wat te doen met mijn eigenwijze shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

wat te doen met mijn eigenwijze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 14:58

Mijn shetlander doet echt alles, komt in de wei naar mij toe gelopen, geeft voetjes, blijft stil staan als ik hem borstel enzv.

Het enige probleem is zodra ik een halster touw ook maar vast klik, dan loopt die niet meer mee, hij blijft pontifecaal staan. Wat ik nu doe is hem achter ste voren naar de plek waar ik hem heen wil hebben, maar ja dat is niet echt een oplossing. Wat ik ook kan doen is aan de zijkanten van zijn halster een halster touw/longeertouw en dan er achter lopen, dan loopt die wel maar dat doe ik liever niet omdat hij nog maar 1,5 is. Iemand gaf me een tip om een hoofstel met bit in te doen maar dat vind ik ook weer zo wat. en een zweep gebruiken wil ik ook nog niet doen.

Wie weet andere oplossingen? zodra die uit de wei is loopt hij wel alleen in de wei bij zijn vriendje wil die niet...?

capopjekop

Re: wat te doen met mijn eigenwijze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:39

Als mijn shet niet mee wil ga ik naast haar staan, echt naast haar schouder en dan geef ik met het touw een tikje op haar kont. Nu gaat ze al uit haar zelf lopen als ik naast haar schouder sta. En natuurlijk ook goed je stem gebruiken.

Wil hij ook niet als je eens dreigend tegen hem zegt dat hij moet lopen? Wil bij die van mij ook wel eens helpen. Waarschijnlijk wil hij de wei niet uit, met vriendjes spelen is veel leuker dan mee moeten natuurlijk.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:51

dit helpt al niet want die loopt dan gewoon niet. Als hij loopt beloon ik hem natuurlijk met mn stem, maar in de wei loopt die niet. ook niet als ik naast hem ga staan niet er voor niet met een tikje op zn kont..

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:59

misschien een zweepje meenemen als het nodig is kun je hem een tik geven en als hij dn komt belonen..
Vaak oefenen + zweep misschien denkt hij dan wel een keer laat ik maar is gaan lopen
Succes ermee

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:04

nogmaals is ben geen voorstander van een zweep.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:34

Wat je ook kan proberen is een longeerlijn of ander touw achter z'n kont langs zodat als je aan het touw trek hij een duwende kracht achter z'n kont heeft, meestal snappen ze dan wel dat ze moeten gaan lopen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:45

ook al geprobeerd, maar nee hij blijft gewoon staan...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:50

Waarom ben je geen voorstander van een zweep?
Ik bedoel, als je wilt dat je shet meegaat maar hij doet het niet. En op een andere manier kan je hem niet aansporen.. Waarom niet dan? Hij/zij moet toch weten dat hij moet lopen als jij dat wil... ?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:57

een zweep is niet alles een straf hoor! is een goed hulpmiddel mits je hem goed gebruikt! je hoeft hem geen enorme mep te geven, gewoon een klein tikje van: "hee, hallo! naar MIJ moet je luisteren, even opletten als het kan!"
ga je altijd gelijk de wei uit? anders af en toe alleen in de wei blijven, gewoon in de wei oefenen met wandelen! de shet die bij Tarek staat is van een meisje van 10... die kende het aan het halster lopen ook niet en toen moest ze van mij oefenen IN de wei! netjes meelopen is OOK in de wei nodig!! goed oefenen en streng zijn (maar wel rechtvaardig)! shetten zijn eigenwijs genoeg om een loopje met je te nemen!!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:22

Schup onder z'n kont? Nagelbijten / Gniffelen Jouw shet heeft dondersgoed door dat jij veel te lief en aardig tegen hem bent. Achterstevoren mee gaan lopen is echt heel erg onverstandig! Weet niet of je later met hem wil gaan mennen, maar het is een érg slechte en nare gewoonte, zeker dan.
Ik zou zeggen zweep erbij; eerste waarschuwing is stem. 2e stem en rukje aan het touw. 3e druk op het touw en tik erbij. En tsja, als hij dan nog niet luisteren wil ben ik niet zo lief meer...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:39

Leer hem meelopen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:56

Ik ga met ImkeTarek mee en dus ook met Paula.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:08

geloof me een schop onder zn kont heeft al veel gehad, een zweep is voor hem geen methode omdat hij dan alleen maar achter uit gaat ipv vooruit. en dan is het anders een tik ren pasje twee stappen vooruit en hij staat weer stil. en nee ik blijf vaak in de wei, en ga af en toe met hem dingen voor in de wei doen. ( we hebben twee weides) en te lief en te aardig zou ik niet zeggen want dat ben ik echt niet tegen ze. als ze niet luisteren krijgen ze op hun donder en als ze wel luisteren zijn ze braaf. en dan kan je me vertellen waarom de andere shet wel gewoon mee loopt en waarom een groot paard ook goed gehoorzaamd...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:25

Misschien is het hem gewoon niet duidelijk. Dus probeer het op een of andere manier wel duidelijk te maken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 20:44

ja mijn vraag is dus hoe?? ze hebben gezegt met hoofdstel en bit maar jaa...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:47

weet het ook niet Clown

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:28

tja had ik met mijn oudste shet... ik heb er een vriendin bij gehaald.. zij liep er met een zweepje achter en gaf om de zoveel passen een "tikje" op de kont.. want als ik voor hem liep moest ik hem op sleeptouw nemen en als ik te ver achter zijn schouder liep werd ik op sleeptouw genomen door hem.. op die manier hebben wij het hem afgeleerd en wandelt hij nu gewoon lekker mee.. het is niet zo dat wij harde tikken gaven, gewoon een tikje zodat ie een beetje bij blijft zeg maar..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:32

neem brokjes mee in een voerschep Lachen zodra hij loopt belonen hiermee...wedden dat wanneer jij een stap vooruit gaat met dat eten hij wel achter je aan komt ? shetten doen alles voor eten.. de volgende keren hoef je alleen nog maar bij het hek t e gaan staan met je gele voerscheppie en ze komen als bezetenen op je afgerent om de wei uit te mogen met jou en je brokjes mee Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:45

mijn paard heeft het ook een periode gehad ze was lekker aan het puberen en wilde echt niks.
wij hebbenhet ook met zn 2en opgelost 1 naast het paard en 1 met een zweepje erachter.
en als ik alleen was ging ik naast dr schouder staan en tikte dr achter iets aan.
probleem was zo opgelost

*edit*
oh ja en heel veel geduld hebben vooral met shetten
Laatst bijgewerkt door areke op 22-12-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:52

stemcomando's leren, stap en draf en halt.
eerst even met hulp van iemand.
en om te beginnen met stappen gewoon links of rechtsom gaan, dan moet hij wel mee dacht ik.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 00:03

Marigold schreef:
stemcomando's leren, stap en draf en halt.
eerst even met hulp van iemand.
en om te beginnen met stappen gewoon links of rechtsom gaan, dan moet hij wel mee dacht ik.

een shet van 1,5 , sorry vind dit nog erg jong.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 00:06

ja met brokjes loopt die wel, maar ik kan dan niet die brokken weg laten, want dan doet die het niet, en een verwende shet wil ik niet..

wel een goede tip.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:51

te jong om stemcomando's te leren?
waarom?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:05

Citaat:
te jong om stemcomando's te leren?
waarom?

Dit snap ik ook niet. Mijn veulen van 8 maanden doet alles ook al perfect op stem commando stap, draf en halt (de ene dag wel beter als de andere Haha! , maar daar is ze veulen voor). Terwijl ik niet eens zo vaak met haar bezig ben. Gewoon heel consequent zijn en streng, dit soort dingen moet je niet toelaten. Met veel gedult toch de commando's aanleren en in het begin als hij braaf een paar passen meeloopt belonen en gelijk stoppen. Als je gelijk teveel achter elkaar doet, zal hij alleen maar tegen draadser worden.
Veel succes!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:00

Bij mij was het een kwestie van volhouden. Mijn Shet (toen krap een jaar oud) heeft ook zo'n periode gehad. Wilde niet mee lopen. Niet van stal naar de wei en niet van de wei naar stal.
Als hij stil bleef staan, bleef ik stil staan maar hield wel druk naar voren op het touw en zijn halster. Op het moment dat hij aan die druk toegaf door of zijn hoofdje wat naar voren te doen of een stapje te doen haalde ik de druk weg. Stopte hij weer, druk er weer op tot hij toegaf en dan druk weer weg.
Het heeft even geduurd maar al gauw genoeg kwam hij erachter dat zonder druk meelopen veel fijner was.
Op deze manier heb ik mijn Tinkerveulen (toen 2-2.5 maand oud) van dit jaar geleerd om mee te lopen en die had het razendsnel door en liep daarna erg netjes aan het halster mee zonder rare fratsen.