Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:24

dan zou het nmprs de zaken moeten aanpakken, maar het lijkt me onmogelijk om alle dieren die nu al bewezen zijn, uit de fokkerij te halen. wat wél kan is idd de nieuwe lichtingen erop nagaan en alvast de regels verscherpen

monnikenburg

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:38

ja precies.
dus in mijn geval bv geen zonen van mijn ex hengst goedkeuren whahaha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:28

maar Diana, het is niet zeker dat de zonen van showman het gen hebben he?, dat hoeft niet, kunnen perfect gezond zijn, dus die kun je niet bij voorbaat weglaten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:49

Een hengst brengt meer nakomelingen voort dan een merrie. Als je al wilt beperken, haal dan de dieren uit de fok waar een nakomeling van rondloopt die dwerg is. Dat geldt voor hengsten en voor merries. Ik hoop dat er wel snel testen komen want iedere keer russisch roulette spelen (en een niet levensvatbaar dier de wereld in zetten) is heel erg sneu.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:53

Klopt Jolanda maar zolang er geen test is zou ik het risico niet willen nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:12

Niet levensvatbaar cassidy?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:25

Ik denk dat cassidi bedoeld dat sommige zo zwaar gehandicapt zijn dat ze maar enkele dagen of uren leven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:40

Bij het fellpony stamboek hebben ze te maken met het fellpony syndroom, veulens die met een paar maanden zo ziek worden(uit zich als een verkoudheidje in het begin) dat inslapen de enige optie is.
Daar worden sinds er een test beschikbaar is (volgens mij nu 1,5 jaar) alle hengsten verplicht getest, merries op initiatief van de eigenaar. Dat is een klein stamboek, dus alle dragers er uit gooien is geen optie. Maar als je op deze manier geen dragers kruis zal je in de loop der jaren steeds minder dragers krijgen. En je krijg geen zieke pony's omdat je weet wie wel en wie geen drager zijn.

Dit zou imo voor het NMPRS ook een goede 1e stap zijn. Eerst alleen testen en resultaten bekend maken zodat je weet waar je aan toe ben. Dan is het aan de eigenaren om merries te testen of wel de gok te nemen om een drager hengst met een ongeteste merrie te dekken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:54

monnikenburg schreef:
Ik denk dat cassidi bedoeld dat sommige zo zwaar gehandicapt zijn dat ze maar enkele dagen of uren leven.

of direct door de achterdeur verdwijnen >;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:55

ben het wel met ciska eens, hengsten verplicht testen, dan kun je nog zien wat je ermee doet, maar dan weet je het in elk geval

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:55

De D1 mutatie op ACAN blijkt lethaal te zijn, in combinatie met D1,D2,D3 en D4 Stef....

Als eerste Elraw bedankt voor je uiteenzetting. Ik heb het inmiddels ook gelezen.

Dat van die genexpressie in heterozygoten klopt dat is op waarnemingen van John Eberth gebaseerd, maar verdient natuurlijk verder onderzoek. Het is ook waar dat er nog geen harde uitspraken over gedaan kunnen worden.

Ik las verder nog iets over dat er geen onderzoek gedaan zou worden naar de op de Dwerggroei bij de fries gelijkende, dwergvorm bij het minipaard. Ten eerste stelt niemand dat het om precies dezelfde genetische afwijking zou gaan, alleen dat deze afwijking qua uiterlijk in het minipaard veel weg heeft van die bij de Fries. Dat er dan dus verder onderzoek nodig is om te achterhalen of het inderdaad om dezelfde afwijking zou gaan lijkt mij duidelijk.

Het zou overigens erg fijn zijn als dat wel het geval is, aangezien de test dan al voorhanden is!

In het paper van John Eberth is te lezen dat er wel degelijk onderzoek naar de tekkeldwergvorm gedaan wordt:
Citaat:
The Miniature dwarfs displaying
skeletal atavism are part of a study for this disease within the Miniature horse population
(Rafiti et al. 2013).

Verder vind ik dat de discussie wel/niet dragers in de fokkerij hier weer bijzonder bot en zwartwit gevoerd wordt.

Stellen dat deze genen geen enkel probleem vormen (er zijn mensen die dat nu al, zonder testmogelijkheid voorhanden, vinden, wat ik erg ongelooflijk vind maar goed) zolang je geen dragers kruist, is wat kortzichtig.

Het zou een zegen zijn wanneer deze tests beschikbaar komen. Juist omdat je dan inderdaad dragerXdrager kan vermijden. Maar op termijn, zal een fokker zijn gezondste fokmateriaal willen behouden en daarmee verder willen fokken.

En dat betekent wel degelijk dat je de dwerggenen gefaseerd uit je fokkerij moet proberen te fokken.
Altijd maar verder fokken met dragers, betekent dat je op den duur wel een hele kleine poel dwergvrije genen zou kunnen overhouden....
Dat heeft dan te maken met de keuzes van fokkers in het fokmateriaal.

Aan de andere kant, alle dieren met een dwerggen in een klap uit de fokkerij gooien, betekent ten eerste de doodsteek voor vele fokkers die nu niet eens weten dat ze met dwerggenen fokken....

En die fokkers heb je nodig.

Ten tweede betekent het dat je allerlei dieren uit allerlei bloedlijnen, ook hele waardevolle en zeldzame, ineens kwijt bent voor je fokkerij.

De minifokkerij is heel divers in bloedopbouw, zeker die binnen bijv het miniappaloosastamboek en NMPRS. Maar als je goed gaat kijken naar de top van de dieren, zie je toch dat de diversiteit dan weer een stuk beperkter wordt...

Een heel deel van die dieren kan je verliezen. Dat weet je niet, nu. Bovendien is het wel erg naief om te denken dat alleen dwerggroei een probleem vormt binnen de minifokkerij.

Er zijn nogal wat erfelijke problemen binnen de ministapel. En een kerngezonde drager die gezonde topkwaliteit nakomelingen brengt, dan afserveren wegens een gen, waarvan met een test voorkomen kan worden dat ze daadwerkelijk dieren met gezondheidsproblemen voortbrengt, is wel erg dom...

Ik spreek denk ik als fokker, die in de loop der jaren ervaren heeft dat fokken heel ingewikkeld is. Van mensen wordt gezegd dat wij allemaal wel zon 5-6 recessieve afwijkingen in onze genen dragen. Bij paarden zal dat niet anders zijn.

Dus alle dieren met een afwijking resoluut uit je fokkerij werken, betekent dat je geen fokkerij meer zult overhouden.... en die dieren die je overhoudt, zullen samen wel een nieuwe recessieve afwijking openbaren....

Monnikenburg schreef:
Citaat:
Ik zou bv geen jonge hengsten goedkeuren waarvan de vader of moeder een bewezen drager is, hengsten die middelmatige nakomelingen hebben ook niet aanhouden als ze het gen hebben en dan ook naar het merrie materiaal kijken.
Inderdaad hele waardevolle dieren met speciale lijnen die niet veel voorkomen heel selectief laten fokken en hopen op dwerggen vrije nakomelingen

Die jonge hengst hoeft dat dwerggen helemaal niet van zijn drager ouder geerfd te hebben. Dus alleen vrij zijn van het eigen dier telt.

Wat betreft het beoordelen van nakomelingen, het NMPRS doet dat niet en het NAS is bezig te kijken naar het versoepelen van de eisen die aan afstammelingenkeuringen worden gesteld. Dit omdat het heel moeilijk en kostbaar is voor de eigenaar van de hengsten om aan deze verplichtingen te voldoen.

In de toekomst zal dus de markt, en de keuringsbaan blijven bepalen welke hengsten aan bod komen in de fokkerij en welke niet. (Naast nog wat andere criteria die niets met de fokkwaliteiten van een hengst zelf te maken hebben....)

Wat mij als fokker erg aanspreekt, is een testverplichting zoals hierboven bij Arabieren beschreven staat. Waarbij je zelf als fokker de keuzes maakt, maar dus WEL ALTIJD met testgegevens. Moet er wel een betaalbare test voorhanden zijn.

Persoonlijk hoop ik dat de stamboeken de handschoen oppakken nu testen binnenkort tot de mogelijkheid hoort.

En degenen die alle noeste arbeid verricht hebben om de dwerggenen in kaart te brengen, en fondsen hebben geworven, evenals degenen die de fondsen beschikbaar hebben gesteld, verdienen alle lof!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:57

Gefaseerd ja. Dat is iets anders dan pats boem alle dragers eruit gooien. Dan heb je mogelijk een groter probleem dan nu

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:01

LadyMadonna schreef:
Niet levensvatbaar cassidy?

monnikenburg schreef:

Ik kom uit de Quarterfokkerij, waar meer erfelijke aandoeningen spelen dan dwerggroei. Maar als ik de humpies zie op onderstaande pagina's, dan moesten de fokkers die denken dat dit nog wel kan zich heel erg diep gaan schamen!

http://www.minibreeders.com/horsieheaven/

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:02

citaat Adinda:
Aan de andere kant, alle dieren met een dwerggen in een klap uit de fokkerij gooien, betekent ten eerste de doodsteek voor vele fokkers die nu niet eens weten dat ze met dwerggenen fokken....

reactie Jolanda:
ik denk dat vooral de grotere fokkers nu al wel degelijk weten dat ze hengsten met dwerggen hebben, als er jaarlijks tientallen veulens geboren worden , zit er vaak wel een dwerg bij, in de meeste gevallen krijgen we die niet te zien, ze verdwijnen gewoon of zijn "in het vlies gestikt", ik weet dat er handelaren zijn die bij de achterdeur van grote fokkerijen de kneuzen ophalen

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:05

jolandje schreef:
monnikenburg schreef:

of direct door de achterdeur verdwijnen >;)

inderdaad ja

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:06

ja cassidy, je ziet ook dat de oudste van die zielepieten maar drie jaar geworden is en de meesten nog geen jaar, dit moet je als fokker toch niet willen?

ben het met stef eens dat je niet zomaar alle dragers eruit kunt halen, dan kun je helemaal opnieuw beginnen

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:13

Nee het is echt in en in triest om zoiets te zien.
Niet alleen voor de fokker maar denk eens aan de merrie die in sommige gevallen haar kind verliest heel kort na de geboorte.

Alle dragers er in eens uit kan ook niet, maar zou toch goed nadenken of je risico´s wil nemen om weer nieuwe mogelijke dragers goed te keuren.
En anders misschien vermelding in het paspoort dat een ouder drager is?
Zullen ook wel niet veel mensen willen want ja stel je voor dat het in je paspoort komt te staan.
Ik zou er echter wel voorstander van zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:14

Cassidy: natuurlijk kan dat niet. Tegenwoordig is er gelukkig nog maar een enkele mafkees die dwergen bewust fokt.
Maar mijn punt is, dat als je straks, ooit, kan testen, je niet ineens alle dragers eruit kan gooien.
Ik denk dat je schrikt van het aantal dat drager blijkt te zijn

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:17

dat weet ik wel zeker dat daar van geschrokken zal worden.

wat ik zelf eigenlijk overigens ook wel raar vond was dat toen ik belde naar het nmprs en vertelde dat mijn hengst teruggetrokken was uit de fokkerij en geruind was er niet eens werd gevraagd waarom.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:19

Vanwege al die achterdeurtjes en doorgeschoven problemen (want fokkers die wel selecteren, verkopen vaak ondeugdelijk materiaal zonder het hele verhaal... Het gaat vaak om financiele belangen. Maar de koper is de dupe, en uiteindelijk de pony en fokkerij in het geheel) zeg ik dus: ALLE DIEREN laten testen.
Indien financieel haalbaar. ;)

Vervolgens is iedereen dan vrij te doen wat ie wil, mét goede voorlichting natuurlijk!

Maar het wordt dan wel onmogelijk om mensen een dier in de maag te splitsen dat elders al een dwerg heeft gebracht. :)

(Hoewel er dan nog zat erfelijke dramas mogelijk zijn.... ;) )

@Monnikenburg: niet alleen is het zielig voor de merries, ook geeft het voortijdig afsterven van de vrucht grotere risicos voor de merrie....

@Stef: een eerste voorzichtige conclusie van John Eberth, is dat in het AMHR minder dwergjes voorkomen dan in het AMHA. Alleen zal dat goed onderzocht moeten worden. Ik hoop dat er ook in Europa zon verdeling zal bestaan waarbij de grotere minis minder belast zijn. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Cassidy, ik denk niet dat het nodig is om deze discussie op scherp te stellen. Voor veel minifokkers is dit beladen materie, waarvan we helemaal nog niet zo lang weten hoe het werkt. Blamen en shamen hoort dus niet in deze draad. :)

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:21

ook dat ja.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:33

Kan me goed voorstellen dat de eerste reactie is, alle dragers uit de fokkerij. Maar dat kan gewoon niet, niet in 1 keer in ieder geval.Het probleem is veel groter dan de meesten denken... Vergeet niet dat verreweg de meeste dwergjes niet eens levend geboren worden, en die miskraam wordt lang niet altijd herkend als dwerg, want het kan ook in een vroeg stadium misgaan of de vrucht is teveel beschadigd of al aan het ontbinden om nog als dwerg herkend te worden.

Ik vind het ook redelijk naïef dat soms bij veulen foto's iedereen een veulen geweldig vind, terwijl het in mijn ogen toch behoorlijk verdacht is voor dwerggroei. Puur uit nieuwsgierigheid ben ik die veulens blijven volgen en mijn vermoeden werd helaas bevestigd... .Ook sommige hengsten waar mensen (ook uit dit topic) super positief over zijn, zijn drager.

Persoonlijk ben ik voor verplicht testen van hengst en merrie bij stamboekopname. En dat het resultaat in het paspoort komt. Op die manier kunnen lijders voorkomen worden en zal de populatie vrije paardjes groter worden, hoop ik...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

zo is dat Bianca :j

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:39

Ik denk dat het verplicht stellen van de test zeker een goed punt kan zijn. Sowieso omdat dan het probleem goed in kaart kan worden gebracht. Het is nu nog zeer onzeker hoeveel % van de paardjes een drager is. Is dit percentage (relatief) laag dan kun je dragers meteen weren maar is het percentage toch redelijk hoog dan is dit waarschijnlijk onverstandig. '

Een optie kan zijn om hengsten die drager zijn af te keuren maar merries nog toe te laten. Zo kunnen huidige bloedlijnen d.m.v. merrieveulens blijven bestaan maar wordt het dwerggen er langzaam uitgefokt omdat er geen nieuwe hengsten bijkomen.
Een andere optie zou kunnen zijn dat je drager X drager combinaties niet tot het hoofdstamboek laat raken. Zo is de fokker genoodzaakt om zo'n soort combinaties niet te maken en op zijn minst 1 'gezond' ouderdier te pakken. Dan kun je zeggen dat goede fokkers dat sowieso al niet doen maar helaas komen er ook nog steeds LWO+ X LWO+ combinaties voor.
En misschien is het ook nog wel een optie om hengsten die drager zijn van het gen een dekbeperking op te leggen.

Fokkers zijn verantwoordelijk maar ik vind het ook vooral de taak van een stamboek om hier in te grijpen. Ik denk namelijk niet dat alle fokkers de verantwoordelijkheid nemen om maatregelen uit te voeren als deze nodig zijn.

Diverse stamboeken hebben afstammelingenkeuringen waarop hengsten alsnog afgekeurd kunnen worden. Zelf voldoen ze wel aan de normen maar (bij afkeuring) voldoen de nakomelingen hier niet aan. Zo'n hengst wordt dan gewoon afgekeurd. En in mijn ogen terecht. Het doel van fokken is om je populatie te verbeteren, dat doe je niet door met ongezonde dieren (of dieren die een grote kans op ongezonde nakomelingen geven) te fokken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:11

Even over het verschil in voorkomen binnen het AMHA en AMHR. Dat komt niet direct door het maatverschil maar doordat de basis waarop het AMHA gebouwd is veel kleiner is dan bij het AMHR.