hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:45

@ mdr
Leuk dat je een half broertje hebt, ik ken Frinket van foto's.
De moeder is ook al erg oud en sinds een jaar niet meer in bezit van V. Pijkeren (fokker vd Olde Maten).
Ik heb haar daar wel een paar keer gezien, was een mooie merrie die super fokte.
Zij is met haar veulen van 2 jaar geleden samen verkocht.
Ik kom vaak daar op de fokkerij bij v. Pijkeren hij fokt ook fell pony's en ik help hem vaak met de hengsten voor de keuring.
Van hem heb ik Cupido ook gekregen omdat hij ging stoppen met het fokken van mini paardjes (i.v.m leeftijd hij word 80)
Fokkerij vd olde maten heeft eigenlijk altijd hele goede pony's die vooral uitblinken in rastype en beweging, geld voor n.m.p.r.s, n.s.p.s. en n.f.p.s.
Ik heb helaas nog geen goede foto's op de computer van hem, ben wel benieuwd of jij evt. nog wel foto's hebt van Frinket?

@ Eponastable
Hij is 3 jaar gelden op de keuring geweest toen was hij 2,5 en stond er slecht voor (op foto's te zien)
Dit werd ook een 3e premie, hij is erg verandert en ik weet zeker dat hij het nu veel beter gaat doen.
Het is alleen een beetje jammer dat ik eigenlijk nog best onervaren ben in de mini paardjes.

@ letsdunit jammer dat je er mee gaat stoppen, wat is de reden (als ik zo brutaal mag zijn dit te vragen)?

Eponastable

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:58

Ideaal moment om te leren Devon!
Het zal je wel lukken!!!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:17

@ eponastable
haha thanx voor je vertrouwen ik hoop het ook!
Ben jij er ook?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:32

Ik ben er ook maar ik zit in de nieuwe jaargang :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:14

Hallo Devon,

Veel succes dit jaar op de Hengstenkeuring!
We zullen je daar vast tegenkomen! Hopelijk denk ik er nog aan in al die drukte, het is meestal zo hectisch daar.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:40

Hoi Devon, leuk es wat meer te horen over de stal waar Frinket vandaan komt! We zijn benieuwd naar foto's hé! Ik heb ook nog ergens foto's van Frinket, ik zal ze es opzoeken en hierbij plaatsen. Frinket staat nu bij Miniatures 't Ravehof, je kunt hem al es bekijken op hun website http://www.smh-travehof.be/ , maar ik had wel mooiere foto's van hem. De eerste foto is bij ons getrokken. Hij is ondertussen al 17 nu! Ik heb hem ook aangespannen gereden. Hij bewoog erg goed.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:42

@ Tosadog Dank je wel!
Heb jij zelf ook paardjes mee?
Jij woont vlak bij mij, leuk ik wist niet dat er zo vlakbij ook mini paardjes waren.

@ mdr ik ga waarsch. donderdag weer die kant op om hengsten te pesten haha.
Komt Frinket zelf ook nog eens op de keuring of goeft dat niet meer?
Hij ziet er trouwens niet uit als 17!
Ik ben ook benieuwd naar jou foto's!
Zodra ik foto's van Cupido heb zal ik ze plaatsen.

Ik heb zelf ook nog een Nas merrie van bijna 20 en die is ook nog topfit!
Zij heet little patchy van Stal anja en is op de senioren keuring 3e van de benelux geworden.
Helaas word ze niet meer drachtig.

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:37

@ devon: little patchy heeft nog in weelde gestaan toch? Heb namelijk drie merries bij dezelfde vrouw gekocht. Frinket heeft voor valerie een zestal jaar bij ons gestaan, had hem toen van een oude man die stopte met fokken gekocht (ergens in zoersel, belgie). Hij was ons eerste minipaardje, hij heeft ervoor gezorgd dat ik me wat meer verdiept heb in de stamboeken.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:50

@ Nathje ik heb geen idee of zij daar gestaan heeft, wij hebben haar uit belgie vandaan daar stond zij bij een mevrouw die kleinschalig appaloosa's en arabieren fokte.
Daarvoor stond ze naar mijn weten in Duitsland, daar heeft ze een veulen gehad.
Frinket is echt een plaatje, ik vraag me af wat er van deze moeder van hem en Cupido nog meer rondloopt.
Is toch een goede fokmerrie, ik geloof (als ik het goed heb) dat mnr. van pijkeren haar wel even verkocht of uitgeleend heeft een klein tijdje.
Ik heb alleen een merrie veulentje van haar gezien, hij beweerde dat hij nog nooit zo'n mooi veulentje als die gehad had bij die merrie.

Vraagje: is het gebruikelijk als de paardjes op ijzers gezet worden?
En kan dat alleen als ze al eens goedgekeurd zijn of maakt dit niet uit?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:38

Geen nieuwe jaargang op ijzers zetten.
Dat is nu afgeschaft.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:23

@Devon: Frinket is niet levenslang goedgekeurd geweest bij het nmprs, daarvoor is hij geen drie keer terug gegaan. Denk dat hij twee keer geweest is, maar dus geen derde keer. Maar hij is wel levenslang goedgekeurd bij 't bmp, dus voor die mensen is het geen probleem, hij kan hun bmp merries dekken. Ze gaan er dus niet meer naar een nmprs keuring mee gaan. Denk trouwens niet dat het nog veel zin zou hebben ook, ja als hij 17 is, ziet hij er toch niet meer uit zoals die jonge hengsten, dus vrees dat hij er toch niet door zou zijn. Weet iemand dat of men er rekening zou mee houden dat een hengst al zo oud is op de keuring?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:40

Nu ben ik uit interesse de resultaten van de hengstenkeuringen van voorbije jaren aan het afgaan, ikzelf heb alleen nog maar BMP hengstenkeuringen gedaan met mijn hengstje. Nu vroeg ik me dit nog af, soms staat er gewoon afgekeurd, soms staat er nakeuring, waartussen ligt het verschil? Een hengstje die een nakeuring krijgt, heeft dan nog een kans of zo? En die dat resoluut is afgekeurd, niet meer? Kan iemand me daar een voorbeeld van geven? Ook staat er soms bij "geen premie", zijn die hengsten dan goedgekeurd of niet?

Misschien stomme vragen, maar ik ben een buitenstaander van het NMPRS, al ga ik daar proberen om verandering in te laten komen, nu ik lid ben, want ik heb nu ook een Amerikaans paardje, die er is ingeschreven en ik zou mijn veulen van dit jaar ook in het NMPRS willen laten inschrijven. :D

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:46

Geen premie is wel ggk maar geen premiewaardig.
Afgekeurd is dat er een zichtbaar gebrek is aangetoond, en dus echt niet doormag.
Nakeuring kan zijn adt het apardje ziek was kreupel liep of de entingen nog niet in orde waren, dan mag hij via een dierenarts attest of door de veterinair doorverwezen worden na de nakeuring.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:46

Wel Vanessa, ik ga je een voorbeeld geven, Brahim is ook naar daar geweest, die hadden toen bijna een ongeval met de wagen en trailer, paardje was gekwetst en kon niet meer meedoen, daar vind ik het jammer dat er bij hem afgekeurd staat want eigenlijk is hij veterinair niet goedgekeurd maar in zo'n geval vind ik dit niet de juiste benaming.
Nakeuring is meestal voor diegene die ziek vallen voor de keuring, (die te laat komen vanuit Amerika,) het zijn er niet veel hoor. Maar eigenlijk moet iedereen op de datum komen.

Die die geen premie krijgen weet ik niet goed... nog slechter dan een 3de premie misschien?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:01

Eponastable schreef:
Wel Vanessa, ik ga je een voorbeeld geven, Brahim is ook naar daar geweest, die hadden toen bijna een ongeval met de wagen en trailer, paardje was gekwetst en kon niet meer meedoen, daar vind ik het jammer dat er bij hem afgekeurd staat want eigenlijk is hij veterinair niet goedgekeurd maar in zo'n geval vind ik dit niet de juiste benaming.
Nakeuring is meestal voor diegene die ziek vallen voor de keuring, (die te laat komen vanuit Amerika,) het zijn er niet veel hoor. Maar eigenlijk moet iedereen op de datum komen.

Die die geen premie krijgen weet ik niet goed... nog slechter dan een 3de premie misschien?

Dan zou in het geval van dit hengstje toch zeker een nakeuring noodzakelijk geweest zijn, als hij daardoor kreupel liep? Hadden de dierenartsen dan geen gehoor gegeven aan zijn ongelukje op de baan?
En hengsten die geen premie waardig zijn? Worden toch nog veterinair goedgekeurd? Die mogen dus dekken maar zijn eigenlijk niet het fokdoel van het NMPRS dat ze geen premie krijgen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:04

Veterinair mag volgens mij zowiezo dekken, al dan niet met beperking.
Ja in zijn geval... ze zou terug moeten komen eigenlijk.
het hele fijne weet ik er niet van.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:10

Eponastable schreef:
Geen nieuwe jaargang op ijzers zetten.
Dat is nu afgeschaft.

Mochten de terugkomende hengsten nog wel steeds op ijzers? Ik wil mijn 5 jarige namelijk graag voor de training op ijzers. Loopt voor hem stukken fijner.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:49

Ik dacht dat die wel mochten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:19

élke hengst die vetarinair ggk is mag dekken (met beperking van 5 dekkingen, dit geld ook voor 3e premie). Het kan dus zo zijn dat een hengst vetarinair in orde is, maar verder compleet niet het fokdoel, toont niet, wordt belabbert voorgebracht.. Er zijn zoveel redenen waardoor een hengst niet premie waardig kan zijn. Geen premie is dus idd slechter dan een 3e premie.

betreft Brahim, als het gaat om de brahim die ik in mn hoofd heb (klein zilvertje) dan heb ik die weleens in de premie ring gezien, staat er een D in zn nummer?

nakeuring is al voldoende uitgelegd.

Sap: Alleen nieuwe jaargang mag niet op ijzers, oude jaargang (nels) wel, je zal alleen 1 van de weinige zijn dus bereid je voor op commentaar van buitenaf

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:19

Okay mooi zo en laat ze maar komen met het commentaar. Ik zal ook een van de weinige zijn die haar pony intensief aangespannen traint. Het is geen mode-dingetje maar echt noodzaak ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:21

Dat weet ik Sap ;) Alleen IK weet het, JIJ weet het, en mensen die jou kennen weten het. Het gros op de keuring weet het niet, en tja, dan staan mensen snel met hun oordeel klaar he

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:26

Ja dat is zo ;) Maar laat ze maar komen ;)
Bij Feem en Blees heeft het ook totaal geen meerwaarde ze op ijzers te zetten. Liever niet dan wel eigenlijk want het brengt alleen maar extra werk met zich mee..

Ach ja mijn heren zijn ingeschreven en ik ben heel benieuwd wat het gaat worden...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:02

@ Eponastable: Dan was het beter geweest als de eigenaar hem had terug laten trekken. Dan had hij aan de nakeuring mee kunnen doen ;)

@ Vanessa;
Nakeuring = afgemeld, maar aangemeld voor de nakeuring
Afgekeurd = veterinair niet onder, geen goedkeuring.
Geen premie = wel veterinair ggk, van de jury geen premie ontvangen. Dus slechter dan een 3de premie.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:31

Bedankt hoor, Maaike. Maar mijn belletje is nu wel beginnen rinkelen. Ik heb het door, hoe het in elkaar steekt. ;) :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:48

maaike, een paardje hoeft niet perse afgemeld te zijn om op de nakeuring te komen. Stel nou dat het paardje op de keuring met uitladen naast de klep stapt en daarmee zichzelf beschadigd, dat is over het algemeen niet van blijvende aard, maar op dat moment is ie niet zuiver, dus nakeuring