Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel eens op een shet gereden terwijl het eigenlijk niet meer kon?

Ja
52 (23%)
Ja, maar heel kort (om iets te laten zien oid).
40 (18%)
Ja, maar heb hier veel spijt van.
18 (8%)
Nee
76 (35%)
Tussenin, anderen vonden het niet kunnen, ik wel.
7 (3%)
Nee, shetlanders kunnen hun gewicht dubbel dragen vind ik.
8 (3%)
Overig (verklaar je aub nader in topic).
16 (7%)

Totaal aantal stemmen: 217

Equidea

Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 01:11

Terwijl het eigenlijk niet meer kon? (dwz, te groot, te zwaar enz.)

Zo ja, hoe was je situatie (eigen paard, of manege ruiter enz.), waarom deed je het (terwijl je wist dat je het eigenlijk beter niet kon doen), hoe oud was je enz.

In dit topic wil ik er niet op doelen hoe slecht het is of het nou lang of kort geweest is, om welke reden het was. Daar gaat het me allemaal niet om.
Het leek me gewoon leuk om deze "discussie" van een andere kant te bekijken, wie hier heeft nooit eens gedacht of tegen iemand gezegt hoe slecht het wel niet was om terwijl het niet meer kon op een shetlander of gelijksoortige pony te rijden.

Maar wat schuilt er achter die gedachten... een ervaring?

Het is absoluut niet mijn of de bedoeling om mensen hier af te kraken, graag verzoek ik mensen die het niet met iemand eens zijn dit ergens anders uit te vechten zodat het hier een gezellig kan blijven.

Zeeuwtje68

Re: Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:14

Nee nooit gedaan! En ik vind het ook niet kunnen, daar zijn ze niet geschikt voor! Veel mensen denken dat ze hun eigen gewicht kunnen dragen, maar dat is een fabel. Dat kan helemaal niet! Ik geloof zelfs maar tot 50 kilo. Ligt aan de shet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:17

De enige keer dat ik op een Shet zat woog ik 48 kilo, eigenaar wilde er max. 50 op hebben. Was een flinke Shet en ik ben zelf klein, maar EIGENLIJK vond ik het zelf niet meer zo kunnen... Pony "gerepareerd" en weer af gestapt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 01:18

Zeeuwtje68 schreef:
Nee nooit gedaan! En ik vind het ook niet kunnen, daar zijn ze niet geschikt voor! Veel mensen denken dat ze hun eigen gewicht kunnen dragen, maar dat is een fabel. Dat kan helemaal niet! Ik geloof zelfs maar tot 50 kilo. Ligt aan de shet!

Ik moet toegeven dat ik het als 12 jarig meisje wel eens gedaan heb, zal onder de 50 kg geweest zijn, maar het kon gewoon niet meer. Ik was er me toen erg bewust van, maargoed, als 12 jarig meisje word je door je vriendinnetjes makkelijk gemanipuleerd en daar heb ik zeker spijt van.
Wat ik dan wel erg vind is dat diezelfde "vriendinnetjes" het nu nog steeds doen met hun 15/16 jarige leeftijd.

50 kg vind ik overig de max, liever nog een kg of 20 minder zwaar.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:01

Ik heb het ook nog gedaan, wel al heel wat jaren geleden. Vroeger (toen ik ong. 10jaar was) reed ik soms op een shet van de manege, ik werd toen te groot en ben full-time over gestapt op andere grotere pony's.
Mijn vriendin had een paar jaar nadien een verzorgpony, ook een shet. Klein probleempje, zij kon niet rijden en shet was nog maar onder het zadel, de kinderen van de eigenaresse gingen er op rijden maar konden ook nog niet echt rijden. Dusja toen ben ik er mss 4 keer opgekropen om hun te tonen hoe ze met de shet (een hengstje van toen 4 jaar) moesten omgaan maar ben er niet trots op . Die shet was dan misschien wel een monster als je erop kroop maar daarom moest ik er nog niet op.
Toen kregen we ook ruzie omdat ik zei dat er niet meer op wou rijden omdat ik te groot en te zwaar was en zei tegen haar dat zeeigenlijk ook te groot was (ze was groter dan ik maar weg magerder) en toen ik dat zei werd ze boos Bloos en mocht ik niet meer mee.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:08

Ik heb op een shet x welsh gehobbeld.
Was eigenlijk veel te zwaar maar de eigenaresse( meisje )
wou me wel op haar ponytje zien.. wat hebben die gelachen haha!
Ze vond het niet erg, maar ik zal het niet nog een 2e keer doen! Clown

fan_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:13

ik heb wel eens op een shet gehobbeld maar ik ben lang maar niet zwaar en ik doe het nu bijna nooit meer aleen maar op welshjes

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:18

ik ook nog wel op een minishet. en ik ben dan 1.68 en 55 kilo,
omdat ik die beetje wou laten wennen aan gewicht op zijn rug. maar hij kon nog met mij bokken en heel hard er van door gaan. doe het nu niet meer maar hij luisterder supper goed met sturen met 1 teugel precies zo als ik wou lekker met touwhalstertje, jammer genoeg ging die de lessen in met bit terwijl die daar minder naar luisterde. maar ja ze vonden dat vijliger maar als je een keer met je benen knijpt staat die stil.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:30

Ik kreeg m'n verzorgpony toen ik zo'n 9/10 was. Het kon toen primá maar ik groeide zo mega snel en het ging zo goed, ben nog een tijdje met hem door gegaan wat natuurlijk erg fout is! Ik vond het zo jammer dat ik moest stoppen, maar door wat mensen kon ik andere dingen gaan doen zoals dubbele longe, vrijheidsdressuur, wandelen en dat vond ik ook hardstikke leuk! Lachen

stalmijnstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:32

Ik ben wel te groot maar ik weeg zekker niet te zwaar Haha!
Ik heb wel tijdje geleden een keer op de shetlander van een vriendin gezeten maar dat beestje was gewoon aan het grazen dus niet echt rijden..

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:35

Heb vroeger ook wel eens op een shet gereden...denk dat ik toen een jaartje of 16 was. Waren kleine maar sterke shetlanders en het was gewoon een klein rondje buiten. Ben er wel vanaf gevallen..haha. Want op een gegeven moment was de kant van het pad hoger dan het pad zelf dus toen stond ik op de kant en de pony reed onder mij door. Erg grappig. Ik had niet het idee dat de pony moeite had met mijn gewicht van toen. Zal om en nabij de 50 kilo hebben gewogen toen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:37

Eigenlijk niet mijn shetlander kan max. 50 kg dragen ik heb altijd 47 gewogen en toen werd hij kreupel en toen was het voor mij ook een teken dat hij met pensioen mocht:)

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:39

heb zelf een shetlander, en af en toe ben ik er nog wel eens opgekropen,

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:43

ik was 15 toen ik ik klas 4 zat van een opleiding met dieren. We hadden open dag en hadden 2 shetjes voor de kinderen om heen en weer te stappen. wij gingen ze altijd warm lopen 's morgens. ik had geluk want ik was de enige die erop mocht draven en galopperen. 1 shetje was erg klein en de andere was vrij bokkig. Ik was de enige die kon paardrijden in mijn klas. Maar ik was ong. 1.60 en woog 42 kilo toen, dus ik heb nee ingevuld want dat kon makkelijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:51

Ik zit nog wel eens op mijn shetten. Bijvoorbeeld dat ik de kar voor onderhoud naar huis had gebracht en weer met de pony's naar stal moest: dan reed ik op de ene en de andere ging mee als handpaard. Dit was nooit zo heel ver en lang. In een gekke bui hebben mijn man en ik vorig jaar ook een paar keer een buitenritje gemaakt op de pony's (zonder zadel) Wij wegen overigens beide rond de 60 kilo en de pony's zijn in superconditie en super getraind.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:37

PP -> SH

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:40

Hele poos geleden reed ik op een klein Shetje, van de kermis. Toen was ik nog heel jong en had nog geen idee, maar ik was erel te groot voor.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:13

Nee, nog nooit! Zal ik ook zeker niet doen, want dat vind ik echt hartstikke zielig! Ik ben er wel eens overheen gestapt, maar dat doe ik ook niet meer. Wandelen en alles is nét zo leuk!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:35

Natuurlijk niet, ik ben altijd groot voor mijn leeftijd geweest en heb dus helaas nog nooit op een shet kunnen rijden, hoe graag ik ook wilde heb het nooit gedaan, mij werd namelijk gelijk met het rijden ook al alles geleerd over de verzorging, de gezondheid en het eerlijk omgaan met je dieren.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:20

Ik was aan de lange kant, maar niet te zwaar. Ik heb er toen hooguit 10 minuten opgezeten (pony was wel goed getraind) om te kijken wat ze zou doen als er iemand op haar ging zitten. Daarna heb ik de kinders begeleid met haar verder berijden.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:25

ik heb vroeger (toen ik 12 was 48kg, 1.60m) altijd op een shet gereden.. naja gereden...
hij kon me goed dragen. alleen was het de kunst om m de baas te zijn.. hard rennen kon hij goed en ook opeens stilstaan kon hij goed en dan er een bok bij geven.. t was niet gemakkelijk om dr op te blijven zitten.
ik vond en vind het dan ook niet zielig ofzo, hij kon mij goed dragen. shetlanders zijn sterke pony's vergeet dat niet

Kalien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:26

wel is gedaan.. klein stukje Tong uitsteken voor de lol op de shet van een vriendin Tong uitsteken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:26

Ik heb ooit eens een rondje op een Shetlander gereden. Ik was toen een jaartje of 11 denk ik. Veel te groot natuurlijk, maar qua gewicht kon het nog. Ik woog toen nog geen 45 kilo, denk ik. Mja, te groot is te groot.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:32

Ook nooit gedaan. Toen ik op de manege leerde rijden, werd ons niet alleen geleerd hoe leuk rijden is en hoe je dat het beste kunt doen SAMEN met een pony/paard maar ook dat pony's geen robotjes zijn en dat er beperkingen aan zitten qua uithouding, gewicht dragen.....net als bij LADPR dus...eerlijk met je dieren omgaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 01:10

nathalie2302 schreef:
Ook nooit gedaan. Toen ik op de manege leerde rijden, werd ons niet alleen geleerd hoe leuk rijden is en hoe je dat het beste kunt doen SAMEN met een pony/paard maar ook dat pony's geen robotjes zijn en dat er beperkingen aan zitten qua uithouding, gewicht dragen.....net als bij LADPR dus...eerlijk met je dieren omgaan.

hier nog zo één. ik heb er wel op gereden, maar niet toen ik groter werd dan goed voor de dieren was.