Falabella / Mini-shetland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Falabella / Mini-shetland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:06

Hey, er staat een paardje bij ons op de hoeve en eigenlijk twijfelen we of het een falabella of een mini shetland is.
Ze hebben haar gekocht als falabella maar ze is zo "stevig gebouwd" (zullen we het maar noemen Knipoog ) dat we het in vraag stellen.
Ik zal later even een foto posten.

Maar ondertussen kunnen jullie mij mssn al helpen met de grote verschillen tussen de 2 op te noemen. Zoals de grootte en bouw, ...

Ik vraag me dat al een tijdje af Bloos

Anoniem

Re: Falabella / Mini-shetland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:08

in de wintervacht zien ze er allemaal dikker en groffer uit he Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:17

Was de pony heel duur? Dan was het waarschijnlijk een falabella. Heeft de pony de bouw van een pony of van een paard? De meer paardige bouw is van een falabella, maar ik weet er eigenlijk ook erg weinig over Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:09

Heel simpel, als het een falabella is dan zit er falabella papier bij Haha! Falabella's worden niet zonder papier verkocht, daar zijn ze veel te kostbaar voor en ze zijn bovendien behoorlijk zeldzaam.
Voor een beetje falabella moet je toch aan grote bedragen denken waarvoor je ook een heel behoorlijk sportpaard koopt, grote kans dus dat het gewoon een minipony is.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:53

Hier enkele oude foto's. Recente foto's zal ik eens moeten maken Lachen

Wel rekenen dat ze van voor naar achter haar vacht aan het verliezen was. Dus achteraan geeft verkeert beeld door de vacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:54

Van de prijs weet ik niks...
Ik hoop stiekem dat het een dikke falabella is Knipoog

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:54

wat een mop...geen idee wat het is, ik denk gewoon shetje!

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:56

Hij heeft nogal ponybeentjes dus ikdenk een mini-shet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:22

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:26

dat zegt niks, wel idd of er papier bij zit of niet.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:42

Een Falabella is een minipaard met voorouders van de familie Falabella. Dit is een familie uit Argentinie die met dit ras begonnen is. In Nederland worden er vaak geschoren shetlanders als falabella's verkocht. Als je dus een falabella wilt kopen vraag je gewoon naar de papieren en dan moet er een dna test bij zitten waar de afstamming uit blijkt......van de falabella's dus. Is dit niet het geval dan kan het inderdaad een ander ras zijn. Je hebt wel meer soorten minipaarden nl. Bergman, amerikaans miniatuurpaard (AMHA en AMHR), nederlands miniatuurpaard (NMPRS), engels miniatuurpaard(BMPS). Dus alleen aan de papieren en aan de afstamming kun je bepalen in welke categorie het paardje valt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:00

Een papierloze falabella bestaat niet, dus de kans is groot dat dit gewoon een wat luxe shet is Knipoog.

Het grootste verschil (en het enige bewijs) is dus het papier.

Ik heb hier 1,5 jaar 4 falabella's gehad om halstermak en keurings klaar te maken. Een jaarling en 3 twenters en had mijn shetland jaarling er tussen gezet. Kwa maat ontliepen ze elkaar niet zo (kleinste, hun jaarling, was ong 85 cm, de grootste was ong 95 cm en een van hun twenters) en kwa type waren die falabella's ietsje luxer (maar mijn shet is zeker geen luxe shet).
Als je het niet wist was het gewoon een groepje jonge shetten! Dat terwijl die jaarling een aantal weken later europees kampioen bij de jaarling hengsten werd en de drie twenter merries alle 3 met een eerste premie thuis kwamen. Dus het waren ook een aantal goede falabella's.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:53

-> SH

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:49

Ik denk dat dit gewoon een mini shet is als je ook naar de bouw kijkt zie ik niet veel van een fallabella.
Plus dat als er geen papier bij zit het dus ook echt geen falabella is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:51

Mini Shet. Er wordt te vaak geroepen dat een Mini Shet een Falabella is, puur omdat het interessant is (en het dure paardjes zijn). Laat het papier zien, en ik ben overtuigd, eerder toch echt niet.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:53

mensen verkopen ook vaak hun mini shet als falabella omdat dat meer geld op kan leveren.

TToY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:38

Volgens mij is dit idd gewoon een shetje Tong uitsteken

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:50

hoi
ik heb ook 2 van die beesjes zijn mega lief en onduigend zijn allebei hengst...hihi
heb ze al van toen ze 4 maanden waren!
toen kon je ze optillen
ze hebben ook vaak in huis gelopen
hihi dat was echt heel erg!
en ze zijn zindelijk!
gaat eigelijk niet om jouw vraag!!
nauw een goede verschil is het hoofd een minie heeft een dikker hoofd als een felabella
groetjes

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:35

Er zijn ook falabella´s met een veel grote kop als een shetlander hoor... Schijnheilig
Een shetje kan ook fijn gebouwd zijn dat maakt hem nog geen falabella, het shetlandstamboek wil liever groffere dieren dus fijn word niet op gefokt maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Supertje schreef:
Heel simpel, als het een falabella is dan zit er falabella papier bij Haha! Falabella's worden niet zonder papier verkocht, daar zijn ze veel te kostbaar voor en ze zijn bovendien behoorlijk zeldzaam.
Voor een beetje falabella moet je toch aan grote bedragen denken waarvoor je ook een heel behoorlijk sportpaard koopt, grote kans dus dat het gewoon een minipony is.

Klopt helemaal.
Dus geen papier dan geen falabella.
En als ik het zo bekijk is het gewoon een leuk ponytje zonder papier.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:30

dat shetlanders grof moeten is ook niet helemaal waar. de mini's willen ze zelfs ook het liefst wat sjieker maar wel correct zien. en ook bij de grotere maten zien ze graag mooie kleine hoofdjes, als alles maar goe din verhouding is

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:43

ik heb een mini shetje en een officeel nmprs ponytje bij hun zie je het verschil wel echt heeel duidelijk! de shet is dikker en groffer, hij heeft ook veel meer behang! maar ik weet niet precies hoe dat met falabellas zit

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:49

miss is het wel een klruising.. denken jullie niet? want die heb ik vaker gezien. en deze lijkt er toch zeker ernstig op Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:55

Een kruising zonder papieren?
Even kijken dus ik laat mijn falabella merrie van zo´n 4000 tot 8000 dekken en vraag daar geen papier bij aan, lijkt me niet. Knipoog

Is het zo moeilijk aan te nemen dat er hele mooie fijne vuilnisbakjes rondlopen?
En geloof me die vind ik vaak nog mooier dan een echte falabella, want zo bijzonder knap zijn falabella´s ook niet altijd.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:31

eerder dan een falabella hengstje op ene papierloze merrie dan maar lijkt me ook sterk dat er geen papier bij komt. en idd zo speciaal zijn de meeste niet eens. en de pony wordt er niet anders van toch dat ie shet is?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:37

Is ze niet drachtig? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!