Shetlander gezocht (om misschien te kopen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJHORSE

Shetlander gezocht (om misschien te kopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:17

Hoi! Ik ben Danique en ik ben 13 jaar. Ik heb ongeveer 10 jaar rijervaring. Ik ben opzoek naar een shetlander die ik misschien kan kopen maar eerst wil ik daar wat meer informatie over. Ik ben 1.54 lang maar ik vroeg me af, kan ik dan wel een shetlander kopen en daar dan ook op rijden? Wat zijn de maandelijkse kosten voor een shet (all inclusief) en is het mogelijk om een shet te kopen rond de 100/150 euro? Ik ben ook misschien berijd om 200 te betalen maar echt niet meer. Natuurlijk moet ik het met mijn moeder overleggen maar als ik wat informatie heb kan ik daar over met haar praten.

groetjes Danique

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:20

DJHORSE schreef:
Hoi! Ik ben Danique en ik ben 13 jaar. Ik heb ongeveer 10 jaar rijervaring. Ik ben opzoek naar een shetlander die ik misschien kan kopen maar eerst wil ik daar wat meer informatie over. Ik ben 1.54 lang maar ik vroeg me af, kan ik dan wel een shetlander kopen en daar dan ook op rijden? Wat zijn de maandelijkse kosten voor een shet (all inclusief) en is het mogelijk om een shet te kopen rond de 100/150 euro? Ik ben ook misschien berijd om 200 te betalen maar echt niet meer. Natuurlijk moet ik het met mijn moeder overleggen maar als ik wat informatie heb kan ik daar over met haar praten.

groetjes Danique

Hallo Danique,

Wat leuk dat je een shetlander wil kopen! Op een grote shetlander kun je vast nog wel eventjes rijden, maar je gaat nog wel veel groeien waarschijnlijk, dus je zal er snel te groot voor worden.

Misschien is het handig om er eerst met je moeder over te praten en samen uit te gaan zoeken wat de kosten zijn. Als je de zoekfunctie gebruikt (dat witte balkje rechtsbovenin) dan kun je een hoop informatie vinden! Dit topic helpt je misschien al op weg [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?, een shetlander kost namelijk vaak net zo veel als een groot paard.

En als je dan alle informatie hebt en je moeder vindt het goed, dan kun je opzoek naar een leuke shet.

janneke_S

Re: Shetlander gezocht (om misschien te kopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:22

Wat Vjestagirl zegt klopt wel ;)
Voor een shet/pony zijn de maandelijkse stallingskosten meestal wel wat lager dan van een groot paard, maar dat ligt aan de pensionstal. En ja, als je echt wilt gaan rijden is een shetlander misschien niet de beste keus ;)

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:27

janneke_S schreef:
Voor een shet/pony zijn de maandelijkse stallingskosten meestal wel wat lager dan van een groot paard, maar dat ligt aan de pensionstal. En ja, als je echt wilt gaan rijden is een shetlander misschien niet de beste keus ;)

Ja dat wil ik best geloven, alleen ik zie soms wel eens op marktplaats shetlanders te koop voorbijgaan die maar 150/200 zijn en dan denk ik ja... en nee ik hoef ook niet echt serieus op een shet te gaan rijden maar ik heb ook een zusje van 3 en 2 nichtjes van 6 en 9 en die zouden er dan ook op kunnen rijden. Ik wil gewoon een gezelschapsmaatje waarmee ik misschien af en toe een buitenritje kan maken en aan de hand mee kan wandelen. En dan denk ik niet aan een hond ofzoites want daarvoor ben ik allergisch :j
ik vraag me ook af, welke site is het beste om op te kijken voor een shet te kopen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:29

DJHORSE schreef:
janneke_S schreef:

Ja dat wil ik best geloven, alleen ik zie soms wel eens op marktplaats shetlanders te koop voorbijgaan die maar 150/200 zijn en dan denk ik ja... en nee ik hoef ook niet echt serieus op een shet te gaan rijden maar ik heb ook een zusje van 3 en 2 nichtjes van 6 en 9 en die zouden er dan ook op kunnen rijden. Ik wil gewoon een gezelschapsmaatje waarmee ik misschien af en toe een buitenritje kan maken en aan de hand mee kan wandelen. En dan denk ik niet aan een hond ofzoites want daarvoor ben ik allergisch :j
ik vraag me ook af, welke site is het beste om op te kijken voor een shet te kopen?

Je kunt op de bokt markt kijken (bovenin iets links van het midden vind je de link), of op marktplaats. Misschien zit er wel een shetlanderhandelaar bij jou in de buurt?

Maar waar wil je de shet neer gaan zetten?

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:32

1 ding het gaat altijd meer kosten dan je denkt, hier was het ook shetje voor de leuk, voor het poetsen. Maar al snel werden we fanatiek met mennen en moest er bijv. een trailer komen om op wedstrijd te gaan......

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:35

Ik heb geen shet voor je :+
Maar als het gaat over de maandelijkse kosten:
Dierenarts (inentingen)
Hoefsmid (6-8 weken)
Stalling
Onderhoud van je spullen
Voer (moet op sommige stallen zelf worden betaald)

Ik denk dat je dan tussen €300 tot €500 zit
(Ligt er wel aan waar je de pony stalt, hier is het bijvoorbeeld heel duur)

En dan heb je nog eenmalige kosten
Zadel
Hoofdstel
Beenbescherming (?)
Pony (duh)
Als je gaat mennen een wagen(tje)
Halster + touw
Deken (als het nodig is)
Borstels
Longeerlijn
Spons
Extra potje met geld (minimaal €3000 ofzo)

Ik denk dat je dan tussen de €200 tot €500 zit.

En dan over je lengte :)

Ik weet het niet zeker,
Je hebt er volgensmij niet bij gezet hoe zwaar je bent.
Het zit net op het randje en het ligt eraan hoe groot de shetlander is.

En ik denk dat je best een pony kan vinden onder de 200 al moet je dan wel wat eisen comprimeren,
Zoals beleerd en bereden.

Veel succes

Edit: al genoemt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:44

Ik ben voor een Shetlander ongeveer €100 p/m kwijt, maar ik moet zeggen dat ik af en toe iets koop wat ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Ik zou met €70/80 rond kunnen komen. Laatst is op een avond de dierenarts langs geweest omdat mijn pony een draad in had geslikt, toen liep mijn maandelijkse uitgave flink op...

Kosten bij mij:

€50 stalling (24/7 buiten, geen 'echte' bak, wel wordt er gevoerd)
1 keer in het jaar een inenting €25 (ik betaal geen voorrijkosten omdat ik naar de praktijk kan lopen)
Twee keer in het jaar de hoefsmid voor control: €32 totaal, ik vijl iedere week zelf bij.
Verder nog ontwormingen voor ongeveer €25 per jaar, ik geef haar regelmatig een zandkuur omdat ze in de winter op een heel kaal stukje land staat, we kopen nog 1/2 keer per jaar een liksteen en een paar strobalen om bij te voeren. En als laatste nog de tandarts, waar ik €100 p/j voor reken.

Dat zijn mijn terugkerende kosten, over een poosje grote uitgaven als een menwagen, tuig, etc.

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:55

Pacific schreef:
Ik ben voor een Shetlander ongeveer €100 p/m kwijt, maar ik moet zeggen dat ik af en toe iets koop wat ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Ik zou met €70/80 rond kunnen komen. Laatst is op een avond de dierenarts langs geweest omdat mijn pony een draad in had geslikt, toen liep mijn maandelijkse uitgave flink op...

Kosten bij mij:

1 keer in het jaar een inenting €25 (ik betaal geen voorrijkosten omdat ik naar de praktijk kan lopen)
Twee keer in het jaar de hoefsmid voor control: €32 totaal, ik vijl iedere week zelf bij.
Verder nog ontwormingen voor ongeveer €25 per jaar, ik geef haar regelmatig een zandkuur omdat ze in de winter op een heel kaal stukje land staat, we kopen nog 1/2 keer per jaar een liksteen en een paar strobalen om bij te voeren. En als laatste nog de tandarts, waar ik €100 p/j voor reken.

Dat zijn mijn terugkerende kosten, over een poosje grote uitgaven als een menwagen, tuig, etc.

Dank je wel voor je reactie, zelf krijg ik 14,- per maand zakgeld en van mijn opa en oma 20 per maand. Van mijn moeder krijg ik 10,- p/m voor paardrijden en dan kom ik uit op 44 p/m. Als ik dan een bijbaantje neem bijvoorbeeld denken jullie dan dat ik daarmee rondkom? Voor mijn verjaardag, kerst en sinterklaas heb ik nu al 4 jaar lang om geld gevraagt en ik heb dan ook al aardig wat gespaard. En als ik miin opa en oma en mijn moeder nog wat zeur krijg ik het misschien voor elkaar. Het word dan wel een beetje krap denk ik....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:57

DJHORSE schreef:
Pacific schreef:

Kosten bij mij:

Dank je wel voor je reactie, zelf krijg ik 14,- per maand zakgeld en van mijn opa en oma 20 per maand. Van mijn moeder krijg ik 10,- p/m voor paardrijden en dan kom ik uit op 44 p/m. Als ik dan een bijbaantje neem bijvoorbeeld denken jullie dan dat ik daarmee rondkom? Voor mijn verjaardag, kerst en sinterklaas heb ik nu al 4 jaar lang om geld gevraagt en ik heb dan ook al aardig wat gespaard. En als ik miin opa en oma en mijn moeder nog wat zeur krijg ik het misschien voor elkaar. Het word dan wel een beetje krap denk ik....

Ik denk dat het veel te krap wordt.

Je mag nog niet werken, daar ben je te jong voor. Daarnaast kun je niet iedere maand opnieuw €60 tot €200 los blijven bedelen bij je opa en oma en je moeder.

Spaar lekker verder en als je wat ouder bent kun je dan een leuke pony kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:02

Door blijven sparen inderdaad en als de keuze echt voor shet blijft leer dan mennen en kijk of dat ook echt wat voor je is. Shet zal nl niet groot genoeg zijn/blijven om op te rijden en omdat ze makkelijk dik worden is genoeg kunnen werken met ze wel zo handig.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:50

Dan zou ik er nog even mee wachten :). Als mijn ouders de stallingskosten niet zouden betalen (doen ze in plaats van een sport en tijdschrift), kom ik ook niet rond.

@Vjestagirl, vanaf 13 mag je wel degelijk werken :).

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:17

hooi
ik weet wel een hele leuke schet maar denk dat je er te groot voor bent

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:26

Pacific schreef:
Dan zou ik er nog even mee wachten :). Als mijn ouders de stallingskosten niet zouden betalen (doen ze in plaats van een sport en tijdschrift), kom ik ook niet rond.

Ik kan mijn moeder natuurlijk vragen om de stallingskosten te betalen en mijn opa en oma de dierenarts en hoefsmid..... dan doe ik de rest...

DJHORSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:27

bloem12 schreef:
hooi

Nou... ik weet het zelf ook natuurlijk niet maar wie is shet dan? Ik wil graag verder informeren. Meerdere opties zijn altijd beter

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:30

DJHORSE schreef:
Pacific schreef:

Ik kan mijn moeder natuurlijk vragen om de stallingskosten te betalen en mijn opa en oma de dierenarts en hoefsmid..... dan doe ik de rest...

Dus als jouw paardje ziek wordt ga jij de koliekoperatie van €2000,- betalen?

Ik heb op een dag de dierenarts voor mijn fjord moeten laten komen, koliekje. Kon ter plekke behandeld worden. Kosten €250...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:19

Nee Vjestagirl, dat wil ze haar opa en oma laten doen. Tsja, ik weet niet of je dat van ze mag vragen. Dierenartskosten kunnen soms verschrikkelijk hoog oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:29

Ik heb een beleerde shet te koop ( zie mijn advertentie) maar persoonlijk zou ik doorsparen en een aantal jaar wachten. Dan kun je ook een baantje zoeken en voor een grotere pony gaan.

Of zoek een pony om te verzorgen.

13 jaar en 10 jaar ervaring zet ik trouwens ook mijn vraagtekens bij. Maargoed daar gaat de discussie niet over

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:32

DJHORSE schreef:

groetjes Danique

Hoii, Ik denk dat je met een shet niet lang meer kan :)

Misschien een B of C pony?

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:33

Blingh schreef:
Ik heb een beleerde shet te koop ( zie mijn advertentie) maar persoonlijk zou ik doorsparen en een aantal jaar wachten. Dan kun je ook een baantje zoeken en voor een grotere pony gaan.

13 jaar en 10 jaar ervaring zet ik trouwens ook mijn vraagtekens bij. Maargoed daar gaat de discussie niet over

Ik ben ook ronddie leeftijd en rijd al sinds ik baby wass :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:35

ik zou ook als ik jou was nog even doorsparen en wachten, al helemaal als je graag wilt rijden! ik heb ook een shetlander vanaf mijn 11e, maar ik heb nooit op hem gereden, ik heb hem nu voor een wagentje :)

Mischien kun je eerst nog kijken voor een verzorgpony/shetlander? dan heb je wel alle leuke dingetjes maar hoef je niet zoveel te betalen! :D als je in de buurt woont mag je mijn shetlander wel verzorgen!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:43

Misschien is het een goed idee om eens te kijken of je een verzorgpony kunt vinden.
Dan heb je toch een pony die je echt kunt verzorgen en misschien wel kan berijden
en dan kun je nog een tijdje flink sparen voor een eigen pony.
Het zou echt heel jammer zijn als je nu een eigen pony zou kopen en die dan waarschijnlijk weer
weg moet doen omdat de kosten toch te hoog worden.
Je kunt nml nooit helemaal voorzien voor wat voor kosten je komt te staan.
In welke regio woon je ? Wie weet is er wel een bokker die een goede verzorgster zoekt.
Heel veel succes *D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:47

zonday schreef:
Blingh schreef:

Ik ben ook ronddie leeftijd en rijd al sinds ik baby wass :)

Wat noem jij rijden?

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:49

DJHORSE schreef:
bloem12 schreef:
hooi

Nou... ik weet het zelf ook natuurlijk niet maar wie is shet dan? Ik wil graag verder informeren. Meerdere opties zijn altijd beter

hij staat in kollum
en is wit met allemaal zwarte spikkels hij is beleert kan voor de kar en het is een ruin van 9 jaar

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:53

Ik zag dat je schreef dat je allergisch bent voor honden. Dan zit er een dikke kans in dat je dat ook bent voor paarden. Ben je ook getest op hooi stro etc. Het zou erg verdrietig zijn als je een diertje aanschaft en hij moet weer weg omdat je allergisch blijkt.
qua rijden is niet handig. Je bent nu al 1.54 dan kan je praktisch meelopen met je shet.

denk er goed over na. Er zijn ook honden geschikt voor allergische mensen.
Wat wil.je graag. Als je alleen wil wandelen tutten mennen is een shet zeer geschikt.
wil je toch graag rijden zou ik doorsparen tot je een wat grotere pony kan betalen