Ze gaat op me liggen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Ze gaat op me liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:25

Hoi

Ik heb 2 mini shetjes van een jaar, Hagar en Helga. Ze hebben dezelfde vader en de moeder van Helga is de moeder van Hagar.
Nu ging Hagar als veulentje al bij me op schoot zitten maar dat was meer omdat hij het gekriebel aan zn kont lekker vond. Dacht ik altijd in ieder geval.
Helga staat nu al een half jaar samen met haar nichtje in mn weitje. (Hagar bij zn pa vanwege het willen dekken v/d dames.)

Nou komt het!

Normaal zit ik, met een muziekje aan, lekker op een klapstoel in mn wei een beetje te knuffele en naar ze kijken. Nu had ik laatst geen zin om alles te pakken en was lekker op de grond gaan zitten. Na wat gekriebel ging Helga vast tegen me aan liggen met haar hoofd op mn arm! Super schattig!!.. maar toeval dacht ik. Paar dagen later nam ik een vriend mee, die paarden eng vond, deed ze hetzelfde bij hem! (De andere merrie staat trouwens ook maar raar te kijken als ze dat doet)
Afgelope vrijdag ging ik weer bij ze op de grond zitten. Gaat ze tussen mn benen staan, gaat liggen, draait zich om, nek en hoofd op mn buik en snurken maar!!!
Ik vind het echt geweldig lief, maar.....

heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt?

(Ik in ieder geval niet in mijn 15 jaar omgaan en werken met paarden)
Zal er binnenkort foto's van maken en posten.

Groetjes. Clown

floorsil

Re: Ze gaat op me liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:27

super schattig. ben benieuwd naar foto's er van.
ik ken ook geen paarden die dat doen.

LadyMadonna

ja hoor, mijn veulen deed het ook.
Probleem is wel dat je het ze wel gewoon af moet leren, nu is het schattig, maar als ze volwassen zijn en ze doen het bij een kind is het een stuk minder leuk

Miss_Maya

Haha dit zou ik wel eens willen zien ja!
Ik denk dat het gewoon een trekje van je paard is.
Zo ken ik een paard wat het écht heerlijk vind als je over zijn rug krabt en dat blijft ie gewoon heerlijk vinden ..

En nee dit heb ik nog nooit meegemaakt haha

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:28

hahah moet best wel lachen...lijkt me best wel komisch om mee t maken..maar ze gaat dus niet met dr hele lijf op je liggen dat d8 ik namelijk..

heb t zelf nog nooit meegemaakt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:32

Bij het lezen van de eerste paar zinnen had ik zo al mijn twijfels. Net zoals Stef al aangeeft; veulentjes zijn lief en schattig. Als die een 'beentje' geven of op je springen/liggen is het allemaal geweldig. Zijn ze ineens enkele jaren ouder, dan is het een stuk minder schattig.

Nooit een veulen leren 'beentjes' te geven (enkel en alleen als ze het echt alleen doen op commando) want dat veulen wordt een groot paard (of shet), kindje staat ervoor, paard wil 'lief' zijn en geeft een 'beentje'. Tsja.... de rest kun je zelf wel bedenken. Datzelfde geldt dus ook voor op je liggen.

Wees voorzichtig en bedachtzaam met veulens. Eigenlijk heb je ze van jongs af aan geleerd dat het prima is om bovenop je te gaan liggen. Bedenk je nu eens hoe dat over een tijdje is, zo'n beestje weegt algauw 200 kg. en kan me niet voorstellen dat je graag 200 kg. shet 'lief' bovenop je hebt liggen.

Vandaar dus dat er zo vaak op wordt gehamerd dat veulens thuis horen in deskundige handen, en (sorry) dat zijn toch vaak de iets meer volwassenen.

Mijn dringend advies: afleren die boel. Het is niet lief, het is niet schattig, ze doen het echt niet omdat ze jou zo lief vinden maar omdat ze weten dat ze dan aandacht krijgen.
Worden ze ouder kunnen ze het ook nog gaan misbruiken en dan keert het zich pas écht tegen je.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:36

Dat vind ze niet lekker liggen. Ze ging wel eens met haar borst op me liggen en met haar achterbenen nog gewoon overeind haha.

Er komen geen kinderen bij haar in de wei. En ze doet het niet opdringerig. Als ik het niet zou willen, zal ze het zeker niet doen. Maar ik snap de bezorgdheid. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:38

lijkt mij gevaarlijke situaties uitlokken eerlijk gezegd...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:41

Beste TS, het gaat er volgens mij niet om of er geen kinderen in haar wei lopen.
Het gaat om de algemene opvoeding, ookal is ze niet opdringerig, echt ze komen in de puberleeftijd en meestal gaan dit soort dingen dan echt een groot probleem vormen.

verder: dat jij er geen last van hebt, hoeft niet te zeggen dat dit gedrag goed te keuren valt.
Jonge pony's opvoeden is een moeilijk karwei. Daar moet je consequent mee zijn en verstand van zaken hebben. Ik persoonlijk vind dit soort dingen alles behalve bij de opvoeding horen, het wordt straks alleen maar ontzettend irritant en wie weet zelfs gevaarlijk.

Misschien beetje ver gedacht, maar zo gaat het vaak wel; straks zijn ze ouder, gaan zich nog meer misdragen, beestje wordt verkocht en zó worden er dus per jaar vele pony's en paarden 'verpest'.

Als jij niet kundig genoeg bent om veulens en jonge pony's op te voeden, vind ik niet dat je je hier mee bezig moet houden.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:43

Mijn paard is een keer met haar hoofd op mijn schoot in slaap gevallen, was zo lief Lachen Maar meer dan haar hoofd had ik er liever niet opgehad Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:49

Ik ben benieuwd naar de foto's. Moet zeggen dat er 1 keer in mijn leven een paard op me is gaan liggen...was iets minder...bekken op 2 plaatsen gebroken en zo'n beetje mijn hele lichaam gekneusd. Maar dat was wel een paard van dik 500 kilo!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:55

HoHo, ik ben geen onervaren jong meisje. En het is een jaarling, geen baby, die al duidelijk weet wat wel of niet mag.
En ik zal sowieso nooit zo maar iemand bij mn paard op de grond in de wei laten liggen. (Ze teckelt je niet op de grond en springt op je hoor) Nu mag iedereen zijn eigen kijk hier op hebben en mij het afraden hoe ik met mn mini's om ga.
Hier toch 2 foto's:

Afbeelding
Hagar eind vorig jaar.
Afbeelding
Helga tegen een vriend aan dutten. Misty snuffelt even of 't wel goed gaat met ze.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:02

Tsja, schattige foto's inderdaad.

Toch denk ik niet dat je het realistisch inziet, maargoed, áls het ooit wel verkeerd gaat, zal je dat zelf wel merken.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:03

echt heel lief om te zien Haha!

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:07

Echt heel leuk en wat een vertrouwen heeft ze in mensen zeg!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:09

ziet er idd erg lief en leuk uit, alleen moet je er wel mee opassen. Als ik jou zo hoor weet je ook wel waar je mee bezig bent;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:11

Het ziet er echt superlief uit! Met een kleine shet die voorzichtig doet lijkt het mij geen probleem hoor..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:14

Ik ga helemaal met Joyciej007 mee. Paarden en ponys in welk formaat dan ook zijn geen speelgoed. Deze ozo schattige momenten zullen uitmonden in levensgevaarlijke situaties omdat het paard jou niet als leider ziet maar als speelgoed en de pony steeds verder zal uitproberen wat de mogelijkheden zijn. Juist kleine ponys dienen imo extra correct opgevoed te worden door hun eigenzinnigere karakter en het feit dat het kindermagneten zijn. Jij kan dit gewicht nog prima aan maar een kind van 5 jaar wordt gewoon geplet onder het gewicht. Dit heeft totaal niets te maken met vertrouwen in de mens maar met door en door verwend zijn en weten dat dit blijkbaar de manier is om aandacht te krijgen. Blijkbaar weet jij toch minder goed waar je mee bezig bent. Bovendien kan het gevaarlijke situaties opleveren voor de pony zelf.

Ik heb iemand gekend die het zo schattig vond haar veulen beentje te laten geven. Reslutaat, een paard dat van af maand 1 op 3 benen stond met 1 been in de lucht tot het uiteidndelijk een spaanse pas werd. We hebebn altijd gewaarschuwd dat het een heel slecht idee was maar het was zoooo schattig. Deze merrie heeft op bijna 4-jarige leeftijd haar voorbeen over een ketting waar ze aan vast stond getrokken, is daar van geschrokken en heeft zich in blinde paniek een gebroken nek getrokken.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:15

aaah..
wat schattig..
t is als ze nog net niet in bed passen anders zal je ze zo mee nemen (A)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:16

Ik neem aan dat jij je beestjes wel goed genoeg onder controlle hebt om ze op hun plek te zetten als het te gek word.
Ik vind het in elk geval hele leuke foto's! En zeg nu zelf...als mijn uit de kluiten gewassen mechelse herder tegen me aan springt in volle vaart, lig ik ook om en deze mini's zijn niet veel groter zo te zien! Leuk hoor.... lekker blijven doen, gezellig zo'n paard dat op je schoot komt!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:18

Mijn idee was een pakkende titel was misschien niet helemaal handig.
Helgatje gaat niet BOVENOP me liggen, maar tussen mijn benen of tegen mij aan op haar zij.
Dan ligt haar nek en hoofd op mij. Niet haal volledige lichaam, voor als dit onduidelijk was. +Ik vraag haar bij me.
Maar zoals ik zei ik snap waar jullie vandaan komen. (Als je een langere uitleg wilt PM je maar)

PS: Ik snap niet wat het benen geven met dit onderwerp te maken heeft. Dit is niet op commando. Maar omdat we elkaar lief vinden en graag even tegen elkaar aan liggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:21

Dat het niet op commando is, dát is het hem juist! dat benen geven is óók niet op commando.

Ik snap niet dat meer en meer mensen hun pony blijkbaar als echt huisdier gaan zien. Een hond of poes, die laat je nog eens op je schoot liggen.

Denk je nou écht dat die pony bij je gaat zitten of liggen 'omdat hij je zo lief vind'? Er zijn er ook zat die denken dat ponylief hinnikt als je aankomt 'omdat ze me zo lief vind'.
Tsja, als dat zo was, wat een dromen-penny-land zouden we ons in bevinden zeg.....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:23

Hagar_Helga schreef:
Mijn idee was een pakkende titel was misschien niet helemaal handig.
Helgatje gaat niet BOVENOP me liggen, maar tussen mijn benen of tegen mij aan op haar zij.
Dan ligt haar nek en hoofd op mij. Niet haal volledige lichaam, voor als dit onduidelijk was. +Ik vraag haar bij me.
Maar zoals ik zei ik snap waar jullie vandaan komen. (Als je een langere uitleg wilt PM je maar)

PS: Ik snap niet wat het benen geven met dit onderwerp te maken heeft. Dit is niet op commando. Maar omdat we elkaar lief vinden en graag even tegen elkaar aan liggen.

Blijkbaar kan jij net als die eigenaar geen gevaar inschatten. Zij zat uiteindelijk met een dood paard omdat dat beentje zoooo schattig was. Paarden en pony's zijn geen teddyberen, ze vallen gewoon onder vee. Ga jij met een koe op schoot liggen? Nee maar waarom dan wel met een pony?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:27

Dat de pony zo bij je komt liggen, betekent dat ze je super vertrouwd Lachen
ik ken zo iemand die zijn veulentje geleerd had om met haar benen om zijn schouders te gaan staan (of was het nou tegen hem aan te leunen Verward ). zag er lief uit, maar naarmate dat veulen groeide, vond zij dat nog heel leuk, maar de eigenaar niet meer. het heeft naar het schijnt veel moeite gekost om het af te leren Vork

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:30

Vermenselijken van dieren is menselijk Lachen Alleen kan je daar wel te ver in doordraaien Knipoog

Je geeft zelf aan dat je al 15 jaar in de paarden zit dus dan neem ik aan dat je zelf verstandig genoeg bent en grenzen kan stellen wanneer het noodzakelijk is. Het geeft in iedergeval wel leuke plaatjes Haha! en je pony vertrouwt jou, dat is ook veel waard! Wel een kleine waarschuwing let alsjeblieft ook op jullie eigen veiligheid Knipoog