Waar op letten met aanschaf shetlander/mini?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Waar op letten met aanschaf shetlander/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 19:46

Hallo bokkers,

Ik ben opzoek naar een leuke shet/mini. Nu heb ik een leuke gevonden voor een klein prijsje en we willen daar ook gaan kijken. Maar waar moeten we op letten? Als ik een groot paard zou kopen zou ik hem laten keuren. Maar omdat ook met zo'n mini te doen......
Ik wil in de toekomst met hem gaan mennen (hij is nu 2).
Dus waar moet ik op letten en wat is verstandig om te doen?
Ik neem sowieso mijn moeder mee die vrij kritisch is, maar samen kunnen wij natuurlijk ook iets over het hoofd zien.. en als we weten waar we op moeten letten deze kans misschien kleiner is.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. :)

friesiszwart

Re: Waar op letten met aanschaf shetlander/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:00

Zo wie zo of de bouw goed is, beenstand en bij een shet zou ik zeker ook extra letten op het gebit.

Buiten natuurlijk het karakter.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:04

Toch laten keuren.

Als je een grote zou kopen zou je het ook doen. Waarom niet bij een kleintje waar je ook mee wil rijden? Ook met een kleintje wil je toch geen problemen die veel verdriet en kosten kunnnen veroorzaken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:04

Wat mijn voorganger zegt.. zit er een papier bij? Weet je iets over de afstamming? Wat is heet stokmaat. Verkeerde stand van het gebit komt regelmatig voor bij de kleinere mini's. Verder goed laten draven op het harde om de bewegingen te beoordelen. Benen afvoelen op verdikkingen, warme plekken etc.

Ik heb mijn shetlander bij aankoop ook niet laten keuren. Wel zelf goed gekeken en had alle vertrouwen in de fokker waar ze vandaan komt :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:11

De reden dat ik hem niet wil laten keuren is omdat het keuren duurder is dan de pony zelf.

Op het gebit letten is een goede! Ik weet dat over- en onderbeet veel voorkomt bij kleintjes maar nooit aan gedacht om er even naar te kijken.
De stand van de benen kunnen we indd ook zelf redelijk beoordelen denk ik. Ik zat er ook aan te denken om zelf de buigproef te doen, maar mama zei dat dat niet veel zin heeft omdat je het niet zo goed kan zien als je geen DA bent.

Qua papieren weet ik niet, ik had er naar willen vragen maar dat was ik vergeten :+
Nu staat de hele afstamming wel in de advertentie.

Bedankt voor de tips :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:14

Buigproef zou ik als verkopende partij niet toestaan. Als je dit verkeerd doet kun je namelijk schade toebrengen aan het been. Plus dat wat jij zegt ook klopt, dit kan alleen een dierenarts bepalen. Haal het diertje bij een goede fokker die je kunt vertrouwen.

Kun je wat meer over de pony vertellen? En wat is een klein prijsje? Soms is goedkoop duurkoop..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:17

_xDyan schreef:
De reden dat ik hem niet wil laten keuren is omdat het keuren duurder is dan de pony zelf.

Op het gebit letten is een goede! Ik weet dat over- en onderbeet veel voorkomt bij kleintjes maar nooit aan gedacht om er even naar te kijken.
De stand van de benen kunnen we indd ook zelf redelijk beoordelen denk ik. Ik zat er ook aan te denken om zelf de buigproef te doen, maar mama zei dat dat niet veel zin heeft omdat je het niet zo goed kan zien als je geen DA bent.

Qua papieren weet ik niet, ik had er naar willen vragen maar dat was ik vergeten :+
Nu staat de hele afstamming wel in de advertentie.

Bedankt voor de tips :)

Hart en longen laten luisteren is echt niet verkeerd. Buigproef zou ik idd niet doen op een tweejarige. En probeer eens een sticker te plakken op het verdriet dat je hebt als je een dier in moet laten slapen?

En nog iets: een beetje DA is al snel meer in kosten dan de aanschaf van een shet/mini. Als je al niet wilt keuren vanwege de kosten, ga je er dan ook geen DA bijhalen als een behandeling duurder is dan het aanschafbedrag?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:17

Ik heb eens een jonkie gekregen, haar knieen heb ik voor 600 euro mogen verbouwen voordat ze een paard waardig bestaan kon hebben. Ze is maar 3 geworden, dus heb er geen meter mee gereden en een vracht kosten gehad. En op het oog mankeerde er echt niets aan.

Buigproeven, een leek kan ieder paard kreupel trekken, dus dat schiet niet op.
Keuren gaat niet om de aanschafprijs, maar om een redelijke inschatting te kunnen maken of je er rare kosten aan kan krijgen. Maar ook een goedgekeurde pony kan koliek krijgen of een been breken de dag na een keuring.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:21

Ja ik kijk ook goed uit en koop hem niet zomaar. Ik open dit topic ook niet voor niets.
Als er iets is, haal ik er zeker wel een DA bij.

m1992, ik doe jou even PB over de pony.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:26

Waar ik direct aan denk bij mini's, is dwerggroei.
Is hij hengst of ruin?
Moest hij hengst zijn, dan is het wel belangrijk om te weten of hij het dwerggen draagt. Moest je ooit beslissen om hem in de dekdienst te zetten (of gewoon voor jezelf een veulen te hebben), dan is het wel goed dat je weet of hij dat gen draagt.

Buigproef zou ik ook niet doen. Maar verder naar het gebit, hart, longen ed kijken, zou je zeker moeten doen :j

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:28

Okee, de buigproef doe ik dan maar niet, volgens mij heb ik er te gemakkelijk over gedacht... :+
Gebit en stand van de benen ga ik even goed bestuderen van internet en dan goed bekijken!
Hart en longen beluisteren, hoe bedoelen jullie dat precies? :+
En dat dwerggen, is dat iets wat de eigenaar al kan weten of zou ik dat zelf (nouja, DA dus :P) moeten onderzoeken? En kan dat ook op oudere leeftijd?

Bedankt voor tips! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:31

Om hart en longen te kunnen beluisteren moet je een stethoscoop hebben, en weten hoe je afwijkingen kunt herkennen.
Een DA kan dat. Als jij geen DA bent, kun jij dat niet.
Dus kun je er niet omheen om toch een keuring te laten doen.

Dwerggroei is pas een probleem als je gaat fokken. Wil je gaan fokken, zou ik toch eerst naar bloedlijnen kijken, idd dieren laten testen.
Mocht het dier zelf een dwerg zijn, NIET doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:32

ik kon eens een shet op de markt kopende voor 40 euro (was een dragende merrie ook nog) maar heb ik niet gedaan hoor.
Ik kan me voorstellen dat je zo'n pony niet laat keuren hoor! Als je een beetje kijk er op hebt en kritisch bent kun je een heleboel zelf ook zien

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:34

Ik kan me juist voorstellen dat je zo'n pony WEL laat keuren... God mag weten waar het beestje vandaan komt en waarom het zo goedkoop is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:41

Cassidy schreef:
Om hart en longen te kunnen beluisteren moet je een stethoscoop hebben, en weten hoe je afwijkingen kunt herkennen.
Een DA kan dat. Als jij geen DA bent, kun jij dat niet.
Dus kun je er niet omheen om toch een keuring te laten doen.

Dwerggroei is pas een probleem als je gaat fokken. Wil je gaan fokken, zou ik toch eerst naar bloedlijnen kijken, idd dieren laten testen.
Mocht het dier zelf een dwerg zijn, NIET doen.

Idd, dat kan alleen een DA.
Zijn toch dingen die je moet controleren, en dat zal heus niet super veel kosten hoor... En ach, beter dat hij een beetje meer kost en kerngezond is, dan dat je hem goedkoop kunt kopen en uiteindelijk allerlei gebreken heeft, toch?

Fokken met een dwerg moet je niet doen... Als je enkel wilt gaan mennen, maakt het verder niet zoveel uit.. Vandaar ook mijn vraag, is het een hengst of een ruin? :D

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 20:49

Het is een hengst :)
Ben niet van plan te fokken, wil ik dit later toch wel, laat ik hem dan wel helemaal onderzoeken ook op ziektes die hij zou kunnen doorgeven en dat wil ik niet.
Het is geen dwerg (ik kan je de advertentie pben als je zelf ook wil beoordelen). Of hij het dwerggen draagt weet ik dus niet, maar dat kan dus nog onderzocht worden.

Van het onderzoeken van de longen en het hart op die manier had ik al wel gedacht :P
Kan een DA ook alleen dat doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:50

_xDyan schreef:
Van het onderzoeken van de longen en het hart op die manier had ik al wel gedacht :P
Kan een DA ook alleen dat doen?

Je kunt het ook zelf doen, als je een stethoscoop hebt en een hartruis of geluiden in de longen kunt onderscheiden van wat je normaal hoort :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:55

Zorg in ieder geval dat je hem niet bij een broodfokker weg haalt, daar heb ik slechte ervaringen mee... Dus geen handelaar in minipony's.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:01

Okee daar was nog niet aangedacht en zullen we nu zeker goed onthouden! Bedankt voor de tip :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:25

Naast longen en hart gaat een DA bij de aankoop van een jong dier nog meer dingen controleren. Bijv. of de ogen in orde zijn, of het gebit in orde is, standafwijkingen, algemene conditie.

Aankoop van een jong dier, maakt niet uit wat voor maat, ALTIJD de DA erbij halen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:33

Bij die kleintjes kunnen knieen nogal eens een probleem zijn. Ik zou zowieso een ervaren persoon meenemen die er neutraal naar kijkt

Mijn 2 powns heb ik de ene gratis en de ander voor 40 euro. DIe van 40 euro is helemaal goed en de ander bleek nu laatst (op 12 jarige leeftijd) een knie afwijking te hebben. Die ander ook gelijk op de foto laten zetten maar bij hem is alles goed. Tja en al zeg je het is een shet als je da kosten krijgt door afwijkingen dan betaal je evenveel als bij een groot paard

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:41

Ik zou ook kijken hoe hij gefokt is, en waar jij hem voor wil gaan gebruiken. Is het een mini voor de show? Voor de fun? Voor het werk? Voor de fok...zo van die dingen, afhankelijk daarvan zijn er namelijk andere eisen waar ze moeten aan voldoen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:02

Hij is meer voor de fun. Later misschien mennen maar dat ligt er wel aan hoe hij uitgroeid en hoe groot hij dus wordt.

Testebeest; ja klopt, een paard is een paard, groot of klein dus ik ben ook voorbereid op eventuele DA kosten.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:06

Ik zou hem/haar toch laten keuren, zoals hierboven paard = paard dus zo'n mini kan net zoveel problemen hebben/veroorzaken als een groot paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:14

Weet je wat het probleem is met die kleintjes? Dat je echt niet zomaar bij de eerste koliek, hoefbevangenheid of klein wondje, meteen de DA erbij haalt om hem in te laten slapen. Tenminste, als je een beetje hart voor het dier hebt iig niet.

Dus voordat je een behandelingstraject ingaat, veroorzaakt door problemen van een beroerde afstamming of erfelijke problemen en niet altijd even duidelijk daarop terug te voeren, en dat je dan klauwen met geld kost, kun je dingen die al aanwezig waren bij de aankoop iig uitsluiten.

Dat voorkomt niet dat hij daags daarom met een gebroken been in het land ligt of drie weken na aankoop met koliek staat, maar koop iig een gezond paard. De ellende komt vanzelf later wel.