Te groot? Te zwaar? Door de nek onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Re: Te groot? Te zwaar? Door de nek onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:56

Hallo,
even iets anders. Met welke formule kan je berekenen hoeveel een shetlander op zijn rug kan dragen?
Groetjes Melissa

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:01

Een shetlander kan maximaal 20 % van zijn eigen gezonde gewicht dragen, als je aan de grens zit meot de shet zeker wel goed getraind zijn. Meer dan dat is echt niet gezond meer

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:01

Loesje88 schreef:
nee, dat is alleen zo in de discussietopics.
en misschien moet de TS dan ook wat meer toegeven, ze vraagt om een antwoord, om een mening, dan krijgt ze die, en dan is het 'Nee maar...'

Ja precies Lachen
End at ze dit topic opent geeft eigelijk toch al aan dat ze wat twijfelt, niet waar? Anders zou ze geen meningen vragen.. lijkt mij Clown

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:17

Als jullie meteen denken dat ze dan twijfelt dan moeten jullie dat lekker denken.. Ik denk dat ze zelf wel beter weet!!En dat et alleen in de discussietopics is, is niet helemaal waar want het gebeurt ook wel in andere topics!!!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:18

*Waarom praat jij voor haar eigenlijk? Clown

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:21

IK praat niet voor haar!!
Maar ik heb even voor jullie opgezocht dat een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht kan dragen!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:29

chanty schreef:
IK praat niet voor haar!!
Maar ik heb even voor jullie opgezocht dat een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht kan dragen!!

Ik quote mijn eerste post even voor je, anders moet ik het weer opnieuw typen:

ik vraag me af of iemand het ooit uit geprobeerd heeft, of een shet een gewicht van zo'n 200 kilo kan dragen. of zoals sommige zeggen, het dubbele van zijn eigen gewicht, zo rond de 400 kilo. Ik geloof daar zelf niet in. Of het nou geprobeerd is of niet, ik geloof gewoon niet dat dat goed is. misschien kunnen ze het wel even houden, maar er echt mee aan het werk gaan? Ik zal mijn shetje er niet voor uitlenen om het uit te testen. En ik vraag me af of de mensen die dit beweren hun geliefde pony hier voor uit zullen willen lenen.

tuurlijk, het zijn sterke pony's, en ze kunnen veel hebben. maar 200 of 400 kilo, nee dat gaat er bij mij niet in.

Wil jij een shet aan mij uitlenen zodat ik 2x zijn eigen gewicht op zn rug kan zetten, om te kijken of hij dat houden kan, en of hij er flink wat werk mee kan verrichten?? Een strandrit bijvoorbeeld?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:29

nee trekken.. hij kan volgens mij 2x zijn eigen gewicht trekken..

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:35

* Ik wou net zeggen! Volgens mij is het ook trekken, daarom zijn ze goed geschikt voor een menwagen Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:45

horsewisper schreef:
Ik zou stoppen met rijden, Misschien heeeel af en toe een klein ritje maar om regelmatig te rijden met jou lengte EN gewicht, Zou ik het niet meer doen.

Ze zeggen vaak shetten kunnen veel hebben, Ze alten het niet merken. Dit is waar. Wanneer je het wel begint te merken ben je al te laat. Vele luisteren niet, Maar misschien jij wel.

Dus volg het advies.

Vind het nou net lijken of jij ALLES weet.
Je hebt der geen foto van dus kan moeilijk oordelen.
vind het nog wel kunnen! ze geeft zelf al aan dat het maar af en toe is dus,

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:47

Ja maar ze geeft ook aan dat ze strandritten rijd. En dat
is vooral voor een shet met die korte beentjes echt heel
zwaar.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:56

Strandritten zijn zowiezo al veel zwaarder dan in bak of over te straat! Zou het zeker niet aanraden om dat te doen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:23

Citaat:
Shetlanders zijn verschrikkelijk sterk, op de shetland eilanden rijden er zelfs volwassenen op

Heb ik ook al gezegt, en dit KLOPT wel! En begin nu niet dat ze dan niet meegaan ofzo!

Citaat:
Doe nu niet of iedereen hier het meeste verstand heeft van shetlanders want daar schiet je toch niets mee op..

inderdaad Gaaaap

Citaat:
En typisch bokt ja bij de meest edingen vliegen jullie erop af.. Je kan het ook op een andere manier brengen.. Zou een stuk vriendelijker overkomen.En j aiedreen zegt hetzelfde maar praat iedreen voor zichzelf, nou nee sommige praten gewoon mee omdat ze hier niet hun eigen mening durven te geven voor iets

Klopt ook wel, kom gewoon uit voor je mening, en t'is niet omdat er hier twee telkens maar commentaar geven dat je daar voor je mening niet mag zeggen! En probeer het gewoon vriendelijk te zeggen; is dit zoveel gevraagd?

Citaat:
Vind het nou net lijken of jij ALLES weet.
Je hebt der geen foto van dus kan moeilijk oordelen.
vind het nog wel kunnen! ze geeft zelf al aan dat het maar af en toe is dus

Danku,toch nog iemand die dit durft zeggen, en dit dus ook vind!

En de ts weet het nu ondertussen wel hoor! (niet dat ze er daarom mee akkoord gaat!)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:22

Vind dat het gewoon kan hoor!, vooral als ze er op de shetlandeilanden ook door volwassenen op word gereden
En die strand rit, weet ik verder ook niet als het ponytje der plecier in heeft

(mening aan gepast)
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 01-11-06 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:24

nou woow die 2x in het jaar..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:27

dan snap ik niet dat je dat noemt... maargoed zelfs voor de 2x in het jaar, ieder jaar wordt je groter, en daarbij vanzelfsprekend zwaarder..

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:29

Ik had een shet van ong 85 cm, best strek en breed ding. Maar toen ik 45 kilo woog en 1.50 m was ben ik gestopt met rijden. Elke dag lekker wandelen/vertroetelen en klaar maken om voor de kar te gaan lopen. Ikzelf was allang gestopt met rijden. Hij kan je mischien nog wel dragen maar toch..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:30

Ze is 16 hoor. Dus ivm het bijkomen en Groeien .. klopt het niet helemaal Bloos

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:32

ik hobbel nu al 6jaar rond op die pony eerst byna 4x in de week nu 1 á 2 x..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:42

Even ter vergelijking. Ik ben bijna een jaar geleden gestopt met rijden op mijn welshje van 1.15m hoog. Ik weeg/woog toen net 50 kg, en was/ben 1.60m lang. Ze vond het nog hardstikke leuk, maar een pony kan niet voor zichzelf beslissen wat wel of niet goed voor hem is qua ruitergewicht. Een paard weet dat soort dingen alleen op het moment dat zijn zintuigen prikkels krijgen hiervoor. Ga jij lekker met je shetje het strand op, vindt hij dat hardstikke leuk, tuurlijk. Maar hij kan niet op dat moment aanvoelen dat het eigenlijk veel te zwaar voor hem is.
... Op een shet zou ik ook niet meer dan 45 kg zetten, en ZEKER niet voor strandritten en dergelijke, dan leg ik hem toch echt op 40kg.

Vind het trouwens niet zo heel raar dat de pony steeds harder wil, als je erop zit; dan is het gewicht namelijk makkelijker voor hem te dragen. Hoe harder hij gaat, hoe makkelijker het is om evenwicht te behouden.

Als jij zo groot bent, en op een shet gaat rijden, is het niet alleen het gewicht dat te zwaar is, maar je lengte werkt ook nog eens als een hefboomwerking, waardoor je het nog veel zwaarder maakt voor de pony. Ook ga je door je lange benen verder achter op de rug zitten, waardoor je foute puntbelasting krijgt.

ga lekker met je shet fietsen, wandelen, vrijheidsdressuren, enz enz... maar stop met rijden! Het is even niet leuk, maar als je eenmaal doorhebt wat voor andere leuke dingen er zijn, komt het helemaal goed...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:52

Hej, ik snap je 'vergelijking' maar een Welshje kan je echt niet vergelijken met een Shet hoor. Shetten kunnen meer dan 50 kg aan! Er gaan volwassenen op gaan rijden bij de shetlandeilanden. Moest je heel het toppic gelezen hebben (mss heb je dat wel gedaan) zie je dat dit hier al is geplaatst! Lachen

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:54

ik benader haar niet met me benen.. en merk ook niet dat ze me te zwaar vind.. moet ik dan doen klein kindje erop zetten die ze er vervolgens af gooit. nou liever niet verkom die ongelukken wel. nog maals het is maar 1á2x in de week dat ik dr ff op rond hobbel. en 2x of soms nog geen eens eventjes naar het strand. dat ook maar een uurtje.. ga niet 4uur met dr weg ofzo. denken jullie wel niet..

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:59

Zodra we erop zitten en ze ziet een grasveldje gaan dr oortjes naar voren en gaat heel hard galloperen.. zo leuk als ze heb vind. We takelen dr heus niet af we weten zelf wel of we het fout doen of niet..!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:00

En ook de vorm is ander hé Lachen shet's zijn meestal ook wel wat steviger waar door je benen anders uit komen! Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:02

Ben het met jullie eens! die pony geniet der van! houde zo zou ik zeggen Haha!