Maximale gewicht op een shetlandertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:37

een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

en bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

dus gemiddelt is dat:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet

en de gewichten zijn incl zadel gewicht..

dus Sedje mag volgens het zelfgemaakte rijtje maar 25 kilo dragen incl zadel, het zadel weeg een halfe kilo heb ik al gewogen dus een ruitertje van 20 tot 23 kilo zou pervect zijn! dan kan die er ook op blijven rijden terwijl die groeit en dus zwaarder wordt..

Klopt dit ongeveer? Of heb ik het fout?

superwoman

Re: Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:42

Je zit wel aan de veilige kant zo.

Wanneer een shet goed getraind is, zou die iets meer kunnen dragen.

Het is een risico wat je neemt als je een paard of shet zwaar belast, dat kan schadelijk zijn en dus blessures opleveren.
Het verschilt per paard/pony. Sommige krijgen snel last en anderen nooit.
Zelf zou ik nooit teveel risico nemen, aangezien het het leven van het paard/pony is, waar je het risico mee neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:43

als ik hiero naar kijk:
http://shetlanderlover.eindhovenweb.nl/ ... naid=23927

Een shetlander is een bijzonder sterke pony.
Hij id de sterkste van alle rassen.
Hij kan twee maal zijn eigen gewicht dragen.

en hierna:
http://users.belgacom.net/paardenwereld ... ndpony.htm

Maar ook al is hij een van de kleinste pony’s, hij is ongetwijfeld een van de sterkste, want hij kan moeiteloos het equivalent van zijn eigenen gewicht dragen, anders gezegd meer dan 150 kg.

dan snap ik best waarom al die kinderen op shetten blijven rijden als ze veeeeeeeeel te zwaar zijn voor die diertje´s ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:50

OOk geen toezicht hé én ouders die er geen verstand van hebben. Denken dat de pony het wel laat weten. Helaas vinden pony's werken leuk en weyten niet wat het gevolg kan zijn van zwaar werk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:58

Shanna schreef:
als ik hiero naar kijk:
http://shetlanderlover.eindhovenweb.nl/ ... naid=23927

Een shetlander is een bijzonder sterke pony.
Hij id de sterkste van alle rassen.
Hij kan twee maal zijn eigen gewicht dragen.

en hierna:
http://users.belgacom.net/paardenwereld ... ndpony.htm

Maar ook al is hij een van de kleinste pony’s, hij is ongetwijfeld een van de sterkste, want hij kan moeiteloos het equivalent van zijn eigenen gewicht dragen, anders gezegd meer dan 150 kg.

dan snap ik best waarom al die kinderen op shetten blijven rijden als ze veeeeeeeeel te zwaar zijn voor die diertje´s ...

Ik kan ook 50 kilo optillen maar of ik hier nou prettig mee loop dat niet. Daarbij krijg ik ook nog eens pijn in mijn rug ervan. Als die 50 kilo ook nog eens niet meegaat in mijn beweging is dat helemaal een belasting voor me. Dat zal met een shetlander niet anders zijn. Een shet heeft een trekkracht van tweemaal zijn eigen gewicht, maar elke malloot kan toch wel bedenken dat je geen 500 kilo op een shetlander kan zetten en dat hij er leuk mee rondloopt.

Ik denk dat het lijstje boven aardig klopt wanneer je regelmatig iemand op je shet laat rijden en ook verwacht dat de pony netjes dressuurmatig wordt gereden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn 65 kilo ook wel eens op mijn shetten zit (1,10 m, super conditie door aangespannen werk). Voor even rechtuit stappen zonder al te veel te vragen kan dat geen kwaad. Ik zou me echter niet aan het draven willen wagen (ik kan met mijn lange lijf nooit het juiste evenwicht garanderen) of ingewikkelde terreinen/ oefeningen.

Edit: in de link staan nou niet echt de meest betrouwbare bronnen, zoals Shanna al zegt

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:04

Ik weeg iets meer dan 40 kilo en ik rijd nog steeds op mijn "shet" van 1.18, en die heeft er geen probleem mee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:33

klopt, maar je weegt dan ook dus volgens het rijtje Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:26

Oke, Dennis, 94 cm en 180 kg(is echt gewogen) mag dus 36 kg dragen.

Mijn merries (100 tot 107 cm) zijn allemaal wat forser (niet dikker, maar gewoon wat groter en forser kwa lijf) zullen tussen de 225 en de 250 kg wegen en dan kom je op ong 45/50 kg uit wat ze mogen dragen(wat met mij dus nog prima zou kunnen, ik weeg normaal tussen de 42 en 43 kg).

Maar, de bouw van je pony is ook erg belangrijk! Dennis sjouwt makkelijker met gewicht weg dan dat mijn merries doen!
Dennis heeft er een paar kolossen van poten er onder staan, mijn merries hebben gewoon beentjes.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:09

Ik denk dat je in dit topic ook wel anwt kan vinden Haha!.
(Is wel een oud topic zie ik net.)
Maar je kan altijd even lezen:D
viewtopic.php?f=157&t=624575

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:56

zoals je in mijn 2e post kan lezen snap je mijn twijfels, zoals het ind e openingspost staat heb ik het namelijk altijd geleert..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:04

Maar ik ga binnenkort misschien een bosritje maken met Turbo en Tijger, de verzorgshets van Dominique en mij.
Zouden we er dan nog 10 minuutjes opkunnen ofzo? Do is ongeveer 40 kilo en ik 45, de ponies zijn zo'n 1 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:07

tja, het zijn jou pony's.. opzich denk ik dat 10 minutje's niet zo'n kwaad kan maar waarom ga je die 10 minutje's niet lekker ernaast vraag ik mij dan af Verward

ik zou het niet doen, maarja, wie ben ik om over jou pony's te oordelen he Knipoog

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:09

Haha, waarom ga ik er niet naast, Tja, omdat de pony's het leuk vinden als we rijden, en ik denk niet dat ik zo hard kan rennen in galop Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:10

tuurlijk wel, het zijn shetten, en ik denk dat jullie het zelf leuker vinden dan dat de pony's het vinden hoor.. Nagelbijten / Gniffelen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:20

Ja, ik weet het hele verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:21

welk hele verhaal bedoel je? Verward

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:25

Dat je de ruggengraat kunt beschadigen, en daarom rijden we ook nooit, en denk ik dat 1 keer 10 minuutjes geen kwaad kan.

Biepje1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:36

ik denk dat als je een grote forse shet hebt dat je der dan wel tot 50 kg op kan, maar het ligt ook aan je bouw je kan dan wel heel dun en licht zijn maar als je dan ook weer giga lange stelten heb dan zit je je pony als nog in de weg en dat schiet dan dus niet echt op. dus ik vindt dat je met beide rekening moet houden

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:52

Ja, Tijger is een best wel forse shet, en ook grof gebouwd.
En ik heb geen giga lange stelten Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:21

dan nog, fors is meestal obvergewicht.. mijn mening weet je en je ziet maar wat je ermee doet.. Lachen
en ik vind de tijger in je profiel eigenlijk best wel een kleintje in vergelijking met de gene die ernaast hurkt.. en de meiden die eropzitten zouden beter moeten weten Nagelbijten / Gniffelen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:08

Waarom wordt er vaak zo gediscussieerd over het maximale gewicht op een shetlander?
Dit gaat toch ook niet op voor een ander ras...

Ik kan hier zo moe van worden..en trouwens...wie bepaald dat?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:01

@Paulusjuh; de reden dat het vaak om het max. gewicht van shetlanders gaat is omdat ze klein zijn=niet veel kunnen dragen, maar veel mensen dat wel denken. Een groot paard waar een zwaar persoon op zit heeft daar geen moeite mee, een shet wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:07

daarbij als je omrekent geld het bij een ander ras eigenlijk ook!
alleen zijn die wel een paar honder kilo zwaarder, en kunnen dus meer dragen omdat 20 % een groter gewicht bedraagt!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:44

Paula schreef:
@Paulusjuh; de reden dat het vaak om het max. gewicht van shetlanders gaat is omdat ze klein zijn=niet veel kunnen dragen, maar veel mensen dat wel denken. Een groot paard waar een zwaar persoon op zit heeft daar geen moeite mee, een shet wel.

Ja dat snap ik idd wel, rijd zelf ook niet meer, daar niet van. Maar bedoelde eigenlijk waarom er bijna wel iedere week een topic wordt geopend met wat een shet kan dragen.

FLoor_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:54

Hee allemaall,, Ik vind dat als je een forse shet van 1.07 hebt ofzo en je bent zelf best licht en klein, dat je er best wel op kunt rijden. Mijn shetje is 85 cm en ik ben zelf niet zo licht. Ik rij niet op hem.. vind ik zielig. Maar ik heb super veel lol met hem. Ik spring met hem aan de hand, gallopeer met hem aan de hand, en buiten is het superleuk!!
en daarbij kan een shet toch maar max. 40 kg dragen??