Mini shetland dekhengst kopen ... ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Mini shetland dekhengst kopen ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:15

Hallo allemaal !

Recentelijk had ik een shetland merrie (Dolly) gekocht, jammer genoeg zonder papieren, ze is klein (85cm) en ben helemaal gek op d'er. Ik heb natuurlijk daar naast alleen maar tinkers die groter dan 1m40 zijn.

Doordat Dolly haar veulentje kwijt is geraakt zijn we op zoek gegaan naar een vriendje voor haar.
In eerste instantie een andere merrie, het liefst palomino of bont voor de verandering. Maar niks kunnen vinden ...

En toen ! Bam ! Een goedgekeurde palomino hengst met volle papieren <3 *\%/*

Oké oké ik wil nog niet te hard van stapel lopen, we gaan zaterdag bij hem kijken maar oh oh oh ik ben al helemaal hoteldebotel van hem |o

Hij heeft ABRA VD BUSKE
Is 9 jaar oud
84 cm hoog
En palomino <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als hij ons in het echt ook bevalt zal hij vanaf volgend jaar beschikbaar zijn voor dekdiensten, we zullen alsnog op zoek gaan naar een vos merrietje voor hem (hopelijk ook met papieren), misschien gaat hij Dolly tegen die tijd ook van dichtbij zien. We gunnen haar een jaartje rust.
En blijft hij dus tot volgend jaar bij onze ruinen op het land staan :D

Kennen jullie hem misschien ? Of de fokkerij waar hij weg komt ?

En natuurlijk, wat vinden jullie van hem ?? :D

biancalaylo

Re: Mini shetland dekhengst kopen ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:22

Wat een knapperd!!!
Heb zelf een leuke bonte merrie hihi
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:25

wat ene leuke pony!

Is dolly toevallig ene vos mettietje met ene maantje als bles?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:27

Wat een knap dier!

Al zou ik hem niet op het gras zetten, die heb je zo insuline resistent of hoefbevangen vrees ik..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:36

Zoe_97 : Mijn Dolly is een zwarte merrie van 12 jaar oud ;)

Troi : Ik vind hem dik op de foto's dus ga zeker uit kijken als hij er is :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:40

ah zo. Ik vroeg het omdat ik zo een vosje kende die jaar na jaar haar veulen in de laatste fase verwierp.

Vell geluk met de aankoop van ene vriendje voor jouw pony!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:44

Nou wat een mooierd zeg! Hij heeft ook absoluut een ontzettend lieve uitstraling..... Ik blijf dromen van mijn huisje met een stukje land en mini's....... smelt smelt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:45

Oh, hij zou ook heel mooi bij die van mij passen!
Ik heb een 9 jarig ruintje en een 1 jarig hengstje staan.
Heeft hij tot nu toe ook lekker samen gestaan met andere paardjes?
Ik vind t zo sneu dat ze hengstjes alleen laten staan, bij ons staat er verderop in de straat ook eentje alleen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:48

Super knappe pony!
Ik zou er wel rekening mee houden dat je elk jaar een veulen hebt dan, ik weet niet of je merrie dat aan gaat kunnen en of jij dat graag hebt omdat zeker hengstenveulens moeilijk te verkopen zijn. Ook weet ik niet of je nog andere merries in de buurt hebt staan maar het zou onhandig zijn als je ventje ontsnapt en even een merrie dekt(ze gaan er echt voor liggen hoor).
Het is een overweging.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 10:50

Hij staat nu bij een 1 jarige hengstje op de wei. Bij mij kan hij straks gewoon bij mijn ruinen staan en misschien ook wel gewoon bij de merries, daar kan hij toch niet bij ! Zien hoe dat gaat :D

Azmay : Hij blijft niet altijd bij mijn shet merrie staan hoor ! Ik wil ook niet dat ze elk jaar een veulentje krijgt. Volgend jaar zetten we ze misschien samen. En daarna maar zien hoe het gaat :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:55

Azara71 schreef:
Hij staat nu bij een 1 jarige hengstje op de wei. Bij mij kan hij straks gewoon bij mijn ruinen staan en misschien ook wel gewoon bij de merries, daar kan hij toch niet bij ! Zien hoe dat gaat :D

Azmay : Hij blijft niet altijd bij mijn shet merrie staan hoor ! Ik wil ook niet dat ze elk jaar een veulentje krijgt. Volgend jaar zetten we ze misschien samen. En daarna maar zien hoe het gaat :)

Bij je grote merries zetten zou ik niet doen, daar komt hij echt wel bij. Ken genoeg Shetxgroot paard kruisingen die het gevolg zijn van dit soort acties. Merries gaan wel liggen als het nodig is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:56

Azara71 schreef:

Je zal niet de eerste zijn waar een shet wel bij een grotere merrie kan.. (merries die gaan liggen) Maar goed leuk ding!!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:58

Azara71 schreef:

Zie je dat niet een beetje erg zonnig....
Wij hebben ook grote merrie's maar als er een hengstje in de buurt komt (shetje) ben ik bang dat tie het niet overleefd. Ze trappen hem kapot.....
Ze hebben meteen in de gaten dat het een hengstje is (duh..) en zijn dan echt niet meer de leuke, lieve rustige dames.
En als je merrie's hengstig zijn, gaan ze er ook gerust voor liggen hoor..... Dan maakt het niet uit dat tie zo klein is.
Ik zou er rekening mee houden dat het misschien niet zo makkelijk samen gaat.
Als je hem koopt, moet je de mogelijkheden hebben om hem apart te zetten.
Ruinen heeft op latere leeftijd (na dekken) niet zoveel effect meer. Dan blijft de ruin vaak hengsten gedrag vertonen en accepteren merrie's dat niet altijd even makkelijk waardoor hij zijn leven niet zeker is.
En je bent hem dan niet zo maar kwijt (verkocht), zowel als hengst als, als ruin niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:01

Ik zou m alleen bij merrie's zetten als ze ofwel al drachtig zijn of je ze drachtig van hem wilt hebben. Hij weet al hoe het moet en merrie's gaan er gerust voor liggen.

MemereJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:06

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen ondanks ik zelf een eigen hengst heb die ggk is, wel een minipaard dus dat is wel een verschil. De shetjes kun je moeilijk kwijt, zeker de hengsten.. en deze hengst is zo klein dus de veulens die eruit zullen komen zullen ook geen mooie maat meekrijgen. Hij kan bij andere hengsten, ruinen of drachtige merries maar als de merries leeg zijn zou ik hem er zeker niet bij zetten, ongeacht de grootte want een hengstige merrie doet er alles aan om toch gedekt te kunnen worden, net zoals de hengst er ook alles aan zal doen om toch te dekken, want hij heeft als ggk hengst toch wel al de smaak te pakken. Als je echt een hengst wilt kopen, koopt dan tenminste een grotemaat shetlander zodat je alsnog kleintjes met maat kunt fokken, raak je sneller kwijt als toekomstige menpony.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:19

Ik wil het niet helemaal voor je verpesten, maar deze pony is niet goedgekeurd bij het NSPS. Ik heb hem even voor je opgezocht en hij staat zelfs geregistreerd als Categorie C.

Dit lijkt me dus geen geschikte hengst om mee te gaan dekken. Hij is overigens ook gemeten op 88cm en niet op 84cm.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:27

Marive schreef:
Ik wil het niet helemaal voor je verpesten, maar deze pony is niet goedgekeurd bij het NSPS. Ik heb hem even voor je opgezocht en hij staat zelfs geregistreerd als Categorie C.

Dit lijkt me dus geen geschikte hengst om mee te gaan dekken. Hij is overigens ook gemeten op 88cm en niet op 84cm.

Dit dus, leek mij ook al heel sterk gezien zijn conformatie dat hij goedgekeurd zou zijn. Bedoel het niet vervelend, het is natuurlijk een leuk kleurtje en hij heeft een leuk koppie, maar met zijn erg laag aangezette, korte hals en niet té beste verhoudingen zou hij hier ook nooit goedgekeurd worden. Ik denk dat hij in Duitsland wellicht heeft gedekt, maar daar houdt het dan ook wel bij op.

Categorie C is inderdaad veterinair niet goed bevonden, zoals Marive ook al zegt. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem als dat ligt aan eventueel iets ongelijke voetjes of een kleine overbeet, en jij wil het gewoon als gezelschapspony, maar ga dus absoluut geen veulen fokken, ook niet voor eigen gebruik alsjeblieft! Er zijn al meer als genoeg ongewilde paarden, en vooral Shets.

Hier staat hij als eerste op de foto, ook even een ander beeld overigens:
http://minishetland.de.tl/Hengst---e2-talon.htm

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:32

Ik zou er niet aan beginnen. Je merrie heeft toch geen papieren en het is zo alleen vermeerderen met die kleintjes. Erg jammer want zwart x palo is ook nog eens dikke kans op een "saai" kleurtje. Als dat een hengstje is zit je zo met nog een erbij die je niet kwijt raakt. Kan je mini niet gewoon bij je andere paarden?
Ik bedoel het overigens niet verkeerd, je doet je zeker de moeite navraag te doen wat top is maar het is zo sneu hoe de shetjes niet verkocht worden en voor een paar tientjes an verkrijgbaar zijn. Ik zou lekker genieten van je mini die je hebt en hooguit een ruintje of merrietje met een gaaf kleurtje nemen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:45

Voor de leuk is hij helemaal leuk, maar niet meer dan dat.

Maar als dekhengst is een categorie C hengst niet geschikt ivm (erfelijk) gebrek.
Een echt goed gekeurde hengst moet ook nakomelingen tonen enzo, dat lijkt wel leuk, maar is het helemaal niet (en ik heb mijn jonge hengst, tot grote teleurstelling van de eigenaar van zijn vader, laten castreren omdat het met een paar merries gewoon niet haalbaar is).

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:53

mmmmhh door jullie reacties begin ik toch sterk te twijfelen !

De verkoper heeft tegen mij gezegd dat hij goedgekeurd is als dekhengst maar dan wel in Frankrijk, maar kan op internet niks er over vinden ...

Marive : Mag ik de link van zijn pagina waar je die info hebt gevonden? ik kan het niet vinden ..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:29

Ik denk dat Marive in de database van het NL stamboek gekeken heeft. Hier in NL categorie C betekend niet dat ze in frankrijk hem niet goed keuren (kan zijn dat ze een minder strenge keuring hebben, maar een veterinair gebrek zou ik al nooit aan beginnen, er zijn er genoeg die wel goed zijn).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:11

Ik ben via google te weten gekomen dat hij in NL zeker geen goedgekeurde dekhengst is, heeft alleen een veulenboek.
Maar hij heeft dus in Duitsland gestaan gok ik en in Frankrijk (waar op Google ook te vinden is dat ie daar is goedgekeurd)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:54

Ik heb inderdaad in de database van het NSPS gekeken, maar daar kan je in als je lid bent van het stamboek ;)

Fennadev schreef:
Ik ben via google te weten gekomen dat hij in NL zeker geen goedgekeurde dekhengst is, heeft alleen een veulenboek.
Maar hij heeft dus in Duitsland gestaan gok ik en in Frankrijk (waar op Google ook te vinden is dat ie daar is goedgekeurd)

Dit klopt niet helemaal, hij is Stamboek Categorie C. Veulenboek is als ze niet voor de stamboekopname zijn geweest. Hij is op 08-12-2009 in de Bijsectie geplaatst, als ik het goed heb is dat hetzelfde als wat nu Categorie C is. Ik denk dus dat hij in 2009 op de Hengstenkeuring in Nederland is geweest en daar niet door de veterinaire keuring is gekomen, maar hoe dat allemaal precies zit weet ik ook niet.

Het kan inderdaad prima dat hij in Frankrijk wel is goedgekeurd, maargoed dan is het alsnog niet slim om hem te gebruiken voor de Nederlandse fokkerij.

Is ruinen geen optie? :)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 17:00

Oh maar ik woon in Frankrijk hoor ;)

Maar goed, ik zal er nog even serieus over nadenken :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:05

Google gaf mij alleen maar een veulenkeuring. Ik kan niet in de database ; )

Aha ts, dat verklaart t.