langs alle kanten aan die pony uit,dat ik me niet kan voor stellen dat het voor het beestje goed is zo te lopen.Alleen het nadeel van paarden is dat ze zo ontzettend veel van ons verdragen en pas vaak veels te laat in verzet gaan.

nee nee, zo bedoel ik het niet
ik bedoel er enkel mee, dat zij als volwassen persoon op haar shet rijdt en er WEL goed mee bezig is.
En als je nu haar verhaal eens leest snap je wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:03

Maar esmeralda ik heb het artikel in Bit gelezen.Ik snap niet wat jij bedoelt met goed??
Ze gaat toch op die pony zitten.Kijk het nivo wat ze berijkt heb vind ik knap.daar is geen discussie over mogelijk.
Maar ik blijf haar veels te groot vinden.Ik heb wel gelezen dat ze van plan is een ander paard te kopen.Maar ik blijf haar te groot vinden om deze pony te rijden

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:25

bedoel te zeggen dat zij wel degelijk naar haar paardje luisterd. Onder "toezicht" staat van DA en therapeut. Dat zij dus niet klakeloos met haar paardje rond dendert. Zij voelt Zorro dusdanig aan, wat hij wel of niet kan. Dat bedoel ik. Ik weet neit of je het topic ook gelezen heb, maar daar legt zij het ook nog eens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:47

Nee ik heb haar topic niet gelezen.Maar ik ben niet zo onder de indruk van de begleiding van een Gp ruiter.Mij zegt het nivo van ruiter niet zoveel.

Wel de manier hoe men naar paarden kijkt.En hoe je het went of keert in welk jasje iemand het wil gieten.je kan nog zo goed zijn,maar ze blijft te groot.Ik denk dat ze het zelf ook wel inziet uiteindelijk gaat ze alleen op eigen terrein op wedstrijd en spreekt ze nu dat de pony door gaat naar haar nichtjes.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 18:12

Ik ben het hier helemaal met Silvana eens. Volgens alle maatstaven die tot in den treure op bokt herhaald worden, zou deze amazone te groot zijn voor deze pony (en ook deze lijstjes zijn samengesteld mbh dierenartsen, ostheopaten etc.)

Ik vind het dus nogal tegenstrijdig dat het nu dan wel kan omdat er 'juiste begeleiding' is of omdat je "wel goed" bezig bent. Te groot is toch te groot?

Ook ik vind het behaalde resultaat opmerkelijk en heel knap, maar dit maakt niet goed dat ze gewoonweg te groot is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:17

hmmmz; heb dit meisje maar eens een mailtje gestuurd.... wel vriendelijk, maar wel dringend.

dit kan zo niet! (zie 2e foto)

advertentienr:

12354722513

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 08:36

Tjonge JoyCiej007, dat ziet er inderdaad niet zo prettig uit. Het gekke is dat bijvoorbeeld dit meisje wel op zoek is naar strijklappen omdat ze weet dat de shet strijkt...ze let dus wel goed op het paardje wat je doet vermoeden dat ze er toch echt gek op is. Ik hoop dus echt dat het een kwestie is van onwetendheid en dat je mailtje helpt! Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:19

heb inmiddels een mailtje teruggekregen dat ze er 'maar' 2x per maand op rijd in het bos, en de rest longeert oid en van plan was te gaan mennen...

tsja, heb haar toch maar weer even vriendelijk, maar dringend verteld dat dit vergelijkbaar is met de situatie als mijn vader van iets over de 120 kg. 2x per maand even voor de lol op mijn rug gaat zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:54

joyCie was dit naar die ukkepuk?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:43

nee....

Een advertentie op MP van iemand die strijklapjes zocht voor haar shet. Zaten 2 foto's bij die advertentie, waaronder eentje dat ze dus op dat beest in het bos 'reed'.

maar, wel een voor rede vatbaar iemand. Meerdere bokkers hebben haar gemaild en als reactie stuurde ze ook heel netjes terug dat ze zowiezo al niet zo veel reed, en eigenlijk ook van plan was om er mee te stoppen, verder te gaan met longeren en mennen e.d.

Advertentie is inmiddels verwijderd.

Zie hier een eigengereite bokker, geen penny dit keer, maar iemand van redelijk volwassen leeftijd (lees: mijn leeftijd)
die het volgende schreef: (om te weten wie het is: zie het centrale topic op Shetlandersubforum: 'Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?'.

Iemand uit bovenstaand topic schreef:
ik zal me ook melden, Ik "rij" met mijn 1,80 en 67 kg ook wel eens op romeo (brede stevige shet, 1,15m)
met "rijden" en "wel eens" doel ik op 5-6 keer per jaar om mijn verzorgstertje te begeleiden op een buitenrit van ongeveer 3 km. Dat is zo'n 20 minuten.
Moeite heeft ie er niet mee aangezien hij niet bokt en uit zichzelf stevig doorloopt.
Verder heeft ie ook conditie omdat hij regelmatig voor de kar loopt.

diezelfde persoon schreef:
jawel
maar ik wil maar aangeven dat het allemaal minder erg is dan het lijkt. als een te zwaar iemand elke dag op zou rijden dan was het wat anders.
ik rij er 1 keer in de 2 maanden op (als het niet minder is) Clown sue me.

ps; de doodsbedreigingen liever hier dan via pb aub. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:51

Dat is inderdaad ook triest.met je 1.80 hoe verzin je het.Ik begleid mijn dochter ook op wandeling ,maar altijd met de fiets.Teneerste kan je sneller ingrijpen dan dat je zelf met een paardje bent en ten tweede laat een paard zich door een fiets minder op jutten.

gelukig zijn er dan nog mensen die wel voor rede vatbaar zijn.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 23:39

Ach Joyce...in datzelfde topic schrijft ook iemand die nu een eigen topic heeft geopend
viewtopic.php?f=145&t=851010&hilit=

Ik begin de moed eigenlijk een beetje op te geven om eerlijk te zijn Boos!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:41

massy is inderdaad een geval apart........ is na lang aandringen van o.a. mij gestopt met rijden... en nu; hupsa!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 23:46

wat jammer dat het geen stand hield en eigenlijk vind ik het heel kwalijk dat haar DA haar van gedachte heeft doen veranderen. Dat is dus de ellende en hetzelfde als in mijn kinderboerderij verhaal (heb nu dus gehoord dat de pony elke dag bereden wordt en er ook mee gesprongen wordt (met ruiter). Hier zegt de eigenaar ook gewoon...2 x eigen gewicht moet kunnen en nu een DA die dit vindt kunnen.

De kinderboerderij is hier trouwens vreselijk populair, de scholen zamelen ervoor in en de AH is een actie begonnen waarbij je bij boodschappen muntjes krijgt die je in een grote fles voor een lokaal goed doel kunt doen...die van de kinderboerderij is al ZES keer volgegooid (ter vergelijking..alleen de voetbalfles is ook al 1 keer volgeweest geloof ik)

De wantoestanden hier zijn vreselijk en niet alleen mbt de pony ben ik nu achter....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:58

De kinderboerderij is hier trouwens vreselijk populair, de scholen zamelen ervoor in en de AH is een actie begonnen waarbij je bij boodschappen muntjes krijgt die je in een grote fles voor een lokaal goed doel kunt doen...die van de kinderboerderij is al ZES keer volgegooid (ter vergelijking..alleen de voetbalfles is ook al 1 keer volgeweest geloof ik)

De wantoestanden hier zijn vreselijk en niet alleen mbt de pony ben ik nu achter....[/quote]

Wat een drama daar toch op die kinderboerderij! Ik blijf erbij het is echt een slecht voorbeeld!
Ik was hier al een tijdje niet geweest, maar ik lees dat er goede dingen zijn gebeurd! Hopen dat het iets opleverd! In ieder geval al goed dat iedereen zich ervoor in zet.
Onze shetten op de kinderboerderij zijn inmiddels even verplaatst omdat het in de herfstvakantie ontzettend druk is en mensen zoals eerder gezegd denken dat ze te pas en te onpas hun kind op een shetlander (veulen) kunnen zetten.
Heel erg vervelend, ze staan dus nu in een wei waar de mensen er niet bij kunnen. Vervolgens krijg je klachten over dat de shetlanders niet geaaid kunnen worden.. Verdrietig Gelukkig snappen de meeste mensen het na uitleg heel goed Pling
Na de vakantie gaan ze weer lekker druk naar het oude stekje.

Ben benieuwd of er nog iets gedaan wordt met jullie acties aan de bladen!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 00:02

Jij houdt mij toch heel positief over de mogelijkheden van een kinderboerderij hoor Def...ik hoop ook echt dat deze hier een utizondering is...het is alleen jammer dat die hier zo diepgeworteld in het dorp zit en het maar een klein dorp is...ik vrees dat het heel moeilijk zou zijn hier constructief iets te ondernemen...

Zijn er ook regels waar kinderboerderijen zich aan hebben te houden? Is daar controle op voor zover jij weet?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:18

Er bestaan een SKBN, kijk maar eens op http://www.stkinderboerderijen.nl/
Niet alle kinderboerderijen zijn hier echter bij aangesloten. Dat is erg jammer en volgens mij kan iedere gek die een paar geiten heeft een ' kinderboerderij' zijn. Hetzelfde als dat iedereen zich paardentandarts of hoefsmid kan noemen!
De kinderboerderij waarop ik werk is onderdeel van een bedrijf dat de veluwse vrijetijdssector exploiteert. Wij krijgen dus regelmatig controle en de vaste medewerkers hebben allemaal een passend diploma (beheerder, aspirant beheerder, dierverzorger).
Wij komen regelmatig op andere kinderboerderijen om daar te kijken hoe het er aan toe gaat. Omdat we dat erg leuk vinden, maar ook om te kijken hoe wij dingen beter kunnen doen. Deze kinderboerderijen zijn echter allemaal aangesloten bij de stichting. Dus de echte trieste gevallen gaan waarschijnlijk aan onze neus voorbij!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:10

@ Joyce - even over het meisje dat voor reden vatbaar leek. Ze zit ook op bokt (herkende de foto die jij hier had gelinked in haar profiel) en ik geloof niet dat ze bereikt is omdat haar DA schijnbaar hetzelfde heeft gezegd als de DA van Massy...

zie viewtopic.php?f=145&t=851010&hilit=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:32

Morgen ga ik naar Brabant voor de nationale indoor voor Shetlandpony's, en misschien dat ik daar Gerrit Band (hoofdredachteur paardenmagazine ROS) tegenkom. Weet niet zeker of hij er is maar 1 van zijn pony's doet wel mee (maar kan zijn dat die verkocht is en dus nu daar met n andere eigenaar is). in ieder geval, mocht ik hem tegen het lijf lopen dan zal ik het onderwerp eens aansnijden! Zie ik hem morgen niet dan ga ik maandag een mailtje opstellen en die naar hem versturen.

To be continued... Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:37

Op kinderboerderijen zijn shet's altijd het slachtoffer van ''paardengekken'' Ik heb een tijdje op een kinderboerderij geholpen en weet nog dat er altijd ruzie was om de pony, na een tijdje was hij vals en kwam er een nieuwe en zo ging het door.

Je hoort het wel vaker..helaas

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:40

@Eliine - super! goede aktie van je!!! Lachen

@ Farouche - wat jammer dat jij ook die ervaring hebt! Vreselijk is het!