Keuring lopen met shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1999

Keuring lopen met shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:56

Halloooo,

Ik ga met een shet van iemand waarschijnlijk een keuring lopen. Nou ga ik de pony zelf trainen en lopen maar dit is mijn eerste keer. Het is niet mijn pony dus ook geen mogelijkheid om het door iemand anders te laten doen...
Het is een shet die toch wel een beetje dik is dus vandaar maar het gaat om het veulen....

Heeft iemand nog tips en dingen die je echt moet weten??
Tips voor hoe je een pony met veulen moet training zou ook fijn zijn...

marrie1999

Re: Keuring lopen met shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:13

Iemand?

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:17

Srry maar heb nog nooit een keuring gelopen kan je niet verder helpen

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:36

Alle tips zijn welkom, ook voor het trainen want weet niet of het veulen wel mee kan rennen.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:06

We hebben ook geen voorbrenger dus dat moeten we ook doen dus tips zijn echt heeeeel fijn

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:13

De pony moet aan jouw binnenkant lopen (zodat de jury ze goed kan zien) als het veulen nog heel jong is, kan het los met de moeder mee (mits het goed aan moeders voet loopt) anders een lang wit touw (over de moeder heen) en dan het veulen helemaal aan de binnenkant.
Dit kunnen ze nog wel eens lastig vinden, dus oefenen is zeker niet verkeerd :)
Ze zien graag een attent veulen. Als je ze op gaat stellen voor de jury, uiteraard het veulen aan hun kant. Fijn zou zijn als hij/zij een beetje netjes stil kan staan.
Het mooist is als je zelf een beetje conditie hebt, zodat je de pony's niet belemmerd in hun lopen (dus niet teveel inhouden)

(van de merrie wassen wij staart en manen, mits ze niet onder de blubber zit natuurlijk :P en het veulen als het vies is helemaal, anders ook alleen staart en manen en indien nodig de benen. Oren een klein beetje het haar eruit knippen en als het onder de kaak/kin veel haar heeft, daar ook wat weg knippen. Niet een paar dagen voor de keuring, anders staat het zo 'geknipt' Veulen sprayen we in met antiklit, zodat eventueel vuil makkelijk te verwijderen is.)

Succes in het ieder geval!

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:01

Zorg dat je ook een goede aanjager hebt die ziet wanneer er wat gedaan moet worden. Niets is erger dan in het midden van de ring staan met een merrie+veulen die niet verder willen (en ik spreek uit ervaring :o )

Zoek eens op youtube filmpjes van keuringen dan heb je al een beetje een idee wat je ervan moet verwachten.

Verder wil ik je veel succes wensen, ik vond het altijd maar lastig 2 tegelijk en dan je veulen fatsoenlijk in het midden opgesteld krijgen.

[edit] Er zal vast wel iemand zijn die je pony's wil voorbrengen hoor, shetlandmensen zijn vaak niet zo moeilijk en gunnen een ander nog wel wat ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:24

Helemaal mee eens! Of dat je pony al als een trein gaat en de aanjager maar blijft jagen.... :P

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:34

Heel erg bedankt, probeer me zo goed mogelijk te informeren... Ik mag meedoen omdat her me leuk lijkt en daarom moet ik het zelf ook doen

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:35

Het veulen is trouwens 11 juli geboren en de keuring is 30 augustus dus zal nog wel heel jong zijn

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:27

Heeft iemand ook nog tips of dingen voor het trainen voor de merrie want die is wel een beetje dik en kan zo'n jong veulen wel meelopen tijdens de training of op stal blijven staan ??

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:37

Voor de keuring moeten ze juist dik zijn :o Juist je veulen er bij betrekken, hij moet het daar ook doen dus je kunt het beter thuis oefenen. Geen half uur maar gewoon een klein stukje door de wei wandelen met merrie en veulen ernaast.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:30

Oké bedankt, ik ga kijken wat ik kan doen en hopelijk gaat het goed

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:49

Verder nog iemand tips??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:52

Op de site van de nsps staat dat shetveulens verplicht aan een touw moeten. Blijkbaar hebben die niet zo de neiging om bij ma te blijven.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:55

sommige mensen knippen dat oortjes en de tastharen af, dat kan je ook een beetje doen.Bij de keuringen die ik heb gezien gebruikt de aanjager een doosje/flesje met steentjes om mee te rammelen, dat werkt blijkbaar erg goed want iedereen gebruikt het.

voorderest veel succes *\o/*

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:01

Oke heel erg bedankt, moet kijken of ik het veulen een halster om doe want dan is ze nog maar anderhalve maand oud

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:24

Mij is altijd verteld dat de veulens verplicht naast de moeder aan een touw moeten lopen. Een halster omdoen is dus een must. Met anderhalve maand kan dat prima hoor, wij leren het de veulens hier al vanaf week 1.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:29

cherrypower schreef:
sommige mensen knippen dat oortjes en de tastharen af, dat kan je ook een beetje doen.Bij de keuringen die ik heb gezien gebruikt de aanjager een doosje/flesje met steentjes om mee te rammelen, dat werkt blijkbaar erg goed want iedereen gebruikt het.

Bedenk je wel goed dat de haren die hierboven genoemd worden een duidelijke functie hebben voor je veulen. Het haar in de oren beschermt de gevoelige binnenkant van het oor en de tastharen gebruikt het paard als zintuig.

Vraag jezelf dus af of jij het nodig vind om deze functies te verstoren voor een keuring, voordat je de schaar pakt.

Mijn mening is dat het oren knippen wel kan, als je echt alleen het uitstekende haar knipt, maar de tastharen moet je m.i. gewoon van afblijven

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:36

En als ik me niet vergis is het bij sommige stamboeken al VERBODEN om die haren weg te knippen/scheren voor de keuring. Kijk goed het reglement van het stamboek na. Succes!

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:39

Corelli schreef:
cherrypower schreef:

Bedenk je wel goed dat de haren die hierboven genoemd worden een duidelijke functie hebben voor je veulen. Het haar in de oren beschermt de gevoelige binnenkant van het oor en de tastharen gebruikt het paard als zintuig.

Vraag jezelf dus af of jij het nodig vind om deze functies te verstoren voor een keuring, voordat je de schaar pakt.

Mijn mening is dat het oren knippen wel kan, als je echt alleen het uitstekende haar knipt, maar de tastharen moet je m.i. gewoon van afblijven

er staat ook in de regeling dat je maar een stukje van de tastharen mag wegknippen want ik ven het wel met je eens dat je ze niet helemaal mag wegknippen, maar ik vind dat een beetje wel moet kunnen

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:37

De keuring is van N.M.P.R.S. en daar heb ik het niet gelezen dat het verboden is, daarnaast is de eigenaar er niet zo blij mee als ik tastharen af ga knippen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:43

Daar mag je scheren en knippen tot je een ons weeg ;).

Maar een NMPRS paardje is geen shet. Ze moeten daar ook in een heel andere conditie en heel anders getoiletteerd voorgesteld worden. Het zijn beide kleintjes, maar dat is de enige overeenkomst.

Een shet mag best wat mollig zijn, een NMPRS paardje niet. Een shet mag absoluut niet geschoren zijn, een NMPRS paardje juist wel. Flink 3e oor scheren enz is wel gewenst bij het NMPRS en bij het NSPS een doodzonde.

Tastharen knip ik normaal alleen zo dat ze allemaal ongeveer even lang zijn, soms heb je er een paar die veel langer zijn dan de rest, die gaan er dus niet af, maar alleen een beetje in model. Net als de haren in de oren, alleen de grote pluizen die uit de oren steken, maar verder niet.

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:26

Nee oké dit is ook niet geen 100% shet maar goed daarom was ook de vraag of ze te dik zou zijn...
Weet niet precies wat je mag knippen maar tja vandaar

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:53

Ah, NMPRS? Daar moeten de veulens vaak los getoond worden. Zo ook destijds onze Miracle. Die wilden wij niet los doen, hengstje van 4 maand weet al heeel goed wat hij wilt. Maar van jury moest hij los, en toen ging hij zijn eigen rondjes lopen.
Beetje sokjes bijknippen, baard eraf, oren uitknippen. Maar zeer zeker nooit de tastharen eraf!