Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:29

Citaat:
Je moet niet vergeten dat shetlanders vrij stevige/ sterke pony's zijn!

Vroeger wel, maar nu steeds minder hé!

esmee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:48

Ja klopt, en dat is juist zo jammer, de oorspronkelijke shetlander, vind ik veel leuker! Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:48

esmee_ schreef:
1/5 van z'n eigen gewicht is wel heel weinig hé?!
Ik denk dat als je een normaal, wat fijner c-pony naast een shetlander zou zetten, de shetlander en de c-pony hetzelfde gewicht kunnen dragen! Ik heb namelijk een shetlander van 98 cm ingereden en ben zelf 1.62 en weeg 43. Hij had er geen problemen mee, niet van zijn rug, en niet van zijn beentjes!
Je moet niet vergeten dat shetlanders vrij stevige/ sterke pony's zijn!

natuurlijk merk je dat niet direct, als je een goede band hebt met zo'n dier zeker niet. die wil jou plezieren. pas later komt de slijtage, en als je dat merkt ben je dus al te laat. dat van de C-pony is echt niet waar. ook shetten hebben geen botten van gewapend beton.

waarom moet iedereen toch steeds kijken wat het maximum is, of proberen het maximale te dragen gewicht op te drijven. is dat rijden dan zó belangrijk? denk eens aan je pony en zijn gezondheid, dat is toch het belangrijkste?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:45

20 % van eigen gewicht kunnen dragen vind ik persoonlijk behoorlijk veel. dat is toch een aardig gewicht in verhouding.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:00

Beter te "weinig" gewicht en dat je voorzichtig bent dan dat je nog vrolijk doorrijdt en je de rug verkloot....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:03

Inderdaad

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:36

Zo denk ik er ook over!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:00

hèhè... eindelijk iemand die het begrijpt! je hoeft niet naar de grens te tasten, speel gewoon op safe en er is niks aan de hand!

ikndheidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:27

volges mij is het per shetlander heel verschillend
ik ben 50 kilo en ik rijd weleens op een shel van 25 jaar oud die is heel lief en kan mij nog makkelijk dragen
maar waar mijn verzorg pony staat is er ook een shet maar die kan mij niet dragen terwijl die steviger is gebouwd

nd hoe ik weet dat ie mij niej kan dragen ......
eingelijk wel een sielig verhaal ik nd mijn vriendin waren bij n=mij versorgpony alleen die had een klijn wondje opgelopen waardoor wij het geen goed iedee vonden om te gaan rijden we wouden eers een jaarling gaan poetsen maar omdat mijn vriendin wat banger is voor paarden enz.. hadden we de shet gepakt nd we hadden hm gesadeld en toen zij ik zal k om hn gaan hangen om te kijken of ie is ingereden maar toen ik half op die pony hong riep mijn vriendin hooooo stop hij zakt bijna door zijn beentjes
zelg bij haar die zon 15 kilo lichter is begondie helemaal te knikken....
nu gaan we hm telkes longeren en met hm aan de hand springen dat vint ie heel leuk

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:37

Heb jij geen Nederlands in je lespakket?? Dit leest echt zwaar irritant Nagelbijten / Gniffelen
Hoe oud was die shet waarop je ging hangen? Als ie nog niet is ingereden en het dus niet gewent is om gewicht op zijn rug te hebben dan kan het best dat de shet er anders op reageert, maar daarom hoeftie nog niet door zn beentjes te zakken, misschien verstapte hij/zij zich wel? Vind het een apart verhaaltje in hoeverre ik het kon begrijpen...

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:36

ik weeg zelf 45 en 1.62 maar ik rijd niet meer op m'n shet omdat ik het wel zielig vind, en ik rijdt gewoon op m'n andere verzorgpaard Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:43

ikndheidi schreef:
volges mij is het per shetlander heel verschillend
ik ben 50 kilo en ik rijd weleens op een shel van 25 jaar oud die is heel lief en kan mij nog makkelijk dragen
maar waar mijn verzorg pony staat is er ook een shet maar die kan mij niet dragen terwijl die steviger is gebouwd

nd hoe ik weet dat ie mij niej kan dragen ......
eingelijk wel een sielig verhaal ik nd mijn vriendin waren bij n=mij versorgpony alleen die had een klijn wondje opgelopen waardoor wij het geen goed iedee vonden om te gaan rijden we wouden eers een jaarling gaan poetsen maar omdat mijn vriendin wat banger is voor paarden enz.. hadden we de shet gepakt nd we hadden hm gesadeld en toen zij ik zal k om hn gaan hangen om te kijken of ie is ingereden maar toen ik half op die pony hong riep mijn vriendin hooooo stop hij zakt bijna door zijn beentjes
zelg bij haar die zon 15 kilo lichter is begondie helemaal te knikken....
nu gaan we hm telkes longeren en met hm aan de hand springen dat vint ie heel leuk

de boodschap lijkt mij wel duidelijk. zelfs als die shet getraind is ben je er nog te zwaar voor. deze pony geeft het duidelijk aan, de andere niet. maar je kunt er uiteraard wel vanuit gaan dat het niet verstandig is om op die andere nog te rijden. die geeft het misschien niet aan, maar toch. better safe than sorry!

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:05

ik ben 1.67 en ik weeg 53 kilo, als ik op straat rij zeggen mensen mij : ben je niet te groot voor je pony, en dan zeg ik meestal nee, de mensen die zeg maar wel 'verstand 'hebben van paarden vinden dat ik er nog makkelijk op kan.

wat vinden jullie??

Het s een shet van 1.10 hoog, heel stevig gebouwd

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:09

Ik heb even in je profiel gekeken en vind het nog wel kunnen, maar ga er maar niet vanuit dat je over 2 jaar nog op m zal rijden als je gewicht en lengte toenemen.. Lachen

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:10

haha okeej dankje wel:P haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:13

Nadinne_kees schreef:
ik ben 1.67 en ik weeg 53 kilo, als ik op straat rij zeggen mensen mij : ben je niet te groot voor je pony, en dan zeg ik meestal nee, de mensen die zeg maar wel 'verstand 'hebben van paarden vinden dat ik er nog makkelijk op kan.

wat vinden jullie??

Het s een shet van 1.10 hoog, heel stevig gebouwd

Ik vind je wel te groot.
Niet alleen voor het plaatje.
Stel dat hij er later wel last van krijgt doordat jij zo graag wilde rijden....... ?!
Ik vind het te risicovol om zo door te rijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:11

Je bent zeker te zwaar en te groot om te gaan springen

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:29

sorry maar een shet kan meer dan 50 kilo dragen... het zijn echte werkers en leergierige pony... ik vind de meeste shet's die ik zie zielig.. ze staan maar in de wei.. er word weinig met ze gedaan.. shets zijn echt werkers... ik ben 18 jaar.. weeg 57 kilo en ben 1.65 ongeveer.. ik rij ook wel eens op mijn oudste shet.. niet vaak omdat ik binnenkort weer met hem ga trainen.. en mijn jongste is nu 4 jaar.. en die heeft alleen nog maar zadel opgehad.. het heeft er ook me te maken wanneer je begint met rijden... meesten beginnen als ze 3 zijn,... ik niet.. ik doe ze af en toe zadel op.. mijn vriend is 80 kilo en die heeft ook al voor de lol op de oudste gezeten.. en mijn shet had het niet eens moeilijk mee.. er staat en word vaak door paardendeskundige gezegt dat een shetlander een volwassene kan dragen met gemak... ik denk bij een volwassene aan 80 kilo... als shetlanders niet tegen werk kunnen had ik ze niet gekocht.. ik heb al tuig en de kar die ik gekocht heb word op dit moment opgeknapt.. wat ik ook vaak krijg te horen of het niet erg is dat al dat haar voor de ogen zit..... Verward dat beschermd hun ogen juist tegen vliegen..... kijk op en mini shet moet je niet rijden.. maar een normale formaat shet kan het makkelijk aan.. mini shet is in mijn mening een kijk en knuffel pony... normale formaat shet natuurlijk ook een knuffel pony, maar ze werken ook maar al te graag.. teminste die van mij dan.. en ze hebben er natuurlijk niet altijd zin in..

reden dat ik nu seriuezer ga trainen komt omdat ze 3 week geleden allebij zijn gecastareerd... ze werden iets te vrolijk in hun hoofd als ze een ander paard roken... Tong uitsteken Knipoog

ik heb ze van jongs al gelongeerd en gewandeld langs de weg.. zelfs lekker met ze fietsen.. maar op een duur werden ze met fietsen en lekker rustig wandelen iets te vrolijk in hun hoofd.. dus binnenkort laat ik ze rustig wennen aan het mentuig en dan ga ik met ze op menles..

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:30

ik zou er ook niet mee gaan springen... daar geef ik karoliena gelijk in..

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:33

Heey,
Ik had een site gezien, en daar stond per ras, hoeveel ze maximaal
kan dragen, en er stond dat een shetlander 40 kilo kan dragen.
Ik zal die site proberen te zoeken...
DoeiDoei

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:40

shetlanders kunnen 20 % van hun eigen gewicht dragen MAXIMAAL, omdat ze dus ene erg robuust ras zijn

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:41

in de paarden wereld wordt veel tegengesproken.. geld trouwens voor alle dieren in de dierenwereld... merk je snel.. ik weet niet of iemand dat ooit op televisie heeft gezien met die broer van carlo (weet achternaam niet meer.) hij heeft pluk de dag gedaan.. maar die was een keer bij anky van grunsven. die moest toen eerst ook op een shet van anky... jaaaaa... het is echt waar.. toen zei hij ook duidelijk tegen anky dat ze het recht in de camera moest zeggen dat het NIET zielig is om een volwassen op een shetlander te laten rijden.. en dat was een normale formaat shet.. bij normaal denk ik 90 cm...

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:03

ik zou graag die site willen lezen, want je iedereen heeft een eigen mening over of je nou wel of niet groot of te zwaar ben. eigenlijk zou ik het wel eens van een deskundige ofzo iets willen horen.
Ik geef 'dakie'gelijk, meestal staan ze maar in de wei voor de gezelligheid, maar mijn shet vind het juist leuk om lekker op buitenrit te gaan, want dat doe ik eigenlijk alleen maar...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:57

ik vind Kees een erg leuke shet, en voor kleine buitenritjes zou het nog nét kunnen denk ik. maar wat je er nu allemaal mee doet, springen en crossen enzo, komt de pony echt niet ten goede. maakt niet uit van Anky zegt, zij is immers ook geen DA, en geen shetten gewend. tenminste niet op die manier. vaak zie je dat mensen met grote paarden het juist wel vinden kunnen, maar dat is gewoon niet zo. 20% maximaal, bij een shet op optimaal gewicht. dus niet te licht en niet te zwaar. punt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:23

Ik vind het raar dat je tot het uiterste wil gaan bij een shet of ander paard.
Wanneer je eerlijk kijkt naar het plaatje, kun je zien dat de groote en het gewicht niet optimaal zijn.

Wanneer je paard net een peesblessure heeft gehad, ga je daar
toch ook niet mee springen?

Dat is toch gewoon nadenken?
Maakt niet uit wat andere zeggen, mijn verstand zegt dat dát niet gezond is en risicovol voor dat paard of voor die pony.
Tevens mijn dierenarts bevestigde mijn idee daarover.