Eerste pony voor mijn dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bibi78

Eerste pony voor mijn dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:18

Dag allemaal
Ik ben nieuw hier maar lees sinds een tijdje mee omdat mijn dochtertje helemaal gek is op paarden. Ik heb zelf altijd gereden en een eigen pony gehad.
Mijn dochtertje is 8 jaar en volgt sinds kort privelessen op een manege en gaat straks in de les rijden. Ik zit er over te denken om in t voorjaar een pony voor haar te kopen, om haar spelenderwijs te leren wat het inhoudt om een eigen pony te hebben, de verplichtingen die je hebt. De pony komt op de manege te staan.
Ik zat zelf te denken aan een shetlander, grote maat , tussen 6-8 jaar oud. Het hoeft geen dure pony te zijn maar gewoon een rustige pony waar ze een band mee kan opbouwen. Wat denken jullie hiervan. Is me dochter te jong, is een shetlander geschikt, tot welke leeftijd kan ze op een shetlander rijden.

Alle info en meningen zijn welkom, zo kan ik een juiste beslissing nemen.
Alvast bedankt
Bibi

Mioux

Re: Eerste pony voor mijn dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:20

Shetlander zou ik niet doen, daar is ze zo uit gegroeid en dan moet ze die snel weer missen...

Leeftijd is er niet aangebonden,wel hoe snel ze groeit en dergelijke.

Ik zou zelf eerst afwachten hoe je dochter t paardrijden vind. Dit zodat je niet over een jaar zit met een pony waar ze niks meer mee doet. Laat haar eerst ervaring op doen in de lessen. Kijk eventueel of je een pony van stal kan huren, dan kan je ook zien of ze t allemaal wel zo leuk vind. Eventueel een lease pony of dergelijke.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:21

ik zou sowieso nog even wachten met een eigen pony. dochterlief kan nu nog lekker rondhobbelen op de manege en ontdekken of ze paardrijden ook wel echt leuk vind. ideaal om dan een manege in de buurt te hebben waar ze lekker rustig alles kan leren.
aangezien de pony op de manege komt te staan moet je de rit er naartoe nog steeds maken, dus dan zou ik lekker van de manegepony's genieten. spaart een hoop geld uit ook!

vindt ze pony's over een paar jaar nog steeds leuk, dan zou ik wellicht eens gaan kijken voor een "op de groei gekochte" pony :) geen shetlander dus. een pony leasen is natuurlijk ook een optie.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:23

ik zou ook voor een maatje groter gaan! als je bijv. een d pony neemt, kun je er zelf ook eens op rijden (mits je niet te zwaar bent natuurlijk). Dan kan ze lekker lang vooruit. succes! +:)+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:24

Ik ben begonnen met een shet (heb ik nu nog) , daarna een Welsh geleased (die was te heet dus werd bang) , daarna eigen schimmelruin gekregen (erg lief beest , 148 cm , helaas na 3 maand gestorven aan droes (9 jaar) en toen kreeg ik een drachtige 12 jarige NRPS merrie , die heb ik nu nog , en haar veulen (lady go lightly) heb ik ook nog :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:26

Leuk!
Wat gaat je dochter er allemaal mee doen? Spelen? Want dan zou het wel leuk zijn om er spulletjes bij te kopen om echt met de pony te spelen, niet alleen maar rijden maar bijvoorbeeld ook een ponybal om te spelen en spelletjes zoals tikkertje te paard, schipper mag ik over varen etc.
Ik denk dat je dochter er sowieso tot 11/12
Op past!
Ik ken twee kinderen onder de 8 die ook een eigen shetlander hebben dus dat kan!
Maar als je dochter pas kort rijd zou ik eerst een lease pony nemen, anderd zit je misschien na een half jaar met een pony!

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:27

Zelf zou ik dan voor een B/C pony gaan, ligt er een beetje aan hoe groot u dochter is. Dan kan ze er zeker een aantal jaar mee door en hoeft ze inderdaad niet zo snel afscheid te nemen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:28

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Als je je dochter spelenderwijs wil leren wat het hebben van een eigen pony inhoudt (ook qua verantwoordelijkheden), zou je ook kunnen kijken naar een verzorg- of leasepony op termijn. Zo vroeg zou ik niet aan een geheel eigen pony beginnen.
Daarnaast kun je je ook afvragen of het in het belang van de pony's welzijn wel prettig is om op 'de manege' te staan. Er zijn helaas veel maneges waar de paarden niet of weinig buiten komen, waar veel krachtvoer in gaat en weinig ruwvoer. Dat hóeft uiteraard niet, tegenwoordig is er al veel veranderd, maar ik zou mijn keuze qua stalling niet in de eerste plaats baseren op de band die je dochtertje misschien met de stalling heeft, maar waar je het paard ook een plezier mee doet.

Voor nu zou ik het eerst houden bij de manege; daar leert ze nu ook veel (als het goed is) en daarbij kan je kijken of ze het echt wel leuk vind. De ervaring leert dat 99% van de meisjes op de leeftijd het paardrijden 'even' leuk vinden, en dan met name het rijden zelf.

Daarbij vind ik persoonlijk een shet niet altijd de perfecte kinderpony. Veel mensen denken dat wel, maar kijken dan alleen naar de stokmaat. Die stokmaat is overigens ook een nadeel; ze zullen er heel snel uitgroeien. Jou dochter is 'al' 8, over 2 of 3 jaar zal ze waarschijnlijk al te groot zijn.

Ben je echt op zoek naar een kinderpony, dan zou ik hem inderdaad 'op de groei' kopen, een leuk C of D maatje. De echt goede, letterlijke 'kinder'pony's zijn vaak al wat ouder en hebben veel ervaring. Hoewel er zat pony's als 'kinderpony' worden aangeboden is het soms nog zoeken naar een speld in een hooiberg hoor, echt goede kinderpony's zijn hun gewicht in goud waard wordt er wel eens gezegd.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-10-14 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:30

Ik heb veel 'op de groei' gekochte pony's gezien, ook echt wel braaf, maar veel werden toch ingeruild voor een shet of klein welshje omdat een grotere toch net ff te gek was waardoor kinderen de lol er in verloren.

Een leuke grote maatse (minimaal 100 cm) en ervaren onder het zadel. Bijvoorkeur een die al bixies gelopen heeft zodat hij al wat van de wereld gezien heeft. Dan kunnen ze ook redelijk snel alles zo veel mogelijk zelf doen (overal bij kunnen met poetsen, zelf het zadel er op leggen, zelf het hoofdstel om doen en vast maken).

Mijn grote maatse pony's worden gereden door meiden van ong 6 tot ong 12 jaar. Soms zit er een klein sprietje bij die tot een jaar of 13 kan blijven rijden, soms is het met 11 jaar echt al over.

Je zegt geen dure, maar brave kinderpony's zijn gewild (of het nu een shet is of een andere pony), dus daar zal wel altijd een prijskaartje aan hangen. Hoeft niet de hoofdprijs te zijn, maar mijn ervaring is dat het vaak geen koopjes zijn (tot 1.000 kan je echt wel een hele fijne pony vinden hoor).

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:34

Ik ben zelf begonnen op een shetlander,, maar die is niet altijd braaf.. is je dochter bang aangelegd dan zou ik niet beginnen met een shet maar een kleine A of B pony. Ik heb zelf een grote shet waar ik tot mijn 13 op heb kunnen rijden, maar ik ben dan ook pas laat begonnen met groeien..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:36

Ik zou ook niet voor een shetlander gaan. Mijn dochter wordt volgende maand 7 en past nog netjes op haar shetlander, maar dat gaat geen jaren meer duren.
Wij hebben ze aan huis staan (2 shetlanders) met het idee er straks eventueel een grotere pony bij te zetten.
Kinderen zijn toch al vrij snel uit een shetlander gegroeid en als je hem dan wilt verkopen is het vaak erg lastig weer een goed plekje voor de shetlander te vinden.

Ik zou eerst je dochter wat langer laten rijden en daar lekker met de pony's laten tutten. Het is goed dat ze leren wat er in bij de verzorging van een pony komt kijken, maar bedenk wel dat je als ouders het meeste werk er aan gaat hebben.
Ik zou gaan voor een iets grotere pony. Ik weet niet wat jij weegt en hoe lang je bent, maar misschien is een grote stevige D (haflinger, fjord) of E pony iets zodat jij ook nog kunt rijden.
Zelf hebben wij hier ook in gedachten om te gaan kijken voor een grote D of E pony.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:41

ik zou zeker geen grote pony kopen, in de omgang is dat voor die kleintjes echt niet fijn en kwa temparament hebben ze als 8 jarige heel wat anders nodig dan als 12 jarige.

een leuke brave bomproof B pony zou ik het geschikst vinden.

Bibi78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:45

Dankjewel! Jullie hebben gelijk. Ik laat er eerst even een jaartje op de manege "tutten" en leren rijden. Als ze het dan nog leuk vind kunnen we altijd nog kijken naar een b / c pony. Ik lees hier op forum ook veel over onverwachte kosten, dus denk dat ik maar vast begin met een spaarpotje. Super, jullie hebben me echt geholpen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:46

Ik heb met 6 of 7 jaar een welsh kruising gekregen, een grijs bont merrietje met super lange manen. De ultieme droompony maar ik ben er ook echt honderden keren vanaf gevallen en het afscheid is me heel zwaar gevallen. Ik heb haar inmiddels al 14 jaar niet meer maar ik denk nog dagelijks aan haar. Ik zou een groter maatje nemen dan kan ze er iets langer mee door en ik denk dat als ik ouder geweest was toen de pony verkocht was ik beter besef had gehad waarom ze weggegaan is. Maar ik zie niet in waarom ze geen pony kan krijgen, ik ben ook jong begonnen en de pony die ik na m'n eerste gekregen had was nota bene een veulen dat ik nu nog steeds in bezit heb. En daarbij was ik zelf heel graag op de manege, daar is veel sociaal contact en kinderen spelen er veel en leren over verantwoordelijkheden ipv het achter de computer zitten wat nu veel gebeurt. Eventueel zou een leuke pony leasen een optie kunnen zijn en dan later een c (of d pony ligt ook een beetje aan haar lichaam en grootte), want die zijn er ook heel braaf te vinden en daar kan ze dan lang mee vooruit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:47

Bibi78 schreef:
Dankjewel! Jullie hebben gelijk. Ik laat er eerst even een jaartje op de manege "tutten" en leren rijden. Als ze het dan nog leuk vind kunnen we altijd nog kijken naar een b / c pony. Ik lees hier op forum ook veel over onverwachte kosten, dus denk dat ik maar vast begin met een spaarpotje. Super, jullie hebben me echt geholpen.

Goede tip is ook om eerst te leasen voor je daadwerkelijk overgaat tot een paard of pony kopen. Dan kan ze namelijk ook leren dat de stallen gedaan moeten worden, t tuig tijd nodig heeft en aandacht om schoon en netjes en soepel te houden. Dagelijks of wat je ook afspreekt tijd kost.

Dat het dus niet alleen om t rijden zelf gaat.

Verstandig dat je toch even wacht en niet gelijk een pony koopt. En een spaarpotje is altijd een goed idee!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:49

Ik zou u adviseren om te wachten en uw dochter langer te laten rijden op de manage. Over een jaar (of twee) heeft ze al wat meer ervaring en is ze gegroeid. Dan zou een grotere pony geschikt (D-pony) zijn. Leuk om dan te kijken naar een pony waar u zelf ook eventueel op kunt rijden!

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:58

Ik zou ook wat langer wachten met de aanschaf van een pony. Een brave pony kopen is niet zo moeilijk, de pony braaf houden wel. Paarden/pony's zijn dieren die een leider nodig hebben. Als dat onvoldoende gebeurt gaan ze het stuur zelf overnemen. Laat je dochter gewoon op de manege rijden en meedoen aan alle leuke dingen daar. Ook zou ze op een ponykamp kunnen. Daar leren ze veel van. Ze zal toch echt wel behoorlijk moeten rijden, voordat ze een eigen pony aankan.

Mandy_Sabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:00

Ik zou vooral ook kijken of je zelf de tijd en altijd zin hebt om iedere dag naar dat beestje toe te gaan,(ik neem aan dat je zelf mee gaat aangezien je dochter nog jong is?) ik weet niet of de pony op het land komt te staan maar als hij op een manege komt zoals je aangeeft, dan moet je er toch iedere dag naartoe en daar gaat heel veel tijd in zitten.

Ik zou beginnen met de lessen, vindt ze het echt leuk dan leasen of huren via de manege en dan kun je later alsnog kijken voor een eigen pony.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:01

Wat mij wel opvalt is hoe snel mensen hier een pony aan raden of paard. T meisje rijd nog kort, weinig tot geen ervaring, en dan al een pony. Het verstandigste is inderdaad te wachten en ik vind het een goed besluit en volwassen. Want als ze over een jaar het niks vind zit je en met een pony, en de kosten, en de pony moet wederom een ander huisje zoeken in korte tijd.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:02

xMyrth schreef:
ik zou sowieso nog even wachten met een eigen pony. dochterlief kan nu nog lekker rondhobbelen op de manege en ontdekken of ze paardrijden ook wel echt leuk vind. ideaal om dan een manege in de buurt te hebben waar ze lekker rustig alles kan leren.
aangezien de pony op de manege komt te staan moet je de rit er naartoe nog steeds maken, dus dan zou ik lekker van de manegepony's genieten. spaart een hoop geld uit ook!

vindt ze pony's over een paar jaar nog steeds leuk, dan zou ik wellicht eens gaan kijken voor een "op de groei gekochte" pony :) geen shetlander dus. een pony leasen is natuurlijk ook een optie.

:j

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:12

Ga mee met eldiie, brave pony kopen is niet moeilijk, hem braaf houden wel. Ieder paard, iedere pony, zal toch na enige tijd, en dat kan een paar dagen of een paar weken zijn, 's kijken wie er nu de baas is. En het beste is dan als je dochter al goed genoeg kan rijden om te zeggen "en ik ben de baas!", en dat moet ook in haar karakter liggen (ik bedoel in het karakter van je dochter!).

Paardenwelzijn, ook best lastig: een volwassene kan beredeneerd de keus maken om zijn of haar paard bij een stal te zetten die misschien wat minder gezelligheid biedt, maar wel weidegang heeft voor het paard. Maar voor een meisje van 10 is het misschien niet leuk om naar een pensionstal te gaan waar verder geen leeftijdgenootjes zijn. Ik had een kennis, een oudere dame, die een pony voor haar kleindochter had gekocht. Maar uiteindelijk reed kleindochter liever op de manege (zonder weidegang of paddocks voor de paarden), met vriendinnetjes, dan op de pensionstal waar oma de pony had gezet. Oma heeft toen voor het welzijn van de pony gekozen, maar kleindochter is dus niet vaak wezen rijden.

Bibi78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:31

Het is wel de bedoeling dat ik elke dag mee ga, paarden zit in je bloed en dat gaat er nooit meer uit en ik heb besloten zelf ook weer te gaan lessen. Ik heb, mede door advies hier, besloten het aan te kijken tot zomer 2015. Lekker samen lessen volgen en veel tijd op manege doorbrengen. Volgende zomer gaan we wel is nadenken over een eigen pony. Ik wil de pony zo ie zo op manege zetten, mocht ze net als ik vroeger elke dag naar de pony,s willen dan kan ze daar fijn vrienden maken en dan zijn er ook altijd mensen die oogje in zeil houden. Ze is pas 8, dus we hebben nog tijd zat!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:40

Hier is het paardenvirus ook weer hard toegeslagen en mijn dochter van bijna 7 is ook een poosje aan het rijden nu. Ik wil over ongeveer een jaar een pony aanschaffen, het wordt dat een grote C of een kleine D, aangezien ik niet groot en zwaar ben en zij ook echt een sprietje is en ws ook zal blijven.
Of we kopen 1 pony voor ons samen en zetten hem in pension of we huren een stuk grond en kopen er 2. Een voor mij en dan een gezelschapspony waar mijn dochter nog een poosje op kan rijden, een grote A of een B pony.
De pony's zullen dan ook ingezet worden als coachingspony, dubbele taken dus:)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:46

Wat leuk, ik zou persoonlijk eerst eens gaan leasen tegen die tijd. En daarbij evt bij aanschaf ook te kijken naar het welzijn van de evt aan te schaffen pony. Het is leuk voor kleine meisjes dat ze met vriendinnetjes enzo kan doorbrengen op de manege. Heel leuk op die leeftijd. Laat haar lekker met haar pony rommelen. Of juist met haar lease pony, ook omdat ze op de groei is. Kan er ook geen heibel onder de andere meiden zonder eigen pony ontstaan!

Daarbij is de pony wel degene die 24/7 op 365 dagen in een stal dient door te brengen en uw dochter of u alleen wanneer u er bent. Let erop dat de pony er regelmatig 2x daags in elk geval uit komt, zodat de pony zich ook neit gaat vervelen bij slechts 1x de stal uit in de winter. Zeker een shetlander kan dan behoorlijk vervelend zijn, omdat die zijn energie niet kwijt kan. Met alle gevolgen van dien. Daarbij is het wel welzijn van het paard of de pony ook belangrijk. Een pony of paard hoort niet 22/7 alle dagen op stal door te brengen! Dus een goede manege houdt daar rekening mee en hebben ook (prive of pension)paarden en pony's dagelijks even in de paddock of binnenbak los. Bij voorkeur hele dagen buiten! Succes. Pony er vaker uit de stal in de winter, meer plezier voor dochter en vertier. *\o/*

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:58

In eerste instantie denk ik leasepony! Dan kun je er beide fijn "ingroeien" en is de stap niet zo groot naar een eigen paard of pony. Als je er allebei op wilt gaan rijden zou je ook kunnen kijken naar een ijslander. Deze zijn niet super groot (1.30-1.45 gemiddeld daartussen). Niet stereotype kinderpony, maar ze zitten er zeker tussen. Over het algemeen zijn het wel wat meer weidepaarden dan boxpaarden. Mocht je voor een ijslander gaan zou ik adviseren een "3 ganger" te nemen, dan hoeft je dochter niet puzzelen met tolt en telgang, al kun je een 4 of 5 ganger ook als 3 ganger rijden ;).

ps. wat een droom zo'n moeder, ik kon vroeger een eigen pony echt wel op mijn buik schrijven.