interesse in opfok voor shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

interesse in opfok voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:30

Ik speel met de gedachte; opfok voor shetlanders
Is dat wat? Is er vraag naar? Ik bedoel, willen mensen hun shetveulen
aanhouden en die in een opfok zetten. Of houdt je die liever thuis?
Hoeveel kosten heb je ervoor over? 100,- is voor een paard normaal. Maar voor een shet?
Ik kan bijv. nergens een opfok voor shetties/mini's vinden. Is dat met een de rede dat er geen
vraag naar is? Of wil niemand die monsters omdat ze ontsnappen?
Brand los!

raylaatje

Re: interesse in opfok voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:32

noujaa.. ik zou het wel fijn vinden enzo. maarja weet er verder niet veel van. mijn shetjes staan aan huis in 4 (vroeger koeien) weilanden waar de draden tussen weggehaald zijn ruim zat dus!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:33

Ik denk dat die er niet is, omdat ze niet bij de grote paarden in kunnen, en t vrij makkelijk is een 2de shettie te kopen en die int land erbij te mikken. Onder het motto 'ze zijn maar klein'...

Omdat ze niet zoveel kosten (en dus ook niet zoveel opbrengen) kan ik me voorstellen dat een fokker er geen behoefte aan heeft om weet ik hoeveel voor een opfok te betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:31

De meeste shetlandfokkers hebben meer pony's dus die fokken ze zelf wel op.
De meeste shetten brengen weinig op als volwassen shet dus die worden dan echt niet voor een paar duizend euro in de opfok gezet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:06

Het lijkt mij wel wat, maar ik heb dan geen zin om honderden euro's te betalen. Een jonge mini kost echt niks per maand, dan heb ik geen zin om het dubbele te betalen van wat ik zou betalen als ze bij mij blijven staan. Imo zou je het dus eerder hobbymatig moeten doen dan met commerciële doeleinden. Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:06

Ik verplaats dit even naar SH, daar zitten meer mensen met shetlanders en zul je wsl meer reactie krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:13

ze zijn gewoon te goedkoop en met ene opfok verdien je dus ook niks. nogal logisch dat niemand dit dan doet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:17

Er zijn idd geen officiele opfokadressen voor shetlanders.
Het zou mij wel wat lijken als er iets komt Haha! maar denk idd dat er niet heel veel vraag naar is.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:47

toen ik met opzet veulentjes aan het fokken was, had ik het wel heel prettig gevonden, een gewone opfok vond ik te duur, ze namen geen shets aan, of ik vond het zelf niets om mijn frummel tussen de KWPN'ers te zetten.... Dus een super idee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:08

qt_shetties schreef:
toen ik met opzet veulentjes aan het fokken was, had ik het wel heel prettig gevonden, een gewone opfok vond ik te duur, ze namen geen shets aan, of ik vond het zelf niets om mijn frummel tussen de KWPN'ers te zetten.... Dus een super idee!!!

wat wil je betalen dan, 5 euro in de maand? Ach gut

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:07

Mij lijkt het wel wat, helemaal een opfok!
Als je hiermee doorgaat, hoor ik het graag!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:09

Sassieja schreef:

Ik moet even kijken, en het zal ook niet gelijk dit jaar zijn... maar nu dan DE vraag...
Hoeveel zal jij ervoor over hebben per maand of per jaar?
Het stro is nu bijvoorbeeld schrikbarend duur. Ze vragen gerust voor een klein pakje stro 5,-
terwijl dit eerst de helft of nog minder was.

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:37

Ik zou er denk ik rond de 10 Euro pm voor over hebben omdat de prijzen van de shetten gewoon niet hoog zijn.
Een veulen twee jaar in de opfok zou dan 240 Euro kosten + chip 35 Euro en het dekgeld wat je al kwijt was misschien rond de 100 a 150 Euro (normale hengst) dan ben je voor een 2,5 jarige al meer dan 400 Euro kwijt...

Ik denk niet dat je de opfok voor heel veel winst moet beginnen, maar gewoon hobbymatig moet denken.

Stro heb je toch niet zoveel nodig? Shetten in de opfok zou ik 24 uur per dag buiten laten, daar kunnen ze uitstekend tegen. Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 01:18

ik lees ook even 'mee', vooral voor als mijn veulen een hengstje wordt.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:14

Als je dit doet moet je het doen omdat je het leuk vindt om jonge dieren rond het huis te hebben, maar niet uit commercieel oogpunt.

Het lijkt nl. alsof er geen opfokbedrijven zijn voor shetten, (en officieel is dat misschien ook wel zo) maar jonge dieren worden wel degelijk ingeschaard. Shetlandfokker hebben over het algemeen meerdere merries en dus ook meerdere veulens, de merrieveulens welke de fokker aan wil houden gaan in een koppel in de weide, jonge hengsten waar men iets in ziet voor hengstenkeuring op 3 jarige leeftijd gaan wel in opfok en volgens mij liggen de prijzen rond 1,00 euro per dag. De prijs weet ik niet zeker maar dat weten de echte fokkers onder ons wel. Ook zetten fokkers hun hengstjes gewoon bijelkaar, iemand heeft bv. nog een goed omheind stuk over koppeltje hengstjes erin en klaar, iemand zorgt voor de dagelijkse controle, kosten delen, en deze blijven zo heel laag.

Overige veulens worden gewoon verkocht en daar is geen opfok voor nodig.

Particulieren fokken vaak met shetlander om ze te zien opgroeien en houden deze dus bij huis (onder het mom van leuk voor de kids) Dit is niet mijn keuze ik vind dat veulens minimaal met 2 moeten opgroeien, ik dek dan ook mijn beide merries of geen. (ik heb er maar 2)

Kortom leuk idee, maar commercieel niet interessant, maar als je het leuk vindt vooral doen!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:43

als ik een hengstje krijg heb ik wel zeker interesse in een plek voor hem.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:19

Wij hebben elk jaar 2 shetlandhengsten in de opfok voor de hengstenkeuring. Dit is best wel prijzig, dus meer aanbod op dat gebied zou niet verkeerd zijn!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:11

Barvrouwke schreef:
Sassieja schreef:

Ik moet even kijken, en het zal ook niet gelijk dit jaar zijn... maar nu dan DE vraag...
Hoeveel zal jij ervoor over hebben per maand of per jaar?
Het stro is nu bijvoorbeeld schrikbarend duur. Ze vragen gerust voor een klein pakje stro 5,-
terwijl dit eerst de helft of nog minder was.

Ik, zou er zoveel voor over hebben als het waard is.
Voor mij zou lekker lang op de weide, met meer dan genoeg gras, een inloopstal of iets dergelijks me geweldig lijken, en dan heb ik er ook wat voor over.
Wil je me PM-en als je doorzet?
Mag ook als je meer info van mij wilt hoor!

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:40

Ik ben op zoek naar een opfok adres voor een shetlander veulen...Ik heb ook al gezocht op internet naar een opfok, maar dat is allemaal zeer prijzig en allemaal voor grote paarden etc.
Nu heb ik fokkers van shets benaderd en heb waarsch. een plekje voor m'n veulen. Dan betaal ik €50,- per maand incl. hoefsmid en ontwormen, in de zomer op het land, 's winters in een groepsstal met een lekkere laag stro en overdag staan ze in de paddock en er is veel toezicht.
Je zal er veel mensen mee kunnen helpen door een opfok te beginnen, alleen moet je er niet aan willen verdienen. Ik wil er ook niet meer dan €50,- per maand aan kwijt, vind dit een mooi bedrag voor wat ik krijg.
Misschien kan je het eens op een rijtje zetten wat het gaat kosten voor een kleine groep shets (bijv. 10?). Wat gebruik je aan stro en hooi en wil je je prijs incl. ontwormen doen etc. Dan zou je ook de prijs kunnen berekenen wat iemand kwijt is per maand Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:43

ik vind 50 euro nog best wel wat eigenlijk.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:51

In de zomer kost het idd niks dan eten ze gras en klaar.
In de winter als ze bijgevoerd worden en/of ook op stal gaan is het idd een ander verhaal.
Voor de zomermaanden vind ik 50 euro per maand idd veel te veel, maarja in de winter kosten ze idd wel wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:24

Shetten eten dan wel niet veel, maar ze moeten ook bekapt, ontwormt en ge-ent. Die kosten zijn hetzelfde als bij grote paarden.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:14

Hier in het Westen is €50,- nog goedkoop hoor. Voor een leuke stal voor je paard met buitenbak en losgooi/longeermogelijkheid betaal je al minstens €200,- en dan mag je hopen dat je leuke uitrijmogelijkheden hebt.
Maar ik heb inmiddels misschien al weer wat anders, wat denk ik wel goedkoper is...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:27

Met een wormenkuur kun je anders veel meer shetjes doen als een paard. Knipoog
Maar dat reken ik er ook niet bij.
Enne Woplala 200 euro p/m voor een shet?

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:32

Nee, voor n paard Lachen Incl. stro, hooi, brok en gebruik van faciliteiten...Dan ben je minstens wel €200,- hier kwijt, helaas Verdrietig
Voor shets zijn er meer mogelijkheden en landjes waar je ze makkelijk kan zetten en het dus zo duur kan maken als je zelf wilt Lachen