Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

ok naja ieder zo zijn ding ik denk dat deze pony er geen probleem van zal maken als ze lang is ik neem aan dat dit meisje niet hele buitenritten zal maken of met hem gaat springen.. zolang ze niet te zwaar is zou ik zeggen lekker blijven rijden!!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:42

NoaSky schreef:
Veel te groot...

ff offtopic: ik ben 24 en 1.60m dus wil niets zeggen hoor.

edit: aaaaaiii zie nu ook pas hoe ze hem in de mond bellemert... Jakkes zeg, naar beeld om naar te kijken...

En ik ben 28 en ik ben 1,58. Ik zou zelf in ieder geval niet op een shetje gaan zitten. Terwijl ik klein en tenger ben. Ik weeg 55 kilo. En op de foto te zien, heeft het paardje het niet echt naar zin!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:47

barriChelloO schreef:
ok naja ieder zo zijn ding ik denk dat deze pony er geen probleem van zal maken als ze lang is ik neem aan dat dit meisje niet hele buitenritten zal maken of met hem gaat springen.. zolang ze niet te zwaar is zou ik zeggen lekker blijven rijden!!

Meisje toch, je bent 18 en zo onwetend?
Speur internet alsjeblieft een keer af op zoek naar de juiste informatie.
Shetjes zijn sterke beestjes, heb je helemaal gelijk in! Ze kunnen heel wat gewicht trekken, daar zijn ze voor gebouwd..
maar veel gewicht dragen.. nee.. Dat is geen geval van ieder zijn ding, het is gewoon een feit dat shetten dit gewicht niet meer kunnen dragen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:52

daarbij is er op een shettenrug ook maar weinig plaats om te zitten, je zit snel teveel op de schoft of op de lendewervels.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:49

jeetje wat een toestand maken jullie er toch van.
en dan zeggen dat ik onwetend ben..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:58

Onze shet is 106 cm en breed gebouwt,
als ik met het beest over straat loop zeggen voornamelijk oude boeren ..Kind ga er toch opzitten ..(ehm pardon kind? ben 26 hoor)
ik ben 170 en weeg 55 kg...

nou kan je 1 ding verzekeren dat pikt onze shet echt niet!!
heb 1 keer een klein meisje erop gehad (meisje was 13 en woog niks had ook geen lengte),maar ons shetten beest ging gewoon liggen of in de voetjes happen,

mn dochter van 8 kan er trouwens alles mee doen...

valt me idd op dat mensen zaak zeggen ''ja maar hij kan toch ook een kar trekken''
zit nogal niet een verschil in he trekkracht of draagkracht!!

Ik vind dat als je toch persee wilt rijden ga dan lekker op een pony zitten die bij jou past..ipv een shet af te zitten beulen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:06

barriChelloO schreef:

Laat ik mezelf nog even quoten van een paar pagina's terug:

Eliine schreef:
Ik vind 56 kilo al behoorlijk veel voor een Shetlander hoor, ook als het een grote maats is.[ De gemiddelde grotemaats shetlander (heb er zelf 4 die ik geregeld 'weeg') weegt 200 kg en dan moeten ze niet veel zwaarder worden voor ze te dik zijn. Ga je na dat een Shetlander 20% mag dragen van zijn eigen gewicht en dat is echt het maximale, dan kom je uit op 0,2*200= 40 kg. En dit is maximaal want 20% van het eigen gewicht is véél. Een rijpaard kan dat vaak al niet aan.

Even logisch nadenken brengt dan dat je als meisje van 14/15 van een lengte van 1.65 OF dun moet zijn, of een stuk kleiner, om onder die 40 kg te blijven. Tel de lengte daar nog eens bij op en dan kun je wel nagaan dat het gewoon niet kan. Heeft niets te maken met niet kloppende plaatjes, is gewoon slecht voor de gezondheid van de pony. Of het nu een Shetlander of een Fjord is. Te zwaar is te zwaar. En te lang is te lang.

Dus ja ik begrijp dat andere mensen jou onwetend noemen, en er een heisa van maken. Mijn quote is gebaseerd op feiten die uit onderzoeken zijn gekomen. Een Shetlander kan niet meer dan 20% van zijn gewicht dragen, wat ie kan trekken is weer heel iets anders. Dus denk ajb even na voor je gaat roepen dat mensen er een toestand van maken. Wij hebben enkel te doen met pony's waar kinderen op klimmen die veel te lang en ook nog eens te zwaar zijn. Puur uit onwetendheid :n

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:55

_Claire schreef:
als ze 15/16 zijn zijn ze echt geen 1.60 ;) Ik ben 14 en 1.74 :P Ze zijn dan denk ik wel rond de 1.70

Niet iedereen wordt zo groot hoor!
Ik ben 22 en ik ben maar 1.65m :P

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:41

vroeger reden de fransen geloof ik de volwassen mannen een soort van wedstrijd op shetjes..
ze kunnen heel veel hebben

maar op de foto vind ik het alles behalve vriendelijk uit zien en het kan kwa grootte ook niet kunnen

Frederiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:45

sorry hoor maar dat meisje is wel te groot vindt ik.
ik heb ook een tijd een shetlandertje van 1 meter verzorgt, maar daar was ik ook te groot voor.
maar daar heb ik ook niet op gereden, maar mee langs de weg lopen, en longeren, en los springen, mee voor de kar.
dat is ook leuk hoor, het gaat toch ook niet alleen om rijden?
ja oke het is natuurlijk wel heel leuk, maar er zijn ook nog meer leuke dingen om te doen met je pony.
naja misschien moet zij dat dan maar gaan doen.
maar niet erop rijden.

:wave:

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:35

Die op de foto, dat past echt niet meer....

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:00

ik ben 14 jaar, weeg 45 kg en ben 1.65 m hoog, onze shet van ong. 1 m,

4 jaar geleden woog ik zn? 30-35 kg? en was 1.35 (ik heb mijn groeispurt gehad :D )
dus heb ik hem beleerd op 3,5 jarige leeftijd, nu 4 jaar later, is ie pas beleerd voor de kar en rijd mijn zusje (die erachter kwam dat ze 'paardrijden'= crossen door de wei met een pluk manen) ook wel leuk vond

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:24

als mijn shet vind dat degene die erop zit eraf moet of te zwaar is dan laat hij dat zeker weten merken!!!
en dat heeft hij nog nooit gedaan :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:43

barriChelloO schreef:

Ik vind je behoorlijk onwetend. Schrik van je reactie.
Misschien kun je eerst het hele topic goed doorlezen en dan pas reageren.
Misschien dat je dan een nuttige reactie kunt geven?

Het is niet erg dat je nog niet zoveel weet over paarden, maar inlezen kan een hele discusie voorkomen.

Aan de TS:
Heb je al met de eigenaar gesproken?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:44

merrien1 schreef:
als mijn shet vind dat degene die erop zit eraf moet of te zwaar is dan laat hij dat zeker weten merken!!!

Hoe weet je dat dan, als hij dat nog nooit gedaan heeft?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:00

merrien1 schreef:

Hij laat het zeker weten wel merken? Dat denk ik niet. Een paard is van nature een vluchtdier, dat ook niet laat merken dat hij de zwakste is. Waarom? Omdat de zwakste de makkelijkste prooi is. Zelfde geldt voor dit, zo'n pony zal echt niet snel toegeven.
Bovendien heeft die pony geen flauw benul van wat nu goed voor hem is en wat niet. Dat hij het aankan is 1 ding, maar of het ook goed is voor zijn spieren, gewrichten, etc?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:24

AnnemiekvM schreef:
barriChelloO schreef:

Ik vind je behoorlijk onwetend. Schrik van je reactie.
Misschien kun je eerst het hele topic goed doorlezen en dan pas reageren.
Misschien dat je dan een nuttige reactie kunt geven?

Het is niet erg dat je nog niet zoveel weet over paarden, maar inlezen kan een hele discusie voorkomen.

Aan de TS:
Heb je al met de eigenaar gesproken?

ik lees dit topic al vanaf het begin dus ga me niet vertellen of ik het topic moet lezen
ik vind mijn reactie zoals ik het vind zo is het mijn mening ieder geeft toch hier zijn EIGEN mening hier op bokt dat is het zelfde als jij nu doet..

dan kan je wel zeggen dat ik geen verstand van paarden heb maar ik denk dat ieder ze eigen manier van paardrijden heeft ik rijd al 12 jaar paard en heb zelf al 4 jaar een eigen paard. dus ga me ook niet vertellen dat ik geen verstand van paarden heb bokt is een programma waar je je mening mag geven en niet een site waar je iedereen uit hoeft te kafferen zoals jij nu doet

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:30

WOW dat ze zelf niet inzien dat ze veel en veel te groot voor die pony's zijn...

ik ben 16 en me vriendin heeft ook een shet maar daar ga ik toch ook niet opzitten!!!!

hallo ze kunnen z'n beetje meelopen:O

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:36

barriChelloO schreef:
ik lees dit topic al vanaf het begin dus ga me niet vertellen of ik het topic moet lezen
ik vind mijn reactie zoals ik het vind zo is het mijn mening ieder geeft toch hier zijn EIGEN mening hier op bokt dat is het zelfde als jij nu doet..

dan kan je wel zeggen dat ik geen verstand van paarden heb maar ik denk dat ieder ze eigen manier van paardrijden heeft ik rijd al 12 jaar paard en heb zelf al 4 jaar een eigen paard. dus ga me ook niet vertellen dat ik geen verstand van paarden heb bokt is een programma waar je je mening mag geven en niet een site waar je iedereen uit hoeft te kafferen zoals jij nu doet

Je begrijpt het verkeerd barriChelloO. Het gaat hier niet meer om meningen. Dat jij vindt dat het nog wel kan wil niet zeggen dat het ook waar is. Je hebt namelijk echt ongelijk. Speur internet maar eens af misschien (en hopelijk) dat je zelf ook zult inzien dat shetlanders lang niet zoveel kunnen dragen als een aantal nog beweren.
En je wordt terechtgewezen, niet uitgekaffert. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen jouw berichten met open mond lezen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:41

_Claire schreef:
als ze 15/16 zijn zijn ze echt geen 1.60 ;) Ik ben 14 en 1.74 :P Ze zijn dan denk ik wel rond de 1.70

Toen ik 15/16 was was ik misschien 1,50 dus wat je nu zegt raakt natuurlijk kant nog wal :P

Ik vind het niet kunnen om met zo'n lengte op een klein shetje te gaan zitten. Je zit zo'n diertje gewoon in de weg :=

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:42

nou ik vind ze echt veelste groot voor dit beestje. Bovendien trekt ze enorm aan zijn mond.
Dit beestje straalt uit dat hij het niet leuk vind.
Ik hoop dat die meiden deze foto eens bekijken en inzien dat het niet kan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:09

mistery schreef:
barriChelloO schreef:

Je begrijpt het verkeerd barriChelloO. Het gaat hier niet meer om meningen. Dat jij vindt dat het nog wel kan wil niet zeggen dat het ook waar is. Je hebt namelijk echt ongelijk. Speur internet maar eens af misschien (en hopelijk) dat je zelf ook zult inzien dat shetlanders lang niet zoveel kunnen dragen als een aantal nog beweren.
En je wordt terechtgewezen, niet uitgekaffert. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen jouw berichten met open mond lezen.

Inderdaad :Y)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:17

En je wordt terechtgewezen, niet uitgekaffert. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen jouw berichten met open mond lezen.[/quote]

Nou mijn mond viel inderdaad open van verbazing over dit antwoord.
Heb vroeger veel shetjes gereden.
Ben nu 33 jaar en ben 168 en weeg ong 57 kilo maar zal nooit van mijn leven meer op een shet stappen.
Veel te zwaar en te lang.
Heb nou een kleine fries van 154 die erg breed is en dat past prima.
Maar dat je kanzeggen dat dat meisje op de foto met gemak kan daar flapperen mijn oren even van.
Je gaat toch niet op een shet van 85 cm zittenmet die lengte en gewicht???
Kom op man dat beestje kan wel door zijn pootjes zakken van ellende.
Van mij had hij haar er zo gigantisch af mogen bokken dat ze niet meer kon opstaan.
Je ziet aan het hele beeld dat de pony doodongelukkig is.
De oren liggen plat in de nek zijn mond is wijdopgesperd en zijn hele lichaamstaal verteld dat de pony niet op zijn gemak is.
Vind je het vreemd nee niet echt als je kijkt hoe het meisje de pony rijd.
Als ik dit zou zien dan zou ik persoonlijk hetmeisje meteen van de pony afsleuren.
Dus ts ik zou er werk van maken en dan niet eens zo zeer om die meiden te dwarbomen maar om de ponys gezond te houden

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:38

Ze zijn zeker te groot, ze zijn te lang en brengen de shetlanders dus uit evenwicht, en met hun gewicht zorgen ze ervoor dat het moeite kost voor de shetlanders om te lopen :(:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:47

bah!
dat kunnen ze toch niet menen he?
Zeker zijn ze te groot en vooral te zwaar!!!!!!!
Nee dit is echt niet normaal en de eigenaar hoort zoiets echt niet goed te vinden.
Beestje loopt straks met rug en been problemen. |(

Stomme meiden die erop kruipen!!! :(