Nmprs merriekeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Nmprs merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:08

even for the record: er is he-le-maal niks mis met shetland gefokte dieren.
Alleen moet je wel realistisch zijn, en dat is Snowdon hier naar mijn idee (eindelijk iemand!)
Dat bedoel ik echt niet banketstaaf, maar als een minipaard niet je fokdoel is, moet je je idd afvragen of je daar dan wel wat te zoeken hebt.
Wat ik wel jammer vind is dat de sfeer gelijk beoordeeld wordt. En dat is zeer zeker niet het geval.
Ik ga al jaren naar de keuring, ben ook op het benefietspektakel van het ICAMH geweest, en het enige wat ik heb is een heel eenvoudige (grote) shet (die voor mij goud waar is). Scheve gezichten? Nop.
Harstikke gezellig, hulp van diverse mensen, en ik help dan ook weer diverse mensen.

Zolang je, als je met je paard de ring uit komt, complimenten krijgt van een ZWITSER!!!, dan zit het qua sfeer allemaal wel goed.

Betreft scheren van veulens: Het is niet verplicht. Heb 2 of 3 jaar geleden met een ongeschoren veulen van mijn buren op de keuring gestaan. Was hun keuze. Tja, ik voelde me toch een beetje voor *piep* lopen met een haarbal, maar sleepte er wel een keurige 2e premie uit (net een paar puntjes te weinig voor een 1e)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:04

Ik snap dat het wat kort door de bocht overkomt, hoe ik de sfeer beoordeel... trek het niet persoonlijk aan in elk geval!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:46

Als mijn veulen (is wel de bedoeling) gaat gaat ook het scheerapparaat er overheen, het ziet er gewoon anders uit en heb inmiddels een minidekentje voor hem zodat hij gewoon het land op kan. Koko is toen ook geschoren en buiten het (imo) mooie om is het ook nog een goed voor de ervaring, ze is om de duvel niet bang voor het apparaat en ze laat zich alles welgevallen. Fizz heb ik vorige week geschoren, na even morren ging dat achteraf ook best wel met het scheren (hem heb ik even met het snoerloze ding gedaan). Hij is er zo gaaf van geworden!!
In de zomer zijn mijn veulens overigens geen van allen voorzien geweest van een zomervachtje, hij zit nu nog in zo'n dik pak haar! Als ik mijn paintveulen zie is die juist bedeeld met een superdunvachtje, heel glad en zomers.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:02

vorig jaar is ons hengstveulentje ook geschoren, maar hij heeft nog gewoon een volledige wintervacht gekregen.

Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:30

wintervacht blijft er niet van weg inderdaad, maar ik bedoel dat hij toch echt wel een dekentje op heeft als hij geschoren het land op gaat 24/7..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:57

Een dekentje zou het bij Miracle echt niet overleven. Als hij hem zelf al niet sloopt, doet mijn 2jarige ruintje het wel... En die 2 apart zetten gaat niet gebeuren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:08

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van wat wel/niet kan bij je paardjes ;-). Hier heb ik ook niet genoeg aan 1 deken vermoed ik, die gaat ook eerder kapot maar (naar mijn mening) als ik hem wil scheren moet ik hem wel iets bieden om warm te blijven zonder vacht, anders moet ik niet scheren.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

judithjuhh schreef:
Nog een vraagje:
Miracle is op de merriekeuring al 4 maanden oud. Is het verplicht dat de merrie meeloopt met het voorbrengen? De merrie is namelijk NSPS en staat helemaal niet in het NMPRS ingeschreven. En Miracle kan dan heus wel zelf lopen, neem ik aan... (ik ben nog nooit op keuring geweest, dus weet er vrij weinig van)

Een veulen moet altijd aan de voet van de moeder getoond worden. Maar ondanks dat je merrie bij het NSPS is ingeschreven, mag zij op de NMPRS keuring verschijnen ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:11

Kaisa schreef:
judithjuhh schreef:
Nog een vraagje:
Miracle is op de merriekeuring al 4 maanden oud. Is het verplicht dat de merrie meeloopt met het voorbrengen? De merrie is namelijk NSPS en staat helemaal niet in het NMPRS ingeschreven. En Miracle kan dan heus wel zelf lopen, neem ik aan... (ik ben nog nooit op keuring geweest, dus weet er vrij weinig van)

Een veulen moet altijd aan de voet van de moeder getoond worden. Maar ondanks dat je merrie bij het NSPS is ingeschreven, mag zij op de NMPRS keuring verschijnen ;)

Oke, dank je wel ;)

Je zult zien dat we echt helemaal verkeerd gaan lopen :+

Nog 1 vraagje, moeten merrie en veulen door dezelfde persoon worden vastgehouden tijdens het voorbrengen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:05

waarom denken mensen toch altijd verkeerd te lopen? Gewoon kijken wat er in de ring gebeurt voor je de ring in moet, zo moeilijk is het niet hoor ;) (het rondje an sich).

merrie en veulen door dezelfde persoon: Moet niet, mag wel

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:18

Wat je vaak ziet is bij stap dat 1 persoon beide paardjes vast heeft (als je dat doet, ff oefenen thuis) en bij de draf alleen de merrie vast. De stap moet bij een veulen aan de hand worden getoond, drag mag los mag ook vast ;)
Maar oefen thuis van te voren eventjes wat het makkelijkste gaat :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:00

ik heb van het weekend ook de draf van het veulen vast getoond...volgende keer doe ik hem los dat weet ik wel.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:56

Vaak wil de jury dat het veulen in stap ook al los gaat hoor. ;)
Maar idd vooral er voor zorgen dat veulen aan binnenkant blijft dan ziet de jury tenminste wat. ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:08

Ja! Ik ga :j Met mijn 2 jarige hengstje (jeee wat klinkt dat stoer :D ) En misschien ook met mijn buurmeisjes en hun ruintje, moet eerst uitzoeken of dat kan/mag. Hij is nog niet opgenomen en afstamming onbekend.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:09

Hoe groot is je hengstje Jeddah?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:12

Laatste keer gemeten was ie 79 cm, ik neem aan dat ie wel in de kleine maat gaat blijven :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:14

Okay jammer anders zat je bij mijn reus in de rubriek ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:29

Haha! Das heel niet jammer want jouw reus is vast heel gaaf? :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:31

Mijn reus is vooral groot :=

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:47

oeh leuk zwartbont en blauwe ogen, mjammie!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:09

Dank jullie wel voor het beantwoorden van mijn vragen.

Over het verkeerd lopen, ik weet dat ik het gewoon van anderen voor mij af moet kijken, maar ik heb wel een probleem als ik als eerste moet :) Maar dat zien we dan wel weer.

Ik denk dat ik Miracle vast houd, hij gedraagt zich nu al als een ramp als hij los loopt. Zelfs vast is het een monstertje, echt een jong hengstje ;) Misschien dat hij tegen eind augustus makker is, maar ik verwacht het niet :+

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:49

Staat nergens uitlegd hoe je lopen moet dan :?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:16

De jury wil helpt je anders ook wel hoor in de ring.

De eerste keer dat ik meedeed moest ik ook als eerste. Toe hebben ze me geholpen hihi

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:22

Jeddah schreef:
Staat nergens uitlegd hoe je lopen moet dan :?

opstellen voor de jury
in een rechte lijn vanaf de jury op en neer stappen
een rondje rechts om draven
en eventueel weer opstellen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:34

Duidelijk! Dank je!