shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:11

femo schreef:
Yinnar schreef:

Dan doe je dus iets niet goed!

Elk paard is verschillend. en niet elk paard zal zich de ruimte uit latn sturen. ikzelf ben ook heel consequent, en hoef mijn paard ook bijna nooit te corrigeren. maar dat is welanders geweest toen ze als 3jarige bij mij kwam.

Ik heb 14 pony's en ze gaan allemaal uit mijn ruimte als ik dit wil. Ik zit nu op een ranch in de USA en ook deze voor mij vreemde paarden laten zich uit mijn ruimte sturen als ik dit vraag. Ergens doe je dus echt iets niet goed.

Syb_sem

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:19

en dan bijt je hem in zn oor en komt ie met zn hoofd omhoog want na 20x bijten weet hij oh nu word ik weer in mn oor gebeten en dan heb je een kopstoot van hier tot gunter en dan is het straks ineens een onhandelbare pony XD opvoeden die hap

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:38

Yinnar schreef:
Dan doe je dus iets niet goed!

Elk paard is verschillend. en niet elk paard zal zich de ruimte uit latn sturen. ikzelf ben ook heel consequent, en hoef mijn paard ook bijna nooit te corrigeren. maar dat is welanders geweest toen ze als 3jarige bij mij kwam.[/quote]

Ik heb 14 pony's en ze gaan allemaal uit mijn ruimte als ik dit wil. Ik zit nu op een ranch in de USA en ook deze voor mij vreemde paarden laten zich uit mijn ruimte sturen als ik dit vraag. Ergens doe je dus echt iets niet goed.[/quote]

ik ben nu benieuwd, en wil wel graag weten hoe je het dan doet? ga je lopen zwaaien met je armen of wtat?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:40

Elk paard moet leren dat ie achteruit moet als jij dat zegt. ik kan me niet voorstellen dat ze dat al doen.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:43

hmm lekker zo'n harig stoffig paardenoor. :\
bijt je hem serieus in zijn oor?!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:00

Ik denk dat ze er zelf wel achterkomt wat het beste werkt.
sws is online informatie over een diertje wat op de wei moeilijk doet erg moeilijk te geven.
Je weet niet precies hoe het diertje '' aanvalt ''
wat ik wel dus weet is dat ze er met geen mogelijkheid met een kind bij in de buurt moet komen en eerst een flink hard moet werken met deze shetlander...

wie geen advies wil horen moet er maar zelf achter komen wat de oplossing is :)

(en ik mag hopen dat het niet de 'kindvriendelijke'' ruin is die ze verkoopt.. want dat klopt dan niet helemaal..)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:02

Ik snap echt nooit dat mensen wel van paarden, honden, katten accepteren wat ze nooit van mensen zouden accepteren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:14

Shetlanders zijn niet per definitie kinderpony's, wij zeiden vroeger al hoe kleiner hoe gemener en dat is heel vaak ook zo.
Een shetlander lijkt schattig, maar kan in veel gevallen een klein dominant monster zijn en grote paarden zijn vaak bang voor die kleine duvel :)

Wij hebben ook een shetlander, toen we haar als 2 jarige kregen en we gingen wat met haar doen, beetje aan de longe aan de hand over een laag balkje laten springen etc. dan had ze ook de neiging om op me af te komen, steigeren en omdraaien en slaan, mevrouw had helemaal geen zin in dat gedoe, haha.
Ik ben ook niet zo van het slaan, maar ze had totaal geen respect en was enigszins gevaarlijk, ik heb haar toen 1 keer kennis laten maken met de longeerzweep toen ze weer op me afkwam, ze heeft het niet weer gedaan.

In de natuur en als je paarden onderling in de wei ziet is er ook een rangorde, als er een nieuweling bijkomt dan wordt gelijk bepaald waar die staat, en wil die proberen baas te spelen dan zie je de leidster of leider dit flink afstraffen dmv dreigen met bijten of slaan, gaat de nieuweling door dan zal hij of zij niet schromen een flinke bijt of knal uit te delen net zolang tot 1 van beide opgeeft.

Zeggen "dat moet je niet weer doen" heeft in mijn ogen totaal geen zin.
Daarnaast moet goed/braaf/lief gedrag beloond worden met een liefkozing, geen lekkers, want als een shetlander ergens vervelend van wordt dan is het te pas en te onpas lekkers geven.

Onze shet is nu vreselijk lief we kunnen er alles mee en mijn dochtertje van net 6 kon haar vorig jaar al zelf naar de wei brengen, ik liep dan zelf met mijn paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:20

Mij lijkt terug bijten in het oor geen goede oplossing. Voordat je het oor te pakken hebt en je tanden erin zet kan de shet het verband al niet meer leggen waarom die in z'n oor gebeten word. Dat is lekker duidelijk voor de shet.
Verder ben ik van mening dat je dit beter gelijk goed kunt aanpakken dan op de softe manier. Gewoon snel, duidelijk en consequent.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:24

veel mensen zeggen bijten terwijl het happen is want als hij echt zou bijten zou haar dochtertje niet bij die shet in de buurt mogen komen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:18

Yinnar schreef:
geerke schreef:
nou,mijn shet krijgt een mep hoor....een goed gesprek helpt daar niet bij.Terwijl ik al 14 jaar signalen afgeef van dingen die ik niet wil hebben.Hij vangt ze niet op. :+

Je bent nu eenmaal geen paard dus je kan signalen afgeven tot je een ons weegt. Een goed gesprek valt daar overigens ook niet onder. Waar je dat nu weer vandaan haalt? Als jij wilt meppen moet je dat doen. Ik zeg alleen dat het niet noodzakelijk is. Dat ervaar ik al 30 jaar.

Jammer dat ik nog geen ons afgevallen ben dan, ik en paardlief communiceren wat af. Veel paarden hebben inderdaad geleerd om signalen van mensen maar te negeren, omdat de meeste mensen geen benul hebben van wat ze allemaal uitkramen dmv lichaamstaal.
Mijn paard heeft dat memo nooit gekregen, die verteld hele verhalen en ik praat vrolijk terug. Hier en daar met een verkeerde tongval wat spelfouten etc. maar ik doe mijn best, en zij lijkt het wel te begrijpen. Als ik bv precies daar wil vegen waar zij staat te eten is de suggestie al genoeg om even een paar keer opzij te stappen of haar hoeven op te tillen zodat ik erbij kan.

En met de nieuwe poown heb ik laatst een hele discussie gehad. Zij ging in mijn ruimte staan, ik stuurde haar eruit. Meteen weer terug proberen te gaan. Ik haar weer terugsturen. Na een keer of 15 rustig vooruit en achteruit bleef ze staan, met een kop van "wel verdomme, deze snapt het spelletje..." >;)

Daarna lette ze een stuk beter op.

Maar soms moet je nu eenmaal snel in grijpen, dan is een tik op zijn plaats. Voorkomen dmv communicatie is beter, maar soms zit er even niks anders op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:19

NardoLove schreef:
veel mensen zeggen bijten terwijl het happen is want als hij echt zou bijten zou haar dochtertje niet bij die shet in de buurt mogen komen

Dat zou heel goed kunnen ja.
Maar ook happen kan natuurlijk al hard aankomen bij een kind... over het terugbijten: het zal vast door dom toeval soms lijken te helpen, maar het is niet iets wat je met een (kinder)pony moet doen, vooral omdat je zo het kind laat zien dat je blijkbaar zó een pony kunt corrigeren.
Want je wilt er toch niet aan denken dat een kind op het idee komt het zelf ook te doen... en dan blijkt de pony sneller dan het kind.
Alleen al daarom vind ik het oerdom om een pony in het oor te bijten als correctie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:22

Al begrijp ik de signalen van mijn paard verkeerd of ben ik te langzaam geweest; ik accepteer bijten absoluut niet. Dus voorkomen is mooi, maar indien ik een signaal heb gemist en hij bijt? Dan krijgt hij een hele duidelijke correctie; tik. Daarna is het ook gewoon klaar :) (en dan heb ik alsnog een heerlijk paard). Hij heeft het recht niet mij te bijten en daar ben ik altijd heel duidelijk in.
Zero tolerance wat dat betreft en een lik op stuk beleid.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-14 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:24

Bijten in een oor vind ik paardonvriendelijker dan één keer een flinke tets. Wat als je misbijt? Tegen de tijd dat je het oor hebt gevonden en in je mond hebt is de shet allang vergeten wat hij heeft misdaan en weet hij niet waar hij voor gebeten wordt. En hoe weet of je hard genoeg bijt of niet? Daarnaast lijkt het me persoonlijk ook niet smakelijk. :')

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:25

In zijn oor terug bijten?
Hoe doe je dat? Nog nooit van gehoord.. _O-

Mijn shet heeft ook erg gebeten, gesteigerd en getrapt, voordat hij van mij was is er ook niks mee gedaan.
Ik heb hem laten castreren maar hij kreeg wel een flinke klap of trap als hij wat deed. Nu is het de liefste pony, waar je alle kinderen mee kan laten lopen.. Én hij is absoluut niet bang voor me!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:31

Hoe kan je ooit het in zijn oor terug bijten zodoende timen dat het nog zinvol is.

Zie het al.
Pony bijt.. Je moet bukken, zijn oor grijpen in je mond stoppen en bijten, nou ik weet niet hoe snel jij bent, maar dan ben ik dus veels te laat.

Mijn zwarte heeft me 1 x in mijn been gebeten, nog voordat ik er erg in had, had hij al met links een hoef van mij te pakken en met rechts een dreun op zijn hoofd.
Is ie gek geworden! Dat heet lik op stuk beleid, hij heeft het nooit meer gedaan, schrok ook niet of wat dan ook, had echt wel door dat dit dus niet mocht.
Vervolgens zijn we lekker buiten gaan rijden, niets aan de hand.
Moet zeggen was verbaasd over mijn eigen reflexen :D .
(blijft wel een paard dat altijd met iets in zijn mond moet staan, maar vol in mij bijten is gewoon not done!)

Zijn fjorden vriendinnetje behandeld hem ook zo en hij haar, dus lijkt me dat dit duidelijk moet zijn voor ze.
Het heeft geen zin om kwaad te blijven, bij herhaling te schoppen oid.

En nu bekend is dat deze shetlander niet zo braaf is, geen 5 jarige mee nemen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:33

Ankie2011 schreef:
Bijten in een oor vind ik paardonvriendelijker dan één keer een flinke tets. Wat als je misbijt? Tegen de tijd dat je het oor hebt gevonden en in je mond hebt is de shet allang vergeten wat hij heeft misdaan en weet hij niet waar hij voor gebeten wordt. En hoe weet of je hard genoeg bijt of niet? Daarnaast lijkt het me persoonlijk ook niet smakelijk. :')

Inderdaad het is gewoon flauwekul om in het oor te bijten, en ik blíjf het belachelijk vinden dat TS op hoge poten "slaan" afwijst maar wel voor bijten is... 8)7
Het is daarbij ook èrg moeilijk "gedoseerd" te bijten als je snel genoeg moet zijn om te corrigeren op het juiste moment... dus kun je ook per ongeluk harder bijten dan je bedoeling was... bijvoorbeeld.

Verder: ik ga ervanuit dat de shet bij zijn vorige eigenaar (een ernstig zieke man) voornamelijk als weidestoffering gediend heeft, en weinig of geen opvoeding heeft gehad. Die opvoeding is erg belangrijk en bestaat voornamelijk uit grenzen stellen en natuurlijk ook leuke dingen doen als borstelen en aan de hand leren lopen zonder dat mensen met brandwonden van het touw (of bijtwonden van de pony) komen te zitten. Blijkbaar heeft de nieuwe eigenaar niet door hoe je dat aanpakt, en zou iemand als Annemarie vd Toorn bijvoorbeeld daarmee kunnen helpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:35

Ceriadwen schreef:
Ik snap echt nooit dat mensen wel van paarden, honden, katten accepteren wat ze nooit van mensen zouden accepteren.

Als ik zie wat kinderen mogen bij sommige ouders verbaasd me het niet wat shetlanders mogen. :P

In oren bijten, leuk als je een shire hebt van 1,80, zet je dan eerst een trap klaar? :+

Gewoon een flinke tik als hij bijt. Meteen direct, zonder aarzeling.
Kopschuw worden ze er niet van, dat worden ze als je te zacht bent en de tik daardoor te vaak moet herhalen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:37

Sjolvir schreef:
Hoe kan je ooit het in zijn oor terug bijten zodoende timen dat het nog zinvol is.

Zie het al.
Pony bijt.. Je moet bukken, zijn oor grijpen in je mond stoppen en bijten, nou ik weet niet hoe snel jij bent, maar dan ben ik dus veels te laat.

En nu bekend is dat deze shetlander niet zo braaf is, geen 5 jarige mee nemen.

Vooral uitkijken dat ie dan zn hoofd niet omhoog doet voordat je tandjes mag tuffen. :=

En dat laatste ook ja. Levensgevaarlijk.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:42

Alle reacties zo'n beetje gelezen en om eerlijk te zijn heb ik ook wel eens in een reflex een paard in zijn oor gebeten en ja hij heeft het nooit meer gedaan, blijkbaar was ik heel snel. :D

Ts ik heb gelezen dat je niet van de mep ben, maar toch met zulke paarden is het vaak wel een oplossing.
Je kind is jong en kan best letsel oplopen.
Zelf zou ik trainen op het op commando een mep uitdelen aan je paard, dus je train eerst je kind en dan je paard.
Wil je dit niet hou dan gewoon heel simpel je kind weg van je paard.

Hier heb ik hele jonge hengsten gehad die gewoon te speels waren en mijn kinderen mochten echt niet in de wei en deden dit ook niet.
Nu gaan ze wel mee in de wei en zetten zelfs mijn ruim 2,5 jarige hengst binnen, maar dat gebeurd wel wanneer ik denk dat het kan...Zelfs mijn 6 jarig zoontje zet hem binnen, maar nogmaals wel wanneer ik denk dat het kan, mijn kinderen zijn goed opgevoed en mijn hengst ook.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:46

Ben pagina 1 met moeite doorgekomen.

en als de ts het allemaal zo prima weet, waarom is dit probleem nog niet verholpen? Werd überhaupt de vraag gesteld? Snap het doel van het topic niet. Zie alleen maar een ontzetten stomme discussie. Niemand gaat het hierin eens worden. En dat is prima. Iedereen doet het op zijn eigen manier. En zolang dat voor iedereen apart werkt is dat prima. Jeetje, laat mekaar in mekaars waarde.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:54

@mnkortleve Ik ken ook iemand die het oorbijten deed (bij een steigeraar) maar dat was een grote sterke kerel en als het mis was gegaan was het nog geen ramp geweest want hij was toch al niet moeders mooiste, eh, ik bedoel hij was een grote sterke kerel die dus wel een stootje kon hebben...

Maar ik vind het kul als mensen het bijten tegenover een mep zetten, wat TS doet. Een mep heeft toch wel de voorkeur, en dat zul je vast met me eens zijn.
En het is inderdaad verstandig geen 5 jarig kind mee te nemen de wei in terwijl daar een kinderhapper rondloopt. Ik weet nog dat ik mijn dochter toen ze klein was ook niet meenam naar twijfelachtige pony's... gewoon een kwestie van gezond verstand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:56

ilaan schreef:
Ben pagina 1 met moeite doorgekomen.

en als de ts het allemaal zo prima weet, waarom is dit probleem nog niet verholpen? Werd überhaupt de vraag gesteld? Snap het doel van het topic niet. Zie alleen maar een ontzetten stomme discussie. Niemand gaat het hierin eens worden. En dat is prima. Iedereen doet het op zijn eigen manier. En zolang dat voor iedereen apart werkt is dat prima. Jeetje, laat mekaar in mekaars waarde.

Ik denk dat mensen de moeite nemen nog te reageren omdat ze niet willen dat er straks een vijfjarig kindje gebeten wordt door een pony...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:11

Zoolgangster schreef:
@mnkortleve Ik ken ook iemand die het oorbijten deed (bij een steigeraar) maar dat was een grote sterke kerel en als het mis was gegaan was het nog geen ramp geweest want hij was toch al niet moeders mooiste, eh, ik bedoel hij was een grote sterke kerel die dus wel een stootje kon hebben...

Maar ik vind het kul als mensen het bijten tegenover een mep zetten, wat TS doet. Een mep heeft toch wel de voorkeur, en dat zul je vast met me eens zijn.
En het is inderdaad verstandig geen 5 jarig kind mee te nemen de wei in terwijl daar een kinderhapper rondloopt. Ik weet nog dat ik mijn dochter toen ze klein was ook niet meenam naar twijfelachtige pony's... gewoon een kwestie van gezond verstand.

Ach het bijten was toen in een reflex nu zou ik wss een flinke mep uitdelen. :D
Weet je het is net zoals de vraag wat doe je als er brand uit breekt, zo veel dingen worden er opgenoemd en eigenlijk weet je niet wat je uiteindelijk doe.

Ik denk dat het er vanaf zou hangen wat ik doe, is het alleen happen dan nam ik mijn 5 jarig kind zeker mee, uiteraard wel afhangend wat voor kind het was de mijne zouden zoiets aan kunnen. :j
Mijn jonge hengsten gingen graag bij je liggen en het liefst op je schoot daar kan een kind niet tegen en ze waren gewoon niet snel genoeg om te zeggen dat het niet mocht, knap als een volwassenen een paard voor is als hij gaat liggen laat staan een kind daarom mochten ze niet in de wei verder kei braaf. ;)
Kind trainen en daarna meenemen heel simpel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 05:40

Mnkorteleven, jouw 6 jarige zoontje zet jouw 2,5 jarige hengst binnen?
Dat klinkt toch erg gevaarlijk. Een 2,5 jarige hengst is een puber en kan ineens heel anders reageren dan hij normaal doet, zeker als het straks voorjaar wordt. Hormonen doen gekke dingen, óók bij een netjes opgevoed paard.