sannekeee schreef:Toen ik heb nog niet had , reed er iemand van 45 kilo op , volgens mij , ging dat nog net .. Maar ik vind wel dat zoon beestje 30 kilo wel kan houden , en over dat hard gaan , hij stapt er draaft ook heel veel , hij is ook nog niet zo oud , en zit dus vol energie !! ..
Wil je het niet begrijpen?
- je kunt niet zien wat voor schade je aan richt onder de huid!
Jij denkt dat het wel kan, maar wetenschappelijk = dat natuurlijk kull.
Een shetlander (een oud model) kan maximaal 20% dragen van z'n lichaamsgewicht en dan mag de pony geen overgewicht hebben. Alles moet je erbij op tellen - zadel, schoenen en kleding!
Zo'n kleintje is doorgefokt en kan minder dragen dan 20%.
Als de pony 150 kg weegt, dan is 30 kg al 20% , dus incl alles!
Veel stratenmakers krijgen ook pas later last van hun licham, maar wel véél eerder en meer dan andere mensen met minder zwaar lichamelijk werk.
, en ik heb geen aanleg voor overgewicht, eet veel vetten, maar deze hebben op mijn lichaam geen enkel effect
Wat voor type het wordt weet ik nog niet, waarsch. wel rond de 90 cm. Maar ik zou er alleen een kindje van rond de 30 kg. op laten rijden. Vind het ook belangrijk dat de pony dan in goede conditie is en dat het werk wordt afgewisseld zodat de rug niet steeds op dezelfde manier belast wordt