Waarom hebben jullie voor een mini gekozen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Waarom hebben jullie voor een mini gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:21

Ik weet het, op Bokt komen dingen vaak anders over dan bedoeld. Maar ik bedoel het goed, en echt als vraag.
Ik zag laats foto's van een bloed mooie mini, toen kwam mijn vraag op:
Waarom hebben jullie voor een mini gekozen? Dus geen KWPN, Fries, Merens, noem maar op.
Omdat je niet kunt of wilt rijden? Of voor het uiterlijk. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

xBlue

Re: Waarom hebben jullie voor een mini gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:35

Ben ik ook benieuwd naar.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:39

tellen mini shetlanders enzo ook mee? :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 01:41

Omdat ze de beste zijn!!!! Mini's zijn zo leuk. Als je er eenmaal mee in aanraking bent gekomen wil je nooit meer anders.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 03:38

Telt een welshje ook?(ik neem aan dat het gaat om paardjes waar je niet op kunt rijden?)

Ik heb mn pony gekocht omdat het mijn verzorgpony was en hij verkocht werd, hij was mijn maatje en rijden vond ik nooit zo erg belangrijk dus heb ik hem overgekocht.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 03:54

Ik heb een minishetlander en een rijpaard. De shetlander is in de eerste plaats aangeschaft om het rijpaard gezelschap te houden. Tevens span ik wekelijks de shetlander in voor een recreatief rondje. (beweging voor de shetlander)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 04:03

Tja, ik vroeg me altijd al af waarom iemand voor een mini koos (of soms een hele kudde mini's), want je kon er niet op zitten, dus kon je er niets mee...

Tot er een keer een leuke panterbonte stippel op de markt stond. Ik zag opeens voor me hoe leuk hij naast mijn rijpaard in de wei zou staan maar vooral: hoe ik er vrijheidsdressuur mee zou gaan doen. Die leuke mini van de markt bleek verkocht en sindsdien liet het me niet meer los. Langzaam maar zeker ging ik op zoek en pas na anderhalf jaar kwam ik hem tegen en had ik er ruimte voor. Ik viel vooral voor zijn mooie panterbonte tekening, want op de foto's op Marktplaats leek het een beetje een sullig veulentje. Toch maar met een vriendin het halve land doorgereden om te gaan kijken. De vriendin was mee omdat ze zo goed kon onderhandelen.
De verkoper laat het veulen wat draven, ik staarde me blind op zijn mooie stippen en mijn vriendin riep verrast (en hard): "Die kan mooi lopen, die moet je kopen!" Daar ging mijn onderhandelingspositie...

Enfin, veulen gekocht, maar nooit gedacht dat hij zou uitgroeien tot een prachtexemplaar, met de gangen van Totilas (die vriendin had absoluut gelijk gehad) en een geweldig karakter. Sullig? Ha! In no time leerde hij alle kunstjes aan die ik maar kon verzinnen en schitterde daarmee op elke show die we deden. Schopte het op zijn sloffen tot finalist in de auditie voor de Pennyfilm, en dat op tweejarige leeftijd. Kon geweldig overweg met kinderen, die hij als een magneet aantrok.
Maar vooral: verbaast, verblijdt en vertedert me elke dag weer met zijn fratsen, zijn enthousiasme, zijn onverwoestbare humeur en zijn onvoorwaardelijke liefde.

Hij is niet klein, hij is groots!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 07:55

Klinkt als n grote, leuke boef in n klein lijf.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:23

Mijn eerste mini kwam als gezelschap voor mijn hafje. Na lang twijfelen tussen een a-pony zodat ik er ook nog iets mee kon buiten er heen kijken of toch een mini, gaf de doorslag dat er in deze omgeving geen verzorgers te vinden waren voor een a-pony. Mijn idee was dat ik de mini makkelijker als gezelschapspony zou houden. Binnen de kortste keren liep hij mee als handpaard en aan de dubbele lijnen en toen de haf met pensioen ging was het voor mij duidelijk mijn ukje zou gaan werken. Sindsdien heb ik alleen nog maar shetlanders en die lopen voor de wagen, met veel plezier en ik heb met het mennen met de kleintjes meer lol dan ik ooit met een grote voor de koets gehad heb. Raar maar waar. Inmidels lopen er hier nog 3 rond. Dus kijk uit het is verslavend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 08:29

Lol met n pony snap ik wel. Toen mijn paard dood was, hebben we n aantal jaar gewacht met wat kopen, totdat onze dochter oud genoeg voor n eigen pony zou zijn. We gingen in eerste instantie kijken naar een pony voor ins twee. Maar dat plan veranderde al snel in een pony voor dochter. En n lol dat ik met m heb! Inmiddels uitgegroeid tot 1.53 dus een grote jongen. Ik rijd hem ook en ik heb echt nog nooit zo'n fijn dressuurpaard onder mijn billen gehad. Dus " lol en plezier met n pony" snap ik wel. Maar met zo'n fragiele uk kan je toch niet mennen? Ja, met shets wel. Vriendin van me rijdt tweespan met haar shets. On de vaardigheid rijdt ze menig KWPN span eruit. Dat spul van haar draait op n dubbeltje!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:43

Ik heb ook shets, geen minipaard nee. hoewel ik wel een minipaardje gehad heb en die liep voor de kar als een trein, wel een sulky met maar een persoon erop.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:00

Ook mini's kunnen voor de wagen. Je moet er geen marathonwagen van 500 kg achter hangen maar verder gaat het prima hoor

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:01

Ymor, zou ik niet snel achter welk paard dan ook hangen.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:54

Ik verzorg bij miniatuur fokkerij al 7,5 jaar. We hebben ook en pony van 1.40 om te rijden maar ik vind de minies toch het leukst! In het begin kon er nog oprijden en later niet meer en nu men ik er mee en ik vind het super leuk!

henkenbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:59

Mijn mini-shetje is in eerste instantie gekomen voor gezelschap, ondanks dat we er nu drie hebben (mini-shet, D-pony en paard) gaat hij nooit weg. Vooral omdat hij extra/speciaal voer nodig heeft en we zijn allemaal gewoon helemaal verliefd op hem <3

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:05

Simpel, ik hou van paarden maar niet van paardrijden...ik hou van de dieren en hun verzorging en het sociaal contact ermee. Maar ook met het sociale contact dat paarden onder elkaar hebben. Ik heb een hele kudde Amerikaanse minipaarden in alle kleurtjes, en er is niets mooier om die alle dagen met elkaar bezig te zien. Het is moeilijk om een hele kudde KWPN'ers op die manier te houden...

Mini_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:14

Laureas schreef:
Simpel, ik hou van paarden maar niet van paardrijden...ik hou van de dieren en hun verzorging en het sociaal contact ermee. Maar ook met het sociale contact dat paarden onder elkaar hebben. Ik heb een hele kudde Amerikaanse minipaarden in alle kleurtjes, en er is niets mooier om die alle dagen met elkaar bezig te zien. Het is moeilijk om een hele kudde KWPN'ers op die manier te houden...

Zo herkenbaar :)

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:13

ik had voorheen een rijpaard deze heb ik verkocht om helemaal alleen te richten op mini paarden. onze 1e mini was een 50% amha/ nmprs dit was als cadeau voor mijn moeder, het karakter van deze paardjes sprak mij persoonlijk heel erg aan. daardoor hebben wij nu alleen maar mini paardjes en ik ben dol op ze. geniet elke dag van ze! het is allemaal heel persoonlijk.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:35

Door blessure mocht ik niet meer rijden en wilde toch graag iets met paarden doen, heb toen een mini gekocht en ben gaan mennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:44

Ik heb al mijn paarden van mini tot maxi gewoon als huisdier gekocht, dus of je er nu wel of niet op kunt rijden is voor mij bijzaak. En mini's zijn gewoon leuk!! <3

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:55

Toevallig gehad. Vroeger een shetlander gehad en vond dat altijd leuk. Nu had mijn vriendin er vorig jaar twee gekregen maar wegens verhuizing naar nieuwe stalling kon er maar 1 mee. Dus toen heb ik er 1 gekregen. Hij staat niet bij mijn paard maar samen met een andere shet.

Bedoeling is lange lijnen, vd, en hopelijk voor een sulky. Het is gewoon een ontzettend leuk mannetje. Hij vertederd iedereen, voelt zich soms een grote stoere hengst en gaat overal mee naartoe.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:07

Ik kocht mijn shet , omdat ik gewoon geen geld had voor een groot paard maar wel een eigen pony wou. Eigenlijk best dom , maar nu kan ik zoveel met haar. Ze staat ook voor de sulky en binnekort krijgen we een sulky cavalettie en komt ze waarschijnlijk op ijzers te staan. Heerlijk mennen dus ! :D

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:22

Wij hebben een rijpaard en een mini shetlander!

Voordat we de mini hadden reden zowel mijn man als ik op het rijpaard. Maar doordat mijn man veel last heeft van zijn spieren na intensief rijden, is hij daar eigenlijk mee gestopt. Een hele enkele keer rijdt hij nog wel, maar dat is maximaal 1x per maand.
Mijn man wilde wel graag met paarden bezig blijven en ging ook gewoon elke dag mee naar de manege/pensionstal om te helpen.

Daarom heb ik mijn man voor zijn verjaardag een mini shetlander gegeven :D Echt een super schattig hengstje! :o Zodat hij daarmee lekker zelf aan de slag kan. Het hengstje is vorige week pas 1 jaar geworden, dus hoeft hij nog niet zo heel veel te doen :) Voorlopig heeft hij ook gewoon heerlijk zijn eigen stalletje, hoewel het met de tijd wel de bedoeling is om hem samen met het rijpaard te zetten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:24

vroeger reed ik paard, maar dat is jaren geleden, ik had er geen tijd , geld en ruimte meer voor, toen ik samen met mijn man 5 jaar geleden een boerderijtje kocht was mijn eerste wens een paard kopen, helaas zijn door artrose mijn heupen versleten en ging het niet meer om te zitten op een paard( wel geprobeerd) toen ben ik me gaan verdiepen in de kleine rassen en viel als een blok voor de elegante miniatuurpaardjes, ik heb er nu 6 lopen, ze zijn allemaal erg lief en zacht , en je kunt er genoeg leuke dingen mee doen, eigenlijk alles, alleen niet op rijden ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 13:16

Leuke verhalen van iedereen. Klein of groot, maakt niet uit, jullie genieten van je paarden/paardjes