De D1 mutatie op ACAN blijkt lethaal te zijn, in combinatie met D1,D2,D3 en D4 Stef....
Als eerste Elraw bedankt voor je uiteenzetting. Ik heb het inmiddels ook gelezen.
Dat van die genexpressie in heterozygoten klopt dat is op waarnemingen van John Eberth gebaseerd, maar verdient natuurlijk verder onderzoek. Het is ook waar dat er nog geen harde uitspraken over gedaan kunnen worden.
Ik las verder nog iets over dat er geen onderzoek gedaan zou worden naar de op de Dwerggroei bij de fries gelijkende, dwergvorm bij het minipaard. Ten eerste stelt niemand dat het om precies dezelfde genetische afwijking zou gaan, alleen dat deze afwijking qua uiterlijk in het minipaard veel weg heeft van die bij de Fries. Dat er dan dus verder onderzoek nodig is om te achterhalen of het inderdaad om dezelfde afwijking zou gaan lijkt mij duidelijk.
Het zou overigens erg fijn zijn als dat wel het geval is, aangezien de test dan al voorhanden is!
In het paper van John Eberth is te lezen dat er wel degelijk onderzoek naar de tekkeldwergvorm gedaan wordt:
Citaat:
The Miniature dwarfs displaying
skeletal atavism are part of a study for this disease within the Miniature horse population
(Rafiti et al. 2013).
Verder vind ik dat de discussie wel/niet dragers in de fokkerij hier weer bijzonder bot en zwartwit gevoerd wordt.
Stellen dat deze genen geen enkel probleem vormen (er zijn mensen die dat nu al, zonder testmogelijkheid voorhanden, vinden, wat ik erg ongelooflijk vind maar goed) zolang je geen dragers kruist, is wat kortzichtig.
Het zou een zegen zijn wanneer deze tests beschikbaar komen. Juist omdat je dan inderdaad dragerXdrager kan vermijden. Maar op termijn, zal een fokker zijn gezondste fokmateriaal willen behouden en daarmee verder willen fokken.
En dat betekent wel degelijk dat je de dwerggenen gefaseerd uit je fokkerij moet proberen te fokken.
Altijd maar verder fokken met dragers, betekent dat je op den duur wel een hele kleine poel dwergvrije genen zou kunnen overhouden....
Dat heeft dan te maken met de keuzes van fokkers in het fokmateriaal.
Aan de andere kant, alle dieren met een dwerggen in een klap uit de fokkerij gooien, betekent ten eerste de doodsteek voor vele fokkers die nu niet eens weten dat ze met dwerggenen fokken....
En die fokkers heb je nodig.
Ten tweede betekent het dat je allerlei dieren uit allerlei bloedlijnen, ook hele waardevolle en zeldzame, ineens kwijt bent voor je fokkerij.
De minifokkerij is heel divers in bloedopbouw, zeker die binnen bijv het miniappaloosastamboek en NMPRS. Maar als je goed gaat kijken naar de top van de dieren, zie je toch dat de diversiteit dan weer een stuk beperkter wordt...
Een heel deel van die dieren kan je verliezen. Dat weet je niet, nu. Bovendien is het wel erg naief om te denken dat alleen dwerggroei een probleem vormt binnen de minifokkerij.
Er zijn nogal wat erfelijke problemen binnen de ministapel. En een kerngezonde drager die gezonde topkwaliteit nakomelingen brengt, dan afserveren wegens een gen, waarvan met een test voorkomen kan worden dat ze daadwerkelijk dieren met gezondheidsproblemen voortbrengt, is wel erg dom...
Ik spreek denk ik als fokker, die in de loop der jaren ervaren heeft dat fokken heel ingewikkeld is. Van mensen wordt gezegd dat wij allemaal wel zon 5-6 recessieve afwijkingen in onze genen dragen. Bij paarden zal dat niet anders zijn.
Dus alle dieren met een afwijking resoluut uit je fokkerij werken, betekent dat je geen fokkerij meer zult overhouden.... en die dieren die je overhoudt, zullen samen wel een nieuwe recessieve afwijking openbaren....
Monnikenburg schreef:
Citaat:
Ik zou bv geen jonge hengsten goedkeuren waarvan de vader of moeder een bewezen drager is, hengsten die middelmatige nakomelingen hebben ook niet aanhouden als ze het gen hebben en dan ook naar het merrie materiaal kijken.
Inderdaad hele waardevolle dieren met speciale lijnen die niet veel voorkomen heel selectief laten fokken en hopen op dwerggen vrije nakomelingen
Die jonge hengst hoeft dat dwerggen helemaal niet van zijn drager ouder geerfd te hebben. Dus alleen vrij zijn van het eigen dier telt.
Wat betreft het beoordelen van nakomelingen, het NMPRS doet dat niet en het NAS is bezig te kijken naar het versoepelen van de eisen die aan afstammelingenkeuringen worden gesteld. Dit omdat het heel moeilijk en kostbaar is voor de eigenaar van de hengsten om aan deze verplichtingen te voldoen.
In de toekomst zal dus de markt, en de keuringsbaan blijven bepalen welke hengsten aan bod komen in de fokkerij en welke niet. (Naast nog wat andere criteria die niets met de fokkwaliteiten van een hengst zelf te maken hebben....)
Wat mij als fokker erg aanspreekt, is een testverplichting zoals hierboven bij Arabieren beschreven staat. Waarbij je zelf als fokker de keuzes maakt, maar dus WEL ALTIJD met testgegevens. Moet er wel een betaalbare test voorhanden zijn.
Persoonlijk hoop ik dat de stamboeken de handschoen oppakken nu testen binnenkort tot de mogelijkheid hoort.
En degenen die alle noeste arbeid verricht hebben om de dwerggenen in kaart te brengen, en fondsen hebben geworven, evenals degenen die de fondsen beschikbaar hebben gesteld, verdienen alle lof!