Wat kost jullie shetlander per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

Wat kost jullie shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 11:26

Ik heb net op marktplaats een shetje gezien...
En gister heb ik gepraat met me vader.. ik mag waarscheinlijk een pony,,
ik wil daarmee gaan VDen en misschien mennen enzo...
Maar wat kost zo shetje in de maand
wat betalen julie er voor,,
inc. voer... en hoefsmid enzovoords... En hoe zit dat met wormen kuur enzo..

Het is niet zo dat ik geen ervaring heb oid.. maar een eigen shetje is toch wat anderd dan een verzorg shetje of een bijrijd paardje Knipoog

en hoe zit dat met goed keuren.. hebben julie dat laten doen?
En door wie?

groetjes iris
Laatst bijgewerkt door Yell op 30-12-06 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Maaik

Re: ogut...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:32

Ik heb hem niet laten keuren door een DA. Aangezien je voor een shetlander zelf bijna evenveel betaald als de keuring zelf, en ik dat een beetje te gek vond worden.
Jol is vrij verwend kwa voer. En voor hem ben ik gemiddeld per maand 20 euro kwijt. Maar hij krijgt ook super veel en verschillend voedsel.
Hij staat op ijzers, en dus kost dat ook weer meer geld. Alleen om de 2 maanden laten bekappen zit je aan de 30 euro per keer.
Wormenkuur doe ik om de 2 maanden, doe er 2x mee. Ongeveer 12 euro per spuit. Ligt eraan welke je hebt
Daarnaast nog de eventuele DA kosten die je er bovenop kunt krijgen. Moet je ook voor geld achter de hand houden.
Is je pony al gechipt? Anders heb je dat er ook nog is bij. 1 keer in het jaar laten enten.
Tandarts moet ook zo nu en dan langskomen.
Stalling? Kost gauw ookal 50/60 euro per maand.
Verder de spullen die die pony nodig heeft zijn ook niet goedkoop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:35

Ik heb mijn shets niet laten keuren, waren eigelijk allebei niet geplant. Maar als je wilt kun je dat laten doen door een dierenarts.

Die van mij krijgen alleen maar hooi. Ik ben per baal ongeveer 2,50 kwijt.

Hoefsmid komt hier ongeveer om de 2 a 3 maanden. Voor kappen ben ik 25 euro kwijt.

Wormenkuur krijgen ze hier om de 2 maanden, kost per keer 10,50, gelukkig kan ik mijn 2 shetten een spuit geven.

En natuurlijk de jaarlijkse enting. Die weet ik zo snel niet hoe duur die is.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:53

capopjekop schreef:
Ik heb mijn shets niet laten keuren, waren eigelijk allebei niet geplant. Maar als je wilt kun je dat laten doen door een dierenarts.

Die van mij krijgen alleen maar hooi. Ik ben per baal ongeveer 2,50 kwijt.

Hoefsmid komt hier ongeveer om de 2 a 3 maanden. Voor kappen ben ik 25 euro kwijt.

Wormenkuur krijgen ze hier om de 2 maanden, kost per keer 10,50, gelukkig kan ik mijn 2 shetten een spuit geven.

En natuurlijk de jaarlijkse enting. Die weet ik zo snel niet hoe duur die is.

volgens mij is de jaarlijkse inenting zo rond de 25 euro. maar dat weet ik niet meer zeker hoor. ja het beste even navragen bij je dierenarts

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 14:12

En hoelang doen julie met zo zak voer? Nagelbijten / Gniffelen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:22

Er zit 25 kilo in een zak. Mijn shetlander krijgt een kwart kilo per dag, moet een halve kilo worden. Dus zo rond de 50 dagen met een zak voer. Rest van de prijzen zijn al gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:00

Hoeveel werken jullie shets? Want ik heb het idee dat als ik ook maar een beetje biks geef, de kilo's eraan vliegen. Toevallig iemand ervaring met summerfit of aura? Worden ze daar echt niet dik van?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:02

heb je wel weiland dan.
ik denk dat dat het belangrijkste is.
de rest kan je hier al lezen, wat er zo ongeveer bij komt kijken.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:51

Ik betaal voor pensionstalling 2,40m x 4 m € 40,- inclusief zaagsel, stro en kuilgras. ( Zelf mesten ) De shetten hebben een eigen stukje kaal land van 27 meter lang en ruim 6 meter breed in het weide seizoen gaan ze dagelijks 2 uur per dag de wei op.
Voer betaal ik zelf zak van 25 kilo voor € 8,-- en een zak muesli voor €10,50 hier doe ik ruim 2 maanden mee voor 2 shetten. Zak wortelen 20 kilo € 2,--. per week. Er staat nog een shet in pension en daar mee deel ik de kosten van het voer.
Hoefsmid 1x per 6 maanden zet haar wel iedere 2 maanden op de lijst maar de hoefsmid vindt het dan niet nodig of snijdt alleen de straal bij.
per half jaar ben ik dan € 20,-- kwijt aan de hoefsmid.
Dierenarts dit jaar heeft ze. 1x een ontstoken strottenhoofd gehad € 40,-1x na een dekking had ze erg veel pijn weer DA laten komen op zondagavond DA is ruim een uur hier geweest en heeft allerlei onderzoeken gedaan tenslotte kreeg ze een spuit met een zware pijnstilling erin DA wist ook niet wat ze mankeerde alleen dat ze veel pijn had € 56,-- gelukkig was het na de spuit snel over. De kiezen laten vijlen € 30,--
En de jaarlijkse enting € 20,--. Dit wordt jaarlijks op de stalling gedaan alle paarden tegelijk kosten worden dan gedeeld.
Wormenkuur 1x per 2 maanden spuit kost €6,-- doe er 3 x mee

Dus de maandelijkse kosten voor mij zijn
stalling + weidegang € 40,--
voer € 7,25
hoefsmid € 3,30
Dierenarts € 12,--
Wormenspuit € 1,--

Dit jaar kostte de shet mij dus per maand € 63,55

*edit* was de wormenspuit vergeten staat er nu bij.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:03

capopjekop schreef:
Hoeveel werken jullie shets? Want ik heb het idee dat als ik ook maar een beetje biks geef, de kilo's eraan vliegen. Toevallig iemand ervaring met summerfit of aura? Worden ze daar echt niet dik van?

Ik gaf mijn shetlander ook helemaal niets, kreeg alleen onbeperkt hooi en stond op kort gras. (in de zomer wel behoorlijk vet gras) Totdat mijn beest niet meer vooruit te branden was, en ik de dierenarts erbij haalde. Toen moest ik dus een halve kilo voer per dag gaan voeren, wat ik nog steeds aan het opbouwen ben, en hij is nog bijna geen kilo aangekomen. Wat mij wel opvalt is als je ze bijna niks voer, en ze dan wat brok krijgen ze ineens aankomen als een gek, maar als je ze flink voer dan kan dat ook best, als je dat maar vasthoud.
Mijn shetlander loopt voornamelijk naast de fiets, maar z'n conditie is nog niet zo best dus erg hard werkt ie nog niet. Denk dat aankomen erg per shet verschild..

Maargoed beetje offtopic dit Haha!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:51

mijn shet krijgt in de zomer minder biks (conditiebrok) dan in de winter. hij werkt niet echt, maar wandel/fiets wel veel met hem. weet niet precies hoeveel hij krijgt, wij hebben dr een beker voor, maar geen voerschep.. gok kwart tot halve kilo biks in de winter.
als hij voor de kar en onder het zadel gaat (rond het voorjaar, is ie 4) krijgt ie wel iets extra's. nu in de winter krijgt ie ook veel hooi erbij!!

de rest van de prijzen zijn al gezegd. mijn weiland is gelukkig gratis en heb er zelf een schuilstalletje op gebouwd. de verzorging is helemaal voor mezelf.
in principe hoef je niet persee naar de smid om de 2maanden.. als je veel mee op straat loopt slijten de hoeven ook af... wel opletten dat het NETJES slijt! mijn smid kost €21,- alles bekappen.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:06

moet een tandarts nou elk jaar komen of alleen als het nodig is?
en hoe zit het met een shet verzekeren ? of hoeveel leggen jullie p/m apart aan DA kosten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:11

Bij mij komt de tandarts niet elk jaar. Die komt pas als ik het merk, doordat ze tegen de hand zijn, knoeien met eten enz. Ik heb ze niet verzekert en leg ook niks opzij, omdat mijn ouders de DA verzekering voor zich nemen. Ik zou wel met een startkapitaal van een paar hondert euro beginnen en dan elke maand of week wat opzij leggen, bijv paar tientjes ofzo. Want een Da bezoek kost al snel 100 euro.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:19

''Ik zou wel met een startkapitaal van een paar hondert euro beginnen en dan elke maand of week wat opzij leggen, bijv paar tientjes ofzo''

hoebedoel jij dit?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 21:24

magictwist schreef:
''Ik zou wel met een startkapitaal van een paar hondert euro beginnen en dan elke maand of week wat opzij leggen, bijv paar tientjes ofzo''

hoebedoel jij dit?

Als er extra kosten bij komen enzo ? toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:24

Dat je al wat geld gespaart hebt voor de DA voordat je je paardje koopt.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:25

oh ok Knipoog thnx

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:30

magictwist schreef:
moet een tandarts nou elk jaar komen of alleen als het nodig is?en hoe zit het met een shet verzekeren ? of hoeveel leggen jullie p/m apart aan DA kosten

Mijn dierenarts vijlt de kiezen.
Vorig jaar Mei heb ik het laten doen (ik had haar toen net gekocht) en dit jaar in November. Omdat ze vervelend ging doen voor de kar en onder het zadel.
De DA zelf raadde aan om het elk jaar te doen om moeilijkheden te voorkomen.
Dus vanaf nu wordt het elk jaar gedaan.

Ik heb mijn shet niet verzekerd.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:41

ok thnx

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:14

ik zou ok graag willen weten wat je kwijt bent denk aan:
hoefsmit:
tandarts:
entingen:
voer:
stalling& weiland:
en hoeveel kost het als ze ziek zouden worden??

dit alles in totaal:

greotjes (K)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:16

Heb je een wei/stalling? Ik betaal voor mijn D-pony incl alles (wei, hoefsmid, dierenarts; entingen, wormenkuur, voer ect. dus ALLES) zo'n 500/600 euro per JAAR.

Welke shet had je gezien? Ben beniewd, pb maar een link, ik 'jat' de pony echt niet van je, ik mag er zowiezo geen pony bij dus... Knipoog

Edit: Ik heb ook een leuke a-pony merrie te koop, die onderschrift. Kan je ook zeker mee mennen (is het een hele leuke pony voor) en voor VD ook Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:32

Zorg wel dat hij/zij niet alleen komt te staan. Het is immers een kuddedier!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:09

Wat het kost ligt er natuurlijk aan waar je kan stallen voornamelijk.

Ik heb geen stalgeld en ben toch elke maand ruim 100 euro kwijt voor twee shetten.

Hoefsmid kost me elke twee maanden 50 euro

Ik voer hooi, lucerne, basisbrok, onderhoudsmuesli, suplement en in de winter wortels en in de zomer knoflook.

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:56

Ik heb hem gratis gestald bij mijn oom en tante.
Hij krijgt stro elke dag een verse plak, bij mij kost een baal 2.50, en we kopen elke maand een nieuwe.

Hoefsmid gaat hij 2 x per jaar heen, zijn hoeven groeien onwijs langzaam. Ik heb hem nog maar een tijdje, ik moet nog een hoefsmid zoeken, weet dus nog niet hoeveel dat kost.

Voer elke 2 maanden nieuw. Ik koop Subli Ponybrok 25 kg. Dat is geloof ik 6 euro per zak.

Voorderest koop ik nog wel eens een nieuw halster dat is 8 euro ongeveer.

En ik ga een hoofdstelletje kopen, dat is rond de 40 euro totaal.

Wormenkuur had ik gekocht die was 7.95.

Koop ik af en toe nog een zak muesli voor een tussendoortje kost 1.80, dat is 2 kilo.

En dan krijg je hooi. Voor 2 zakken uit de winkel, dat is 2.50.. En die kopen we elke maand 2 nieuwe zakken.

En dan kom je op: €68.75 ongeveer, en per jaar zal het wel veel meer wezen, maar ik ben geen rekenwonder.. Nagelbijten / Gniffelen Bloos

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:16

Het is ook erg afhankelijk waar je woont. Ik woon in de Randstad en dan betaal je al snel 100 tot 150 euro per maand voor weiland.
Ik zet elke maand 100 euro opzij voor 2 paarden, dit is voor dierenarts kosten en nieuwe spullen, tuig, zadel enzo.
Ik ben voor een enting toch wel 35 euro kwijt (inc. voorij kosten). Rondom bekappen 30 euro.
Voer weet ik niet precies, want mijn shet eet mee van de muesli die mijn andere paardje krijgt.
Ik voer hem in de winter ook lekker hooi bij, maar bij mij zit dat inbegrepen bij de huur van het weiland.
Denk er goed over na voordat je een pony koopt, want het is altijd duurder dan je had berekent.