en dus wil ik van vooraf aan even duidelijk stellen dat het mij niet om geld "verdienen" te doen is

maar het zit zo:
ik heb zelf al 2 tinkermerries waar ik mee fok, verder heeft mn moeder een volbloedmerrie die bij mn tinkers loopt en mn vriend een friese ruin.
Daarbij komen dan nog mijn kudde dwerggeitjes.
Denk dat het wel duidelijk is dat zo'n aantal beesten ook best wat geld kosten

Voor tinkerveulens is de markt momenteel erg goed en zo kan ik dus gerust beweren dat ik door de verkoop van de veulens een beetje een "zelfbedruipende" tinkerstal heb

Bij de dwerggeitjes geldt hetzelfde.
Nu moeten mijn dieren niet noodzakelijkerwijs hun eigen brood verdienen

Maar hier kom ik later op terug.
Nu is het zo dat ik er al zo lang graag een shet bijwilde en toevallig kwam ik er een tegen, nou om eerlijk te zijn: 2
en ik ben helemaal totally in love en zoals geweten is, gaat rationeel denken dan wat minder vlot, vandaar dat ik hier raad vraag.
Het gaat dus om een hengst en een merrie van om en bij de 11 jaar oud. Beiden zijn stamboekdieren met mooie papieren, hengst is goedgekeurd voor de dekdienst en beiden hebben al verschillende nakomelingen waaronder ook 1 gezamenlijke mooie nakomeling. De merrie is ook opnieuw drachtig van deze hengst.
Ik vind ze allebei ongelooflijk gaaf en ik zou het méga vinden om ze erbij te hebben en met hen te fokken.
Nu is het wel zo dat we net aan het verhuizen zijn (weliswaar niet ver, mijn ouders wonen op nr 5 en wij gaan op nr 20 in dezelfde straat, we gaan uitkijken over de achterkant van onze weides en mn ouders over de voorkant

maar goed, dat is niet eens het wezenlijke probleem...
Het is "slechts" een huurhuis, dus binnen dit en een aantal (2? 3? 4?) gaan we een eigen huis kopen. Wat dat precies gaat worden, weten we nog niet...
Ofwel iets kleins en in de buurt en dan blijven de paarden bij mn ouders staan en wisselen we onze huizen om als de boerderij te groot wordt voor mn ouders.
Ofwel iets groots en verder weg en met uitgebreide weides eraan.
Het is voor dat laatste geval dat ik vrees...
Want met 2 tinkers (+ ik wil graag een merrieveulen aanhouden om 1 merrie op latere leeftijd te kunnen vervangen wat betreft fokken en berijden) + een fries + 2 shetten moet ik dan eigenlijk voor 5 (6) paarden zorgen wat betreft weide + onderhoud. En daarbij dan nog huis/lening afbetalen. Dan weet ik niet of onze lonen dat trekken...
En het allerallerlaatste wat ik wil is om dan voor de keuze te komen te staan dat ik 1 of meerdere paarden moet weg doen. Dat gaat gewoon niet! Ik koop toch niet nu een paardje bij om dan binnen enkele jaren te moeten verkopen!
Dus nu wou ik even kosten/verdiensten berekenen.
Verdiensten uiteraard alleen als ik met mijn koppeltje kan blijven fokken.
Denk niet dat er veel belangstelling zal zijn van "vreemden" voor een dek van mijn hengst. Bij tinkers ligt het dekgeld niet zo hoog en het aantal dekken per jaar ook niet, dus een hengst moet je niet houden om er te willen aan "verdienen". Ik veronderstel maar even dat dat bij shetters net zo is.
Uiteraard mag er ook niks mis gaan met merrie en veulen etc, dat weet ik allemaal wel, maar ik wilde gewoon eens weten wat een gemiddeld stamboekveulen (belgisch) van een shet nu opbrengt aan verkoopsprijs.
En dan de kosten voor het houden van een shet:
Weiland hebben we nu op dit moment genoeg, dus dat is helemaal geen probleem en als ik dan een huis met wei aankoop, veronderstel maar dat het bij zoveel paarden op die 2 shetten ook niet aankomt, dus dat mag buiten beschouwing gelaten worden

Inentingen, bekappen, scannen op drachtigheid, ontwormen,... zal vast hetzelfde zijn als voor een "grote".
Het bekappen ook? Of is daar een speciaal tarief voor voor mini-voetjes

En dan voer en stal: hoeveel stro, hooi/voordroog en voer hebben jullie te bekostigen voor een shet?
De "grote" paarden gaan hier 's nachts naar binnen, maar voor de shetten wil ik op elke wei een schuilstal voorzien en ze dus 's winters en 's zomers 24/7 buiten laten. Is dit haalbaar?
(als de merrie moet bevallen komt ze uiteraard net als mijn andere merries onder begeleiding en toezicht te staan. ik heb ook nog een stal voor een groot paard vrij, dus daar kan ze ook in)
Poeh...volgens mij is het een beetje een warrig verhaal geworden... Hoop dat het toch enigszins duidelijk is en dat er geen verkeerde conclusies getrokken worden. Ik weet namelijk best dat het hier soms lijkt alsof ik enkel dieren houd als ze iets opbrengen en dat is zeker niet zo. Ik wil alleen alles afwegen en geen verkeerde beslissing nemen in functie van het dier.