Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:45

Een pony in een winkelwagen? :n Das gewoon te bizar voor woorden..

xElienx

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:47

en wat me nog het meeste deed was dat als je het beestje wou aaien, je een hap kreeg ;( ga mij niet vertellen dat het beestje gelukkig is!

vroeger waren er toch niet zoveel dwergjes? of vergis ik me daar nu in?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:51

slacht brengen ze niets op.. die hebben zoveel aanbod als je daar met een shetlander aankomt.. kan je het vlees mee terug krijgen voor in de vriezer.. of tenminste jaar terug iets 40 euro ervoor krijgen.

maar om je shetlander piet nou in de diepvries te gaan bewaren en dan gaan op te eten ging die mevrouw ook te ver.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:12

Sowieso een gevolg van te ver doorfokken op klein. Net als problemen met ademhalen bij, als ik me niet vergis hoor, perzische katten(dat zijn toch inderdaad die met platte snuit?) door te ver doorfokken op die platte snuit. Zo zijn er legio voorbeelden.. Blijven selecteren op een bepaald kenmerk geeft uiteindelijk extremen als je niet goed oplet.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:24

Als ik al deze berichten zo lees, ben ik gelukkig niet de enige die dit fokprobleem, vraag en aanbod, enz ziet.
Hopelijk zijn al deze mensen ook bereid om in de toekomst geld uit te geven aan een goed gefokte shetlander, waardoor de markt voor fokkers gaat groeien en de particulieren achter in het weitje fokken gaat afnemen.
En niet iedere netjes gefokte pony met papieren hoeft in de smaak te vallen bij de keurmeesters, deze pony's zullen dan voor een schappelijke prijs aangeboden worden, maar niet voor een appel of een ei.

Wordt het niet tijd dat er eens een pepetie wordt opgemaakt om aan te bieden aan de fokkers, stamboek. Als is het als steun aan hun die goed bezig zijn!!

Ik hoop snel een nieuwe shet te mogen verwelkomen op mijn stal. En JA ik ben bereid om hier een goede prijs voor te betalen, al weet ik dat er nog steeds veel mensen zijn die me voor gek verklaren.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:31

Nou wil ik me er niet heel eigenwijs ook mee bemoeien :D maar ik zit ook wel eens in verloren uurtjes op Internet te struinen en ik vind het heel leuk om sites van fokkers/stallen te bekijken.
Er wordt hier, geheel terecht, geschreven dat oa. het NSPS zich kennelijk nog niet erg veel aantrekt van het enorme overschot aan dieren, maar dat de serieuzere/grotere shettenfokkers al wel degelijk merken dat de markt is ingestort.
Nu zullen de meeste serieuze fokkers hun maatregelen wel genomen hebben, maar het verbaasde me een paar weken terug dat ik op zoveel sites van toch grotere en bekendere stallen zag staan dat ze bv. "alle" merries (die de leeftijd hebben om mee te fokken) weer gedekt hadden voor 2011, en dat waren geen 5 merries... :o bij sommigen telde ik wel 15 tot 20 veulens volgend jaar..vaak vos of zwart, met alle respekt, dat moet je ook maar weer zien te verkopen. Nu heb ik niet eens alle websites gehad maar ik kan me zo voorstellen dat er meer zijn die een hele kudde veulens verwachten volgend jaar.
Kijk, en dat kan ik dus echt niet begrijpen want ze raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:34

amyz schreef:
Sowieso een gevolg van te ver doorfokken op klein. Net als problemen met ademhalen bij, als ik me niet vergis hoor, perzische katten(dat zijn toch inderdaad die met platte snuit?) door te ver doorfokken op die platte snuit. Zo zijn er legio voorbeelden.. Blijven selecteren op een bepaald kenmerk geeft uiteindelijk extremen als je niet goed oplet.

Misschien moet je je even verdiepen in waar dwerggroei vandaan komt voor je met zo'n uitspraak komt?
Maar goed, ik zal het wel weer uit leggen:

het dwerggen is een recersief gen, dit houdt in dat je 2 genen nodig hebt om een daadwerkelijke dwerg te krijgen. Een paard met 1 gen is drager, maar zelf prima in orde. Pas als je dit paard zou dekken met een hengst die ook drager is kán er een dwerg geboren worden. Helaas zijn er nog geen acurate tests.
Als dwerggroei een gevolg zou zijn van doorfokken op klein, waarom komt het dan ook bij o.a. friezen voor?

Ik begreep dat het NSPS zelfs een fokstop verzoek bij zijn leden heeft neergelegd, dus die zijn er ook zeer zeker mee bezig.

En tja, minipaarden zijn prijstechnisch ook niet meer wat het geweest is, maarja, tegenwoordig is alles met een NMPRS paspoort automatisch gelijk een minipaard (as if..... dan is James het ook :j )

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:50

Ah excuus. Tik op mn tel, en tik dan wat kortere zinnen met als gevolg dat ik nu dus overkwam alsof ik t zeker wist. Maar je hebt helemaal gelijk inderdaad.. Maar wat ik me dan wel afvraag: bij kleine pony's komt t voor zover ik weet sowieso veel vaker voor, dus t lijkt mij dat t iig toch iets te make moet hebben met de eigenschappen waar je op fokt? En daarbij; hoe komt zo'n genetische fout überhaupt in t systeem zeg maar? Ik kan me voorstellen dat t lang voor t gericht fokken ook al bestond, maar je ziet het idd steeds vaker terwijl er steeds meer vermeerderd wordt. Lijkt mij toch dat eea dan toch gelinkt moeten zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:56

Op zich komt het niet vaker voor dan vroeger, alleen vroeger verdwenen dergelijke pony's als veulen van 3 dagen oud via de achterdeur, tegenwoordig wil men er een slaatje uit slaan *kleinste paardje van NL!*
Vergeet niet dat de komst van internet ook veel deuren die anders gesloten bleven open heeft gezet he...

Even voor je beeld: Een fries die ik ooit verzorgt heb, ca 1.25m

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Punt is dat als je een dwerg fokt, je er zeker van kan zijn dat beide ouders drager zijn. Persoonlijk zou ik, tot er acurate testen zijn, beide paarden dan terug trekken uit de fokkerij.

En het heeft verder niks met de eigenschappen waar je op fokt te maken, het is gewoon een genetisch foutje.
Mijn zwager heeft hemofilie, een bloedziekte. Zijn dochter is drager, maar heeft nergens last van, mocht zijn dochter echter weer een zoon krijgen, kan die weer wel hemofilie hebben (even als voorbeeld, t is niet helemaal vergelijkbaar en ik weet hier niet 100% hoe het zit)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:01

Maar hemofilie is X-chromosomaal dacht ik?

Ben het wel met je eens wat betreft het fokken met dieren die dwergroei met zich meedragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:03

zoiets idd wel nies, maar goed, het was een vergelijk ;) K bedoel, mijn zwager is ook niet extreem klein gefokt (hij is 1.94 oid :P)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:05

Stond hier in de buurt idd ook ooit zo'n fries. Maar dan nog zie je het vaker bij de kleinere rassen.. Blijf me iig afvragen wat zo'n genetische fout veroorzaakt. Met mensen vergelijken is onbegonnen werk denk ik. Maar ik snap je punt :) En vind sowieso dat er niet gefokt zou mogen worden met dieren die t risico op t overdragen van een bepaalde fout lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:15

je ziet het niet vaker bij de kleine rassen, dat maak jij er van. Alleen dwerg friezen verdwijnen linea recta naar de slager :j En dwerg shetjes zijn om een of andere reden schattig.
Een genetische fout wordt veroorzaakt door een fout of deffect gen, das niet zo moeilijk, maar pas vanaf te komen als er niet meer met dit gen (dus ook niet met dragers) gefokt wordt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:18

stef schreef:
zoiets idd wel nies, maar goed, het was een vergelijk ;) K bedoel, mijn zwager is ook niet extreem klein gefokt (hij is 1.94 oid :P)

Haha :))

Heb even gegooglet en volgensmij kan dwerggroei verschillende oorzaken hebben, slechtwerkende groeischijven of hypofyse, kan geërfd worden, maar ook door een mutatie bij het dier zelf veroorzaakt worden. Bij Friezen komt het veel voor volgensmij, want veel sites met informatie wat betreft paarden en dwerggroei gaan over Friezen. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:21

Klopt. ze weten zelfs precies welke hengsten er drager zijn

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:32

Ook typisch.. Nja, t is iig iets interessants om je in te verdiepen op een grauwe dag. Trouwens ook bizar dat die hengsten niet meteen gecastreerd worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:45

stef schreef:
je ziet het niet vaker bij de kleine rassen, dat maak jij er van. Alleen dwerg friezen verdwijnen linea recta naar de slager :j En dwerg shetjes zijn om een of andere reden schattig.
Een genetische fout wordt veroorzaakt door een fout of deffect gen, das niet zo moeilijk, maar pas vanaf te komen als er niet meer met dit gen (dus ook niet met dragers) gefokt wordt

Dwergroei zie je bij rassen waarin een gen is geslopen dat de afwijking mogelijk maakt, en waarbij daar niet meteen korte metten mee gemaakt is.

Het kwam bij Shetlanders voor. Daar is er heel hard op geselecteerd voor zover ik het begreep, zodat je daar nu in de populatie met papieren deze afwijking niet meer zo vaak ziet.
In de VS hebben ze regelrechte minishetlanders met dwergverschijnselen gebruikt aan de basis van hun luxe minipaard.
Er zijn op internet geluiden te vinden, waarbij gesteld wordt dat er minstens 3 verschillende soorten genen actief zijn die allen een andere vorm van dwerggroei veroorzaken, in de AMHA.

Het gebruik van AMHA's in minirassen die nu nog relatief vrij van dwergverschijnselen zijnl, kan op termijn dus niet anders, dan een groter aantal van dit soort veulens opleveren.

Het gaat dus helemaal niet om papierloos fokken, een deel van de dwergen op internet is wel degelijk met een keurig papiertje gefokt. Vaak zullen fokkers de papieren bij dit soort ponys overigens niet aanvragen, niemand wil als fokker van een mismaakte pony te boek staan.
Waarmee die fokkers dit probleem in stand houden, want zolang niet duidelijk is in welke lijnen dragers voorkomen van dwerggenen (of andere genetische afwijkingen) kan het probleem ook niet opgelost worden.
Maar ik durf te stellen dat de fokker die nu opstaat en hardop durft te beweren dat hengst X of lijn X een recessieve afwijking draagt, als een klokkenluider aan de schandpaal genageld wordt.

Reden dat, in het geval van kennis, deze dus alleen voor insiders beschikbaar blijft en het grote gros vrolijk doorfokt met dragers...

Het probleem is met AMHA (en andere rassen waarin dit probleem speelt), dat je niet weet of ze drager zijn. Dat blijkt pas als recessieve genen samenkomen. Via hengsten die veel dekken kan zon gen zich door een groot deel van de populatie verspreiden, waardoor problemen pas zichtbaar worden als het al veel te laat is.

Wij fokken zelf met een AMHA, vader en moeder zijn geen dwerg. Maar of een van het het gen heeft meegegeven aan ons hengstje is met geen mogelijkheid zeker te zeggen.
Er schuilt dan ook een gevaar in het fokken met deze ponys waarvan iedere fokker zich bewust zou moeten zijn.
En het steeds vaker optreden van dwergjes op internet zou mensen extra alert moeten maken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:47

cobelens schreef:
Misschien ben ik de enige die het me afvraag en misschien zullen veel mensen het niet met me eens zijn.
Waarom gaan shetlanders voor z'n belachelijk lage prijzen over de toonbank.
Ze worden vaak aangeboden in prijzen waar je nog geen fatsoenlijk paar schoenen voor koopt. Daarnaast worden ze vaak gezocht in een nog lager prijsklasse. Een goede grasmaaier is vele male duurder dan een shet. Worden ze daarom als grasmaaiers weggezet.
Naar mijn eenziens leid dit tot vele impuls aankopen, waar shetlanders de dupe van kunnen worden. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn, maar ik vind het gewoon raar dat een levend beest zo weinig geld mag kosten. Terwijl het dagelijkse onderhoud uiteindelijk toch ook betaald moet worden.

Hoe denken jullie hierover? ben ik de enige die vind dat de prijzen best omhoog mogen ivm het voorkomen van impuls aankopen en vaak wisselen van eigenaar.

Handel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:48

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:39

Beste allemaal,

Ik weet niet of het waar is, maar een collega vertelde vanmiddag dat er op het einde van de markt in Hedel - begin deze week - gratis Shetlanders werden aangeboden.
Voor wat het waard is.

Groet
Willem

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:34

Niet alleen op Hedel worden gratis shetlanders aangeboden.....

Had er van de week ook weer een paar op kunnen halen als ik gewilt had.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:54

sja, als je economisch kijkt kosten ze op het moment in de winter meer aan voer etc dan dat ze zelf waard zijn......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:23

Vind t maar sneu. Zeker als ze gratis zijn is de kans groot dat ze bij iemand terecht komen die dr eentje wil voor in de achtertuin.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:27

amyz schreef:
Vind t maar sneu. Zeker als ze gratis zijn is de kans groot dat ze bij iemand terecht komen die dr eentje wil voor in de achtertuin.

Wat dacht je van een slager?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:30

amyz schreef:

Inderdaad, dan kun je ze toch maar beter naar de slager brengen imo.