capopjekop schreef:Verder lijkt het me dat volwassene op ijslanders vaak beter weten waar ze mee bezig zijn dan te grote kinderen op shetlanders. Want ik zie dat vaak met shetten, slecht passende zadels, te grote kinderen, trekken en plukken en slaan omdat de shet niet wil luisteren enz. Dit heb ik verder nog niet bij ijslanders gezien.
Daar sluit ik me bij aan. Er is in mijn beleving inderdaad een verschil tussen een veel te grote tiener die zo nodig op een veel te kleine shet moet klimmen, omdat hij of zij per se wil rijden, of een volwassene die serieus bezig is met een IJslander en zich bewust is van zit- en gewichtshulpen.
En verder: kijk simpelweg eens naar het verschil in hoogte van de pony's. De gemiddelde IJslander zit vandaag de dag rond de 1.40, zo niet 1.45. Volgens het shetlanderstamboek is een grote shet maximaal 1.07. Het verschil in hoogte tussen de rassen kan dus gemakkelijk zo'n 40 cm zijn. Dan is het toch niet moeilijk je voor te stellen, waarom je al gauw te lang bent voor een shet, en niet voor een IJslander?