NMPRS Hengsten Keuring 2 april 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: NMPRS Hengsten Keuring 2 april 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:36

Valt toch nog mee ilse

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:37

Oef daar heb je nog wat werk aan Ilse :P maar nog tijd genoeg!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:59

Ik kom waarschijnlijk kijken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:07

de namen komen wel online toch?
Anders gaat het moeilijk onthouden worden voor mij welke ik allemaal wil zien.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:00

Gewoon gaan zitten en alles bekijken hahaha.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:03

hahaha ja dat is een optie :+
Zijn er maar 2 ringen dan bij de HK? Bij de merriekeuring was alles bekijken echt geen optie en had er daar ook aangeduid, maar 1tje kunnen zien.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:20

Ja 2. Oude en nieuwe jaargang.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:24

ilse_89 schreef:
Nou.. ik stel jullie voor aan meneer speknek.. Als hij zo naar de keuring moet, behoud hij zijn 1ste premie dus niet :-p

Wat doen jullie allemaal om de hals mooi te krijgen met trainen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:36

Ik heb hier een uitgesproken mening over (en ik doe niet eens mee dus ik heb lef om dit te zeggen :o ik hoop niet dat ik mensen heel erg aan val...) Behalve ook een stuke genetische aanleg, krijgt een paard een mooie hals als hij goed getraind word, en training van de hals betekend dus niet vastbinden met touwtjes bij longeren of het "in de krul trekken" bij mennen of lange lijnen. Net als bij een groot paard zouden ze de kleintjes eens meer op de achterhand getraind moeten worden en meer "van achter naar voren" getraind moeten gaan worden (wat overigens onmogelijk is in de 2-3 maanden training die ze voor een keuring krijgen hoor).
Ik zie onwijs veel foto's voorbij komen met bitten half door de mond heen of paarden die een spectaculair voorbeen hebben maar de achterhand niets draagt, en ik vind dat echt oprecht heel erg zonde!!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:43

Ik twijfel nog of ik ga kijken met mijn dochter.
Mijn merrie is nog maar 1.5 dus die moet nog 2 jaartjes wachten op de merrie keuring.
En t is zo'n p*kke eind rijden voor me :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:46

ClaudiaHS, als je iets hebt met het ras, is het absoluut de moeite waard :j :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:54

Nouja ik heb dan sinds 4 maanden een NMPRS merrie.
Echt een geweldig beest met leuk karakter.
En schijnbaar interessant papier (zelf geen verstand van)
Dus ik vind het wel leuk om te zien hoe het er aan toegaat met zo'n keuring en natuurlijk vast naar een aankomende date te kijken voor m'n meisje :D

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:58

Ben ik met je eens Linda. Mijn merrie had voor de keuring weinig bespiering op haar hals (tijdens haar dracht niks met haar gedaan) Dit kreeg ik voor de keuring niet meer helemaal bij. Mijn hengst heeft daarintegen een speknekje gekregen, dus ik vroeg me af hoe mensen dit op verschillende manieren trainen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:00

De hals doe ik wel met een elastiek, maar niet strak aangespannen, meestal hangt die los omdat ze heerlijk ontspannen zijn en dus over de rug gaan dragen. Balkjes draven doe ik heel erg veel, probeer tijdens het longeren zeker de helft drafbalken te leggen zodat ze ook dragen. Op de achterhand werken vind ik heel moeilijk bij die kleintjes, maar ga een "dressuur" les doen met marley zodat ik het later ook kan toepassen op mijn andere dames.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:17

Ik denk dat je eigenlijk op dezelfde manier zou moeten trainen. Een speknek is vet, dus afvallen en spieren trainen. Maar natuurlijk is er ook wel een hoop genetisch bepaald. 1 van mijn merries heeft een iel, ingestoken halsje, daar krijg ik niet ineens een mooie ronde, gespierde kap op... :')
Ik train haar ook de hele winter niet dus ik zal ook nooit kunnen zien wat de training in de loop der tijd met haar hals zou doen. ;)
En natuurlijk goede voeding :j

In ieder geval bereik je niets door het koppie maar vast te binden aan de longe, probeer ze eerst maar te laten ontspannen tijdens het werk, dat zie ik al bij heeeeel weinig kleintjes terug ;)
probeer de achterhand te activeren, werk er naar toe dat je veel overgangen en tempowisselingen kunt maken.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:27

linda2008 schreef:
Ik heb hier een uitgesproken mening over (en ik doe niet eens mee dus ik heb lef om dit te zeggen :o ik hoop niet dat ik mensen heel erg aan val...) Behalve ook een stuke genetische aanleg, krijgt een paard een mooie hals als hij goed getraind word, en training van de hals betekend dus niet vastbinden met touwtjes bij longeren of het "in de krul trekken" bij mennen of lange lijnen. Net als bij een groot paard zouden ze de kleintjes eens meer op de achterhand getraind moeten worden en meer "van achter naar voren" getraind moeten gaan worden (wat overigens onmogelijk is in de 2-3 maanden training die ze voor een keuring krijgen hoor).
Ik zie onwijs veel foto's voorbij komen met bitten half door de mond heen of paarden die een spectaculair voorbeen hebben maar de achterhand niets draagt, en ik vind dat echt oprecht heel erg zonde!!

+1 _/-\o_

ClaudiaHS, zeker langskomen, niet alleen om knappe hengsten te bekijken, ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Mensen die net zo gek zijn van die kleine paardjes :P

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:46

Hoe krijgen jullie de hooi en gras buikjes weg? Bij mij hebben we alleen weilanden en geen paddocks. Dus ze eten gewoon altijd gras en nu onbeperkt hooi. :)

Ben het ook zeker eens met dat trainen! Waarom een groot paard wel zo trainen en een kleintje niet? Heeft dezelfde resultaten. Ik heb een (bijna) jaarling staan die naar de enter en twenter gaat maar zou niet weten hoe je die goed kan trainen voor de keuring in juni.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:59

Een stevig paard is een stevig paard dat is gewoon zijn bouw.
Spek kan je veranderen door af te vallen.
Een verkeerde bespiering kan je helpen om de andere helft te trainen, bv een onderhals juist de bovenlijn laten aanspannen.
Elastiek werkt juist enorm voor onderhals omdat ze daar steeds in gaan hangen, dus dat vind ik niks.

Ik voer sinds ik de hooiruiven heb veel meer hooi en geen bietenpulp meer en ik moet zeggen ze zijn hier veel en veel slanker geworden.
Vond ik wel bijzonder.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:56

Ruby is wel AMHA. maar redelijk breed gebouwd. Het enige wat ik met hem doe is fietsen en logeren (zonder bijzet etc)
En ik heb een paar keer met hem voor de sulky gereden.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:36

Wij zijn juist erg bezig er wat vet op te krijgen bij onze knaap want hij was behoorlijk schraal toen we hem in December kochten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:52

De elastiek is juist de bedoeling dat het het paard helpt ontspannen en het dus niet strak zit en dus daarmee juist niet de onderhals traint. Doe je dat wel dan doe je iets heel grondigs verkeerd...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:23

Luna2006 schreef:
De elastiek is juist de bedoeling dat het het paard helpt ontspannen en het dus niet strak zit en dus daarmee juist niet de onderhals traint. Doe je dat wel dan doe je iets heel grondigs verkeerd...

Nee hoor, gewoon kwestie van ieder paardje is anders.

Ik longeer zowel Faramir als mijn grote paard regelmatig met elastiek, tussen de benen door door de bitring en dan achter de oren. Daar zakken ze heerlijk op, maar beide zullen nooit gaan hangen en zakken lekker met hun hoofd. Zijn paarden die makkelijk in de oprichting lopen, maar soms even naar beneden strekt lekker de bovenlijn op. Die gaan er heerlijk van lopen.

Ik heb 1 mini die op zon elastiek gaat hangen dus die doe ik er nooit mee, en 1 die zon elastiek echt zo vervelend vindt, die gooit gewoon de tong over het bit. Die is heel gevoelig maar zoekt toch een steuntje, dat elastiek werkt dan precies niet.

Ik gebruik vaak een simpel touwtje omdat ik die op heel veel manieren kan bevestigen en tussendoor makkelijk anders kan zetten.

Ik heb trouwens geen enkel bezwaar tegen bijzetten of dubbele longes want als je dat goed inzet worden ze er niet slechter van, maar ieder paardje zijn eigen zwakke punten dus andere training.

Verder wel eens met Linda.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:21

Inderdaad wat Linda zegt.. Ik zag laatst meerdere keren een paardje voorbij komen met echt een geweldig voorbeen en keek ik naar achteren en dacht ik ehhh.. Heel leuk, en mensen vinden het spectaculair, maar ik zie liever een goed ondertredend achterbeen en dat is iets wat ik bij de meeste mini's niet terug zie of ze moeten opgefokt lopen.

Qua training, ik wissel altijd af. Pak vaak de longeerlijn en dan heb ik touwtjes en gebruik ik balkjes of ik laat ze een keer vrijspringen waaronder ook dubbel en in-uitjes. Fietsen bij bevroren grond of de sulky :)
Dit jaar hoef ik niet, ben aan het wachten tot volgend jaar...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:44

Citaat:
Heel leuk, en mensen vinden het spectaculair, maar ik zie liever een goed ondertredend achterbeen en dat is iets wat ik bij de meeste mini's niet terug zie of ze moeten opgefokt lopen.

Dat is iets voor de fokkerij.

Dat kan je met trainen zeker wel verbeteren, maar er wordt bij het fokken maar heel weinig op gelet. Sowieso zijn minis veel minder krachtig dan de grote paarden heb ik het idee en hebben veel tijd nodig om in het werk te groeien.

Het gebruik waar sommigen ze voor houden helpt ook niet mee, ik zie die fotos zeker ook wel voorbij komen hoor, maar die mensen trainen dan ook in een bepaalde hoek.

De fotos van mensen die volop voor reguliere menwedstrijden enz trainen zien er al totaal anders uit. :)
Maar daar wordt de kop erop trekken en het voorbeen eruit jagen ook niet erg hoog gewaardeerd.

Ik denk dat veel van die dieren ook met schoenen/elastieken enz worden getraind.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:59

Jullie mogen best zijn naam erbij zetten hoor. :+