Hopelijk heb ik dit topic hier goed geplaatst. Ik zit namelijk met een vraag.
Afgelopen week is voor het eerst de gedachte bij mij opgekomen om misschien zelf een keer op mijn shet te stappen, ik weet dat dit altijd een gevoelig en discutabel onderwerp is hier op bokt en toch plaats ik dit topic omdat ik graag de mening van een aantal andere mensen hierover wil horen voordat ik het evt. Tot uitvoering breng.
Even wat uitleg over de situatie (lees dit aub ook voordat je een reactie plaatst
)In februari heb ik mijn shet gekocht. Beleerd onder het zadel maar mijn conclusie was wel dat nog niet alles goed bevestigd was. Na een maand had ik al een leuk ruitertje voor haar gevonden die ook al aardig kon rijden. Pony pakte alles eigenlijk goed op, vond bepaalde dingen nog wel moeilijk zoals bijv. Galloperen maar dat is niet ongewoon voor een jonge pony natuurlijk.
In die tijd ook zelf begonnen met een mencursus om haar op die manier ook zelf wat te trainen. Dit doet ze ook erg leuk en goed!
Goed..nu begon ze dan wat kuren te krijgen ohz zoals omdraaien of een hoek inlopen en erg slecht op been reageren. Dus ik heb een stap terug gedaan en ben haar ohz aan de longe gaan zetten. Longeren deed ik haar al eens per week voor training op stemhulpen. Dit doen we dus nu ook ohz zodat ze been en stemhulp gaat koppelen. Dit gaat super! Maar zodra ik de longe eraf haal vervalt ze weer in het oude gedrag. Haar huidige ruitertje is nog niet kundig genoeg om dit op te lossen en helaas heb ik nog geen ander meisje (of jongen) kunnen vinden die dit wel kan.
Ik zit al een tijdje na te denken hoe ik dit het beste kan aanpakken. ze hoeft niet veel te kunnen maar ik wil wel graag dat ze linksom en rechtsom een rondje door de bak kan stappen, draven en galloperen. Dit omdat ik haar wil gebruiken als pony waarop gereden kan worden door kinderen die nog moeten leren rijden.
Dus afgelopen week kwam dan de gedachte bij mij op; moet ik er dan zelf opstappen? Feit is dat ik de afgelopen tijd (onbedoeld) erg ben afgevallen en momenteel 51 kg weeg. Dit is imo normaal gesproken wel wat zwaar om echt je shet nog mee te berijden maar dat is dan ook niet de insteek en bedoeling. Puur het corrigeren van hdt gedrag dat ze vertoont ohz.
Hoe ik het nu bedacht heb om het aan te pakken als ik het zou gaan uitvoeren is om haar eerst warm te laten lopen aan de longe zonder ruiter om er vervolgens zelf 10 a max 15 min. op te stappen en haar die basis dingen te leren die ik eerder noemde.
Mijn eigen voor en tegens zijn als volgt;
Voordeel;
- eerder kunnen reageren op en corrigeren van omdraai acties ed.
- stillere zit en handhouding
Nadeel;
- zwaarder gewicht
- jonge pony dus is meer gewicht schadelijker dan voor een meer volgroeide oudere pony.
De shetlander is 1.03 m (volgens de advertentie waarvan ik haar heb gekocht, heb haar nog niet opnieuw gemeten) ik ben 1.62 m en dus 51 kg.
Wat ik me dus afvraag is; gaat de pony hier beter van worden of juist niet?
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken of suggesties hebben voor een andere oplossing.
Groetjes Rhodé

)
Je snapt hopelijk wel wat ik bedoel.