Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:39

Een verzorgpony is leuk om te poetsen, maar wil niet altijd zeggen dat je hem ook moet rijden. Zeker als je op de manege een E pony kunt rijden, ben je duidelijk te groot voor een shetlander.
Laatst bijgewerkt door Hollowpoint op 19-06-11 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

XNienke_Jarig

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:44

ik zou als je er dan perse op wil rijden, gewoon zonder zadel gaan stappen buiten.
dan loop je de terugweg mee..

ik zou een meisje zoeken die voor jou wil rijden dat je er bij kan zijn en toch je shet word bereden..

HorsLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:39

Op een Shet rijd je (vind ik dan) fijner zonder zadel.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:15

bambietje schreef:
ik zou als je er dan perse op wil rijden, gewoon zonder zadel gaan stappen buiten.
dan loop je de terugweg mee..

ik zou een meisje zoeken die voor jou wil rijden dat je er bij kan zijn en toch je shet word bereden..

nee ook niet zonder zadel stappen... dat is ook schadelijk voor de rug! en zonder zadel ben je nog langer en haal je het dier nog meer uit evenwicht

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:43

Gewoon niet rijden, lijkt me niet zo ingewikkeld om dat te verzinnen toch?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:30

Ik persoonlijk vind dat defenitie van te groot of te zwaar altijd een variabel punt is.
Ik zelf(1,78) stap natuurlijk niet op mijn shetlander(1.15 en fors gebouwd), maar vind het wel fijn dat ze onder het zadel bereden blijft(naast gronwerk, koetsen en vrijheidsdressuur). Ze is niet altijd de makkelijkste en voor een echte beginner niet geschikt vind ik. Ze rijd nu op zaterdag mee in een lesje van een half uur met steeds de zelfde ruiter. Zij is in ogen van sommige mensen misschien te groot(te zwaar zeker niet) Is dit slecht, ik denk het persoonlijk van niet, omdat wij het hier met beleid en doordacht doen. Aan werkelijk niks merken we dat het voor haar te zwaar is, ook op langer termijn verwacht ik geen problemen. Moet er wel bij vermelden dat het een shetlander is in een goede conditie, voldoende spiermassa en niet te dik is(denk dat dit ook belangrijke factoren zijn)
Wordt en nou zo snel geoordeeld, ben ik zelf dom, of bergijp ik het allemaal niet?

Bijgevoegd twee foto's
Op de eerste foto zou ik op bokt weinig commentaar verwachten, kwa grote en gewicht, terwijl ik op foto twee wel reacties zou verwachten omdat de ruiter daar veel groter oogt.
Afbeelding

Afbeelding

mallory3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:37

Ik vind het meisje persoonlijk nog passen :)

XNienke_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:46

het meisje heeft alleen een lang bovenlichaam, maar is volgens mij zeker niet te zwaar.
ik vind dat dit makkelijk kan, al helemaal voor maar een half uurtje in de week

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:53

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:56

dat bedoelde ik in mijn vorige post.. ruitertjes kan we lang zijn maar ligt aan de lengte benen/bovenlichaam.
Dit ruitertje heeft lang bovenlichaam maar benen zitten pony niet in de weg..
Heb hier over de foto's van cobelens

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:04

Het gewicht is erger dan je lengte. Ik ben 1.65m en woog ooit 52 kg, dat kan makkelijk voor een ouderwetse flinke shet (niet zo'n speelgoed minishet). Ze kunnen zonder problemen 70 kg dragen, alleen kun je met zo'n gewicht vaak gewoon meelopen met je benen.

Springen kon zelfs ook met de shet, alleen tikte ík dan de balk eraf met m'n tenen :+

Echt lekker rijden op zo'n ding lukt niet, draf is meer zoiets als 'ribbelderibbelderibbelribbel'

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 06:42

Arabesk schreef:
Het gewicht is erger dan je lengte. Ik ben 1.65m en woog ooit 52 kg, dat kan makkelijk voor een ouderwetse flinke shet (niet zo'n speelgoed minishet). Ze kunnen zonder problemen 70 kg dragen, alleen kun je met zo'n gewicht vaak gewoon meelopen met je benen.

Springen kon zelfs ook met de shet, alleen tikte ík dan de balk eraf met m'n tenen :+

Echt lekker rijden op zo'n ding lukt niet, draf is meer zoiets als 'ribbelderibbelderibbelribbel'

Pardon? Zelfs een goed getrainde/gespierde grote Shetlander kan maximaal 55 kilo dragen en dan ben ik al ruim. Eigenlijk is 50 kilogram meer dan genoeg voor een grote Shetlander. Maar 70 kilogram, dan overschat je een Shetlander wel heel erg...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:10

Fellpony schreef:
Arabesk schreef:

Pardon? Zelfs een goed getrainde/gespierde grote Shetlander kan maximaal 55 kilo dragen en dan ben ik al ruim. Eigenlijk is 50 kilogram meer dan genoeg voor een grote Shetlander. Maar 70 kilogram, dan overschat je een Shetlander wel heel erg...

Ik ben het met jou eens, 50 kilo is echt wel maximum.
Maar ik denk dat de 'orginele Shetten', dus die van een jaartje of 150 geleden en die nog op Shetland leefden, wel veel konden dragen, maar nu dus niet meer...

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:13

Wat is een orginele shetlander van 150 jaar geleden, daar wil ik de ras beschrijving wel eens van horen. Want volgens mij is die van mij zo robuust als wat, zo sober als het maar zijn kan, stevig en fors gebouwd, zeer winterhard, groot lichaam korte pootjes, kortom echte pony en geen minipaardjes model

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:31

Ik heb het over de orinele shet. Die werd ook gebruikt in de mijnbouw en de mannen gingen op hun shet naar de kroeg, want die wist tenminste de weg nog naar huis 's avonds laat na aardig wat alcohol :+

Edit; zocht een plaatje van dat type shet en niet dat type 'netietsgroterdaneenhamster', maar kon geen plaatje vinden, wilde wel deze even delen :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-06-11 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:33

In limburg zijn de mijnen inderdaad al gehele tijd dicht, dus daa heeft ze geen ervaring mee, al trekt ze wel een behoorlijke koets door de heuvels heen. Ja en de weg naar huis die vindt ze altijd, neus richting stal is gemiddeld 3-5 km/h harder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:18

Tussen kunnen dragen en gezond kunnen dragen zit nog een heel verschil ;) Als ik op mijn shet ga zitten dan zakken ze ook niet door hun pootjes, maar dat wil niet zeggen dat ze het leuk vinden of dat het ook gezond is :) En ik vraag me af of er nog originele shets zijn, door de fokprogramma's zijn ze toch gefokt op bepaalde kenmerken enz, afgezien van de shetlandeilanden zelf waarschijnlijk.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:43

Dat is aaom ik me dat afvroeg wat zijn de echte raskemerken, mijn pony is absoluut niet geschikt voor de fokstandaarden binnen het nederlandse stamboek voor shetlanders, maar ze is wel degelijk een behoolijke uitzondering kwa kracht en bouw. Dit wil niet zeggen dat ik er misbruik van maak(zie hier boven) maar ik denk wel dat zij meer zou aan kunnen dan de gemiddelde shetlander die wel voldoet aan de rasstandaarden die het stamboek vor schrijft

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:44

Een shetlander is een net een als een andere pony hoor, als je er te lang voor bent, moet je er gewoon niet meer op stappen. En dan dus ook niet met de smoes aan komen; Ik ben niet zwaar ze kan me makkelijk dragen.

Shetlanders worden áltijd overschat.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:47

of juist onderschat
ik snap dat lengte ook mee speelt en daar hou ik ook heel erg rekening mee in tijd, duur en vraagprogramma, maar zo'n robuuste pony's hoeven ook niet als watjes in een hoek te worden gezet. Ze rijden vaak geen zz en als we het over balans gaan hebben dan zou het verboden moeten worden dat alle beginners op een paard stappen, leer het ze maar aan op een kunstpaard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:51

Persoonlijk onderschat ik liever dan overschatten. Met onderschatten is nog nooit een dier geblesseerd geraakt bij mij. Uiteindelijk maakt iedere eigenaar zelf de keus om er wel of niet op te stappen en of hij er te grote en te zware mensen op laat rijden. Op die van mij komen alleen lichte en kleine kids. Mss onderschat ik ze, maar ik heb liever dat ze het makkelijk af kunnen dan dat ze het kielekiele redden. Mijn pony's zijn toch wel bikkels, ik denk dat als ik erop ga zitten ze ook nog wel braaf hun ding zouden doen, maar dat doe ik ze niet aan.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:53

capopjekop schreef:
Persoonlijk onderschat ik liever dan overschatten. Met onderschatten is nog nooit een dier geblesseerd geraakt bij mij. Uiteindelijk maakt iedere eigenaar zelf de keus om er wel of niet op te stappen en of hij er te grote en te zware mensen op laat rijden. Op die van mij komen alleen lichte en kleine kids. Mss onderschat ik ze, maar ik heb liever dat ze het makkelijk af kunnen dan dat ze het kielekiele redden. Mijn pony's zijn toch wel bikkels, ik denk dat als ik erop ga zitten ze ook nog wel braaf hun ding zouden doen, maar dat doe ik ze niet aan.

Hier ben ik het inderdaad mee eens! :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:55

Kwa gewicht deel ik volledig je mening, zwaarder dan 50 kilo komt er niet op.
Maar kwa lengte vraag ik me af wat brengt meer uit balans, een kleine wiebelende beginner of een volwaardige ervaren langere ruiter? is maar wat je onder balans verstaat. De kleine verliezen tijdens het snelle lichtrijden hun balans herstellen dit door aan de mond te trekken en stuiteren van links naa rechts in het zadel. Dan maak ik misschien een andere afweging(maar gewicht word niet overstreden)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:57

Ook daar vind ik een grens te trekken, je hebt te groot en te groot. Iemand die voor het oog net te groot is geen probleem, maar soms zitten er hele dunne tieners op die gewoon echt te groot zijn. Je kunt me ook niet wijsmaken dat zo iemand de pony niet uit balans brengt, hoe goed ze normaal mss wel rijden. Als je op te kleine pony's rijdt is dit vaak ook niet bevorderlijk voor je eigen houding.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:57

Niet elke kleine ruiter moet nog leren rijden hoor? :) Je hebt ook kleine ruiterts die leuk op je pony passen,
en een goede evenwicht hebben en leuk kunnen rijden.

vind niet dat je moet kiezen uit; een te grote goede ruiter of een passende niet zo goed rijdende ruiter.