Shetlander een winterdeken op of n iet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sopje

Shetlander een winterdeken op of n iet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:44

Hebben jullie in de winter je shetje een deken op gedaan?
Ik ga hem in de winter beleren voor voor de kar.

xMnOn

Re: Shetlander een winterdeken op of n iet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:47

veel mensen doen een deken op hun shetlander omdat ze als ze de pony niet willen laten zweeten, dat doen pony's nogal gauw als ze een dikke wintervacht hebben.
Waarom begin je eigenlijk nu niet al met het beleren voor de kar.. ?
in de winter is het bst zwaar voor een pony omdat de grond dan ook bevroren is.
Ik heb mijn shetlander wel een deken op.
maar dat komt omdat de pony elke dag beweging krijgt.

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 21:02

ShettenGek schreef:
Waarom begin je eigenlijk nu niet al met het beleren voor de kar.. ?
.

Hij is namelijk net een jaar en 4 maanden maar ik denk dat ik nog wta later ga beginnen denk ik

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:10

oo oke Lachen misschien een idee om volgend jaar zomer te beginnen? dan is de grond niet zo hard en is het weer misschien ook wat beter.. Knipoog
ik ben er nu ook mee bezig!

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:11

Verder gaat het wel lekker met je een jaarling beleren voor de wagen. Je moet minimaal wacht tot 3 jaar.

Als je zo graag wat had jullie doen moet je pony, had je beter een ouwere pony kunnen kopen

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:14

om even on topic te blijven: mijn shet heeft geen deken op in de winter...als ze na het werken zweet, wrijven we dr droog of gooi ik er een (te klein) dekentje op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:21

Heb dan wel geen shet maar heb wel altijd een deken op in de winter. Ik wil geen dikke vacht.

Van de winter is hij dan twee. Ik zou hem echt nog niet gaan beleren. Dus een dekentje vind ik ook niet echt nodig. Ik hoop tenminste dat je niet van plan bent je twee jarige zo hard aan het werk te zetten dat hij erg zweet.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:30

nee dat is waar.. ik las er even overheen Knipoog
dom dom dom..
mijn shetlander is 4 jaar.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:34

Ik denk dat een deken alleen niet genoeg is als je hem kort in de vacht wilt houden, je zult hem dan haast ook wel moeten scheren. Maar als je niet al te veel doet in de winter en hem niet te nat rijd zou ik hem zo laten: zonder scheren en zonder deken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:51

sorry dat ik ff off topic ga, maar je pony is dan nog geen 2 jaar!! 2,5 is toch het minimale om voor de kar te beleren.

bedenk je verder wel dat je een waterdichte deken moet hebben dan, tenzij hij op stal staat Lachen

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:57

mijnshet krijgt ook een deken op, maar alleen op het moment dat het gaat vriezen, omdat op die manier zijn spieren en gewrichten warm blijven (hij is al 28 jaar oud). Verder zou ik een shet geen deken op doen, zeker geen jonge shet, ze zijn gemaakt om zeer guur weer te kunnen doorstaan, dus een verzorgde shet kan wel tegen een beetje vorst.

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:09

ik had gehoord dat ze met 2 2 1/2 voor de kar mochten, maar inderdaad ik ga maar nog een jaartje wachten voor het beleren van mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:42

Geen deken bij een shet op doen. Hebben een supervacht! Ik geloof ook niet dat je bij een shet onder een deken wel een gladde vacht hebt als je niet scheert, want die dikke vacht zit er genetisch in. Tenzij je er veel mee sport en hij geschoren is ofzo zou ik nooit een dek op doen, maar mijn shet loopt ook voor de kar en wordt bereden en dat zweten valt reuze mee.

Een kennis van mij heeft ijslanders waar ze veel mee rijden en afgelopen jaar heeft hij tegen het zweten alleen van de onderkant van de hals een dunne baan afgeschoren. Dit schijnen ze bij de ijslanders wel vaker te doen, zo kunnen ze gewoon buiten blijven maar ook trainen. Misschien een tip?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:10

Ik scheer mijn ponys elke winter ivm met mensport. Maar als het niet nodig is zou ik persoonlijk lekker zijn
vachtje erop houden en niet met dekens aan het knooien gaan. Soms hoor je dat mensen er bij voorbaat
er een deken op gooien, blijft de vacht korter. Ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd. Ben wel benieuwd of
het werk. Iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:15

Ik alleen bij KWPNers'. Ik heb een merrie die er best glad onder bleef als ze onder dek stond maar ook één die toch een wintervacht krijgt, die is sowiezo al hariger. Ik denk dus dat wat je ook omhaalt een shet toch wel haar krijgt tenzij je scheert. Mss dat het bij minishet's anders is, die willen nog wel eens een glad velletje hebben.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:47

Mijn shet was afgelopen winter gedeeltelijk geschoren en die heeft helemaal geen deken opgehad, ook niet toen het vroor. Ik deed dit puur uit noodzaak omdat ze zich rot stond te zweten op stal vanwege een superdikke wintervacht. In vergelijking met de andere shets had ze een veel dikkere vacht dan hun.

In principe vind ik een winterdeken voor een shetlander onzin tenzij er een goede reden voor is als bijv. oud, medische reden, erg zweten tijdens het werk etc. Als het voor het werk is ben ik meer voor het idee om gedeeltelijk te scheren zodat een deken niet nodig is en de pony toch minder zweet tijdens het werk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:08

Ik scheer mijn mini's 's winters altijd, dus hebben ze ook een deken op.
Ik scheer ze omdat ze in de winter ook gewoon voor kar lopen en omdat (bronco's) ruitertje er dan ook is, in de zomer gaan zij en haar ouder op pad met de kermis...dus wordt hij alleen in de winter bereden.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:11

Mijn shetjes krijgen geen winterdeken op, tenzij ik ronnie
van de winter ga beleren voor het karretje want dan
is hij 3,5 jaar.
Maar zonder winterdeken kunnen shetlanders ook makkelijk
hoor. Tenzij je zweten enz. wil voorkomen.

Maar jou shetlander is nog veelste jong om voor de kar te
lopen. Zou ik nog maar 2 jaartjes mee wachten...

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:16

ik heb gehoord dat je een shet mag pas inrijden als die uitgegroeid is en dat is rond de 4e-5e jaar

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:29

BramEnSam schreef:
ik heb gehoord dat je een shet mag pas inrijden als die uitgegroeid is en dat is rond de 4e-5e jaar

Je hebt het aardig fout gehoord. Ook een shet mag je vanaf zijn 3e inrijden. Tijdens hun 8e levensjaar zijn ze pas volkomen uitgegroeid.
Je zult mij niet horen zeggen dat met 4/5 jaar beleren niet beter is, maar dat is een andere discussie.

Ontopic: Lekker zo laten staan, zonder dekentje. Het zijn geen mietjes, tenzij je dat ervan wilt maken!

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:20

fjordnina schreef:
BramEnSam schreef:

Je hebt het aardig fout gehoord. Ook een shet mag je vanaf zijn 3e inrijden. Tijdens hun 8e levensjaar zijn ze pas volkomen uitgegroeid.
Je zult mij niet horen zeggen dat met 4/5 jaar beleren niet beter is, maar dat is een andere discussie.

Ontopic: Lekker zo laten staan, zonder dekentje. Het zijn geen mietjes, tenzij je dat ervan wilt maken!

Mee eens Haha! We verwennen ze veel te veel... Shetlanders zijn bikkels, zo niet, worden ze het maar...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:03

Waarom een (bv) KWPN-er wel een deken als hij elke dag moet werken en een shetander niet?

KWPN-ers zijn van nature vast ook geen mietjes.
Het lijkt mij nogal logisch dat wanneer een paard elke dag werkt en dus zweet je hem een deken oplegt en liever nog ook even scheert.
Ik hoef mijn pony's niet ziek te hebben, omdat ze zo nodig bikkels moeten zijn.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:04

BramEnSam schreef:

Dat heb je wel goed gehoord want het klopt wel hoor Haha!
Is al in een ander topic gezegt zal even zoeken weet niet meet precies waar het staat namleijk Haha!
Zal wel even kijken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:09

Een shet heeft (over het algemeen) geen deken nodig. Mijn verzorgshet moest altijd de hele winter door bijna iedere dag aan het werk. Dan deed ik daarna even een zweetdekentje om en de wei weer in. Shetlanders kunnen echt wel tegen een stootje en ik denk dat je ze er niet blij mee maakt om ze een winterdeken om te doen...
En veel succes met het beleren van een net 2 jarig beest Gestoord

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:11

BramEnSam schreef:

Je heb het heel goed gehoord. Haha!