Shet tepakken krijgen het lukt maar niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Shet tepakken krijgen het lukt maar niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:40

Hoihoi Bokkers.
als ik mijn verzorg shet StarBles uit de wei wil halen.
Rent ze alleen maar hardt weg. Heeeeel af en toe kan ik net een paar brokjes uit de hand geven maar daarna is ze er ook weer als een speer vandoor Huilen het is echt niet leuk.. en geduldig wachten is best moeilijk Tong uitsteken
Maar wat is nou het beste mannier om te voorzorgen dat ik toch StarBles kan pakken voor zichtig..
Ik hoop graag een reactie tekrijgen Knipoog ik wil donderdag er weer naar toe gaan en dr aan werken.
Groetjes Scharlot

absque_dubio

Re: Shet tepakken krijgen het lukt maar niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:42

Helaas ken ik dit met mn vorige vzpony, die stond ook nog is op een heeeeeeeeele grote wei. Toen heeft de eigenaar er een halstertouw aangelaten, want soms kon je nog wel in de buurt komen, maar het halster vastpakken ging niet. Het is ook wel eens zo erg geweest dat ze 3 halstertouwen eraan hebben gedaan, omdat ze toen helemaal niet in de buurt kwam. Mij zag je dan regelmatig 3uur bezig zijn om haar te vangen, soms lukte het wel, soms niet. Nagelbijten / Gniffelen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:45

absque_dubio schreef:
Helaas ken ik dit met mn vorige vzpony, die stond ook nog is op een heeeeeeeeele grote wei. Toen heeft de eigenaar er een halstertouw aangelaten, want soms kon je nog wel in de buurt komen, maar het halster vastpakken ging niet. Het is ook wel eens zo erg geweest dat ze 3 halstertouwen eraan hebben gedaan, omdat ze toen helemaal niet in de buurt kwam. Mij zag je dan regelmatig 3uur bezig zijn om haar te vangen, soms lukte het wel, soms niet. Nagelbijten / Gniffelen

3 halstertouwen om in de wei? waar is dat goed voor.

hoe lang heb je deze pony al?
is het altijd zo geweest?
denk dat je een vertrouwensband op moet bouwen. veel bij haar zijn. door de wei lopen. boekje lezen ed.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:50

Toen ik Jolly pas verzorgde kreeg ik hem vaak ook moeilijk te pakken. Ik nam dan een boterhamzakje mee de wei in en knisperde daar een beetje mee, daardoor kon ik hem meestal wel pakken. Daarna gaf ik hem meestal een snoepje.
Een halster omlaten is ook wel makkelijk!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:54

zet de wei een stukje af.
niet zo dat je pony bijna geen ruimte meer heeft en in paniek gaat raken maar dat ze minder ruimte heeft om weg te rennen.
ik man altijd een groote peen mee. daar stond mijn tuigpaard dan wel even aan te knabbelen.
ik ging eerst haar flank dan aaienen rustig naar haar hals. zodat ze niet zou schrikken als ik direct haar halster greep.
hiep wel.

veel suc6

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:04

Ojah, daar heb ik ook wel eens last van, de welsh moutain pony van mijn veel kleinere neefje is niet echt de braafste. Ik weet niet of je pony een halster om heeft, zo niet een touw om dat hals is soms veel handiger en paard vriendelijker, je klapt zo niet zijn hele hals om, het enige wat je paard wel voelt is druk op zijn borst. Niet iedereen kan daar goed mee werken, maar het is maar een idee Knipoog. Voor kleine ponies is het niet echt handig om steeds weer voer mee te nemen, ze worden namelijk snel dik. Daarom moet je je paard ook niet willen lokken, maar belonen met mischien een wortel als je hem hebt. Het is bij mij wel gelukt. Eerst nieuwsgierig maken, dat hij komt en dan belonen. Een paard moet eerst iets leren voordat hij weet wat je van hem moet Knipoog

Veel succes met je shet!

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:07

Dankje wel Haha!
het is wel een grote wei maar er staan nog 2 ander shets bij haar maar die komen zo op je af lopen.. maar als die eenmaal vast zet of bij je staan gaat StarBles niet weg omdat die bij zn maatjes wilt zijn. maar helaas lukt het niet met het boterhammezakje want ik hbe dta en een grote pot met brokken geschut maar het helpt niet. ik ben bang dat het iets met het verleden heeft temaken.. hoeft niet hoor;) maar ik heb 1 uur lang rustig in het gras gezeten maar de pony komt geen 1 meter dichtje bij je, en ja dan zit er maar weinig op altijd maar blijven zitten in de wei.. tog?? of hebben de ander nog een slim idee Haha!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:40

Misschien is het dat je shet weet dat jij hem nodig hebt, had een vriendin van mij ook. Ik kon haar paard zo krijgen, maar zijzelf absoluut niet. Gedult is dan een schone zaak, blijf naar haar toe lopen, ze zal steeds weglopen maar op een gegeven moment geeft ze het vast wel op. Een paard leert onderandere door gewenning dus als je haar dan beloont relateert ze jou met een beloning en naar lang gedult hebben gaat het vast beter. Maar lokken is nooit de juiste oplossing. Heb je ook een bak daar ofzo? Dan kan je misschien eenvoudige vrijheids dressuur oefenen. Paarden worden daar in het algemeen braver van in omgang. Op internet is er vast wel het een en ander over te vinden!

Nogmaals, Succes Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:00

absque_dubio schreef:

Ben jij wel goed snik? Pony met 1 halstertouw in de weide laten is al erg, laatstaan 3! Jeej komop, het is inderdaad vervelend als ze niet komen als je dat graag wilt, en dat ze totaal niet te pakken zijn, maar heb je er ooit wel eens over nagedacht dat dat wel heel gevaarlijk kan zijn?!
Afgezien van het feit dat de pony hoogstwaarschijnlijk telkens een ruk aan het hoofd zal krijgen als ze op het halstertouw stapt, kan het touw ook nog eens om de benen verwikkeld raken, of erger nog; je pony hangt zich perongeluk op.... Sigaar

Nee sorry, maar wat een belachelijk idee, hoe kóm je er op.........

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met mijn ruintje; kende zijn achtergrond verder ook niet, in het begin stond hij wel bij ons op de wei, maar wel apart van de rest. Toen kon ik hem prima pakken. Toen hij eenmaal bij de 2 hengstjes werd gezet (en later toch maar bij merrie + veulen werd gezet, omdat de 2 hengstjes nogal pestkoppen bleken te zijn), in iedergeval als hij niet alleen stond, was hij níet te pakken.

Heb dagenlang tot vervelens toe vanalles geprobeerd; rammelen met brokjes, in de wei zitten, etc. etc. Ik had engelengeduld, maar dat werd me na verloop van tijd toch echt te veel. Als hij al naar mij toe kwam, nam hij net genoeg tijd om wat biksjes uit mijn hand te pikken en vervolgens draaide hij zich weer in vliegende vaart om.
Toen was ik het zat, uit pure frustratie heb ik hem zelfs een emmer na-gesmeten Koe (ter illustratie dat dit geen 'mishandeling' is; pony geen schrammetje, de emmer overleefde het avontuur helaas niet). Vork

Na 3 weken was ik het dus zogezegd zát, spuugzat. Had ik een nieuwe pony, ideale kinderpony, hij zou zelfs over een week meegaan als kinderpony naar de plaatselijke peuterspeelzaal... Wat moest ik die mensen vertellen; 'eh sorry maar ik kan niet komen want ik kan mijn pony niet uit de wei plukken?!'. Dat vertikte ik.
Dat werd dus een aantal dagen niet voeren (hij stond wel 24/7 op de wei, niet zo heel veel gras). Toch deden rammelende brokjes hem wel wat, maar nee, pakken liet hij zich niet.

We waren weer een aantal dagen verder, en de datum van mijn afspraak met de peuterspeelzaal kwam steeds dichterbij. Ik heb hem toen de stal ingejaagd, en ja, zelfs dát was een hele opgave, het werd een uitputtende strijd van uitbreken, omheining slopen, dwars over 't vrouwtje heen denderen... En uiteindelijk stond ponylief dan op stal met het deurtje dicht, zwetend en al... En ik zweette er niet minder op Koe Clown

Goed, toen heeft hij dus een dag of 5 op stal gestaan, op een 'streng dieet' (oei oei, met zo'n dik buikje kun je best een paar dagen zonder biks hoor jongen Clown ) van hooi en water. Iedere dag even een rondje wandelen, evt. longeren en wat knuffelen, vooral laten zien dat het toch écht wel leuk kon zijn met 't vrouwtje. De peuterspeelzaal was natuurlijk geen probleem meer; ik kon hem immers 's ochtends vroeg zó uit stal plukken, he wat een gemak.

Na een beetje die 'band' te hebben opgebouwd, heb ik hem weer de wei in gegooid. En wel in zijn eentje op een stuk aangrenzend naast de merrie. Vanuit daar steeds verder gewerkt, en in principe was hij daarna wel een stuk beter te pakken.

Al heeft hij héel af en toe nog wel eens zo'n bui.... En het laat het dan nét het geval zijn dat zijn vaste verzorgster hem in 99,9% v/d gevallen zo kan pakken, en ik, als ik dan eens tijd voor hem heb, het eerst moet doen met een pony die nog eventjes voor me wegloopt Bloos

*Zucht* ja; ik voel mij érg geliefd als baasje van ponylief hoor.... Sigaar Koe

Sabina; wat misschien ook een optie is, een soort van join-up, alleen dan anders (ik zeg expres 'soort van'); hij wilt niet komen........ prima... Hij rent liever weg..... ook prima. Maar dan zal hij wel rennen zo lang jíj wilt. Ik zou zeggen, probeer haar eens een soort van op te jagen, laat haar maar lekker rennen en rennen, uiteindelijk zal ze toch écht moe worden en er de puf niet meer voor hebben om nog langer weg te rennen, ze zal dan hoogstwaarschijnlijk alleen maar blij en voldaan zijn als ze éindelijk 'mag' stoppen en dan zal ze waarschijnlijk ook eerder uit zichzelf naar je toe komen.

Ik opper slechts wat hoor, het is en blijft moeilijk, dit soort gevallen Sigaar

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:01

Op stal hebben we ook zo'n merrie. Die is nu 14 jaar en is altijd fokmerrie geweest en er werd niks mee gedaan. Die kwam dus alleen het weiland uit als ze naar een ander weiland moest, bekappen, ontwormen of voor de keuring. Ze weet dondersgoed wanneer de fokker het weiland in kwam om haar te vangen of wanneer het simpelweg wat lekkers voeren was. Kent dan ook alle trucjes uit het boek om niet gevangen te worden. Gelukkig is die brood nu meestal wel te lokken. En het maffe is dat als je achter het hek staat je haar zo door het hek heen kan aaien en vastpakken.

Hoe reageert ze als je andere 2 shets uit het weiland haalt en uit haar zicht verwijderd en ze dus alleen achterblijft? Als jij het weiland in gaat met voer komt ze dan uberhaupt wel naar je toe als ze ver weg staat? Als ze tenminste wel naar je toe komt, ook al blijft ze op afstand, is dat al een eerste stap.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:48

Ze blijft staan ik moet eerst naar haar toe komene n miss net eeen beetje snel uit de hand eten maar daarna als een haas is ze weg.. als ze ponys weg zijn wordtr ze erg wildt en erg hystiries. .. maar ik gebruik nu is de manier van JoyCiej007 Haha!
nu maar hopen dat het goed gaat Knipoog haha ze zeggen dat wel is oefenen baart kunst

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:39

Ik heb bij mn dochters eerste pony 3 weken lang elke dag in de wei gezeten met een heerlijke emmer met lekkers, wat een drama zeg...

Uiteindelijk deed ik om die emmer een touw en als ze haar hoofd er dan in deed om te eten probeerde ik heel snel dat touw om dr nek te krijgen... pff.. moest ik wel snel zijn hoor Knipoog als ik dr vast had was er trouwens niks meer aan de hand, zo mak als een lammetje. En dan meteen weer loslaten, dat was pas balen had ik dr eindelijk liet ik dr weer gaan.

Maar uiteindelijk kreeg ik dr redelijk te pakken, als ze me aan zag komen kwam ze gewoon naar me toe.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:49

Het is wel belangrijk om te weten of dit uit angst is of uit 'gewoon geen zin hebben' . Wij hebben op mn werk ook een kudde shetlanders, deze waren eerst totaal niet te vangen.
Het is handig om met meerdere mensen te zijn ten eerste.
Ook is het inderdaad fijner om een afgezet stukje te hebben. In een grote wei achter zon shet aan veroorzaakt alleen maar stress.
Shetlanders zijn slim genoeg om een brokje of wat dan ook te eten van je te pakken en dan keihard weer weg te rennen.
Zou dus gewoon een stuk afzetten en met meerdere mensen proberen em te pakken.
Wat ook wel eens helpt is er gewoon rustig achteraan lopen en blijven lopen. Sommige paarden geven zich na verloop van tijd over. Hiervoor moet je geduld hebben en NIET gaan rennen.

Nog een andere is inderdaad hij wil rennen dus hij zal ook rennen. Maar dit zou ik ook in een afgezet stuk doen. Anders blijf je zelf ook erg hard rennen Haha!

Kortom doorzetten en ik zou in ieder geval de eerste paar keer een aantal mensen optrommelen die er iets vanaf weten: die dus goed staan en niet gaan rennen. Die ook niet bang zijn als er actie moet worden ondernomen.

edit: zou ook een longeerlijn meenemen ipv touw, weet niet hoe ie is als ie eenmaal vast is, maar een longeerlijn is makkelijker mee te werken en laat je meer ruimte.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:59

JoyCiej007 schreef:
sabina; wat misschien ook een optie is, een soort van join-up, alleen dan anders (ik zeg expres 'soort van'); hij wilt niet komen........ prima... Hij rent liever weg..... ook prima. Maar dan zal hij wel rennen zo lang jíj wilt. Ik zou zeggen, probeer haar eens een soort van op te jagen, laat haar maar lekker rennen en rennen, uiteindelijk zal ze toch écht moe worden en er de puf niet meer voor hebben om nog langer weg te rennen, ze zal dan hoogstwaarschijnlijk alleen maar blij en voldaan zijn als ze éindelijk 'mag' stoppen en dan zal ze waarschijnlijk ook eerder uit zichzelf naar je toe komen.

zó kreeg ik dus ook altijd mn grote joekel van een verzorgpaard uit de wei.. na een paar keer wist ze wat mijn maniertje was, dat ze daar niet onder uit kon komen.. dus dat ze maar beter kon luisteren en netjes bleef staan als ik dr wilde pakken!
niet goedschiks, dan maar kwaadschiks Vork ! rennen paard, zelfs in die brande juli-zon.. als JIJ wilt rennen.. dan wil IK dat je nog harder gaat Cool !

(kwam wel eens voor dat paardje bezweet was voordat ik kon beginnen met rijden Bloos )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:38

Achja goed, het blijft natuurlijk van geval tot geval apart bekijken he.... bij de één kan iets heel goed werken, wat bij de ander dus totaal niet werkt of het probleem zelfs erger maakt.

Die methode van 'jij wilt dat, dus je zál dat ook, voor zolang IK het bepaal!' gebruik ik eigenlijk voor wel meer dingen....
Zo heb ik een tijdje een paard gereden dat, wanneer hij geen zin had of een dwarse bui had, achterwaarts ging lopen. Je kon doen wat je wilde, maar voorwaarts; écht niet! en dan niet eens recht, met als gevolg dat je ook op buitenrit wel eens bijna achterstevoren een duik in de sloot maakte... Ik sprong er dan maar iedere keer snel af, om hem bij het bit te pakken en letterlijk mee naar voren te sleuren vóórdat we weer eens bijna in een kuil, gat, sloot, meer, weet-ik-veel-wat terecht zouden komen.... Maarja, iedere keer van mijn paard afspringen in lichte paniek omdat het beest niet meer voorwaarts wilde en alleen maar achterwaarts liep, dat is ook geen doen.....

Ook hier weer deze methode toegepast. Natuurlijk geen kilometers achterwaarts achter elkaar, maar iedere keer zo'n 7 pasjes, stilstaan, weer achterwaarts.
Echtwaar, een uur lang hebben we niets anders gedaan dan enkel halthouden, achterwaarts, halthouden, achterwaarts.

En níks voorwaarts; achterwaarts zul je gaan, dat wou je toch zo graag? He gush, had je dat beestje moeten zien toen hij éindelijk weer voorwaarts in stap mocht......
Als paarden een zucht van verlichting konden laten, had hij dat vast en zeker op dat moment gedaan.

Een pony die zó hyper is dat ze aan de longe alleen maar harder harder harder wil en gaat racen, en met geen mogelijkheid tot bedaren is te brengen, gebruik ik het soms ook bij. Lekker een kwartiertje voluit galopperen, ga je gang, dat wilde je toch? Alleen ben ík wel zo slim om te weten dat je dat echt niet vol houdt in dat hoge tempo dat ík wens Vork

maargoed; zoals gezegd moet je inderdaad per situatie en per paard bekijken wat op dat moment de beste aanpak is.
bij een brutale, vlotte pony zou ik eerder voor bovenstaande aanpak gaan, dan als ik een onzekere, ietwat angstige pony voor me zou hebben.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:51

Ik vind het een beetje raar dat jullie zo reageren tegen mij. Bloos
Pony was niet van mij, en ik had er ook zeker niets over te zeggen. Alles wat ik met vertrouwen met haar opbouwde werd zo weer afgebrokkelt door de eigenaren en de mensen die daar verder bezig waren. Zijn nou eenmaal van die makkelijke lompe mensen die niet met zo'n bange pony om konden gaan. Pony had zeker geen last van het touw, die wist er heel goed mee om te gaan. Ik was er ook geen voorstander van, maar je kon die pony gerust een week buiten laten staan, dan kwam die alsnog niet. Dus mij aub niet zwart maken hier, het was en mijn keuze niet, en mijn pony niet. Ben bezig geweest om haar te kopen maar dat is toen niet doorgegaan, over een jaar of 2 heb ik die mogelijkheden waarschijnlijk wel en word ze ook zeker van mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 00:19

Ik snap dat het dan niet helemaal leuk overkomt nee. Maar wellicht was het dan handiger geweest om je berichtje iets anders te formuleren.

Blijft toch feit dat de TS hier om tips vraagt, nog 'betrekkelijk jong' is en nog niet zo héeel veel ervaring heeft, en dan vertel jij eventjes hoe die 'lompe' eigenaren dat toendertijd hebben opgelost.

Komt op mensen over als een serieus bedoelde tip, en vandaar dat ik daar zo op reageerde, er zijn zat mensen wel zo gek om dat dan uit te gaan proberen als ze zoiets op een forum ergens lezen Knipoog

Voor bepaalde dingen heb ik ook wel bepaalde oplossingen, maar die kwak ik niet zomaar hier openbaar op bokt neer, omdat het dan meestal gaat om methode's die goed moeten worden uitgevoerd door een ervaren iemand, maar totaal verkeerd kunnen lopen voor zowel mens als pony als dit gebruikt wordt door jan-en-alleman die zomaar 'ff die tip op een forum lezen'. Knipoog

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:30

Ik dacht dat er in mijn bericht wel duidelijk genoeg stond dat de eigenaren dat deden, en dat het mijn vzpony was. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:50

absque_dubio schreef:
Ik dacht dat er in mijn bericht wel duidelijk genoeg stond dat de eigenaren dat deden, en dat het mijn vzpony was. Lachen

Het was echter niet helemaal duidelijk of je dit nu als serieuze tip bedoelde of niet Knipoog En of je het er ook mee eens was zeg maar Knipoog vandaar.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:46

Ik zie hier join-up staan (en Joyce ik had gezien dat je schreef "soort van" maar dacht dat een beetje meer info misschien op z'n plaats is voor mensen die dit lezen en een gelijksoortig probleem hebben en zonder verdere kennis en/of ervaring eventjes googlen op join-up en dat maar even 'uitproberen')

Dit is een topic op bokt met meer informatie hierover en aub een 'join-up' is m.i. niet iets wat je zomaar even doet!

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:52

Mijn shetlander deed dat ook ineens, Ze rende echt bang voor me weg, Toen ik haar een x niet uit de weide wilde halen, ging ik naar haar toe en rondjes om haar heen lopen, eerst hele grote rondjes, daarna steeds kleinere rondjes maken, en toen kon ik haar gewoon aaien enzo. Dan kreeg ze een brokje, nu komt ze keihard naar het hek gerend!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:02

Ik ben het met Joyciej007 eens. Tenminste als de pony niet uit angst wegloopt.

Mijn merrie heeft ook wel in de gaten wanneer ik gewoon even voor een aai langskom, of wanneer ik echt wat met haar wil gaan doen. En, dan haalt ze het wel eens in haar hoofd om van me weg te beginnen draven. Op die moment begin ik er rustig achteraan te wandelen, en blijft ze dus weglopen. Ze mag alleen niet beginnen grazen. Dan doe ik haar draven. En, na een tijdje blijft ze wel stilstaan zodat ik haar kan vangen. De eerste keer kan dit echt lang duren, maar na een paar keer weet ze dat het niets uithaalt. Het helpt wel dat ze maar een klein weitje heeft. Zo wordt ik zelf niet te moe.

Als je pony in groep staat, zou ik er wel voor zorgen dat je tijdens dit spelletje er voor zorgt dat ie weg blijft van de andere ponies. Anders neemt hij deze ook mee in zijn spel en wordt het voor jou moeilijker.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:12

Mijn verzorgpony was als de dood voor mensen.
De 1e 5 dagen hebben we alleen maar dingen in de wei gedaan oa poepgeschept, opgeruimd, dradden netjes maken, gewoon lekker daar rondhangen.
Toen kwam de pony vanzelf naar ons toe, want ze wist dat we haar geen pijn zouden doen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:34

Hier valt mij één ding ontzettend op.. jullie gaan allemaal die wei in met als doel dat je die pony ook echt meekrijgt en wat met ze gaat doen. Waarom niet een paar weken gewoon elke dag naar die wei toegaan, lekker in het gras gaan zitten en vanzelf wachten totdat die pony zo nieuwschierig naar je wordt dat ze vanzelf naar je toekomt. Als ze dan uiteindelijk bij je staat kun je d'r belonen met wat brok. Dan krijgt die pony alleen een positieve indruk; ik kom naar je toe, ik krijg wat lekkers. En alleen wat kriebelen en aaien, verder niets. Net zolang totdat ze steeds sneller aan komt lopen, en dan kun je haar wat meer aan gaan raken, wat meer van d'r vragen en het halster omdoen oefenen.

Zet vooral 1 ding uit je hoofd, dat je dit zo opgelost krijgt. Het kost tijd, veel tijd. Die pony moet in zijn hoofd omgeschakelt krijgen dat naar een persoon toe komen lopen niet betekent; aan het werk, maar dat het een positieve ervaring eraan koppelt. Ze weet nu dondersgoed als wanneer jij die wei in komt dat ze wat moeten gaan doen, en tsja dan is het nogal logisch dat ze liever die vrijheid die ze heeft wil behouden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:22

nathalie2302 schreef:
Ik zie hier join-up staan (en Joyce ik had gezien dat je schreef "soort van" maar dacht dat een beetje meer info misschien op z'n plaats is voor mensen die dit lezen en een gelijksoortig probleem hebben en zonder verdere kennis en/of ervaring eventjes googlen op join-up en dat maar even 'uitproberen')

Dit is een topic op bokt met meer informatie hierover en aub een 'join-up' is m.i. niet iets wat je zomaar even doet!

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Misschien had ik dit specifieke begrip inderdaad niet zomaar moeten gebruiken.
Ik dacht dat in mijn post duidelijk naar voren kwam dat ik niet een échte join-up bedoelde, daar is inderdaad veel meer kennis en ervaring voor nodig en dat leer je niet zomaar 'ff via een forum'...

Ik bedoelde (zoals in mijn post hopelijk duidelijk naar voren komt) meer werken volgens het principe 'prima dat je niet wil komen, dan 'jaag' ik je weg en laat ik je ervaren dat het niet leuk is om NIET te komen, want dan wordt je pas écht aan het werk gezet'.....
De tekenen die je tijdens een échte join-up bij het paard ziet, kun je hier ook gebruiken om even te stoppen en te kijken of het paard nu wel bereid is om naar je toe te komen.