Goed Shetlander zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamzel

Goed Shetlander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:49

Hallo!

Wij zijn op zoek naar een nieuw zadeltje voor onze Shet, omdat deze is gaan klapperen. (Met name met het staan in de beugels wil hij kieperen, of valt hier iets aan te doen?)
Ik heb zadelmakers in de buurt gemaild, en heb al een reactie met dat zij geen Shetlander zadels hebben en vrij weinig kunnen doen om het zadel passend te maken...

Ik wacht nog andere reacties af maar het begint een beetje hopeloos te worden.

Dus dat ter zijde:
Wie heeft er eens een Shetlander zadel gekocht zonder zadelmaker, welke goed op de rug lag? Wat voor soort zadel was dat?
Of hebben jullie vaak ervaren dat zadeltjes die je koopt helemaal niet passen?

Mevrouw is 95 cm
Dit zadeltje heeft ze nu (ik dacht 14 inch, maar 12 zou ook kunnen), maar gebruiken we dus niet meer:
Afbeelding

P.S. Dit wil niet zeggen dat ik de zadelmakers links laat liggen, maar ik wil weten wat ervaringen waren met Shetties zonder de zadelmaker er bij te halen. :)

Alvast bedankt!

biggirl

Re: Goed Shetlander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:55

wat bedoel je precies met klapperen ?

misschien een staart riem gebruiken ?

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:56

ik heb een thorowgood maxam zadel van 15 inch voor mijn shetlander van 1.05 meter licht er prima op volgens de zadelmaker

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:59

Toen ik destijds opzoek was naar een shetlander zadel was ik aan het zoeken naar Pfiff Beauty. Toch een andere gekocht omdat die op mijn pad kwam. Volgens mij merkloos want kan nergens het merk vinden. Maar Pfiff Beauty zou ik als ik jou was eens naar gaan kijken :)

Ik zou geen zadel nemen dat groter is dan 14 inch. Ik weet niet hoe hoog je shet is? Maar over het algemeen is 14 inch wel het max voor een shet (uitzonderingen doorgelaten)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:13

HAR → SMP

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:15

is er geen goede ruiterwinkel in de buurt met mensne met kennis? De ruitershop waar ik altijd ga gaat die man altijd even langs met ene hoop zadels om shetjes te helpen!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:19

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 19:36

supperazzie schreef:
wat bedoel je precies met klapperen ?

misschien een staart riem gebruiken ?

De achterkant gaat dan omhoog.

Dit zadel heeft geen plek voor een staartriem in ieder geval (ja ik kan zo'n losse gaan halen voor tussen de kussens) maar ik weet niet of een staartriem de oplossing is..

Bedankt voor de reacties in ieder geval! Wij hebben hier ook twee Shets met 15 inch, één van 1.05 en één van 1.15. Maar 15 inch is echt te groot voor mijn pony'tje

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:40

als het zadel van achter klappert is de oplossing om er gewoon een staartriem om te doen . dan kan het niet meer klapperen , dat zie je veel bij shets omdat ze zo klein zijn.
wij hadden onze bij de hiporama vandaan , misschien daar eens kijken ?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:43

wintec heet ook shetzadeltjes dacht ik :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:44

faunty schreef:
als het zadel van achter klappert is de oplossing om er gewoon een staartriem om te doen . dan kan het niet meer klapperen , dat zie je veel bij shets omdat ze zo klein zijn.

Maar klapperen is een teken van niet passen, met je niet gewoon een staartriem eromheen smijten...

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:46

Zoe_97 schreef:
faunty schreef:

Maar klapperen is een teken van niet passen, met je niet gewoon een staartriem eromheen smijten...

vind maar eens een zadel wat presies op een shet past . het is echt lastig , en als ze dan aan de voorkant goed zijn en niet te lang kunnen ze gaan klapperen , met een staartriem is dit opgelost .
tuurlijk moet het zadel aan de voorkant en over het algemeen goed liggen , maar als het alleen klappert kan dit met een staartriem opgelost worden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:47

Verder naar achteren leggen, staartriem eraan en een elastische singel!

Ik heb zelf een barefood drytex kids zadeltje

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:28

Heb je missschien al eens gedacht een Barefoot kids zadeltje? Boomloos is wat makkelijker qua pasvorm.
Heb zelf dit zadel ook voor mijn shet en ben er erg tevreden over.

In ieder geval geen staartriem gebruiken. Dat is echt de oplossing niet! Als het zadel klappert dan is de pasvorm niet goed. Dit moet je niet gaan verbergen door er dan maar een staartriem aan te doen.
Een goed passend zadel klappert gewoon niet, en goed passend betekent meer dan de goede breedte qua boom en niet te lang.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:51

Als het zadel klappert ligt het zadel inderdaad niet goed en een staartriem gaat dit niet oplossen. Ook niet allemaal andere dingen om dat zadel op zijn plek te houden je doet je pony daar echt geen plezier mee.

Er zijn best zadels voor shetlanders te vinden het hangt er gewoon van af wat je er voor over hebt. Over het algemeen willen mensen minder uit geven aan een shetlander dan aan een 'groot paard'. En ja dan is het lastig om een goed passend zadel te vinden.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:16

Ik heb een rider pro neptunus met verwisselbare boom, heel fijn zadeltje!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:33

faunty schreef:

Lekker domme reactie zeg..
Klapperen = zadel past niet.
Staartriem absoluut geen oplossing.

Wellicht een barefoot Kids met vps?
Heb je z'n boommaat al opgemeten?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:40

Ik vond barefoot Kids best groot. Dat paste indertijd niet op mn welsh van 1.15. Ik heb een Bates ponyzadel op mn welsh pony's. Nu zag ik laatst een boomloos shet zadel van première wat ik er graag nog bij wil.
https://www.ruitersportwinkel.eu/zadels ... del-detail
lijkt op een Frans zadeltje wat ik nog graag wou

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:50

Hannanas schreef:
faunty schreef:

Lekker domme reactie zeg..
Klapperen = zadel past niet.
Staartriem absoluut geen oplossing.

Wellicht een barefoot Kids met vps?
Heb je z'n boommaat al opgemeten?

een staart riem kan gebruikt worden als het zadel licht naar voren schuift dit komt idd vaak bij shetlanders voor omdat ze weinig schoft hebben.

het lijkt me ook niet zo fijn dat als het zadel steeds klappert er steeds een ruk onder de staart wortel zou komen ;(

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:09

Ik heb een rider pro zadeltje voor mijn shet, licht, en alles is verstelbaar, de kussens, de wrong. verstelbare boom. Staartriem is vaak wel aan te raden bij de kleintjes. Heb mijn zadeltje gekocht bij Starho in Rhoon. Heb een veelzijdigheidszadeltje maar je heb ze ook in dressuur dan zijn zweetbladen wat langer. Ideaal zadeltje voor de kleinere pony's.
Laatst bijgewerkt door Tolbergfan op 29-04-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:11

Ik heb een Pro Rider Neptunus 14 inch, maar die is er ook in 12 inch. Erg fijn zadel voor een nette prijs. Al mijn ruitertjes vinden hem ook heerlijk zitten. Groot voordeel is ook de verwisselbare boom.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:52

Bedankt iedereen! Ik ben druk bezig met zoeken.

Ik heb niets tegen staartriemen hoor, ze zijn vaak handig, maar inderdaad: het zadel schuift niet, het klappert op de rug, denk niet dat daarom een staartriem de oplossing is :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:20

Die van mij lopen heel fijn met de barefoot kids. Zonder staartriem blijft het zadel prima liggen en de kinderen vinden het een geweldig leuk en goed zittend zadel.

Ik ben zelf geen voorstander van een staartriem. Dus ik ben super blij dat ik dit zadel heb gekocht

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:57

ik begreep het als naar voren schuiven , vandaar de staartriem .
als het echt op de rug klappert past het idd niet.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:18

Een extraatje: Fyer is een vrij smalle pony :)