Het verzorgen van een shetlander. Bijdrage of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Het verzorgen van een shetlander. Bijdrage of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:33

Hoi! :D
Omdat ik zelf niet echt veel plezier beleef aan het werken met onze shetlander thuis (ze is er eigenlijk gewoon als stalmaatje, maar niks er mee doen vind ik ook weer zo.. tja..), en mijn tijd beter aan mijn jonge paard kan besteden, wil ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn omtrent een verzorger.

Hierbij loop ik alleen tegen een puntje aan, namelijk: moet ik een bijdrage vragen, of niet?

Hoe denk ik over een bijdrage:
- de bijdrage is een soort stok achter de deur, ze moeten dan wel komen. Ik ben best bang dat als ik zonder een bijdrage te vragen iemand laat verzorgen, er meiden komen die een maandje oid heel enthousiast komen, en dan ineens niet meer.
- stel dat de pony door de verzorgster bijvoorbeeld kreupel raakt, hebben we dat bijdragegeld om het van te betalen.
- aan de andere kant vind ik het ook weer heel raar om een bijdrage te vragen, omdat iemand de pony aandacht geeft en blij maakt, en dus eigenlijk een dienst voor mij doet.

En dan nog even waar het verzorgen om zou gaan:
-
minimaal één keer per week, en maximaal 6 keer per week komen (en dan heb je al die dagen de pony helemaal voor jezelf)
- op deze dagen mag dan alles met de pony worden gedaan (wandelen, evt. rijden, longeren, losspringen etc. etc.)
- pony kan dus bereden worden (natuurlijk enkel door kleine meisjes)
- wij staan in principe open voor nieuwe ideeën/methodes, dus als er graag iets (serieus) met de pony gedaan zou willen worden, mag dat als wij het er mee eens zijn.
(- evt. één keer per week de stal uitmesten)

Hoe denken jullie hierover? En als jullie een bijdrage (zouden) vragen, hoeveel of wat zou dat dan zijn?

DatBenIkNou

Re: Het verzorgen van een shetlander. Bijdrage of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:39

Ik zou iets symbolisch doen, denk ik. Ligt er ook aan hoe zelfstandig zo'n verzorgster is. Handigst is een paardenmama met een leuk dochtertje zodat er altijd supervisie van de moeder is. Je mikt toch op jonge meisjes met zo'n kleine pony.
Iets van 25 euro per maand?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:44

Ik zou zoeken naar iemand die actief iets met de pony wil doen (rijden/longeren/grondwerk whatever) en dan eisen dat verzorger geregeld les neemt hierin. Zo leren ze zelf bij en word je pony ook beter van.
Anders vind ik het wel afzetterij.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:54

Wij bieden momenteel onze 2 shetjes aan als verzorgpaardjes, maar vragen er niets voor.
Ik ben al blij met alle aandacht die ze krijgen, kan alleen maar goed zijn.
Enige waar ik echt op sta is dat er begeleiding bij is als ze de weg op gaan (eentje van de ouders of iemand ouder dan 18), maar hier aan huis mogen ze ermee doen wat ze willen.
Spullen mogen ze ook gebruiken.
Stallen uitmesten laten we niet doen, dat doen we liever zelf, ook kwestie kleine kinderen daar niet mee te belasten kwestie het zwaardere hef werk. (gaat dan om het volledige uitmesten van de stal)
Maar ze moeten wel de dagen dat ze komen de mest bolletjes uit de stal halen en de stal mooi netjes leggen. (harken)
Verder moeten ze de spullen die ze gebruiken netjes terug opbergen.
Voeren mogen ze niet doen, dat willen we ook zelf onder controle houden omdat ze snel te dik worden.
En ik vraag ook dat ze even verwittigen als ze eens niet kunnen komen, maar lijkt me ook normaal, zo leren ze ook wat verantwoordelijkheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:56

Nee, geen bijdrage. Een goede verzorgster vinden voor een shet is al lastig. Want je bent op zoek naar iemand die wel ervaring heeft in bv longeren etc, dus vallen hele jonge kinderen al snel af. Kom je bij de wat oudere groep en tja, je kan niet rijden of mennen dus t is meer een troetelpony.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:04

Ik vraag wel een bijdrage voor mijn Shetlander. Er mag vanalles mee gedaan worden dus ik vind het wel zo eerlijk als degene die haar least ervoor betaald. Je spullen en pony worden immers wel gebruikt en zo bied je iemand de kans toch een soort van eigen pony te hebben. Het bedrag kun je het beste bepalen door wat er allemaal mag en kan. Heb helaas slechte ervaringen met mensen die niks betalen. Ze denken op de een of andere manier makkelijker. Ze komen niet opdagen als ze geen zin hebben en gaan vaak niet netjes met de spullen en pony om. Ik zorg er wel altijd voor dat ik iemand vind die nog even op de pony kan rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:06

Hangt er vanaf in welke regio je zit. Hier zijn de goede verzorgers dun gezaaid en is het niet normaal om een bijdrage te vragen, dus als je een goede wil, doe je dat niet.

Maar ik kan me voorstellen dat dat elders anders is.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:13

Ik heb nog nooit een bijdrage gevraagd voor het verzorgen van mijn pony.
Dan krijgt de verzorger ook rechten over je pony, die betaald tenslotte mee.

Nee bedankt. Goede afspraken heb ik wel altijd gemaakt.
Lol staat op nr. 1 en heb je er geen zin meer in of kun je een dag niet. Prima maar laat dat dan even weten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:15

Ik heb een paar keer de constructie gehad dat ik een bijdrage vroeg, maar dat ik dan een aantal lessen per maand betaalde, ongeveer ter waarde van de bijdrage. Ze hebben dan zelf in de hand of ze -netto- wel of niet betalen, het vrijblijvende is er een beetje af, en alle partijen worden er beter van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:16

Ik snap je dilemma :\

Het liefste vind je inderdaad een moeder met een dochter of zoontje die gewoon echt serieus met je pony aan de slag willen. Zoals jij het omschrijft, dat alles mogelijk is mits in overleg, zou het bijvoorbeeld een ideale pony zijn om dan Bixie mee te starten bijvoorbeeld voor een kindje :-)

Maar goed, waar vind je die :\

Shetlanders kosten ook niet zo veel, dus als je een bijdrage gaat vragen dan gaan ouders al snel denken dat het dan uiteindelijk goedkoper is om zelf een pony aan te schaffen.

Je kunt nog iets doen dat alles mogelijk is, maar dat kosten voor les endergelijke voor de verzorger zijn en dat je kosten voor hoefsmid/inenting (gebruikelijke kosten) dat je die deelt? De oplossing van Bakkabouter vind ik ook mooi: je vraagt een bijdrage, maar die bijdrage zet je weer om in les :-) (weet je ook gelijk dat de combinatie goed begeleid wordt).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:18

Je zou bijvoorbeeld een klein, 'symbolisch' bedrag kunnen vragen zoals 20 euro per maand. Dat is minder dan de maandelijkse kosten van een manege, en dan heb je toch die stok achter de deur voor je verzorger.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:19

Voor een shet, nee dat zou ik niet doen. Vaak zijn dit jonge (penny) meiden die vooral lekker willen knuffelen en tutten en een beetje rond hobbelen.
Goede afspraken maken en tja dan zijn er misschien meiden die een maand enthousiast komen en daarna niet meer zo vaak. Je pony staat zich nu ook maar een beetje te vervelen in de wei dus elk beetje aandacht is dan welkom toch.
Als ze naar jou mening te lang niet komen dan kan je daar altijd nog een gesprekje over beginnen

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:20

Apple schreef:
Ik snap je dilemma :\

Het liefste vind je inderdaad een moeder met een dochter of zoontje die gewoon echt serieus met je pony aan de slag willen. Zoals jij het omschrijft, dat alles mogelijk is mits in overleg, zou het bijvoorbeeld een ideale pony zijn om dan Bixie mee te starten bijvoorbeeld voor een kindje :-)

Maar goed, waar vind je die :\

Shetlanders kosten ook niet zo veel, dus als je een bijdrage gaat vragen dan gaan ouders al snel denken dat het dan uiteindelijk goedkoper is om zelf een pony aan te schaffen.

Je kunt nog iets doen dat alles mogelijk is, maar dat kosten voor les endergelijke voor de verzorger zijn en dat je kosten voor hoefsmid/inenting (gebruikelijke kosten) dat je die deelt? De oplossing van Bakkabouter vind ik ook mooi: je vraagt een bijdrage, maar die bijdrage zet je weer om in les :-) (weet je ook gelijk dat de combinatie goed begeleid wordt).

Een shetlander kost net zo veel als een paard als het er op neer komt. Je betaal ook gewoon voor hoefsmid, dierenarts, stalling, borstels. Ga zo maar door. Tevens net zo veel aandacht nodig als een paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:27

Ja, dat weet jij en dat weet ik :D :D Maar weet de gemiddelde ouder die denkt 'oh, 25 euro per maand, een shetlander heb ik ook voor 100 euro' dat ook :-)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:28

Nee oke dan is dat duidelijk voor de "penny" meisjes onder ons :j

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:54

Het 'ze betalen ervoor dus ze komen ook' principe is een beetje achterhaald. Als zo'n meisje het echt leuk vindt komt ze wel. Vindt ze het niet leuk, dan hebben jij, de pony en zij er niets aan als ze dan toch komt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:26

Ik zou blij zijn als je iemand vind die trouw komt, netjes met je pony om gaat en hem/haar beweging wilt geven.

Het is jou pony, je wilt graag dat iemand je helpt, ik weet zelf nooit zo goed waarom daar een bijdrage aan vast moet zitten?

Persoonlijk vind ik prettig dat het ten alle tijden mijn beslissing is wat ik er mee doe en wil en, dat als het me niet bevalt ik kan zeggen we stoppen er per direct mee. Als iemand betaald zal je toch wat moeten vast leggen vind ik zelf en heeft zo iemand ook rechten.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:40

Ik vind het raar dat iemand "rechten "zou hebben door het betalen van 20/25 euro p/m aan iemand die zijn pony aanbied als "verzorgpony "
( Zelfs bij een lease pony/paard vind ik nog steeds dat er een degelijk verschil zit tussen de eigenaar en degene die het dier enkele dagen per week mag rijden )

Het lijk me gewoon een compensatie voor het gebruik van jou spullen.
Jij stelt tenslotte huis/haard én pony beschikbaar voor een verzorger/ster.
Daar mag je in mijn ogen gerust iets voor vragen zonder meteen te moeten denken aan het feit dat die dan ook meteen réchten zou hebben.

Ik geloof ook niet dat veel ouders de link zouden leggen dat ze voor een 100,- euro al een eigen pony zouden kunnen aanschaffen.
Niet alleen heb je dan nog maar alleen de pony, maar dan komen daar naast de lusten ook wel degelijk de lasten bij.
Daar moeten ouders maar zin in hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:45

RaafSmits schreef:
Ik vind het raar dat iemand "rechten "zou hebben door het betalen van 20/25 euro p/m aan iemand die zijn pony aanbied als "verzorgpony "

Ik snap ook nooit zo goed waarom ik zou moeten betalen om de pony aandacht te geven omdat jezelf er geen tijd voor hebt.

Ik denk zeker bij een shet dat mensen daar niet snel voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:50

Als je verzorgster alleen maar komt omdat ze er toch voor heeft betaald, dan zou ik een ander zoeken. Het moet wel leuk blijven...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:56

Ik ga later even alle reacties voor mij lezen maar ik vind dat een bijdrage vragen imo niet kunnen. Zij maken het makkelijk voor jou (jij hebt immers de zorg niet voor het betreffende paard). Ik zou zelf er dus denk ik niet zo snel voor kiezen om te moeten betalen terwijl ik t makkelijk maak voor de eigenaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:56

Ik vraag geen bijdrage voor het verzorgen van mijn pony, simpelweg omdat ik vind dat mijn bijrijdster mij een dienst bewijst door mijn pony aandacht en beweging te geven.
Ja ze bespaart lesgeld, want ze geeft haar dochtertje zelf les op mijn pony. En ze hoeft geen paard te huren om zelf lekker door het bos te rijden.

Maar ik heb 2 dagen geen omkijken naar mijn pony, weet dat hij gepoetst wordt, beweging krijgt, zn natje en zn droogje en een stapel knuffels toe.

Dat is mij meer waard dan geld, dus ik vraag pertinent geen bijdrage voor het verzorgen/bijrijden van mijn pony.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:26

[quote="RaafSmits"]Ik vind het raar dat iemand "rechten "zou hebben door het betalen van 20/25 euro p/m aan iemand die zijn pony aanbied als "verzorgpony "
( Zelfs bij een lease pony/paard vind ik nog steeds dat er een degelijk verschil zit tussen de eigenaar en degene die het dier enkele dagen per week mag rijden )
[quote]

Het is niet zo zeer dat je bij de wet rechten hebt in mijn ogen maar wel dat je daar bepaalde dingen tegenover moet stellen.

Ik kan tegen mijn verzorgster zeggen, joh zondag rij ik liever zelf of als ik vind dat het niet lekker gaat joh we stoppen er per direct mee.. Als je ervoor wilt laten betalen moet je iets op papier zetten en is het netjes dat je er een opzegtermijn aan vast stelt in mijn ogen.

Betalen om bij te rijden of verzorgen zou ik persoonlijk enkel doen als ik een paard aangeboden kreeg dat op een stal met luxe faciliteiten staat ( binnenhal, niet mesten ) en je echt van het paard kan leren en er evt. mee op concour mag.

Succes TS met iemand zoeken, hopelijk komt er een leuke verzorger op je pad.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:08

Gillbo schreef:
RaafSmits schreef:

Ik snap ook nooit zo goed waarom ik zou moeten betalen om de pony aandacht te geven omdat jezelf er geen tijd voor hebt.

Ik denk zeker bij een shet dat mensen daar niet snel voor betalen.

Ik zie het verzorgen van een pony als "Hobby " en de meeste hobby's kosten nu eenmaal geld.
Natuurlijk heeft de eigenaar van de pony er zijn of haar voordeel mee......anderzijds, zie maar eens voor een 20/25 euro zo veel plezier te krijgen per maand, als je zélf géén pony hebt.

En bovendien......je stelt je materiaal en spullen beschikbaar.
Met het risico dat er ook eens iets kapot kan gaan door onjuist gebruik.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:15

Zelf hanteer ik de volgende regel, alleen verzorgen is gratis, maar rijden ze er ook op dan een vergoeding die in verhouding ligt met wat er aangeboden wordt.

Bij mij betekent dit twee keer per maand een les bij mij afnemen, omdat de pony's en paarden mijn lespaarden zijn en totaal niet zit te wachten op verpeste lespaarden.

Zelf vind ik nog steeds dat je de hobby van een ander niet hoeft te betalen, maar echter vind ik ook dat je er ook niet aan hoeft te verdienen.
Dus kosten dekkende bijdrage vind ik voldoende.

Zodra er echte kosten gemaakt moeten worden voor de bijrijder zoals het op ijzers zetten van de pony, vind ik dat dit door de bijrijder betaald moet worden. Aangezien zij hier belang in hebben en jij niet.
Ook als ze bijvoorbeeld de pony voor de wagen willen beleren, voor jou is het niet nodig, als zij dat zo graag willen, dan staan ze ook voor de kosten.