stamboek opname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

stamboek opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:32

Ik lees wel eens ik heb m'n pony hier of daar ingeschreven AMHA of NAS of weet ik wat allemaal.

Hoe gaat dit in z'n werk en krijg je er dan een stamboom bij of hoe werkt dat?

Ik heb sinds een week een mini shetlander zonder papier. Ik weet wie de moeder is, maar geen idee of die papieren heeft?
Wie kan me hier wat meer duidelijkheid in geven?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:34

Als vader een onbekende hengst is ( in de zin van niet goedgekeurd) heb je enkel een paspoort en kun je je naar mijn weten niet aanmelden bij een stamboek en zul je ook geen stamboekpapieren hebben. Het stamboek zal je dan enkel een paspoort verstrekken.

Wanneer je zeker bent dat pa een ggk NAS, Shetlander, of AMHA is kun je wellicht nog haren laten trekken voor DNA en zo een stamboekopname realiseren

idylle

Re: stamboek opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 20:47

Ok dan is mijn vraag over stamboek opname beantwoord. Dank je wel!
Het inschrijven om een paspoort te krijgen, hoe gaat dat in z'n werk? Kan je bij elk stamboek een paspoort aanvragen? (Voorbeeld: ik heb een mini en laat hem inschrijven bij b.v. haflingerstamboek?)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:52

Elk pve erkend stamboek geeft paspoorten uit. Pony is ook niet gechipt dan?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:06

Nee, helaas Nog niet. Heb haar sinds een week (niet geënt, niet gechipt, niet bij een hoefsmid geweest, vervilte vacht en onder de luis)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:16

Oh, dat is dat ponietje waar ik de schapenmessen voor adviseerde?

Ben je zelf lid van een stamboek? Dan gewoon daar aanvragen, of gewoon je da laten komen, die zal het waarschijnlijk naar de knhs sturen.
Het loont om even te "shoppen"

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:26

Ja die idd!! Ik wil haar toch het liefst bij 1 van de kleinere rassen laten inschrijven voor het paspoort. Kan iemand me vertellen welke ras afkortingen allemaal vallen onder shetlander en kleiner?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:45

idylle schreef:
Ja die idd!! Ik wil haar toch het liefst bij 1 van de kleinere rassen laten inschrijven voor het paspoort. Kan iemand me vertellen welke ras afkortingen allemaal vallen onder shetlander en kleiner?

Waarom? Paspoort zegt niks over de pony. Je kunt beter de goedkoopste optie kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:57

Idd wat Romy zegt. Een paspoort is geen stamboek papier. Je kan met deze pony niks binnen de stamboeken waarvoor het meerwaarde heeft daar een paspoort hebben.
Maar toch:
Nsps: Nederlands Shetland Pony stamboek
NMPRS: Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek
NAS: Nederlands Appaloossa Stamboek
AMHA: American Miniature Horse Association (geeft geen paspoorten uit)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

NMPRS neemt toch wel papierloze merries op?
(waardoor evt nakomelingen wel vol papier krijgen)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 06:12

Vraag van snowdon vind ik interessant, iemand die weet hoe dit zit?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:42

Het nas doet dit oom mits de merrie toevoeging binnen het stamboek brengt,moet ze wel appaloosa zijn

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 07:00

Ze is geen appalosa, dus dat gaat helaas niet. Ik heb wel even op de website van NMPRS gekeken, maar dat is zo'n Lap tekst daar kom ik niet uit hoe dat nu zit...

Saritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:23

Ik denk dat nmprs dit ook niet meer doet, ze zijn strenger en strenger aan het worden en papierloze paardjes worden bij hun dus ook niet meer opgenomen, als ik me niet vergis.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:54

Wellicht een idee om eerst te achterhalen of wat moeder voor achtergrond heeft. Als moeder ook uit een niet gkk hengst komt is het niet lonend haar onder een 'bepaald' stamboek te krijgen.

Hoe jammer het ook klinkt, jou merrie heeft dan weinig fokwaarde dus waarom 'meer' geld kwijt zijn aan een nmprs, AMHA etc terwijl je je ook kunt laten registeren door het PVE (Goedkoper).

Indien moeder een vol papier heeft kun je wellicht het veulen laten registreren bij het zelfde stamboek. In het geval van KWPN krijg je dan een blauw papier, weet echter niet hoe dit zit bij de kleinere rassen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 08:18

Ik denk niet dat 1 van haar ouders papier heeft. Kan het ook niet navragen. Wilde haar in laten schrijven met eventueel het idee stel dat ik ooit besluit een veulen bij haat te fokken dat ik die dan wel officieel in kan laten schrijven bij het stamboek. Of kan dat zowieso als ik dan voor een ggk dekhengst zou gaan en een dekbewijs heb?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:25

In principe kan je merrie opgenomen worden binnen het nmprs. Vraag is of dit een toevoeging is voor het nmprs. Ik begin me een beetje te storen aan alle mensen die overal en nergens een Shetlander vandaan plukken, er een hengst opgooien en dan hopen bij het veulen papier te krijgen. Je zet wel een dier op de wereld. Wat voor toekomst heeft dit dier? Je mag van je man deze pony niet eens houden. Gaat hij een veulen wel leuk vinden? Of wil je er papier bij zodat je hem nog kunt verkopen? Er staan heel veel kwalitatief goede paardjes te koop die niet verkocht worden omdat de markt op dit moment verzadigd is.

Denk asjeblieft na voor je fokt of wil fokken en zorg er in ieder geval voor dat het veulen een goede toekomst krijgt. En denk niet dat je die toekomst verzekerd door er een papiertje bij te scoren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:30

Voor stamboekopname nmprs moet een merrie minimaal 1 ouder op papier hebben

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:32

Beste Ymor,

Jammer dat je zo negatief en geërgerd reageerd. Inmiddels mag ik haar wel degelijk houden van mijn man. Als ik al een veulen bij haar zou fokken, zou ik het veulen tegen die tijd ook zelf aanhouden. Ga haar niet laten dekken als ik het veulen weg zou willen doen. Dan erbij was ik gewoon nieuwsgierig hoe de regels zijn omdat ik daar geen idee vn heb. Volgens mij staat vragen vrij en behoord juist doordat ik dingen uitzoeken van te voren (door te vragen) niet meteen tot de categorie gooi er een hengst op en zie maar wat er gebeurd...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:36

idylle schreef:
Beste Ymor,

Jammer dat je zo negatief en geërgerd reageerd. Inmiddels mag ik haar wel degelijk houden van mijn man. Als ik al een veulen bij haar zou fokken, zou ik het veulen tegen die tijd ook zelf aanhouden. Ga haar niet laten dekken als ik het veulen weg zou willen doen. Dan erbij was ik gewoon nieuwsgierig hoe de regels zijn omdat ik daar geen idee vn heb. Volgens mij staat vragen vrij en behoord juist doordat ik dingen uitzoeken van te voren (door te vragen) niet meteen tot de categorie gooi er een hengst op en zie maar wat er gebeurd...

Ik snap de reactie van Ymor wel.

Nog geen 2,5 week geleden open je een topic dat je over een aantal jaar een pony wilt kopen, new forest, connemara, fell pony etc en vraag je om advies. Luttele 2 weken later heb je een verwaarloosd shetlandermerrie-tje opgevangen, waar je in hetzelfde topic aangeeft dat je A. Niet met deze pony gaat fokken en B. Je 3 weken hebt moeten zeuren en drammen om je partner om te krijgen, waarna de voorwaarde gesteld was dat je het merrie-tje verkoopt wanneer het 'opgeknapt' is.

Het is niet voor niets dat er vanaf 2016 het een en ander gaat veranderen qua registratie bij het nmprs. Er wordt binnen de kleine rassen ( grote trouwens ook) voornamelijk vermeerderd. Markten staan bom en bom vol met mini's en shetjes, allemaal kwantitatief gefokt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:57

Ik zeg ook niet dat ik het niet snap... vind het alleen erg jammer dat er meteen negatief gedaan wordt, terwijl ik alleen om informatie vraag. Er wordt meteen aangenomen dat ik met haar ga fokken, terwijl ik dat niet gezegd heb.... je punt snap ik zeker en ik wil ook echt niet zomaar bewust gaan vermeerderen en het veulen verkopen. Als ik al een veulen ca haar zou willen, hou ik het zelf. Ik was gewoon benieuwd hoe dit in z'n werk gaat, meer niet

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:35

Ik weet dat je bv bij welsh stamboek half papier krijgt neem je een ggk welsh hengst en zo zijn er nog meer stamboeken. Dus even na kijken

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:05

Oh Romy dit had ik kunnen schrijven..ik stoor me er ook mateloos aan.
Sorry TS ik wil je beslist niet voor het hoofd stoten maar je bent al persoon nr. zoveel die we langs zien komen, een papierloos dier heeft, maar dan toch alle mogelijke moeite wil gaan doen om daar alsnog een papiertje bij te krijgen want "wellicht" (maar in de praktijk gebeurt dat bijna altijd) wil je er een veulen bij fokken. Natuurlijk gaat het veulen nooooit weg en houd je het zelf...Ja..dat heb ik ook al 1000 x gezien. Veulen wordt geboren maar na een tijdje zie je dan bv AMHA paardjes of NMPRS paardjes en wordt dat toch interessanter en moet het veulen (en de moeder) toch maar weg "wegens overstap naar"..maarja papierloos is geen vraag naar dus raak je het aan de straatstenen niet kwijt en moet je ermee lopen leuren en zien we de paardjes nog 10x langskomen op marktplaats want ze gaan van hand tot hand...
Nogmaals sorry dat ik dit negatieve verhaal neerzet maar jouw verhaal komt 100% overeen met het hoe het meestal gaat. Waarom zou je in godsnaam met dit dier willen fokken?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 16:30

Ik snap jullie frustratie heel goed!
Maar beter 1 x te veel vragen als zonder info gaan fokken. Wellicht komen jullie wel met iets dat ik zeg van ik doe het niet.
Zoals het nu lijkt heeft ze namelijk een karperrug als dat blijft ga ik absoluut niet mee haar fokken.
Maar dan nog vind ik het dus wel erg leuk om te weten hoe het allemaal in z'n werk gaat. Ik ga heus geen ondoordachte beslissingen nemen en echt niet zomaar een veulen fokken. Mocht haar karperrug blijven koop ik er over een aantal jaar gewoon 1 bij

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:52

idylle schreef:
Ik snap jullie frustratie heel goed!
Maar beter 1 x te veel vragen als zonder info gaan fokken. Wellicht komen jullie wel met iets dat ik zeg van ik doe het niet.
Zoals het nu lijkt heeft ze namelijk een karperrug als dat blijft ga ik absoluut niet mee haar fokken.
Maar dan nog vind ik het dus wel erg leuk om te weten hoe het allemaal in z'n werk gaat. Ik ga heus geen ondoordachte beslissingen nemen en echt niet zomaar een veulen fokken. Mocht haar karperrug blijven koop ik er over een aantal jaar gewoon 1 bij

Ehm...nouja...je fokt een veulen (als je het zou doen) uit dit merrietje met weinig of geen toekomstperspectief, simpelweg omdat niemand er op zit te wachten en het risico gewoon heel groot is dat je veulen, als je hem/haar verkocht hebt, uiteindelijk toch op de markt en daarna bij de slager terechtkomt.
Denk niet dat het niet reeel is want dat is het wel. Lijkt me toch niet dat je daarom perse een veulen wilt fokken?
Bovendien, als je er een bijkoopt (maar deze mocht je toch eigenlijk al niet houden?) kun je die beter in ieder geval met papier kopen. Mocht je dan willen fokken dan heeft het veulen een papiertje, beter iets dan niets. Maar niet met iedere merrie moet gefokt worden toch? Er is zoveel aanbod, de markten stromen aan het eind van het jaar vol met 'overbodige" produkten omdat er zonodig gefokt moet worden.
Natuurlijk is het goed dat je info inwint maar dat geeft al aan dat je van plan bent te gaan fokken. Mensen die een paardje alleen voor de "leuk" hebben vragen al die info niet. :D

En heus wij zijn geen negatieve bitches die mensen op de vingers willen tikken als ze willen gaan fokken maar we hebben het al zo vaak gezien en we proberen te waarschuwen wat er hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren als je gaat fokken met dit merrietje.