Hulp hengstenkeuze voor mini pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scooby007

Hulp hengstenkeuze voor mini pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:41

Hoi,
Ik wil graag mijn pony laten dekken, het veulen zou dan hoogst waarschijnlijk verkocht worden dus wil wel iets goeds fokken. Ik wil heel graag een veulen uit mijn pony Vlekkie fokken omdat ze echt een moedertje is en dat zo geweldig en graag doet dat ik het haar niet wil ontzeggen, maar ik vind het ook wel belangrijk dat er dan een goed veulen uit komt, dus niet gewoon fokken om maar een veulen eruit te krijgen. Nou heb ik wel een beetje hulp nodig bij het bepalen welke hengst ik dan het beste kan kiezen en wat de verbeter punten van mijn merrie zijn en welke hengst haar het beste verbeterd.
Ik heb al een paar hengsten in gedachte:
- Zomerdijks Willie Wortel
- Nim Roos (van Manda op bokt)
- Moonlight Tiz Dynamite (stal wolfhoeve)

En ik zou ook graag jullie mening weten over of ik haar eventueel zou kunnen laten insimineren en dan een wat grotere hengst doen zoals bijvoorbeeld Don Cremello Du Bois

Hier wat info over mijn merrie
Vlekkie is een 7 jarige zwarte merrie met appaloosa kenmerken, zo'n 95cm, ze is ingeschreven in het nsps stamboek als ik me niet vergis (paspoort/papier ligt op stal dus kan niet zo even checken) Ze heeft vol papier, de ouders weet ik niet uit mijn hoofd als ik op stal ben geweest kan ik wat meer zeggen over de afstamming, Vlekkie is ook niet de naam die op haar paspoort staat. Vlekkie heeft een geweldig karakter en is erg werkwillig.
Hier wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een duidelijke stand-foto komt er nog aan

Wat denken jullie, verbeter punten, ideeën voor hengstkeuze zijn allemaal welkom, hou het ajb wel een beetje aardig ;)
Alvast bedankt.

Dennis

Re: Hulp hengstenkeuze voor mini pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:51

Een NSPS merrie zal het niet zijn ivm stippels (paspoort kan wel, maar papier niet).
Is ze stamboek opgenomen (NAS of NMPRS)? Wat waren haar punten bij stamboek opnamen? Premies?

Heb je een goede stand foto?
Ik vind haar niet heel spectaculair op deze foto's.

Ik zou zeker niet meteen een grote pony hengst gaan gebruiken op een pony van 95 cm. Hengst van 105 tot max 110 zou ik groot zat vinden voor zo'n merrie.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:54

Tja persoonlijk zou ik je afraden om te fokken voor de verkoop. Het brengt een hoop risico met zich mee, kost veel geld en de markt is niet zo fantastisch. Als je mazzel hebt en een leuk kleurtje fokt wat ook nog eens een merrie is dan heb je mazzel en raak je haar wel kwijt. Fok je een "saai" kleurtje en een hengst dan is de kans groot dat je ermee blijft zitten. Afgelopen paardenmarkten stonden weer vol met 13 in een dozijn shetlandhengstjes.

Waar is jouw hengstenkeuze op gebaseerd? Je noemt namelijk 3 COMPLEET verschillende hengsten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:02

Nimroos is een veilige optie net als een welsh hengst voor een papiertje erbij te hebben.
Willie wortel fokt heel erg leuke karakters. Die zijn heel werkwillig en echte kinderpony's. Heb voor iemand 2 zonen en een dochter gereden.
Nimroos zou qua beweging veel kunnen doen. Is een spectaculaire beweging.

De laatste ken ik niet. Welshen met shamrock bloed kunnen jou ook een leuk veulen geven. Jou merrie lijkt wat op de vader van mijn partbred en de moeder is een shamrock merrie

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:03

Dennis, ik kan meer over haar papier zeggen als ik op stal ben geweest, zal dan ook meteen even de namen van haar ouders plaatsen enzo.

Sappos, Daarom wil ik eerst zeker weten dat ik een hengst vind die Vlekkie op alle punten die te verbeteren zijn kan verbeteren en er zijn gelukkig nog genoeg liefhebbers voor mini pony's dus als ik iets goeds fok met een beetje goede papieren denk ik dat de verkoop niet eens zo'n groot probleem hoeft te zijn.
Ja daarom heb ik dus een beetje hulp nodig, de hengsten die ik boven genoemd heb zijn hengsten die ik persoonlijk gewoon erg tof vind maar heb geen idee of ze wel een goede combi met Vlekkie zouden zijn.

Luna, ik zal eens wat Shamrock hengsten opzoeken, dankje.

Ik heb hier nog een paar foto's, heb nog geen hele duidelijke stand foto, die komt er nog aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:10

Ik ga wel met Sappos mee, je moet echt wel iets heel speciaals fokken wil je een veulen redelijk kunnen verkopen. Ik spreek uit eigen ervaring.
Zelfs hoog opgeleide allround pony's met een fijn karakter, goed papier en aparte kleur zijn lastig te verkopen. Voor jeugd pony's is dit nog lastiger. Je dekgeld krijg je er amper uit, en het kost enorm veel tijd energie (en verdriet) voordat je er af ben.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:14

Het gaat er mij niet om dat ik er veel geld aan wil/hoef te verdienen, wil gewoon graag een leuk veulen uit Vlekkie fokken zodat zij nog eens de kans krijgt om moeder te zijn en wil dan dus graag een veulen fokken waar ik een nieuwe eigenaar blij mee kan maken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:14

Je kiest een Welsh Mountain hengst met heel veel bot en toevallig een aparte kleur en garantie op een apart kleurtje voor het veulen. Deze zou ik van mijn leven niet op een merrie van 95 cm te durven zetten.
Een fijn welshkruising Appaloosa hengstje. Ik denk dat deze op jouw merrie kan verbeteren gezien zij een wat kort voorbeen heeft en haar hoofdje imo fijner mag.
En als laatste een inimini AMHA hengstje met een leuk kleurtje. Ik vraag me af in hoeverre deze het korte voorbeen gaat verbeteren. Je zal ook zeker gaan verkleinen met dit hengstje.
Don Cremello du Bois? Ik mag toch hopen dat zij daar niet aan mee gaan werken want dat vind ik het verneuken van 2 rassen. Dan krijg je een halfbakken B-pony met of al het goede of al het slechte van beide ouders.

Dus je bent bereid om het leven van jouw pony op het spel te zetten voor de leuk? "Leuke veulentjes" daar staat de markt helaas vol mee. En die verkopen ook niet.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:17

Sappos, wat voor hengst zou jij aanbevelen dan? Ik heb die hengsten genoemd als voorbeeld, ik hoef niet perse 1 van die drie erop te hebben, mag ook een andere zijn die ik nog niet ken of niet zo 1 2 3 zelf zou bedenken.
Laatst bijgewerkt door Scooby007 op 04-11-15 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:20

Je fokt met een doel. Wat wil je fokken? Fokken voor de leuk dan kan je ook het hengstje van de buurman pakken bij wijze van spreken. Je zegt punten op je merrie te willen verbeteren maar je weet niet wat je wil verbeteren. Voor welk stamboek wil je fokken? In welke maat wil je fokken? Wat voor doel heb je met het veulen? Fok je om te showen, rijden, mennen, toekomstige dekhengst? Ik kan een hoop hengsten opnoemen die ik leuk vind maar die niet per se bij je pony passen en die mogelijk ook niet aan jouw fokdoel voldoen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:23

Verdienen hoeft niet, maar er bakken met geld achter aan brengen lijkt mij ook niet de bedoeling.
Een hobby mag geld kosten, maar mij is het het niet waard om 500 tot 1500 euro uit te geven(500 als alles mee zit, 1500 als het wat tegen zit) en uit eindelijk verdrietig achter te blijven omdat je na veel gedoe je veulen heb kunnen verkopen. Met dat geld kan ik dingen doen waar ik wel blij van word, en blij van blijf.

Ik ga weer met Sappos mee. Wat wil je fokken? Dat is het eerste wat je moet weten. Dan kijken wat er aan jou merrie verbeterd moet worden om dat doel te bereiken.
Een gave kampioenshengst kan geweldig zijn, maar als hij niet past is die hengst net zo waardeloos als de papierloze dwerg van de buurman.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:26

Zoals ik al zei is het niet alleen voor de leuk, maar wil ik ook echt een goed veulen eruit krijgen. En dan van dat insimineren door een grotere pony was alleen een idee wat iemand die ik ken me heeft voorgesteld, wou alleen weten wat mensen daarvan dachten en toevallig ken ik iemand die bij Du Bois stage heeft gelopen en die heeft het er men hun over gehad en daar kwam ook een positieve reactie uit.

Ik wil echt niet zomaar een hengst van de buurman erop dat heb ik dacht ik al duidelijk gemaakt, ik wil gewoon een hengst die mijn merrie kan verbeteren zoadt er een veulen uit komt die kan gaan showen of mennen of in iedergeval een toekomst heeft waar die zijn/haar nieuwe eigenaar blij mee kan maken. Ik heb juist dit topic gemaakt omdat ik me dus af vroeg welke verbeter punten ze lichamelijk heeft, ik weet wel qua verbeterpunt dat haa achterbeen wat sterker mag, maar verder zou ik dat zo niet meteen kunnen zeggen omdat ik dat gewoon lastig vind om te bepalen, maar wat ik wel weet is dat ze een top karakter heeft en enorm werkwillig is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:32

EHK --> SMP. Aangezien het hier om een mini gaat ga je in dit forum de beste antwoorden krijgen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:33

Wil je groter of kleiner fokken en voor welk stamboek? Je zou voor het NMPRS kunnen fokken met hengst die goedgekeurd is voor het NMPRS maar dan moet jouw merrie ook de ouders bekend hebben en opgenomen worden in het stamboek. Als de ouders van jouw merrie bekend zijn kan je ook voor het NAS fokken met een NAS hengst (of als jouw merrie stippen doorgeeft). Gebruik je een hengst die een x % Welsh bloed voert dan kan het veulen opgenomen worden als Welsh Partbred.
Wil je verluxen of houd je wel van een beetje body?

Als je zou willen verluxen zou een NMPRS hengst een optie zijn. Daarbij heb je de keuze om iets te vergroten maar ook te verkleinen. Een kleine NAS hengst zou ook kunnen. Ik denk dat je met een Welsh A wel vergroot maar niet per se een luxer veulen krijgt. Dan zou je een Welsh B hengst moeten pakken en dat vind ik persoonlijk te groot. Ik krijg een beetje het idee dat je op kleur fokken wel belangrijk vindt omdat je 4 hengsten met kleur noemen maar een goede kleur draagt niet bij aan een beter in elkaar zittend veulen natuurlijk. Het geeft je enkel een grotere kans dat wanneer het veulen verder geen topper is dat je het makkelijker kan verkopen. Persoonlijk vind ik kleur ook leuk maar heb ik 3 few spots en een minimale Appaloosa. Allemaal fantastische dieren, kleur zegt niet alles.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:39

Kleur vind ik leuk maar het is niet het belangrijkste, ik vind het belangrijkste dat het veulen in elkaar zit. Body of juist luxe ben ik nog niet helemaal over uit, NAS of Welsh liever dan nmprs. Een leuk kleurtje of mooie aftekeningen is altijd een leuke bijkomstigheid maar dat is niet het belangrijkste.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:46

Ik zou zelf de hengst in de ban van pjotr gebruiken. Nimroos waren de geboortes geloof ik niet zo licht van? Zelf vind ik Pjotr ook mooier van bouw en zal beter aansluiten.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:48

Je merrie mag hoogbeniger, wat fijner en meer beweging hebben.
Ze heeft vol papier zeg je, van welk stamboek en wat was het commentaar op de stamboekopname? Dat is je beginpunt ;)

Pjotr is de vader van Nim Roos ;) en van Nim Roos zijn er nog geen veulens tanjaatjuhh, de eerste 5 merries zijn nu drachtig van hem en worden volgend jaar geboren. Pjotr is 10cm groter dan Nim Roos en Nim Roos is ook wat fijner van bouw.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:52

Tanjaatje, mijn andere merrie heeft nu een veulen van Pjotr, ik vind hem ook een geweldige hengst, dat zou ook een optie zijn als hij mijn merrie mooi kan verbeteren.

Donja, Ik moet nog even in haar paspport kijken daarvoor, die info komt dus nog.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:03

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:06

Vrouwke, heb die hengsten inderdaad ook gezien, weet alleen niet in hoeverre ze bij Vlekkie zouden passen, Ik vind Pieter en Loverboy echt leuk.

Edit, maar ook weer vrij klein en denk dat ik liever iets groter dan Vlekkie wil, zo tussen de 1 meter en 1.10 ofzo.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:31

Vlekkie staat trouwens ingeschreven bij het NAS.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:10

Hengstenhouderij Dibbits heeft ook NAS hengsten in diverse maten

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:45

Ben net op stal geweest even het paspoort en papier bekeken. Vlekkie staat ingeschreven bij het NAS op papier heet ze Bien van Warnsborn.
v. Wantsley Golden Gobelet
m. Pien van Warnsborn
vm. Fips

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:58

Is ze ook stamboek opgenomen? Wat zijn haar punten bij opname? Op de keuring geweest? Hoe heeft ze daar gepresteerd?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:06

Waar kan ik dat precies vinden? Want dat weet ik zo niet.