Wat voeren jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:28

Hoi Blokkers :wave:

Ik vroeg me af wat jullie aan jullie shetlanders/mini's voeren.
En hoeveel beweging daar tegen over staat.

Ik ben nog erg aan het kijken wat ik mijn shetlanders moet voeren.
Gaat hierbij om een mini shetlander 7 jaar en een Grotere shetlander 24 jaar.

Hoeveel gram/kilo geven jullie van wat? En hoeveel hooi en weide gang? En geven jullie ook likstenen? Welke is dit dan?
En hoeveel beweging krijgen ze dan? Wat? Hoelang? En hoe vaak?

Graag lees ik jullie reacties :D

:wave:
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 06-01-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineGC

Re: Wat voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:42

Ik heb een shetlander enter,
Geen activiteiten dus.
Krijgt onbeperkt hooi en brokjes krijgt hij binnenkort, even uitzoeken welke het beste voor hem is.

Misschien ook leuk om erbij te zetten welke liksteen?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:48

Even in de post gezet eline:)

hoeveel brokjes wil je hem gaan geven?

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:21

Mijn mini van 8 krijgt s'avonds en s'ochtends een mager hooinetje met kuil/hooi (ik weet niet hoeveel kilo dat is) en een handje bix-mueslie . Wel is het zo dat haar hooinet altijd vol is ze krijgt dus ruimvoldoende maar ze is niet te dik. Ook heeft ze een liksteen zo'n hymalya ding. Verder komt ze dagelijks buiten en s'avonds staat ze in stal, regelmatig fiets/zwem/wandel ik met haar. In de zomer staat ze dag en nacht buiten dan krijgt ze af en toe wat bix tijdens een poetsbeurt.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:27

Mijn shet staat in de winter 's nachts op stal en overdag in de wei. In de zomer 's nachts in de bak en overdag in de wei. In de winter krijgt ze 's ochtends hooi in de wei en 's avonds zo'n plastic voeremmer, zo'n grote, gevuld met hooi. Daarnaast krijgt ze elke dag 2 handjes care4life. Momenteel is de drachtig, dus is haar enige beweging de weidegang. Maar normaal gesproken zet ik haar gemiddel 2/3 keer per week aan het werk, mennen en fietsen ed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:28

Mijn shetlander hengst is 2,5 ongeveer. Die krijgt gewoon in de ochtend en avond een handje westernmix van Cavalor mee van de grote en voor de rest onbeperkt hooi. Vitaminebrok heb ik geprobeerd maar at hij niet op en als ik het mengde met iets anders liet hij de vitaminebrokjes liggen :)
Hij staat 24/7 buiten op de paddock en in de zomer overdag op het gras en snachts op de paddock. Hij heeft een Himalayaliksteen tot zijn beschikking onder het afdak van de stal. Voor de rest heeft hij nog geen beweging omwille van zijn leeftijd en ik betwijfel of ik er ooit meer mee ga doen dan een enkele keer longeren :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:27

Hier onbeperkt graszaadhooi. 's Winters aangevuld met wat voordroog, zomers met een paar uur weidegang.
Daarnaast 100 gram metazoa vitamine korrel na werk.
Een gewone rode liksteen, en soms een Himalaya zoutblok als ik die op wedstrijd gewonnen heb.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 14:31

Ik zal trouwens ook even opschrijven wat ik momenteel aan me paardjes geef.
Ze staan met zijn 2e in een uitloop stal. Krijgen 3 hooinetten (niet helemaal vol, maar zn 3/4) per dag.
Er hangt een Himalaya Liksteen.

Thimo is een 7 jarige mini. Beweging is onregelmatig. Soms wandelen, soms mennen, langelijnen, vrijspringen. Met waar er tijd voor is.
Hij krijgt 100 gram Pavo Nature's Daily Health Muesli, dit krijgt hij alleen als hij gewerkt heeft. Anders word hij niet bijgevoerd.

Afbeelding

Joris is een shetlander van 24 jaar. qua beweging wandelt hij soms en ik ga hem van het voorjaar weer oppakken met lange lijnen en longeren.
Wat moeite gehad met eten, werd dun, Nam niet zoveel meer op leek wel.
Hij krijgt nu: 250 Subli Seniores Priores, 100 gram Subli Structuurmuesli (een restje van een zak, als dit op is krijgt hij dit niet meer), 50 Subli Basisbrok en 100 gram Pavo Slobber Mash. Dit meng ik met warm water. (seniores eerst laten intrekken). En dit krijgt hij 1 x per dag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarbij hebben we dus een uitloop stal, staan 24/7 buiten eigenlijk. Wandelen zelf ook genoeg. Dit is het voer in de winter periode. Zomer periode is het weer anders. Hoe deze er voor aankomende zomer er uit komt te zien weet ik niet. Dit ligt er aan hoe goed het land het doet en hoe vaak ze daar op komen te staan.

Eens in de 3 maanden krijgen ze een Delizia Darmofin kuur.
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 06-01-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:39

Ik heb 2 shetlanders;

Noortje, 17 jaar, pensioen, 's nachts op stal, overdag buiten. Onbeperkt hooi/kuil, 1 kilo sportbrok, 1 voerschep MKB Mix. 2x per week krijgt ze er een kilo seniores priores bij.

Maysie, 5 jaar, licht werk, snachts op stal, overdag buiten. Onbeperkt hooi/kuil, handje basisbrok.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:15

Ik voer Subli dieetmix (15 euro doe ik ruim 2 maanden mee) 2x per dag een handje, 2x per dag flinke berg hooi. Van 10 tot 4 staat ze op het gras (soms met korf is seizoens afhankelijk) Als extraatje en beloning een wortel.
Mijn pony is 1.05, 5 jaar en staat 4x per week voor de wagen of lange lijnen werk.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:19

Heb 3 verzorgshets,
De ene krijgt bietenpulp, 1 kg, savonds-> geen activiteit, 40 jaar
De andere 2 krijgen 2 of 3 grote emmers hooi per dag->elke dag 1 uurtje stappen draven en galloperen, in de wei ook nog, 12 jaar

HopHopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:19

Havens basis sportbrok en havens sport mueslie

Is alleen niet voor een shet maar een welsh pony :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:27

Hier 3 Shetlandhuppels. 2 grote maat, en een middenmaatje.
Staan allemaal op het moment wat laag in het werk wegens drukte met studies. Ze staan 24/7 buiten op een stuk van een hectare, waar nog wat te knabbelen valt. Ze krijgen eens per 3 dagen eens een bult hooi, meer hebben ze echt nog niet nodig.
Als de winter eens echt doorzet, krijgen ze dagelijks hooi en de 2 ruinen een handje muesli (Havens Coolmix). De merrie krijgt hooguit 5 korreltjes, die mag eigenlijk niks hebben.

Liksteen hebben ze het hele jaar door, een 10kg blok van ik geloof Tromp.
In de zomer staan ze op een klein stuk gras met strookbegrazing.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:28

Ik voer mijn Shet 's avonds als hij op stal staat 1,5 tot 2 kg voordroog (afhankelijk van hoe vochtig het is) en overdag krijgt hij zo'n 3 kg samen met een welsh. Overigens krijgt hij al zijn ruwvoer in slowfeeders (2x2 maaswijdte). Als bijvoer krijgt hij de Balancer van jepaardengezondenfit.nl met de grasmix aspero van agrobs. Echter eet hij de Balancer haast niet meer, dus ik ben helaas genoodzaakt iets anders voor hem te zoeken. Zonde want hij deed het er prima op. Nu heb ik de Vitalbix en de Healthy Herbs op het oog.
Momenteel werkt hij trouwens zo'n 4 keer per week, vooral lekker fietsen, grondwerk, longeren en 1x per week mennen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:13

Mijn twee shetlanders (een volle shet en een shetxwelsh) krijgen allebei Subli basisbrok en Hippostar muesli classic. De shet krijgt een half busje (zo'n oud blikje/busje van ongeveer 10cm hoog bij 5cm breed) brokken en een half busje muesli, ze is met vervroegd pensioen en haar enige beweging is 24/7 weidegang. De shet x welsh krijgt een heel busje brokken en een half busje muesli, hij krijgt ongeveer om de een à twee dagen beweging (voornamelijk mennen maar ook fietsen, wandelen, longeren etc) en s'avonds krijgen ze samen ongeveer twee dikke plakken hooi. Ze staan 24/7 buiten, maar het gras is erg schraal. Van mij krijgen ze altijd oude kapjes brood, handjes muesli of een appeltje oid als beloning. Ze worden helaas nog wel veel gevoerd door omstanders.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:38

Hier krijgt de mini, 250 gram ponybrok van Subli, handje Daily plus, 250 gram hab-pellets van Subli.
en dat 2 x per dag.
Onbeperkt hooi.
Geen liksteen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:42

Ik voer mijn paarden hooi(3 zakken aan een katrol, 2 zakken aan de wand waarvan 1 in stal en een in buitenlucht) en na het werken krijgen ze een lekkere beloning. Nu heb ik 2 Shets die te dik zijn dus krijgen zij niet altijd wat als lekkere beloning.(en als ze dat wel krijgen zijn het 2 handjes). Mijn KWPN'er wordt vaker gereden en ik zet haar echt aan het werk. Ik geef haar om en om muesli & basic Pavo brok. Mijn Shets krijgen eigenlijk wanneer ik geef wat goed uitkomt.
Verder heb ik ze zomers(en nu ook nog, maar niet dagelijks en zomers wel) op het weiland staan met royaal maar niet al te hoog gras.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:56

LicentioFide schreef:
Heb 3 verzorgshets,
De andere 2 krijgen 2 of 3 grote emmers hooi per dag->elke dag 1 uurtje stappen draven en galloperen, in de wei ook nog, 12 jaar

Wow wat een leeftijd! Hoop dat mijn pony ook zo lang mee gaat. De oudste bij ons op stal is 34 vind ik al behoorlijk, maar 40!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:38

Toen ze nog volop in het werk stonden (dagelijks fietsen/lange lijnen/mennen/longe) een flink moesten werken allebei (merrie 12 en ruin 8) 2x daags een bodempje kentucky lite en hooi.

Nu staan ze 24/7 buiten en krijgen ze hooi en een handje subli ponybrok

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:26

onze shet (78 cm en > 20 jr) krijgt 3x per dag een pluk voordrooghooi en is eigenlijk te vet. Maar omdat ik wil dat hij toch wat te doen heeft over de dag heb ik wat moeite deze hoeveelheid te verminderen. In de zomer heeft hij strookbegrazin of staat hij aan een lijn en dan is hij mooi op gewicht. Binnenkort gaat hij weer regelmatig voor de wagen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:35

Tolbergfan schreef:
LicentioFide schreef:
Heb 3 verzorgshets,

Wow wat een leeftijd! Hoop dat mijn pony ook zo lang mee gaat. De oudste bij ons op stal is 34 vind ik al behoorlijk, maar 40!

Haha ja inderdaad! Hij gaat echt enorm lang mee *\o/*
Van de zomer rende hij zelfs nog knoerthard mee naast de fiets :+
*oftewel, fiets reed knoerthard met hem mee :Y)
Maar daar is hij nu niet meer toe in staat..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:23

Ik voer mijn ruin marstall faser light, hij staat op rust en doet het hier goed op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:28

Onze 2 minishetten krijgen Marstall Faser Light (±200g p.s.) en (2x, dus 1 p.s.) een flinke hand luzerne.

Ze zijn 2.5 jaar oud en staan in een paddock. Ze zijn 80-85cm hoog (binnenkort eens meten) en krijgen zo'n 6-8kg hooi per dag.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:43

Mijn shet van 1,10 staat in een stal met uitloop met 3 vriendjes. Hij krijgt 3 keer per dag voordroog. Hij loopt ongeveer 4/5 keer per week, longeren, mennen, lange lijnen of rijden met zijn verzorgertje. Na het werk krijgt hij 250 gram pavo care 4 life

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:05

Mijn kleintje krijgt kuilvoer en iedere dag wat worteltjes en circa 100 gram meuslie ( pavo natures best)

In de maanden dat hij buiten staat enkel gras en wat fruit.