Mini's with Spirit show 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Mini's with Spirit show 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:12

Kleurenklasse is moeilijk te pijlen, palo is niet favoriet, vaak wint er een dun of een zilver. Heb ooit meegedaan met Blaze, midden in de zomer toen hij op zijn goudst was maar stond ergens achteraan. Vreemd.

Persoonlijk vond ik dat je Jet iets minder op had moeten jagen O:) Pas aan het eind ging ie lekker draven, ik zie graag een beetje draf ertussendoor. Helemaal gaaf als ze een beetje gaan showen.
Dacht ook wel dat ik een plaats had maar de geplaatste paardjes waren niet degenen die netjes kwamen maar de verfijnde dieren. An sich niets mis mee...in een kwaliteitsklasse ;) Maar dat is niet de schuld van de show maar is het oordeel van de jury. Werd op het ICAMH exact hetzelfde beoordeeld dus dan is de lol er voor mij af.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:33

Ja ik wist nou niet echt precies wat de bedoeling was van die vrijheidsklasse... De ene zegt zoveel mogelijk uit zen dak, de andere dat ze inderdaad beweging willen zien.. Dus ik wist het niet meer haha.
Ik had me expres niet ingeschreven voor kwaliteit met Jet want hij is gewoon geen fijn paardje :) Heb wel genoten van je rit met Femur! Vond het echt geweldig :P

Ach we hebben een gezellige dag gehad en Jet blijft toch voor mij een toppertje :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 02:11

Wat een dag!!! :D :D :D ik heb genoten!

_/-\o_ voor de organisatie!

Ik heb flink wat foto's gemaakt en ze inmiddels allemaal uitgezocht. Morgen ga ik ze even uploaden en op de website zetten :)

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:45

Hier ook weer langzaam bijgekomen.Ontzettend leuke en gezellige dag gehad.Organisatie was prima,zeker als je nagaat dat het nog maar de 2de keer is.Super gedaan.
Resultaten waren bij ons ook super.Diva 1ste in de kwaliteitsklasse,Midnight Blue eyes won de kleurenklasse en 3de in de haar kwaliteitsklasse.Zeker volgend jaar voor herhaling vatbaar.Ben erg benieuwd naar evt foto's

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:08

Bedankt voor de complimenten over de organisatie! Het vergt heel voor voorbereiding en energie, het doet dus deugd te horen dat deelnemers en toeschouwers zich geamuseerd hebben!!

Nog even reactie op paar bemerkingen, waarvan we er zeker meenemen naar volgend jaar:

- driving was inderdaad in ring van 20 bij 30, op advies van de jury. We hadden niet gedacht dat de letters zo groot waren, ze namen nu zoals gezegd een deel van de ring in. Gezien we alles binnen moesten doen, hadden we weinig ruimte tot uitbreiden, moes het buiten geweest zijn dan had de ring zeker groter geweest ...
Hopelijk volgend jaar een stralende zon, en dan kunnen ook hier tevreden deelnemers hebben ;)

- in de liberty wordt er volgens scoreblad NIET naar type gekeken! Er worden punten gegeven op beweging, uitstraling en gemak waarmee paard terug genomen wordt. Elk op 20 punten, dus gelijke waardering. Het is dus combi van makkelijk kunnen terugnemen en hoog showgehalte met veel beweging (draf). Uiteraard blijft dit jurysport, en kan je smaak en voorkeur van jury nooit helemaal uitschakelen ...

- kleurenklasse is al helemaal kwestie van smaak ... Hier kunnen wij als organistie niet echt in sturen, wij vragen gewoon om mooiste bonte, effen en appaloosa uit te kiezen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:42

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:07

Cool cool cool Elien :oo ik wil ze aaaaallemaal <3

Sophie ach voor een eerste keer driving klasses vind ik het al super voor elkaar. We konden met vragen gewoon bij de ringmeesters of jury terecht en kregen direct een antwoord. Voor de volgende keer wel iets om mee te nemen maar ik verliet met een goed gevoel het terrein :') heb er uiteindelijk gewoon het beste van gemaakt en de jury vriendelijk verzocht volgende keer een ander parcours te bouwen.
Liberty schrijf ik gewoon niet meer voor in. Mijn pony's zijn te braaf, die showen niet en die ga/kan ik niet over de zeik helpen en qua training is Nels gewoon klaar, met max 5 seconden staat hij bij me.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:09

@ Elien echt heeeeeeeele mooie fotos

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:39

Sophie_mini schreef:
in de liberty wordt er volgens scoreblad NIET naar type gekeken! Er worden punten gegeven op beweging, uitstraling en gemak waarmee paard terug genomen wordt. Elk op 20 punten, dus gelijke waardering. Het is dus combi van makkelijk kunnen terugnemen en hoog showgehalte met veel beweging (draf). Uiteraard blijft dit jurysport, en kan je smaak en voorkeur van jury nooit helemaal uitschakelen ...

Is niet als negatief commentaar bedoelt maar ben het wel met Sappos eens en dan vooral over het stuk waarop de paardjes terug genomen werden. Zo liep er ook een jonge merrie in de Liberty, twee meisjes brachten haar voor, gingen beide op de hurken zitten en ze kwam direct naar ze toe, grandioos om te zien en idd hetzelfde met Nelson, vind dit zo super. Had ook zeker verwacht dat ze bij de plaatsing zouden zitten. Wat mij betreft mogen ze hier zelfs extra punten aan hangen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:51

Dit waren ook de dieren die applaus kregen, niet de dieren die gevangen werden en geplaatst werden maar wel de dieren die miss niet het beste showde maar zeker snel kwamen. Vind ik ook een genot om te zien idd

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:56

Bassenqua schreef:
Sophie_mini schreef:
in de liberty wordt er volgens scoreblad NIET naar type gekeken! Er worden punten gegeven op beweging, uitstraling en gemak waarmee paard terug genomen wordt. Elk op 20 punten, dus gelijke waardering. Het is dus combi van makkelijk kunnen terugnemen en hoog showgehalte met veel beweging (draf). Uiteraard blijft dit jurysport, en kan je smaak en voorkeur van jury nooit helemaal uitschakelen ...

Is niet als negatief commentaar bedoelt maar ben het wel met Sappos eens en dan vooral over het stuk waarop de paardjes terug genomen werden. Zo liep er ook een jonge merrie in de Liberty, twee meisjes brachten haar voor, gingen beide op de hurken zitten en ze kwam direct naar ze toe, grandioos om te zien en idd hetzelfde met Nelson, vind dit zo super. Had ook zeker verwacht dat ze bij de plaatsing zouden zitten. Wat mij betreft mogen ze hier zelfs extra punten aan hangen.

Ik snap wel wat jullie bedoelen, en ze zullen vast heel erg hoog gescoord hebben dan op het onderdeel terugnemen van paard. Dit bepaalt alleen wel maar 1/3 van de punten ... Ik wil het gerust even opzoeken hoor, wat de precieze score was op de verschillende onderdelen!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:56

Zelf heb ik natuurlijk niet alle paardjes hun libertyproef gezien maar het viel me op dat bij vele, de paardjes alleen maar in galop gingen, en ik denk ook wel dat de jury op draf wil punten geven want bij liberty willen ze alle gangen beoordelen. Mijn paardje heeft zowel galop als evenveel draf laten zien en is ook in pakweg drie seconden terug aangelijnd geweest, dus zijn zesde plaats lijkt me nu niet zo misplaatst geweest te zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:59

Nouja ik weet dat dit geen klasse meer is voor mij. Ondanks dat ik m ooit bij het NMPRS gewonnen heb. Toen liet ie zijn draf geweldig zien maar kwam hij ook direct. Maar zoals ik al zei, ik ben uitgetraind met Nels wat liberty betreft

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:12

Sophie is toch niet nodig om punten op te gaan zoeken, jullie hebben daar geen invloed op en het maakt ook niks meer uit maar ook ik begon het me af te vragen, het is geen duidelijk plaatje wat de jury nu precies verlangt en waar het naar beoordeelt in de Liberty klasse, althans voor een boel mensen en niet alleen op de Mini's with Spirit show hoor. ;)

Jullie als organisatie hebben een super show neer gezet, sfeer was goed, locatie was goed, hoeveelheid paarden was top, organisatie was super dus wees trots op jullie zelf.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:21

Eshter, het is ook moeilijk omdat het niet overal hetzelfde is. Op AMHA shows kijkt de jury dus bv wel naar exterieur tijdens een liberty. Hier niet, wat ik dus wel als positief ervaar omdat het naar mijn gevoel in een liberty niet gaat om het uiterlijk van het paard maar om de beweging en het plezier.

En verder kan ik alle complimenten alleen maar beamen!
Als ik dan toch iets moet zeggen, soms was de speaker niet even duidelijk verstaanbaar, maar dat lag niet aan de persoon op zich, maar gewoon aan de geluidsinstallatie. Maar als ik dan iets niet verstaan had, dan was het maar gewoon snel gaan vragen en ik had meteen antwoord, dus op zich allemaal geen probleem!

Ik mag dus hopen dat er volgend jaar nog een editie komt? Want dan zijn wij er zeker weer bij ;)

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:43

inderdaad waren er enkele waarbij hun paardje blijkbaar niet hard genoeg kon gaan en alleen rengalop zowat liet zien. Dan kan hij vervolgens wel braaf komen maar dat noem ik geen goede liberty

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:45

Zo had ik er 2 :P Dus wel terecht dat ik er met geen van beide bijzat!
Op zich goed dat ze zich redelijk goed lieten vangen, maar daar mag het natuurlijk niet alleen van afhangen.
Het viel mij trouwens op dat er heel wat paarden waren die bijna alleen maar een galop lieten zien. Ze hadden allemaal net iets teveel plezier :P

Diana, het was trouwens fijn om eens met je gesproken te hebben :D

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:45

Annebet_ schreef:
Ik mag dus hopen dat er volgend jaar nog een editie komt? Want dan zijn wij er zeker weer bij ;)

Precies en dan hoop ik dat ik ook een paardje mee kan nemen.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:57

Uiteraard komt er een volgende editie :D
Reserveer alvast 31 mei 2014 in jullie agenda!

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:58

Staat genoteerd ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:04

Ik heb nog geen agenda voor 2014 -O- :D

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:22

Annebet_ schreef:
Zo had ik er 2 :P Dus wel terecht dat ik er met geen van beide bijzat!
Op zich goed dat ze zich redelijk goed lieten vangen, maar daar mag het natuurlijk niet alleen van afhangen.
Het viel mij trouwens op dat er heel wat paarden waren die bijna alleen maar een galop lieten zien. Ze hadden allemaal net iets teveel plezier :P

Diana, het was trouwens fijn om eens met je gesproken te hebben :D

Same here haha Was even gezellig.

Ja maar jij joeg ze niet nog meer op, sommige deden dat juist wel, net of ze nog harder moesten dan ze al gingen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:17

Dat extra opjagen gebeurd ook wel om de teveel energie eruit te halen en hopen dat ze daarna nog wat draf laten zien. ;)
Deze situatie weet ik niet, maar het gebeurd wel zo.

Hier zou op moeten beoordeeld. Gekopieerd uit het amha rulebook 2013:

CL-070 LIBERTY CLASS
The Liberty class is a demonstration of the natural beauty of the
Miniature Horse. Horses are to be judged on style, grace, animation,
gaits, presence, music suitability and ease of catching. Movement,
action, carriage, charisma, boldness, enthusiasm and exuberance, will
be the basis for judging the class. (Amended 02-12, effective 01-13)
A. The Liberty class may only be offered at shows where facilities
include a closed arena and where the conditions would not be
hazardous to horse or exhibitor.
B. Horses will be judged beginning when halter is removed by the
exhibitor (the individual wearing the number) and until caught by
the exhibitor. Time of Liberty shall be 1 1/2 minutes; time to catch
shall be 1 1/2 minutes.
C. Only the exhibitor and one handler will be allowed in the arena
with horse. Whips and shaker bottles are allowed, but touching
the horse during performance with aids or hands will result in
disqualification.
D. Horse must be caught and haltered by exhibitor within 1 1/2
minutes or be disqualified.
127
SHOW RULES
E. Music is required. Suitability of horse’s movement to the chosen
music must be evaluated.
F. No assistance from outside of the arena will be permitted.
Elimination will result unless the judge feels that the outside
action was taken in an attempt to cause the exhibitor’s horse to
be disqualified. Announcement is to be made prior to the class to
specify that no outside assistance is allowed.
G. All horses entered in the Liberty class must be at least one year old.
H. Exhibitor and handler must be properly attired.
I. Horses should work both directions of the arena, use the entire
arena and demonstrate an ANIMATED gallop and elevated trot.
The duration (time frame) of either gait is not critical as long
as both gaits are well demonstrated. Horses which perform
without encouragement, other than a signal to change direction,
are highly preferred. (Amended 02-12, effective 01-13)
J. The standard AMHA scoring sheet should be used for judging
Liberty classes. The following point ratings must be used when
judging Liberty: Style and Grace-30 points, Animation and
Presence-30 points, Gaits-20 points, Music and Suitability-10
points, and Catch-10 points. A total of 100 possible points.
K. Baiting of horses to encourage an animal to perform is not allowed.
Baiting in such class is a disqualification.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:27

Nou bij sommige zag het er heir niet uit hihi

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:38

Ik probeer ook afgewisseld draf en galop op beide handen te laten zien en stop met jagen wanneer hij draaft. Helaas laat ie zich de ene keer beter zien dan de andere keer. Niets aan te doen.