Maximale gewicht op een shetlandertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:29

sannekeee schreef:
Toen ik heb nog niet had , reed er iemand van 45 kilo op , volgens mij , ging dat nog net .. Maar ik vind wel dat zoon beestje 30 kilo wel kan houden , en over dat hard gaan , hij stapt er draaft ook heel veel , hij is ook nog niet zo oud , en zit dus vol energie !! ..

Wil je het niet begrijpen?
- je kunt niet zien wat voor schade je aan richt onder de huid!
Jij denkt dat het wel kan, maar wetenschappelijk = dat natuurlijk kull.

Een shetlander (een oud model) kan maximaal 20% dragen van z'n lichaamsgewicht en dan mag de pony geen overgewicht hebben. Alles moet je erbij op tellen - zadel, schoenen en kleding!

Zo'n kleintje is doorgefokt en kan minder dragen dan 20%.
Als de pony 150 kg weegt, dan is 30 kg al 20% , dus incl alles!

Veel stratenmakers krijgen ook pas later last van hun licham, maar wel véél eerder en meer dan andere mensen met minder zwaar lichamelijk werk.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:31

nathalie2302 schreef:
45 kilo kan voor een pony van 87 cm toch niet, dat snap je toch hopelijk wel? Heb je gelezen dat onze dierenarts 50 kilo de absolute max vindt voor onze pony's en dat is incl. kleding, zadel e.d.? Onze pony's zijn volle shetlanders van rond de 1m10!!!

Het gaat dus niet om 1 van de pony's uit je profiel? Maar een jonger dier? Let erop dat je pony pas zo rond zijn zesde jaar volgroeid is, dus eigenlijk moet je daar ook rekening mee houden en hem dan niet maximaal belasten....

Daarbij weegt je zadel ook nog het nodige aan gewicht, tenzij je met een pannekoekzadel laat rijden of zonder zadel maar omdat je dan helemaal geen drukverdeling hebt moet je ook dan JUIST heel erg oppassen met overbelasting.

Uiteindelijk is het jouw pony en zul je doen wat jou goeddunkt, het zijn alleen maar tips om rekening mee te houden omdat het toch sneu zou zijn als jouw pony later de dupe is (vervroegde slijtage, been- en rugblessures) van je acties NU....

Tuurlijk snap ik dat !!!!!!! toen ik het hoorde heb ik zelfs zijn rug laten na kijk& !!
Maar ik bedoel hij heeft er niet iets erg van over gehouden !! ( GELUKKIG !!!!!! )
Er het gat over de jongeren op mijn profiel !! Bartje ..
Die is nu ong . 10 ?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:42

dus hij is ineens 6 jaar jonger dan in je profiel hebt neergezet.

Wel goed dat je er niet meer op rijd en hem hebt laten controleren

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:47

rossebol schreef:
dus hij is ineens 6 jaar jonger dan in je profiel hebt neergezet.

Wel goed dat je er niet meer op rijd en hem hebt laten controleren

Dat was een foutje .. Bloos
Maar ik heb er zelf nooit op gereden maar voor dat ik hem kende heeft iuemand anders er op gereden die zo veel woog .
Maar er was dus niks mis mee , en nu rijd er iemand van 31 op .. Haha!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:51

Als het qua gewicht en lengte verantwoord ik voor de pony, heb ik er persoonlijk helemaal geen problemen mee. Is één van beide of allebei niet verantwoord, zou ik dat niet laten doen.

Het lijkt mij dat iemand van 31 jaar oud toch wel behoorlijk zwaar is. Het kan misschien aan mij liggen natuurlijk. Of bedoel je iemand van 31 kilo? Dan heb ik er helemaal geen bezwaar tegen!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:26

Sorry.. ik was die 87 kilo vergeten. Dan vind ik 31 kg, zonder zadel te veel... Dan is voor mij de grens bij 25 kilo.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:52

Ingmar_ schreef:
Als het qua gewicht en lengte verantwoord ik voor de pony, heb ik er persoonlijk helemaal geen problemen mee. Is één van beide of allebei niet verantwoord, zou ik dat niet laten doen.

Het lijkt mij dat iemand van 31 jaar oud toch wel behoorlijk zwaar is. Het kan misschien aan mij liggen natuurlijk. Of bedoel je iemand van 31 kilo? Dan heb ik er helemaal geen bezwaar tegen!

31 kilo !! (kijk op mijn profiel voor je foto , het is Bartje !! Haha! )

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:18

Sorry, ik vond het nogal raar geformuleerd. Eenheden er achter zetten is wel handig.. 31 Kilo vind ik te zwaar voor zo een pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:58

Ingmar_ schreef:
Sorry.. ik was die 87 kilo vergeten. Dan vind ik 31 kg, zonder zadel te veel... Dan is voor mij de grens bij 25 kilo.

87 cm bedoel je Knipoog Tong uitsteken

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:30

Euhm.. ja Bloos Ik was er al op gewezen, maar bedankt.

Kimeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:43

Ik heb even een vraagje Knipoog

Ik rij op de manege altijd op een kruising tussen Shetlander en Welsh pony.
Ze is wel heel groot maar ik ben ook niet zo heel licht.... Bloos
Ongeveer 45 kilo, kan ik wel op haar rijden??
Haar stokmaat weet ik niet maar ze is wel groter dan een Shetlander en ook wel goed getraind Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:49

Kimeej schreef:
Ik heb even een vraagje Knipoog

Ik rij op de manege altijd op een kruising tussen Shetlander en Welsh pony.
Ze is wel heel groot maar ik ben ook niet zo heel licht.... Bloos
Ongeveer 45 kilo, kan ik wel op haar rijden??
Haar stokmaat weet ik niet maar ze is wel groter dan een Shetlander en ook wel goed getraind Knipoog

smurffie @ [YRT] [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 4!

Je moet ook kijken hoe lang je zelf bent.
Als zij niet te klein voor je is zou het gewicht waarschijnlijk wel kunnen. Vergeet alleen niet dat het zadel en jouw kleding ook nog genoeg weegt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:59

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:53

heejjxx
ik zit met een vraagje, omdat het hier toch gaat over het gewicht, wel ik ben een meisje van 14 (bijna 15) ben amper 1m50 en weeg zo'n 36 kg. ik hou ontzettend veel van shetlanders, en ik heb een paar maanden geleden gereden op eentje van ong. 95cm schoft, hier kon ik qua lengte nog mee rijden, en mijn gewicht leek geen probleem. nu overweeg ik om zelf een shet te kopen, maar ik zou het jammer vinden moest ik er nooit mee kunnen rijden. Kan iemand mij helpen ?
Grtjs..

PS: volgens dokters word ik zoieso niet groter dan 1m60 Verdrietig , en ik heb geen aanleg voor overgewicht, eet veel vetten, maar deze hebben op mijn lichaam geen enkel effect

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:16

Waarschijnlijk NOG geen effect de vetten, t/m min 14e had ik er ook geen last van, daarna wel Knipoog
Ik zou dan iig een grotemaat gaan zoeken maar eerst zeer goed erover nadenken: want misschien wordt je wel groter en zwaarder Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:19

Ik zou ook zeker geen shet aanraden als je wilt blijven rijden.
Mijn gewicht veranderde ook na m'n 14de (was altijd plat). Daarbij kunnen je wensen veranderen, zeker op jouw leeftijd. Zo vond ik wedstrijden toen ook niks, terwijl dat dus later veranderde. Koop een pony voor de toekomst en dus veelzijdig en groot genoeg. Met een pony van 1.50 zou je straks ook bij de paarden kunnen rijden met wedstrijden.
Zelf ben ik 172 en mijn paarden zijn rond de 165 en de 172, dat staat echt het mooiste. Niet alleen is het plaatje belangrijk, maar als het plaatje lelijk is, dan is de verhouding niet goed en dat maakt het rijden moeilijker. (al dan niet schadelijk voor de pony/paard)

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:19

Ach, ik zie wel, als ik er eentje zou kopen kan ik hem altijd nog houden als ik een grotere koop! (die heeft ook gezelschap nodig Haha!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:38

onderschat de kosten niet

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:31

Per shet is het denk ik anders. Ik rij ook nog op mn shet maar ik ben zegmaar wel met me laatste 2 maandjes bezig. Maar ik denk dat het er ook aan ligt hoe je pony getraind is en of je pony er moeite mee heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:56

mleenbos schreef:
Per shet is het denk ik anders. Ik rij ook nog op mn shet maar ik ben zegmaar wel met me laatste 2 maandjes bezig. Maar ik denk dat het er ook aan ligt hoe je pony getraind is en of je pony er moeite mee heeft.

Als de pony er moeite mee heeft, dan ben je te laat.
Daarbij kun je niet in de shet kijken en kun je je byzonder vergissen in het uiterlijk en z'n draagkracht.
Hou gewoon de max aan (20& van het gewicht als de pony niet te zwaar is, anders minder) en zorg ook voor en ruiter die past en dus niet te lang is.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:01

nu jah, ik ga gwn iets kopen waar ik me goed bijvoel, als ik er niet op kan rijden is dat jammer, maar kga het beestje zeker niet dumpen als het niet zou gaan, verzorgen is eigenlijk veel leuker ^^

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:30

Ik ben van plan om een shetlander te kopen Lachen Wat voor type het wordt weet ik nog niet, waarsch. wel rond de 90 cm. Maar ik zou er alleen een kindje van rond de 30 kg. op laten rijden. Vind het ook belangrijk dat de pony dan in goede conditie is en dat het werk wordt afgewisseld zodat de rug niet steeds op dezelfde manier belast wordt Lachen
Ik blijf dit topic even volgen Ja

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:57

@ _justlove .. Leuk! Ik denk ook dat het niet zo erg is als de conditie goed is, en het werk een beetje word afgewisseld.

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:28

Candy_x3 schreef:
@ _justlove .. Leuk! Ik denk ook dat het niet zo erg is als de conditie goed is, en het werk een beetje word afgewisseld.

Een goede conditie heeft vooor het dier ook alleen maar voordelen Ja En als je dan een geschikte ruiter voor je pony kan vinden die gewoon niet te zwaar is, is het leuk voor zowel de pony als voor jezelf om naar te kijken en van te genieten Bloos Knipoog Waarschijnlijk wordt het een veulen die tot zijn/haar 2,5 jaar in de opfok blijft, dus ik hoef me nog niet zo druk te maken over een geschikte ruiter Tong uitsteken

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:16

Fijn!
Nu ja, een geschikte ruiter vinden is niet altijd makkelijk, mag gwn niet te groot zijn, gewicht is eigenlijk niet zo erg. Natuurlijk geen 100kilo hé, maar 50kg kan er gemakkelijk op. Gewoon iemand die niet te groot is, meewandellen is nogal vervelend, zowel voor de ruiter als de shet. .