Vorige winter hebben we na veel wikken en overwegen beslist om mijn kwpn'er Don Amigo aan huis te gaan zetten. Dat betekende dus: piste, stal, weide aan huis! Plaats hier hebben we meer dan genoeg gelukkig en zo begonnen de werken.
Maar natuurlijk wou ik niet dat mijn paard alleen kwam te staan. Na heel veel gediscussieer en hersenspinsels (
) waren we eruit: 1 of 2 minipaardjes!Want leuk heb ik ze al altijd gevonden!
Dus hebben we een halfjaar rond te zitten zoeken en kijken op vanalle verkoopssite's, fokkerijen en hobbystalletjes maar nooit echt te mogen toehappen aangezien de stal nog niet af was.
Wel... de stal is bijna af en gisteren kwam er op kapaza een advertentie te staan van een mooi mini merrietje van 1jaar, NMRPS stamboek, 72cm groot, mooi kleurtje (
) , heel lief en kan goed omgaan met andere paarden...Wel dat was ze!
ik was helemaal verliefd en we zijn vandaag gaan kijken. Zaterdag gaan we d'r ophalen!

alles was er super verzorgd, heel netjes je zag echt dat die mensen er veel mee bezig waren!
Nu natuurlijk heb ik me al wat ingelezen in de minipaardjes.
ik weet onder andere dat mini betekend dat ze max. 86 cm groot zijn en dat ze in alle kleuren zijn toegestaan. AMHA stamboek weet ik is er ook maar veel weet ik er verder niet over buiten dat ze wel wat meer kosten en meestal nog kleiner zijn. Ik heb ook al wat gelezen over dwerggen.
Maar ik wil me dus graag helemaal inlezen in de mini paardjes.
Vooral aangezien we haar niet gewoon gekocht hebben om te laten vet worden op weide

Bijvoorbeeld over keuringen en hoe je dat dan moet doen? (scheren? , weet dat het eerste stuk van de manen word geschoren
) leren staan en meelopen? hoe oud ze hiervoor moeten zijn? heb op het nmrps gelezen dat er ook enters e twenters keuringen worden georganiseerd.
Evt. tips om haar te vervoeren? de eigenaresse heeft een speciale minitrailer , maar dat hebben wij dus niet. We hebben een 1,5 trailer maar gaan voor een stevig tussenschot zorgen en een hooinet om evt wat aan te knabbelen. Het is maar 30 min. rijden.
Hoe hou je ze in conditie? longeren etc? Maar aangezien ze nog jong is is dit natuurlijk nog niet van toepassing, ze moet eerst nog maar wat ouder worden. Maar wil weten voor in de toekomst hoe dat dan gaat?
vrijspringen, vrijheidsdressuur, grondwerk enz.
verzorging: minipaardje staat al wat in d'r wintervacht
hebben ze een deken nodig of laat ik ze beter gewoon met haar wintervacht en overleeft ze het dan wel? ze hebben een stal 
Moesten we ooit een veulentje willen fokken (natuurlijk pas als ze volgroeid is en met hulp
waar moeten we dan rekening mee houden?We hebben de vorige eigenaar al om wat info gevraagd en zei wist wel perfect wat hengsten die heel erg goed bij haar zouden passen moest het zo ver zijn wil zij ons ook wel helpen. Zelf deed ze haar weg omdat ze zelf een hele goede engst heeft maar die was een paar centimeter te groot voor haar, waardoor ze d'r dan toch weg deed.
Even ter info vind ik het zelf heel erg belangrijk dat er niet roekeloos en voor de fun zonder als doel verbetering word gefokt met eender welk dier en al zeker niet met de minipaardjes. Er zijn al genoeg stamboekloze paardjes die ergens slecht eindigen dat is dan ook volledig niet onze bedoeling.We willen ons goed inlezen en informeren in deze nieuwe hobby en dit met veel passie en op een correcte manier doen. Daarom hierover liever geen opmerkingen. Iedereen is ergens begonnen.
En als allerlaatste: waar kopen jullie jullie halsters want een shetlander halster gaat dat dierlijke koppie toch wel echt niet passen 
Gelukkig krijgen we al een halstertje mee van de vorige eigenaar en ik heb al een leuke website gevonden ( https://www.minihorseshop.be/ ) maar vind de verzendkosten behoorlijk duur
(9euro voor een halster dat evenveel waard is
)Maar een veulenhalster past een minipaardje dus wel?
Haar ouders, volledige naam en afstamming moeten jullie mij even van onthouden. Die ben ik even kwijt en zaterdag als we haar gaan ophalen krijg ik alles mee

Heel erg sorry voor de lange lange tekst! Ik hoop dat jullie me willen helpen en jullie de lange tekst hebben overleefd

Alvast bedankt!
Groetjes Kaat

kan niet wachten! Camera ligt al klaar