Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Meavey schreef:Alleen zemelen is niet echt goed voor de calcium/fosfor verhouding.
Granen en zemelen bevatten veel fosfor, dus moet je daar een calciumrijk product aan bijvoegen anders kun je problemen als botontkalking krijgen als je het lang blijft voeren.
? mariska12 schreef:Meavey schreef:Alleen zemelen is niet echt goed voor de calcium/fosfor verhouding.
Granen en zemelen bevatten veel fosfor, dus moet je daar een calciumrijk product aan bijvoegen anders kun je problemen als botontkalking krijgen als je het lang blijft voeren.
en wat is calciumrijk?
mariska12 schreef:want ik geef mijn shet nu granen en hooi ? maar dat is dus niet goed ?
? Lise81 schreef:Ik ben opgehouden met dat ene handje muesli want dat is echt een dikmaker heb ik begrepen.
ladymagic schreef:Lise81 schreef:Ik ben opgehouden met dat ene handje muesli want dat is echt een dikmaker heb ik begrepen.
Kan je dit onderbouwen? Ik bedoel of je uit kan leggen waarom juist muesli een dikmaker is?
Brok lijkt mij namelijk dikmakender omdat door de bewerkingen die brok zijn ondergaan de energie uit brok snel vrij komt, als het lichaam dit niet direct gebruikt wordt het opgeslagen in de vorm van vet.
Meestal worden de paarden op stal gevoerd en wordt er minstens een half uur gewacht met rijden om de spijsvertering niet in de weg te zitten.
Maar alle energie is dan dus al opgeslagen (bij de vetreserves) en zal minder snel aangesproken worden.
Terwijl bij muesli dacht ik juist de energie geleidelijker vrij komt en het paard het dus beter kan verwerken en er meer aan heeft zeg maar, ruwvoer heeft deze eigenschap ook, dit is waar het spijsverteringskanaal van het paard op is ingesteld.
en mijn shet is goed in opslaan van reserves. Bang voor de hongerwinter ofzo...
M'n shet hoeft geen melk te produceren dus heeft al die eiwitten niet nodig en moet dat allemaal weer kwijt (veel drinken/plassen). Is niet goed voor de nieren/lever. En zeker omdat mijn shet zomereczeem heeft.