Op welke basis taxeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:34

stef schreef:
Als mensen nu eens zouden stoppen met vermeerderen en zouden beginnen met fokken, ga je een eind vooruit

Als mensen zouden stoppen met bijvoorbeeld impuls aankopen ga je ook een eind vooruit. Het 1 houdt m.i. het ander in stand.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:59

Toen ik op zoek was naar een leuk minipaardje voor mijn dochtertje keek ik eerlijk gezegd ook niet echt naar de prijs..... ik vond ze zowiezo niet zo duur en had geen verstand van prijzen voor minipaardjes...

We hebben lang gezocht, paardjes met volledige geregistreerde afstamming en papierloze paardjes (wel met paspoort). Wel allemaal merrie. Uiteindelijk hebben een prachtig klein schimmelbont merrietje gevonden, super karakter (voor zover we dat konden beoordelen), mooi hoofdje en mooi gebouwd, ze leek een hele goede kinderpony. Ze heeft wel NMPRS papieren, maar haar ouders (die overigens beide wel bekende afstamming hebben maar van andere stamboeken, en geen goedgekeurde vader) staan als onbekend in het paspoort.
Als ik het zo lees, heb ik er ook niet weinig voor betaald en misschien ook niet de prijs die gemiddeld ervoor staat. Misschien heb ik wel evenveel betaald als voor een merrie met wel een geregistreerde afstamming. Maar dat maakt me niet uit, ze is me het dubbel en dwars waard, een paardje zoals haar vinden wij het gewoon waard.

LadyMadonna

Re: Op welke basis taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 23:23

Om impuls aankopen te voorkomen moet de prijs dus omhoog en moet er dus minder aanbod komen en moet er dus serieus gefokt worden en niet vermeerderd.
1+1 is IMO 2

Manda: Dat is weer een andere discussie. Papierloos moet ie 200 opbrengen, en met een paspoort van het NMPRS is het ineens een minipaard en moet hetzelfde paardje ineens 500 opbrengen... Tja, zo werkt het niet natuurlijk (niet over Lola trouwens, maar in het algemeen)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:33

stef schreef:
Om impuls aankopen te voorkomen moet de prijs dus omhoog en moet er dus minder aanbod komen en moet er dus serieus gefokt worden en niet vermeerderd.
1+1 is IMO 2

en moeilijker moet je het niet willen maken :) :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:36

stef schreef:
Manda: Dat is weer een andere discussie. Papierloos moet ie 200 opbrengen, en met een paspoort van het NMPRS is het ineens een minipaard en moet hetzelfde paardje ineens 500 opbrengen... Tja, zo werkt het niet natuurlijk (niet over Lola trouwens, maar in het algemeen)

Ik heb haar zelf ingeschreven bij het NMPRS ;) Toen ik haar kocht had ze gewoon een paspoortje, nu met de NMPRS stempel erbij.

Maar over het papier is weer een andere discussie ja. Net zoals ik vind dat een paardje (merrie) zonder regegistreerde afstamming zichzelf wel van meer (fok)waarde kan maken door goede premies te halen op keuringen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:15

natuurlijk, maar als je paardje laat registreren en minimaal een stamboekopname laat doen, weet je dat dát paardje iig goed is. Dat zegt nog niks over eventuele nakomelingen, maar zolang er maar lukraak aangefokt wordt krijg je patella en beten zéker nooit de wereld uit

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:08

fokken met papier gaat om het verbeteren van ponys in mijn ogen, stap voor stap zou dus elke pony wat beter worden. je hebt een merrie kijkt naar haar bloedlijnen, kijkt naar haar minpunten en kiest daar een juiste hengst bij dit is in mijn ogen pony's fokken en als dit zo blijft doorgaan zouden de 'slechtere' ponys zeker de wereld uit gaan en ik denk ook dat er minder ponys zouden komen want als men zich in deze zaken gaat verdiepen ziet men ineens dat een pony fokken veel ingewikkelder is dan zomaar een lukrake goedkope hengst uit een wei trekken om toch maar een veulen te hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:27

stef schreef:
minimaal een stamboekopname laat doen, weet je dat dát paardje iig goed is. Dat zegt nog niks over eventuele nakomelingen

Stelling 1 klopt al niet, heb er 2 gehad die met vlag en wimpel door de stamboek opname gekomen zijn maar die dus beide niet goed waren (moeder en dochter die er bij koop naast liep). Heb ze beide uit de fokkerij gehaald ondanks dat er bij beide super papier zat en veel mensen ze graag hadden willen hebben.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:53

Nelleke1 schreef:
fokken met papier gaat om het verbeteren van ponys in mijn ogen, stap voor stap zou dus elke pony wat beter worden. .

En dit is m.i. dus een utopie. Zie tevens de reactie van Dennis.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

dennis ging heen met een geopereerde merrie, dat is imo weer vals spelen natuurlijk.

het stamboek word toch wel steeds strenger wat zulke gebreken betreft en het is ook de taak aan de fokkers om daar serieus mee om te gaan en accepteren als hun dier niet goed is

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:09

Elinaa schreef:
dennis ging heen met een geopereerde merrie, dat is imo weer vals spelen natuurlijk.

Maar als je het er bij zeg en er een aantekening van in het paspoort staat blijft het een beetje apart dat zo'n merrie zo op genomen word.
Moeder is op 2 plekken in haar lijf niet goed en is keurig stamboek opgenomen en bij een nakomelingen onderzoek ook weer prima bevonden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:16

oke dat is idd erg slordig dan, zou dat nog afdelingsgebonden zijn denk je.
heb zelf het idee dat ze hier erg streng zijn

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:20

Keurmeesters en veterinaire gaan het hele land door, dus het zou niet zo regio geboden moeten zijn. Misschien heb ik een makkelijkere veterinair getroffen oid. Maar netjes vond ik het niet. Moeder is nu ook mooi op haar plek, niet bij een fokker, maar bij een ruitertje die er fanatiek mee is (kring kampioen, NoordHollands kampioen enzo!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:50

Uitzonderingen heb je altijd. Zolang er gefokt blijft worden met beestjes waar je niks van weet blijf je dergelijke problemen zeker houden

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:34

Als je verder geen fokplannen hebt en gewoon een leuke mini / shet wil hebben dan is een papier niet eens zo belangrijk i.m.o. Dan is karakter en uiterlijk denk ik meer hetgeen waarop je een prijs voor een mini/ shet bepaald. Dus hoeveel je ervoor wil geven.
Je kan altijd wel zeggen, je moet ze niet spekken, die papierloze paardenverkoop, en met papier heb je minder kans op gebreken. Maar bijvoorbeeld wij, laten altijd een paardje minimaal klinisch keuren alvoor we overgaan tot verkoop. Dan haal je de opvallendste gebreken er al uit.

Daarnaast, ik persoonlijk, vind de mini´s/ shet al niet extreem duur. Natuurlijk heb ik ook heel eventjes gebaald dat ik voor Lola toch wel meer heb betaald als dat ik hier nu lees dat de waarde zou zijn. Maar veel is het zeker niet wat ze heeft gekost... Dan kom ik toch weer uit op mijn eerste punt, het is wat je ervoor over hebt. En ik heb bij lange na niet, zo´n leuk en zo´n mooi merrie voor mijn dochtertje kunnen vinden als Lola, ben er ook erg lang naar opzoek geweest. Zou ze nu te koop staan, zou ik er zelfs het dubbele voor geven om haar bij mij te krijgen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:35

maar wat je ervoor over hebt is niet perse wat iets waard is.

Een schilderij van weet ik veel welke schilder kan zo50.000 waard zijn, maar ik wil het toch echt niet aan mn muur hebben hangen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:46

Ja dat is zo.

Maar je vraag was, op welke basis taxeren ;) En dan je vraag gericht op de mini´s / shetten.

Bij sportpaarden, grote paarden, taxeer je ook de mogelijke of al duidelijk aanwezige kwaliteiten in de verschillende wedstrijdsporten.
Een papierloze die Z loopt, daar betaal je bijvoorbeeld al heel wat meer voor.......
En een veulen met een super afstamming, springgefokt, daar betaal je ook al een behoorlijk bedrag voor, en voor een veulen met een afstamming waarin de ouders zich in de sport nog amper bewezen hebben, alweer een stuk minder.
Dit taxeerpunt geldt niet voor de mini´s / shetten.

Dus dan houden we toch over:

* het karakter
* het uiterlijk
* het gebruiksdoel
* de afstamming
* de fokwaarde

of mis ik nou nog een punt?

En ieder die opzoek is, kijkt toch naar de punten die je zelf belangrijk vind. We hebben het hier ook niet over duizenden euro´s. Zoveel verschil zit er niet in.
Neem nou een KWPNer met papier en een kwpner zonder papier, vergelijkbare paarden qua sportprestaties en uiterlijk, zit toch al gauw meer als duizend euro verschil tussen als het niet meer is. En net zo goed bij twee KWPNers met papieren, zit ook soms duizenden euro´s verschil tussen. (om even niet alleen op wel of geen papier te blijven hangen)
Bij de mini´s / shetten zit je over het algemeen toch onder een bedrag van (noem even wat) 1000 euro. Dus heel veel geldverschil zit er zowiezo niet tussen. Kijk maar naar al die taxaties in het topic, die zitten toch erg dicht bij elkaar allemaal....

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:12

Vind ik ook ;)
Iedereen heeft een eigen smaak en heeft wensen waar een pony aan moet voldoen en daar valt eigenlijk geen discussie over te voeren met diegene,
Ieder zijn eigen mening en smaak.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:48

Manda schreef:
Citaat:
Dus dan houden we toch over:

* het karakter
* het uiterlijk
* het gebruiksdoel
* de afstamming
* de fokwaarde

of mis ik nou nog een punt?

Ja, een heleboel:

-de kleur,
-de kleur,
-de kleur. :') := :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:17

iedereen heeft een eigen smaak, maar smaak bepaald enkel de emotionele waarde, niet de daadwerkelijke waarde

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:18

Als veel mensen dezelfde smaak hebben en die smaak toevallig schaars is bepaalt dat toch wel de prijs. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:07

Eens, maar dat gaat dus niet op voor zwarte papierloze hengstjes waarvan er 13 in een dozijn zijn ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:16

Nee, die vallen niet zo in de smaak en er zijn er veel dus die zijn automatisch evenveel waard als n ouwe krant. :+

Paardenfokkers ontkomen echt niet aan de marktwerking, vandaar dat je nog zulke waardevolle fokdieren kan hebben, als de vraag weg is krijg je minder dan de kostprijs of je blijft ermee zitten.
En ik geloof niet dat wij bij Wouter Bos kunnen aankloppen vanwege dalende opbrengsten door de crisis. :+

Ik denk dan ook dat er de komende tijd minder gefokt zal worden, ook op de goeie stallen. Als dat betekent dat mensen hun merriebestand grondig snoeien en alleen met het beste materiaal verder gaan, prima. ;)

Maar ik denk geloof ik toch out of the box in minipaardenland. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:18

t ging hier om shets, niet om minipaarden ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:34

Ja dat is waar maar daar gaat precies hetzelfde verhaal op. :)