Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:23

Ik weet niet of hier al een topic van is en weet ook niet of die hier goed staan maarja Tong uitsteken
Ok ik irriteer me er echt aan dat als je te groot bent voor een shet maken ze je uit voor dierenbeul. Ok natuurlijk kan het niet maar als je dan kijkt naar de ijslander daar rijden ook altijd veel te grote mensen op. Maar nee dan is het niet zielig Verward Dat kan een ijslander makkelijk. Ik vind het eigenlijk allebei hetzelfde.
Ben ik nou de enigste die dat raar vind of zijn er meerdere mensen het met mij eens ?

Ik wil hier niks mee bereiken maar ik wil het er toch ff over hebben Bloos

_Evanne

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:36

Ben het wel met je eens, ja.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:45

Ik vind het ook niet kunnen als een mega lang iemand op een ijslander rijd.
Net zoals bij een shet vind ik dit ook niet kunnen.
De ruiter moet in verhoudingen bij het paard passen.

Denk idd wel dat je bij shets sneller oordelen krijgt dan bij ijslanders hoezo??? zou het niet weten best wel krom eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:48

ik heb me dit ook vaak afgevraagd, en ook wel op bokt geplaatst,

de reacties die op zich wel interesant zijn waren:

ijslanders zijn nog echt ijslanders, shets zijn inmiddels vaak doorgefokt en een stuk minder sterk dan vroeger.

ijslanders worden pas op oudere leeftijd ingereden.

maar verder vind ik het ook apart hoor, waarom op shetjes niet en op ijsco's wel.
als de verhouding vergelijkbaar is, wat is dan het hele verschil,
gesteld dat je een ouderwets typ shet hebt, en de pony laat beleerd hebt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:00

Marigold schreef:
als de verhouding vergelijkbaar is, wat is dan het hele verschil

En dat is nu net waar 'm de kneep zit: het is meer regel dan uitzondering dat die verhouding niet vergelijkbaar is. Kijkend naar het gemiddelde 'sielughe'-shettentopic hier op Bokt, zie je shetjes langskomen met bonestaken erop die nog maar net aan niet mee kunnen lopen, ondanks dat ze minstens drie gaten te kort zitten. Ik zie daarentegen maar zelden IJslanders met daarop een ruiter wiens voeten lager komen dan de voorknieën van het paard.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 01:50

@TS - allereerst ben ik nieuwsgierig waarom je je irriteert als mensen iets zeggen van het feit dat iemand te groot is om op een shetlander te rijden (dierenbeul zal je mij niet snel zien schrijven persoonlijk en in de meeste topics zie ik mensen heel onderbouwd reageren WAAROM dit schadelijk voor de pony kan zijn), terwijl je die zin zelf laat volgen door "natuurlijk kan dit niet"

Wat de ijslanders betreft, ga ik er persoonlijk vanuit dat deze in de relatief hoge draagkracht categorie vallen waartoe ook de shetlanders behoren (dus 20% van het eigen gewicht, mits het dier in optimale conditie is en geen specifieke kenmerken heeft die zorgen voor minder draagkracht zoals bijvoorbeeld een lange rug).....wat lengte betreft heb ik zelf geen verstand van het rijden van een ijslander maar wat ik op de foto's zie is dat de ruiters over het algemeen de beugels zeer lang hebben waarbij ik dan niet vaak zie dat men voorbij de knie komt.

De 'rel'topics die op bokt mbt shetlanders onstaan zijn over het algemeen niet gericht tegen combinaties die net aan zijn, maar ruiters die met rolschaatsen aan zouden kunnen meerollen (of om dit te verdoezelen hun beugels zo kort hebben dat ze hun knieën als oogkleppen voor de pony kunnen gebruiken) of waarbij het zadel niet meer zichtbaar is omdat de ruiter zo ver naar achteren zit. Dit soort zaken heb ik in een topic met een ijslander nog niet gezien....

EDIT: nog vergeten, @TS - ik vind jouw zusje trouwens een erg leuke combinatie met jullie shetlander! Lachen

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 07:44

haha thnx nathalie2302.

Ik irriteer me er niet aan als er word gezegt je bent te groot voor je shet maar het feit dat dit bij ijslanders niet word gezegt niet zo snel iig.
Ijslandsers kun je toch ook uit evenwicht halen als je te lange benen hebt of een te lang bovenlichaam in vergelijking met de ijslander Verward

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:59

Ben ik persoonlijk helemaal met je eens Lachen

Maar ook bij de shetlanders is het nog niet overal geaccepteerd dat je er niet maar onbeperkt op kunt laden omdat ze zo "oersterk" zijn, gelukkig beseffen steeds meer mensen wel dat er, hoewel ze relatief sterk zijn, beperkingen aan zitten maar dat gaat niet zonder slag of stoot, misschien dat het voor de ijslanders nog moeilijker is omdat ze natuurlijk een heel stukje groter zijn en mensen het idee hebben dat het een soort grote shet is dus dan kun je daar helemaal onbeperkt op qua gewicht en/of lengte???

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:06

Nou ik irriteer me nergens aan Clown heb ook geen schetlander en ook geen ijslander.
Maar ik vraag me inderdaad af, gaat bij de ijslander het rekensommetje niet meer op van zoveel vierkante meter per kilo gewicht. En waarom kunnen de ijslanders het wel hebben dat je zover naar achteren zit???? Deze zouden toch dan anatomisch anders gebouwd moeten zijn dan de andere paarden. Ze lopen wel duidelijk anders alsof ze hun rug niet meegeven?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:07

Ik snap de ergenis helemaal niet. Of er nou iemand kan rolschaatsen op de rug van een shet of van een ijslander biede kunnen niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:21

Ik heb nog nooit kritiek gegeven op iemand die te lang is voor een ijslander, simpel gezegd omdat ik er nog geen ben tegen gekomen op bokt. Verder lijkt het me dat volwassene op ijslanders vaak beter weten waar ze mee bezig zijn dan te grote kinderen op shetlanders. Want ik zie dat vaak met shetten, slecht passende zadels, te grote kinderen, trekken en plukken en slaan omdat de shet niet wil luisteren enz. Dit heb ik verder nog niet bij ijslanders gezien.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:28

tja ik rij ijslanders en heb idd nog nooit iemand gezien op een ijslander die mee kon lopen of te zwaar was....

teriwl je dit wel vaak genoeg ziet bij de shetlanders...
daarnaast is er een groot verschil in ruiters...
ijslanders zijn duur en meer geschikt/bedoeld voor de wat volwassener ruiter.
een shetlanders kost nog geen 100€ en daar kan ieder kleutertje (bij wijse van spreke dan) opstappen...
juist ook het prijs/en temperament verschil is een rede waarom je vaak veel te grote meiden op shetjes ziet rijden (met al het daarbij verkeerde tuig) en de ijslanders worden gereden door de mensen met meer geld/verstand van rijden etc en daardoor dus ook het juiste tuig... (nou ben ik zelf echt geen topruiter, maar iedereen moet leren...)

en dat ver naar achter zitten op een ijsje... tja geen idee of het nou echt zoveel kwaad/verschil maakt...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:35

dus wanneer ik met verstand op een schetlander zou gaan zitten zou dat geen probleem zijn.
Ik heb nogal korte beentjes Clown

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:43

capopjekop schreef:
Verder lijkt het me dat volwassene op ijslanders vaak beter weten waar ze mee bezig zijn dan te grote kinderen op shetlanders. Want ik zie dat vaak met shetten, slecht passende zadels, te grote kinderen, trekken en plukken en slaan omdat de shet niet wil luisteren enz. Dit heb ik verder nog niet bij ijslanders gezien.

Daar sluit ik me bij aan. Er is in mijn beleving inderdaad een verschil tussen een veel te grote tiener die zo nodig op een veel te kleine shet moet klimmen, omdat hij of zij per se wil rijden, of een volwassene die serieus bezig is met een IJslander en zich bewust is van zit- en gewichtshulpen.
En verder: kijk simpelweg eens naar het verschil in hoogte van de pony's. De gemiddelde IJslander zit vandaag de dag rond de 1.40, zo niet 1.45. Volgens het shetlanderstamboek is een grote shet maximaal 1.07. Het verschil in hoogte tussen de rassen kan dus gemakkelijk zo'n 40 cm zijn. Dan is het toch niet moeilijk je voor te stellen, waarom je al gauw te lang bent voor een shet, en niet voor een IJslander?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:48

Dinopino schreef:
dus wanneer ik met verstand op een schetlander zou gaan zitten zou dat geen probleem zijn.
Ik heb nogal korte beentjes Clown

Dat zeg ik (en sexy_back) niet, maar het speelt wel mee. Ik zal eerder mijn mond opentrekken tegen een tiener die onverantwoordelijk met een shet omgaat dan een iets te grote volwassene die op een verantwoorde manier met zijn ijslander omgaat.

En daarbij ben ik het eens met Sientje, die 40 cm maken al snel een verschil. Verder moet je natuurlijk ook naar het gewicht kijken, want dat is ook een belangrijke factor, maar een shet wordt volgens mij vaak overschat met het gewicht wat zo'n dier kan tillen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:16

Zijn hier eigenlijk ooit onderzoeken naar gedaan?????? Kan een ijslander meer gewicht aan dan een normaal paard vanwege zijn compacte bouw. Ben gewoon nieuwsgierig. Is iets wat ik me altijd afvroeg.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:23

Dinopino schreef:
Zijn hier eigenlijk ooit onderzoeken naar gedaan?????? Kan een ijslander meer gewicht aan dan een normaal paard vanwege zijn compacte bouw. Ben gewoon nieuwsgierig. Is iets wat ik me altijd afvroeg.

Waar wordt gezegd dat een IJslander meer kan dragen dan een normaal paard? De vergelijking ging hier toch over IJslanders en shetten?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:32

Ja maar voor een schetlander wordt iemand al snel te groot gevonden en dus te zwaar. Nu staat de ijslander iets hoger op zijn beentjes maar zijn niet alle ruiters duidelijk ook lichter.

De lengte voor je benen is niet de maatstaf voor je gewicht. Je kunt korte benen hebben en zeer zwaar zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:23

Dinopino schreef:

Dat weet ik niet, maar op een ander forum hadden ze het een 'regel': Gemiddeld prettige gewicht om te tillen is 17%. Verschillende factoren kunnen dit beïnvloeden zoals leeftijd, benen, geribtheid en bouw. Dus een voorbeeld:

Ranke pony:
Benen in verhouding met het lichaam -1, leeftijd +1, rondgeribt +1 Dan kom je uit op 18%
Maar ik denk dat een ijslander wel in dezelfde categorie hoort als de shet, omdat hun bouw wel te vergelijken is.
Ik geloof ook niet dat een ijslander veel sterker is dan een ander ras, maar datdat is wat mensen geloven. Eigenlijk net zoals dat een shet 2x zijn eigen gewicht kan dragen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:12

Op ijslanders lijk je al snel langer doordat die mensen met vrij lange beugels rijden.

En wat ik vaak tegenkom op website van mensen die bijv. buitenritten op ijslanders organiseren of ene manege met ijslanders dat die een maximum ruitergewicht van 80 a 85 kilo hanteren. Dus voor een ijslander kun je als volwassene ook te zwaar voor zijn. En ik vind 80 a 85 kilo nog aardig wat en zelfs nog wat hoog ook. Ik denk dat je met dat echt aan 20% max. draagkracht zit.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:23

Het verbaasd me niet dat er over shetten wel wat word gezegd en over ijslanders niet. Op shetlanders rijden vaak tieners die meestal onder de voorknie komen en wanneer dat niet zo is dan hebben ze hun beugels zo kort gedaan zodat hun lengte 'korter' word. Ook zijn ze vaak overantwoord bezig, wat gewoon niet eerlijk is tegenover de pony. Wanneer er dan wat van gezegd word worden de meesten ook nog eens boos dat het niet zo is en dat het best kan enzo.
Op ijslanders word meestal veel verantwoorder gereden en de ruiter komt vaak niet onder de voorknie uit. Vaak hebben hun ook al meer verstand van waar ze mee bezig zijn. Ik heb het niet over alle gevallen maar vaak is het wel zo.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:08

Mijn vader is 1.85 en rijd op een IJslander van 1.39.
Om de een of andere reden vind ik het er nog "normaal" uitzien.
Misschien komt het ook een beetje omdat men nou eenmaal gewend is volwassenen op een IJslander te zien?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:41

De vraag die ik dan interessant vind is OF en WAAROM alle lengte- en gewichtsbepalingen bij ijslanders anders zijn.

Ik ben zelf 1m76 met 75 kilo en zou er niet aan moeten denken om op een pony van 1m40 te moeten gaan zitten, ijslander of geen ijslander, omdat ik zeker weet dat ik dan voorbij de knie kom. Ik reed een flinke tinker bij van 1m56 en bij kleiner zou ik me niet prettig voelen.

Als 1m85 op een IJslander van 1m39 past, dan zou (ter vergelijking) dus een meisje van 1m56 op onze shetlanders van 1m10 kunnen (ik vind zelf rond de 1m45 lang genoeg) en dat is (denk ik) waar de TS op doelt....waarom valt dan iedereen over de shetruiter maar niet over de ijslanderruiter....

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:44

ik ben het wel met je eens, maar misschien zeggen ze dat omdat shetlanders kleiner zijn ofzo?
zelf heb ik geen idee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:45

Nieek14 schreef:
ik ben het wel met je eens, maar misschien zeggen ze dat omdat shetlanders kleiner zijn ofzo?
zelf heb ik geen idee.

Misschien kun je aan de hand van het hele topic een idee opdoen...?