Waarom altijd dikke shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:26

Ja dat zeg ik dus, maar laat maar, hoeveelheid heeft niks te maken met voedigsstoffen e.d. maar goed daar weet jij alles van uiteraard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:35

wel degelijk. vorig jaar kregen onze ponies (de kleintjes, twee echte shetten, één kruising en mijn Welshje) een voordroogkuil, daarvan voerden wij niet onbeperkt, wegens het hoge suiker- en eiwitgehalte. dit jaar heb ik oud grof hooi, met een laag suikergehalte en praktisch eiwitvrij vergeleken met de meeste hooisoorten. vorig jaar vielen ze niet af, dit jaar wel, behalve mijn Welshje die goed stabiel blijft, ondanks dat hij volop in de groei is (hij wordt in april 3).

zou ik de voordroog onbeperkt gevoerd hebben, dan zouden de ponies problemen hebben gekregen. met de hoeveelheid voer neemt de hoeveelheid van de daarin zittende voedingsstoffen lineair toe, dat is ook logisch. als je op een kilo kuil 50 gram suiker hebt, heb je op 2 kilo kuil 100 gram suiker. reden genoeg dus om rekening mee te houden, en van een rijker voer minder te geven, en het aan te vullen met andere stoffen dan het oudere grove hooi. het grove hooi krijgen ze zo ongeveer onbeperkt, maar ik vul het wel anders aan. de waarden van mijn toevoegingen zijn deels hoger en deels lager naarmate het ruwvoer verandert. zo krijgen ze nu meer grasbrok dan straks van de zomer, als ze gras eten dat rijker is aan energie. ook geef ik in de winter wortelen, welke ik in de zomer helemaal niet voer. het verschil tussen de gemiddelde Nederlandse zomerwei en het hooi in één groep paarden is over het algemeen toch wel aanzienlijk.

in die zin hebben hoeveelheiden/ eenheden/ kilo's voer wel degelijk alles te maken met bepaalde hoeveelheden voedingsstoffen. van belang is ook om je ruwvoer te kennen, een hooi van een mineraalrijke grond behoeft minder aanvulling dan hooi van een armere grond. ook dat heb ik duidelijk kunnen merken, het vettere, rijke kuil van vorig jaar behoefde véél aanvulling van mineralen, o.a. door middel van een goede liksteen. met het hooi van dit jaar gebruiken ze de steen vrijwel niet. behalve in de korte periode dat ze een lichtere, fijnere hooisoort kregen, toen nam het gebruik van de steen ook gelijk weer toe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:38

gras is over het algemeen idd veel vetter en rijker dan hooi. En wees nou eens eerlijk... Heel erg veel mensen hebben een shet puur voor erbij, of idd als grasmaaier, kopen bij de plaatselijke voerleverancier het daar beschikbare hooi en gaan niet uit zitten vogelen welk hooi er wellicht beter is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:45

nope precies... je ziet toch vaak dat er naar shetten en andere ukkies anders gekeken wordt. ik kan voorbeelden genoeg noemen, alleen de grote paarden ontwormen en de shets pas na de eerste problemen, paarden wel naar de smid, shets niet, etc etc... ik erger me dood, imo is een paard een paard en verdienen ze allemaal het beste wat er te bieden valt, maar goed da's weer een totaal andere discussie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:49

en dat is dus precies wat ik bedoel... Snap ook niet dat Lian daar zo fel op reageert. Het is nl gewoon de realiteit... Helaas

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:25

precies, het is niet anders... ik denk dat iedereen de mensen wel kent die zo denken. wat dat betreft zitten we bij ons op stal wel goed, natuurlijk is het anders voor degenen die verder niks met ukkies hebben maar ik merk wel dat ze snappen dat ik ze gewoon serieus neem, en ook jaarlijks meeneem voor de osteopaatcontrole en al die dingen meer. persoonlijk zie ik niet in waarom mijn rijpaardje al die dingen wel zou moeten en die andere twee niet, maar meestal is het gewoon zo. het is immers 'maar een shet', zo'n mentaliteit hebben een hoop paardenhouders nu eenmaal.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:07

ik weet gewoon dat mijn shetlanders ook te dik zijn! ookal zijn ze deze winter goed afgevallen!! en zijn ze niet meer tonnentje rond ik ga proberen om dat zo te houden en wil ze conditie geven alleen nu kwam mijn lichamelijke beperkingen ook nog om de hoe kijken dat ik net geopereerd ben en ik half jaar geen Zware arbeid mag doen en ik weet dat mijn shetlanders geen lieverdjes zijn met longeren dit zal dus zo ie zo niet kunnen.

veder voeren ik ze; klein nog geen plak hooi, aangezien dit erg groen, eiwitrijk en heel veel suiker's in zitten kort om gewoon heel jong hooi. oudste krijgt een handje musli omdat haar poeder er door heen zit van de dierenarts.

nu gaan ze in april verhuizen, en weet ik niet hoe het gras enzo daar is en als het hooi daar jong is of ouder of kuil??
de eigenaar heeft dit allemaal geregeld.
gelukkig ik hoop dat ik kan regelen dat een goeie vriend van mij ze om de dag beweging kan geven en mischien dat ze s'nachts op stal kunnen. maarja dit is allemaal afwachten.

over het algemeen vindt ik het wel kul, dat shetlanders niet ontwormt moeten worden of dat ze niet bekapt moeten worden! net als een groot paard moeten hun ook zorg hebben!

en vindt ik zelf ook dat training wel wat mee te maken heeft maar eigelijk veel meer is het de manier van voeren heb ik zelf ondervonden vroeger gaven we ze bergen hooi emmers vol met slobber en zooi pony's werden steeds dikker en dikker en nu moet ik het er maar af zien krijgen wat aardig gelukt is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:46

Afbeelding
Kijk, mooi slank onder de vacht

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:03

en mooi in de spieren... maar goed, die van jou worden ook getraind

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:37

Ik ben geen eigenaar dus ga niet over het voeren. Ik verzorg 2 shetlanders
ze krijgen samen in een bak eten dat is een klein beetje biks verder stukjes wortels en appels. verder krijgen ze sochtends en savonds hooi en overdag staan ze in een klein stukje land
waar ik veel mee wandel (en ren ) ik longeer ze wel is en ze hebben een bijrijdstertje.
Ik zorg er gewoon voor dat ze in ieder geval bewegen.
Ze zijn wel afgevallen! vooral april. Dat moest ook want vorig jaar zei de dierenarts dat ze veels te dik waren dus ben ik daar toen echt mee aan de slag gegaan.
helaas voeren veel mensen ze ze als ze in de wei staan.
Kan het er bij lady aan liggen dat ze wat dik blijft omdat ze 9 veulens vroeger in de buik heeft gehad ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:39

dan gaat de buik wat meer aan de rug "hangen" maar heeft niets met vet te maken

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:46

Van:
AfbeeldingNaar:Afbeelding

De eerste was in de zomer toen hij volop in de wei stond, 2de heeft hij een week in de bak gestaan op hooi, en verder in een niet volle wei, gevoerd met wortel en hooi, hij werd/word alleen gelongeerd/LL/vrijspringen.
Eigenlijk is dit door het soort voer gekomen. En er zit nog een buikje aan, dat wel.
Edit: Naast elkaar gezet, kijkt wat makkelijker.
Laatst bijgewerkt door levitrol op 16-03-09 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:51

levitrol wat een verbetering zeg!

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:52

stef schreef:
dan gaat de buik wat meer aan de rug "hangen" maar heeft niets met vet te maken

Oh oke, dat heeft ze idd

alicia1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:26

Het klopt dat Shetlanders van oorsprong op de Shet eilanden met schaarste te maken hadden. Maar ze stoppen ook niet met eten! Op de shet eilanden was zomers ook genoeg voedsel, de winters zijn er vooral erg streng daarom eten shetlanders zich zomers hellemaal vol. Om genoeg vet reserve op te bouwen voor de winter. Dus ook daar op de eilanden zijn ze zomers rond en swinters dik door hun vacht. Het NSPS stamboek ziet de shetlanders daarom ook graag rond. Dit is geen probleem mits ze maar voldoende beweging krijgen. Helaas zit er in het gras in Nederland heel veel fructaan waardoor vooral shetlanders die hier erg gevoelig voor zijn snel hoefbevangen kunnen worden.

Er zijn sites waarop je kunt zien afhankelijk van het weer of er wel of niet veel fructaan op dat moment in het gras zit. Tip: zet nooit pony's/ paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid in hetvland als het gevroren heeft en de zon daarna schijnt. Het gras is dan één grote snoeppot! Veel groentes (koolsoorten) en hooi zijn het beste voor de shetland, gaat jouw pony naar de keuring? voer hem dan roggebrood, dit is gezond en zorgt voor betere vetopslag.

laat je shetlander veel bewegen door met hem op de verharde weg te wandelen, dit geeft hem beweging en houd zijn hoeven op een natuurlijke manier in vorm.

P.s.
Mijn shetlander is ook te slank voor de keuring, nu ik haar roggebrood voer naast gewoon hooi en twee handjes bix wordt ze breder in de rug en kont, en nek maar absoluut niet dik!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:56

Mijn verzorgshetlander staat op een geitenwei dus word helemaal vergemest. Nu (nouja, vorig jaar) hebben ze een bordje opgehangen met niet voeren anders word ze dik en kan ze ziek worden. Het helpt wel een beetje.
Hier wat foto's:

Zomer 2008:
Afbeelding

Winter 2009:
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:21

alicia1984 schreef:
laat je shetlander veel bewegen door met hem op de verharde weg te wandelen, dit geeft hem beweging en houd zijn hoeven op een natuurlijke manier in vorm.

Of je laat gewoon af en toe een hoefsmid komen....
Bovenstaand stukje kan nogal verkeerd uitgelegd worden

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:30

Afbeelding
Ik vindt mijn shet anders niet te dik :o
ze staat hier overgens in de winterige modderwei :o

Afbeelding
deze is nog wel ff te VET, maar ze is al flink aant afvallen nu ze geen rijk hooi meer krijgt :(:)
ze stond hiervoor op een andere stal waar we kuil voerde dus in een no time was het in ene een rookworstje in strak velletje :(:)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:08

alicia1984 schreef:
Het klopt dat Shetlanders van oorsprong op de Shet eilanden met schaarste te maken hadden. Maar ze stoppen ook niet met eten! Op de shet eilanden was zomers ook genoeg voedsel, de winters zijn er vooral erg streng daarom eten shetlanders zich zomers hellemaal vol. Om genoeg vet reserve op te bouwen voor de winter. Dus ook daar op de eilanden zijn ze zomers rond en swinters dik door hun vacht. Het NSPS stamboek ziet de shetlanders daarom ook graag rond. Dit is geen probleem mits ze maar voldoende beweging krijgen. Helaas zit er in het gras in Nederland heel veel fructaan waardoor vooral shetlanders die hier erg gevoelig voor zijn snel hoefbevangen kunnen worden.

Er zijn sites waarop je kunt zien afhankelijk van het weer of er wel of niet veel fructaan op dat moment in het gras zit. Tip: zet nooit pony's/ paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid in hetvland als het gevroren heeft en de zon daarna schijnt. Het gras is dan één grote snoeppot! Veel groentes (koolsoorten) en hooi zijn het beste voor de shetland, gaat jouw pony naar de keuring? voer hem dan roggebrood, dit is gezond en zorgt voor betere vetopslag.

P.s.
Mijn shetlander is ook te slank voor de keuring, nu ik haar roggebrood voer naast gewoon hooi en twee handjes bix wordt ze breder in de rug en kont, en nek maar absoluut niet dik!

onze shetlander die staat nu met mijn veulen en die hebben 24uur per dag ruwvoer, hiji eet niet de hele dag door, deed hij wel maar nu helemal niet meer, hij houd zichself op een goed gewicht want zijn beweging is spelen en buiten wandeling maaken