Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dennis schreef:Je hoort gewoon flot te wandelen. Ik ga er van uit dat het wel met je stem mag(heb ook nog nooit mee gedaan).
Je moet zonder schofje starten.
Ik kon m overigens niet op mn pc vinden.. maar mooi dat je m nu al hebt! 

. Dit keer ging het weer erg goed, alleen het longeertou glijd heel moeilijk door de lusjes, waardoor Polly als ze nageeft en ik meer teugel geef mijn hand niet volgen.
.
Van wijken snapte ze no niks, maar dat vindik ook niet erg. Travers weer even egoefend, en ze snapte er duidelijk niks van, maar wat ze deed kwam weer aardig in de richting
....Ik zou dit graag eens proberen met Rohan. Ik longeer hem nu gewoon aan 1 lijn met halster en eigenlijk alleen op stem (ben aan het opbouwen naar "longeren" zonder lijn en halster omdat we ook een eigen gemixte combi van NH/VD doen)
Sinds twee weken loopt Barbara nu ook voor de koets, en ze loopt recht, voorwaarts, en wil erg graag werken. En dat recht lopen is erg fijn, kan ik nu terugreflecteren naar het ll
nathalie2302 schreef:ehm...ok....ik meld mij hier schoorvoetend als leek en kom dus met de meest basale vraag...maar..."wat heb ik hiervoor nodig?"....Ik zou dit graag eens proberen met Rohan. Ik longeer hem nu gewoon aan 1 lijn met halster en eigenlijk alleen op stem (ben aan het opbouwen naar "longeren" zonder lijn en halster omdat we ook een eigen gemixte combi van NH/VD doen)
Het is dus verstandig om eerst met een singel te beginnen, zoals uitgelegd op de 1e pagina? En dan als lijnen 2 gewone longeerlijnen? De lijn aan de buitenhand, loopt die gewoon achter zijn benen langs? En wat gebruik je later als LL-teugels?
*kruist vingers en hoopt dat ze niet voor 'penny' wordt uitgemaakt*
LL is gewoon niet zo bekend in Nederland.. Met een Shetlander is het aan te raden om de lijn niet langer dan 5 meter te hebben. In de meeste ruitersportwinkels hebben ze een soort 'staplijnen' (zo heten ze in onze winkel in ieder geval) die zijn ongev. 2 meter per lijn, en als je er dan 2 aan elkaar maakt heb je een prima lijn, waar ook nog eens aan beide kanten musketonhaken zitten zodat het makkelijk aan het bit te bevestigen is. Met een schoftje is inderdaad makkelijker aan het begin. De lijnen haal je door de middelste ringen van het schoftje heen. De buitenste lijn loopt langs de kont, en als je zonder schoftje werkt, loopt hij over de rug heen. (kun je ook zien bij de 'basis uitleg' ) Veel succes ermee, en als je nog meer vragen hebt mag je ze gerust stellen hoor! imd schreef:Ik heb hier totáál geen ervaring mee maar ben even nieuwsgierig: Als je normaal rijdt, en je det zijgangen dan gebruik je je been, wat gebruik ipv je been als je werkt aan de lange lijnen?