Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:37

Ik moet eerst ff op visite, maar upload hem vanavond of morgen ochtend wel ff, dan plaats ik hemw el.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:38

Dat zou leuk zijn, ik heb toch niet eerder als morgenavond tijd.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:39

Oke Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:42

wat gaaf he
had er nieteens bij na gedacht dat je dit ook nog kon doen met een shet Tong uitsteken

ik ga ook eens hier en daar wat proberen Haha!
maar lees eerst hiet het allemaal eens door Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:43

Hij ziet er vrij makkelijk uit. Ik denk dat ik hem uitprint en van de week een keertje oefen Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:28

Paar vraagjes over het proefje: ik neem aan dat je zelf ook 'rent' als de pony in draf gaat? Mag je stemhulpen gebruiken voor overgangen naar draf en terug of moet dat met de zweep? Verder ziet het er idd makkelijk uit, maar de figuren moeten wel een beetje netjes en niet zwabberig, dat heb ik nog wel eens (volte groter of kleiner dan je eigenlijk bedacht had)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:47

Bij LL moet je altijd lopen, maakt niet uit in wat voor gang je pony loopt. Je moet hem dus zover verzamelen, dat hij op jou tempo draaft, of galopeerd.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:55

Ik meld mij even aan wil dit blijven volgen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:55

Je hoort gewoon flot te wandelen. Ik ga er van uit dat het wel met je stem mag(heb ook nog nooit mee gedaan).
Je moet zonder schofje starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:49

Ik doe altijd met schoftje, dat mag ik dan wel eens oefenen zonder (niet dat ik hier starten kan, maar voor het idee)

Mijn 21 jarige merrie heeft hoog in de sport gelopen en daar kan ik naast lopen in galop en draf, die doet ook bijna alles aan de lange lijnen. Bij Pepsi weet ik het eigenlijk niet, toch eens wat vaker oefenen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:01

Dennis schreef:
Je hoort gewoon flot te wandelen. Ik ga er van uit dat het wel met je stem mag(heb ook nog nooit mee gedaan).
Je moet zonder schofje starten.

Stemhulpen zijn toegestaan, maar ik probeer het toch altijd zo onopvallend mogelijk te doen. Liever klik ik met mn tong, en als mn pony daar niet direct op reageert (het is natuurlijk altijd een beetje lawaaiig en druk op een wedstrijd), geef ik een tikje met de zweep en in het uiterste geval geef ik een stemcommando. Ik doe het liever zonder omdat het er toch mooier uitziet als je pony op kleine aanwijzingen van gang veranderd.

Trouwens Dennis, ik zie dat je de proef gevonden hebt Knipoog Ik kon m overigens niet op mn pc vinden.. maar mooi dat je m nu al hebt!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:05

oei dat maakt het moeilijker
hmm filou en alleen al draven in rustig tempo Nagelbijten / Gniffelen
maar ga het zeker proberen Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:58

Gisteren eerst even gelongeerd, wat echt flut ging Nagelbijten / Gniffelen

Daarna toch maar even het longeertouw als LT bevestigd, op die manier hoe ik het eerst ook had en waarme het erg goed ging Lachen. Dit keer ging het weer erg goed, alleen het longeertou glijd heel moeilijk door de lusjes, waardoor Polly als ze nageeft en ik meer teugel geef mijn hand niet volgen.

Ook als ze nageeft, en ik trek ( om het zomaar even te noemen ) aan mijn teugel om de bocht om te gaan, gaat ze alleen maar dieper nageven, waardoor ze dus met heel erge stelling loopt, en het eruit ziet als Power en Paint Nagelbijten / Gniffelen.

Ik heb gisteren ook voor het eerst zweep hulpen gebruikt, en Polly had het al vrij snel door. Lachen Van wijken snapte ze no niks, maar dat vindik ook niet erg. Travers weer even egoefend, en ze snapte er duidelijk niks van, maar wat ze deed kwam weer aardig in de richting Lachen

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:07

gisteren onze nieuwe shet (11jaar) ook even aan de lange lijnen aangezien mijn zoontje er alleen maar op zit met een halstertje en zadeltje.

Hmm..longeren dat ken ik wel...maar ik wil het niet. Haha!

Helaas had ik geen singeltje waardoor de lijn of over haar rug ging of achter te slap achter haar kwam te hangen. Met singeltje is toch stabieler dus daar ga ik even naar op zoek.

Na een paar duidelijke aanwijzingen dat ik toch echt niet van schoppen en omver lopen gediend ben, was het mevrouw duidelijk en ging het de hele goede kant op. Ik kan schuin achter haar lopen en sturen gaat al heel aardig. Na een kleine 10minuten stappen en wat draven vond ik het meer dan genoeg en mocht ze lekker weer de wei op.

Ik had het nog nooit gedaan en het was echt heel leuk om te doen. Ik had niet verwacht dat ik het leuk zou vinden met zo'n kleintje. Ik ben meer van de dressuursport op een paard.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:19

ehm...ok....ik meld mij hier schoorvoetend als leek en kom dus met de meest basale vraag...maar..."wat heb ik hiervoor nodig?" Clown ....Ik zou dit graag eens proberen met Rohan. Ik longeer hem nu gewoon aan 1 lijn met halster en eigenlijk alleen op stem (ben aan het opbouwen naar "longeren" zonder lijn en halster omdat we ook een eigen gemixte combi van NH/VD doen)

Het is dus verstandig om eerst met een singel te beginnen, zoals uitgelegd op de 1e pagina? En dan als lijnen 2 gewone longeerlijnen? De lijn aan de buitenhand, loopt die gewoon achter zijn benen langs? En wat gebruik je later als LL-teugels?

*kruist vingers en hoopt dat ze niet voor 'penny' wordt uitgemaakt*

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:37

Woehoe Haha! Sinds twee weken loopt Barbara nu ook voor de koets, en ze loopt recht, voorwaarts, en wil erg graag werken. En dat recht lopen is erg fijn, kan ik nu terugreflecteren naar het ll Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:03

nathalie2302 schreef:
ehm...ok....ik meld mij hier schoorvoetend als leek en kom dus met de meest basale vraag...maar..."wat heb ik hiervoor nodig?" Clown ....Ik zou dit graag eens proberen met Rohan. Ik longeer hem nu gewoon aan 1 lijn met halster en eigenlijk alleen op stem (ben aan het opbouwen naar "longeren" zonder lijn en halster omdat we ook een eigen gemixte combi van NH/VD doen)

Het is dus verstandig om eerst met een singel te beginnen, zoals uitgelegd op de 1e pagina? En dan als lijnen 2 gewone longeerlijnen? De lijn aan de buitenhand, loopt die gewoon achter zijn benen langs? En wat gebruik je later als LL-teugels?

*kruist vingers en hoopt dat ze niet voor 'penny' wordt uitgemaakt*

Zijn helemaal niet zulke domme vragen hoor Knipoog LL is gewoon niet zo bekend in Nederland.. Met een Shetlander is het aan te raden om de lijn niet langer dan 5 meter te hebben. In de meeste ruitersportwinkels hebben ze een soort 'staplijnen' (zo heten ze in onze winkel in ieder geval) die zijn ongev. 2 meter per lijn, en als je er dan 2 aan elkaar maakt heb je een prima lijn, waar ook nog eens aan beide kanten musketonhaken zitten zodat het makkelijk aan het bit te bevestigen is. Met een schoftje is inderdaad makkelijker aan het begin. De lijnen haal je door de middelste ringen van het schoftje heen. De buitenste lijn loopt langs de kont, en als je zonder schoftje werkt, loopt hij over de rug heen. (kun je ook zien bij de 'basis uitleg' ) Veel succes ermee, en als je nog meer vragen hebt mag je ze gerust stellen hoor!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:28

Ik heb hier totáál geen ervaring mee maar ben even nieuwsgierig: Als je normaal rijdt, en je det zijgangen dan gebruik je je been, wat gebruik ipv je been als je werkt aan de lange lijnen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:03

imd schreef:
Ik heb hier totáál geen ervaring mee maar ben even nieuwsgierig: Als je normaal rijdt, en je det zijgangen dan gebruik je je been, wat gebruik ipv je been als je werkt aan de lange lijnen?

Het meest gebruikelijke is om een zweep en de lijn als vervanger te gebruiken. Als ik wil wijken laat ik mijn binnenhand iets zakken zodat de lijn wat meer tegen de buik aanligt, en als extra hulp leg ik ook de zweep tegen de buik aan. Reageert ze niet direct dan geef ik wat meer druk of een klein tikje met de zweep. En uiteraard sluit je je buitenhand wat meer om de buitenschouder op zn plaats te houden (maar dat is geen beenhulp). Op die manier kun je de beenhulpen aardig goed nabootsen.
Schouderbinnenwaarts, vraag ik haar iets naar binnen met mijn binnenhand, zweep leg ik tegen de kont aan, en met mijn buitenhand hou ik weer de buitenschouder eraan.
Schouderbuitenwaarts hetzelfde verhaal maar dan net andersom.
Travers, is het vooral belangrijk dat je de juiste stelling behoudt, anders wordt het een soort schouderbuitenwaarts. De zweep leg ik tegen de kont aan de buitenhand, mijn binnenhand hou ik er goed aan zodat ze stelling blijft lopen.
Het is even omschakelen maar zeer goed te doen als je maar duidelijk en consequent bent, en je pony van zichzelf al goed aan de hulpen staat. En uiteraard moet je pony qua bespiering er ook toe in staat zijn. Travers oid schudt je er niet zomaar even uit, en je kunt ook niet van je pony verwachten dat hij dat doet. Maar met veel geduld en veel oefenen kom je een heel eind aan de lange teugel Ja

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:35

Wat een goed idee om hier een topic over te openen!

Ik zag op de shetlandmanifestatie idd een paar hele knappe pony's lopen en had zelf ook zoiets van 'he, dat is leuk, maar hoe kom je aan informatie en hoe begin je, waar werk je naar toe, waar zijn evt wedstrijden'.

Weten jullie waar je evt les zou kunnen nemen? Is dat überhaupt wel mogelijk?

En wat ik me afvraag; pony moet ontzettend verzameld lopen als je zelf moet wandelen en de pony draaft of zelfs galoppeert. Hoe doe je dit als je ponybeest daar nog niet aan toe is? Ik heb een jong beestje en vind het niet gezond zoveel te verzamelen... ga je dan gewoon meer stappen? Of ga je met trainen dan toch rennen in draf? Doe je loswerken aan de dubbele longe?
Wie kan mij daar antwoord op geven? Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:55

lijkt mij dat je met trainen wel mee mag 'rennen' ? alleen wil dat haast niet met beide handen vol. en anders met longeren aan de dubbele longe? lijkt mij hoor maar horen we vast nog wel hier Haha!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:13

Ik doe ook aan lange lijnen, ik heb les met mijn verzorghaf in lange lijnen en dat pas ik dan weer toe op mijn shet.
ik heb idd ook gehoord dat je moet wandelen achter de pony als die draaft, galopeert alleen lukt me dat echt niet, als ik haar verzameld wil laten lopen moet ik zo hard in haar mond trekken dat het gewoon zielig is

ojah zo ziet het eruit bij mij aan de lange lijnen:

http://img392.imageshack.us/img392/6844 ... 016bh4.jpg

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:17

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:22

Ik ben momenteel ook met een jonge pony bezig, die van verzameling inderdaad ook nog geen kaas gegeten heeft. Ik werk hem eerst altijd even los aan de longeerlijn. Zodat hij even lekker de benen kan strekken en de frisheid eraf is. Verder stap ik veel en vraag ik steeds maar kleine stukjes verzameling in draf. Verder loop ik bij hem gewoon wat harder door dan bij mijn andere pony die al wel aan de verzameling toe is. Rennen doe ik eigenlijk niet, dan heeft mijn pony namelijk het idee dat ik hem aan het opjagen ben waardoor hij alleen nog maar harder gaat lopen. Verder werk ik de eerste 10 minuten altijd met singeltje. Doordat de lijn dan eerst door een ringetje gaat heb je een iets constantere aanleuning wat voor veel pony's erg prettig werkt. Zodra hij dan lekker los en ontspannen is ga ik zonder singeltje verder.