dierenweitje met shetlanders, geiten en kippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

dierenweitje met shetlanders, geiten en kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 16:31

hoi,

ik heb hopelijk in juni een dieren weitje ter beschikking van 1500 m3 meter. echt ruim genoeg voor wat dieren en voor de oppas kinderen om te kunnen spelen.

het weitje is 3 of 4 delen te splitsen en op een stukje wil ik een leuk speelplekje maken voor de kinderen met zo'n huisje met glijbaan etc.

ik wil dus het liefste dan oudere dieren. ook weer niet stok oud, natuurlijk maar jullie snappen wat ik bedoel gewoon lekker kunnen borstelen en zo. en een leuke tijd met ze hebben.

ben me nu alvast als het gaat gebeuren en krijg de tuin informatie nog verder te krijgen over hoe en wat.

shetlanders en geiten zijn eigenzinnig maar wel erg erg leuk. ze moeten vooral verzorgd kunnen worden (zo als borstelen en kinderen moeten erbij kunnen lopen om ze te verzorgen) en als grasmaaier functioneren.
Wil niet dat er kinderen gaan rijden op de dieren.
Mijn vraag is dus wat is denk jullie verstandig maar ook qua prijzen wat ik moet verwachten.
voor de wei en speelhuis, glijbaan moet ik van af nu even sparen.
heb gedacht dat de maandelijkse kosten ongeveer 100 euro zijn voor 2 shetjes, twee geitjes en wat kippen.

wie wil me helpen met alles op een rijtje te zetten en wat is jullie omheining. kan binnen kort foto's maken van de omheining die er al is.

zie dat ik een type fout gemaakt heb is natuurlijk 200 euro per maand

graag jullie ervaringen.
Laatst bijgewerkt door sweetsox op 03-03-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

penelope444

Re: dierenweitje met shetlanders, geiten en kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:38

geen ervaringen, maar ik vind het een leuk idee!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:39

Ik heb zelf geen weitje, maar 100 euro per maand voor 2 shetten, 2 geiten en 2 kippen klinkt als erg weinig geld voor mij. Wat reken je daar allemaal bij? voer, maar ook bodembedekking etc?

Waar je verder nog rekening mee moet houden is dat de hoefjes van geiten ook onderhoud moeten hebben en eventuele dierenarts kosten moest er iets zijn met de diertjes. Eventueel ontluizen of vaccineren van de kipjes etc. Een bordje of iets dergelijks met 'niet voeren' als het weitje voor iedereen toegankelijk is lijkt me ook een goed idee! En wat gereedschap om de boel schoon en heel te houden in de buurt hebben staan natuurlijk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 17:02

ik heb het over voer, dus wat brok, hooi en houtkrullen.

Mijn lijstje wat ik heb gemaakt.

2 pakken houtkrullen per maand 18,00
biks geiten 1 zak doe ik twee maanden mee per maand 5,75
biks shetlanders doe 2,5 maand met een zak 5,00
hooi shets 4 plakken per dag 15 pakken per maand 90,00
geiten 8 pakken per maand 40,00
kippen voer 1 zak per twee maanden 5,00

wei kosten 25,00 per maand 25,00

totaal 188,75

dus ongeveer 200,00 euro per maand.
heb ik geen kortingen, dierenarts kosten wormen kuren mee gerekend.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:08

Ah kijk dat is al een meer realistische prijs. Als omheining zou ik de beste optie van dat heras hekwerk pakken, maar dat is natuurlijk ook meteen een van de duurste opties! Ik zie ook vaak van die schuine houten hekken gebruikt worden:

Afbeelding

En zorg bij het houden van kippen dat ze er echt absoluut niet uit kunnen! Knip ze desnoods zodat ze niet over het hek komen en ook niet er tussen of onderdoor. Ik zie heel vaak in van die dierenweides en parkjes dat de kippen zijn ontsnapt. Waarschijnlijk door de drang te willen scharrelen. Waar ligt je weide? achteraf of wel in de buurt van huizen dat er iemand kan letten op je diertjes?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:10

Ik vind dat je erg optimistisch rekent kwa kosten en onderhoud.
4 plakken hooi voor 2 shetten is echt te weinig.
Hier krijgt 1 shet zomers (staat niet op het land) 4 plakken hooi. En swinters meer. hooi.
Een zak biks kost al snel 15 euro per zak.

En hoe wil je het swinters houden want ook shetten en geiten maken er een modderige boel van.

Wil niet te negatief over komen, maar geloof dat je er iets te optimistisch over denkt en je het beter veel ruimer kunt uitrekenen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:17

Klinkt leuk!

Ik vroeg me vooral af wat je verstaat onder "weitje". Veel gras, weinig gras? Rijke weitjes + shetties = tonnetjes ;) Vandaar. Zeker als ze verder niet veel lichamelijke beweging krijgen. (Shetlander "uitlaten" is vast ook heel leuk voor je oppaskindjes! :) )
Bij een vriendin van me stond het hekje misschien 75 cm hoog en de enige reden dat de kippen daar ontsnapte is dat ze zich door het hek heen wurmden :+ niet erover in elk geval. Wat kipjes vooral leuk vinden is een gevarieerde omgeving: een zandbak, een boomstam, een huisje om in te schuilen, misschien een struikje planten om onder te zitten, dat soort dingen. En afwisseling, dus verander ook de indeling eens, dan blijft het leuk voor ze. Dan lijkt me de kans klein dat ze ontsnappen (al hangt dat ook van het ras af natuurlijk).

Kan je heel erg aanraden hier je kipjes vandaan te halen! http://redeenlegkip.nl/

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:19

Ik denk dat 1500 vierkante meter voor het aantal dieren dat je wil hebben toch wel aardig klein is, zeker als dit alleen gras is. Hier hebben wij nu 3 shetlandpony's lopen (waarvan de laatste er zelfs pas een ruime maand bij loopt) en die lopen op dit moment op een stuk van zo'n 3500/4000 vierkante meter en dat is nu echt een natte zooi. Nu heb ik ook nog een zeer ruime schuilstal en ligt er op een groot deel beton.

En dan heb ik er dus nog geen geiten of kippen bijlopen. Nu ligt het natuurlijk een beetje aan op wat voor grond je zit, maar ik denk dat dit zeker iets is om rekening mee te houden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:23

ik heb een wei met gras en stukje zonder gras. ze kunnen dus gewoon erg veel gras eten.
en krijgen daarnaast nog hooi. brokken heb ik per maand gerekend. gewoon waar ik mijn andere voer ook haal. dus reken dat ze eigenlijk gewoon in de zomer voornamelijk als het niet te nat is gewoon in de wei. elke week a twee weken in een ander deel. zodat de andere delen kunnen bijkomen.

een deel naar de moestuinen lijk inderdaad op deze omheining alleen recht. andere kant zitten grote openingen dus daar zal ik het een en ander nog aan moeten doen. een geit kan er niet door maar een kip wel.

daar wilde ik inderdaad de kippen vandaan halen. heb nu kleine kippen in de tuin die gaan dan ook daar heen. in totaal wil ik een kipje of 8 hooguit.

ik heb kleigrond. een deel is nu blub waar de ene stal staat bij de andere stal is wei.

er hebben 6 paarden en pony's op gestaan. wil eigenlijk maar een shet maar veel mensen zeggen dat dat niet kan met geiten en kippen.

wil het liefst dus een shetje in de toekomst 2 dwerg geitjes en 8 kippen.

heb dus het gemiddelde gerekend in de winter ben je meer qua voer en hooi kwijt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:30

Geiten hebben een schuilhok nodig, die kunnen slecht tegen regen. Daarnaast moet je zowel bij de geiten als bij de pony's kosten berekenen voor de hoeven. Als je geiten gaat nemen zul je je moeten aanmelden bij de GezondheidsDienst en een UBN nr moeten aanvragen. Ze zijn hier heel streng op. Daarnaast kunnen niet alle geiten gewoon in de winter naar buiten. Geiten zijn koukleumen en ze moeten dan een warm hok. Ook omheining is belangrijk voor geiten: als je dit niet goed voor elkaar hebt (stroom), kun je elke dag gaan vangen. Lees je eerst goed in, voor je wat aan gaat schaffen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:46

Ik heb stroom draad daar ik heb een grote stal met schuilstal ernaast en een dubbele stal.
zal binnenkort wal foto's nemen van het geheel. Ik heb een keer voor een week een geit gehad die gedumpt was en die heb ik toen in mijn kippenren/ konijnenren gehouden en hij sliep in het middelste hok.

veel verstand had ik niet maar anders moest hij afgemaakt worden. PS hoeven onderhouden kan ik zelf.

dus kan ze wel een droge stal of schuilstal aanbieden of bij de wei of het andere gedeelte maar niet een verwarmde stal.ben nog verlopig niet aan aanschaffen toe. Wil eerst de wei rust geven en opknappen.

eerst nog wachten of ik de wei krijg en nu eerst informatie verzamelen en kijken of ik het kan afschrijven en ben aan het sparen voor de kosten in de eerste 6 maanden plus wat ik wil aanschaffen.

begin met de kippen die heb ik al jaren gehouden.

hebben jullie shetjes met geiten lopen? En hoeveel van ieder moet je hebben om ze gelukkig te houden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:52

Wij hebben zo'n beetje wat jij beschrijft :) De buurt denkt dat het een kinderboerderij is, maar dat is het niet :)
We hebben momenteel: 1 a-welsh, 1 shetlander, 1 logeerpaard, 4 landgeiten en 16 kippen met haan. We hebben ongeveer 5000 m2 en hebben een drieboxen-stal, waarvan 2 inloopstallen zijn plus een box in de schuur. Wij gebruiken stro (paard doet iemand anders). Voor de drie boxen zijn we per maand ongeveer 10 pakjes stro kwijt; de geitenstal (1 van de boxen) is 's winters een potstal, dat kost wat minder stro. De geiten slapen met z'n vieren in een box. Dat kan alleen als ze het samen goed kunnen vinden, anders moet je een andere oplossing vinden, want rangorde-gevechten kunnen in een kleine ruimte naar uitpakken.

Wij voeren vanaf de herfst hooi bij. ca. 10-12 balen in de winter per maand; in de andere seizoenen minder, omdat er dan ook wat gras is. Onze wei is in drieën verdeeld, waarvan 1 deel nu een 'bak' is. (Vroeger reden we nog vrij veel, maar sinds ons paard dood is niet meer.) De weitjes worden afwisselend beweid, zodat de rest kan groeien en 's winters lopen de pony's alleen in de bak. De geiten mogen kiezen, maar vinden de bak erg leuk, want daar liggen boomstammetjes waar ze op kunnen klimmen.

Brok: we geven weinig brok. Shetlander krijgt ponybrok van Subli, we doen ruim 2 maanden met 1 zak. De welsh kreeg dat ook, maar krijgt nu Seniores priores (ze is hoefbevangen geweest en bijna 22). De welshpony kreeg niet meer dan de shetlander. Dus voor 2 dieren dan 1 zak per maand. Onze geiten eten runderbrok (omdat ze geen geitenbrok lusten) en eten met zijn vieren 1 zak per maand. Al ons voer komt van Subli; als je bij Agrifirm bestelt krijg je korting als je meer dan 300 kg tegelijk neemt; ze hebben ook vlas, zaagsel etc.

Bekappen van de geiten doen we zelf, dat gaat prima. Pony's doet de hoefsmid (elke 6 weken). Verder paarden tweemaal per jaar een wormkuur en de geiten eenmaal. Naast schoon water, een likblok, wat halsters en eventueel halsbanden voor de geiten heb je niet veel nodig. Uiteraard wel een schuilhok.

Uiteraard zijn de kosten afhankelijk van de prijs voor hooi en stro.

Oh ja, UBM-nr: dat klopt. Maar kost weinig per jaar.

Omheining: schapengaas op paaltjes (vastgezet met krammen) en dubbele schrikdraad (hoog en laag) met een fikse spanning (10.000 volt), vanwege de geiten.

Ik zou als ik jou was ook een 'sluis' maken bij de ingang van je land. Een stukje met twee hekken, zodat de dieren er niet uit kunnen lopen als een minder handig iemand een dier naar binnen brengt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:55

Bij ons liepen paarden, pony's en geiten lekker samen. Al hadden we vanwege ons nogal speelse paard wel een hoekje wei afgezet met een hoge schrikdraad, zodat ze daaronder konden vluchten indien nodig.

Ik zou minstens 2 pony's nemen en liever wat meer geiten. Wij hebben er altijd minstens 6 gehad, was een erg leuk clubje, maar door ouderdom is er nu nog maar 1 van over. Omdat we haar niet eenzaam wilden laten zijn hebben we toen 3 landgeiten erbij gekocht. Had het geluk een geit met 2 geitlammeren te vinden. Als er dan een sterft is de ander niet meteen doodalleen.

*verwarmde stal is echt niet nodig in dit klimaat.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:06

sweetsox schreef:
hebben jullie shetjes met geiten lopen? En hoeveel van ieder moet je hebben om ze gelukkig te houden.

Zou toch minstens 2 per diersoort nemen :j

Je kan bokker MirandaFuego eens een berichtje sturen, die heeft een shet, arabier en 2 geitjes thuis staan. Zij weet vast wat je nou allemaal moet hebben voor een paar geitjes bij de pony's.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:09

ik weet dat ik sommige stukken in de wei beter moet beschermen als ik geitjes wil hebben. het hek is wel hoog genoeg maar sommige maaswijdtes is wel te breed voor dwerg geiten en kippen.

schuilhokken en stallen is genoeg aanwezig voor wat ik wil. Zou eventueel zelfs een drachtige geit kunnen nemen en de jongen gewoon houden en bokjes laten castreren.

Met de shetjes weet ik nog niet wat ik wil. dacht aan een merrie en een ruin of zo. Dacht namelijk eerst om een merrie of een ruintje te kopen omdat ik misschien mijn oude pony kan terug kopen en die erbij te zetten maar ik weet niet of en wanneer dat gaat gebeuren.

waar ik ook aan zat te denken is waar heb ik genoeg ruimte voor. ik vind geiten heel erg leuk maar de moestuin mensen zullen heel huiverig zijn met geitjes. En ja ik ben er erg dol op. grotere geiten vind ik ook erg leuk. maar ja die zullen misschien nog sneller ontsnappen.

wat ik gehoord heb is dat als je een shet hebben die bij een paar geitjes kan zetten en dat het ook goed gezelschap is. Want als mijn oude pony terug kom dan en ze hebben op het pension niet gelijk plek dan is het weitje echt te klein voor 2 shetjes, d pony en twee geiten.

Zo zie je ben er nog niet uit wat verstandig is. maar ga zeker even miranda berichten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:53

Onze grote geiten zijn nauwelijks uitbrekerig. Ze kunnen het wel, maar ze doen het niet. Een van onze jonge landgeiten kan over een hek van 1, 25 springen, maar ze doet het eigenlijk nooit. Blijft liever bij de rest. Het zijn echt de vriendelijkste dieren die ik ken. Xe hebben een sik en flinke horens, maar doen echt nooit een vlieg kwaad. Ook toen de kinderen nog klein waren, kon ik ze rustig bij de geiten laten.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:56

o wat leuk zeg. ik heb alleen een ietsje ervaring met kees die was gemiddelde grote. maar die liep in huis en in de tuin. in die week geen problemen gehad. moet ook eerlijk zeggen dat ik hem ene honden riem omdeed en met hem ging wandelen hahaha.
vond ik erg leuk en volgens mij hij ook wel. lief dier was het en heb heel die week geen enkele last gehad behalve als hij van de hond schrok dan sprong hij op de bank hahaha en moest ook wat keutels rapen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:00

zoo dat zal gezellig worden! :)
wij hebben 2 pony's, 2 geiten en kippen+eenden
pony's hebben hier een wei met een paddock waar een stuk verhard is en een inloopstal.
Per dag hebben wij 1 baal stro van 2 euro en 1 baal hooi van 2.5 euro dat is dus per week aan 31.5euro hooi+stro .
Voor de geiten hebben wij per dag een halve baal stro en een halve baal hooi , voor hen is dat dus 15.75 euro aan hooi en stro in total is dat dus totaal 48.25 euro per week aan hooi en stro .
kwa eten hebben wij 1 zak pavo per maand van ong 15 euro . + 1 zak voederwortelen per week van 2.5 euro . Ook hebben we 1 grote himalaya liksteen per week van 5? euro
dus ong 10.5 euro per week aan voeder voor de pony's
De geiten krijgen 1 zak geitenvoeder per maand van 10 euro .
De kippen krijgen 2 zakken mais per maand 10 euro per zak .
ontworming is om de 3 maanden , 15 voor een pony 10 voor een geit
totaal ontworming 50 euro
Het hok van de geiten is een gewoon bakstenen gebouw , in de winter als het heel koud is hangt er een warmtelamp . De kippen hebben ook een groot bakstenen gebouw met een 'zandbak' stokken en legbakjes ook staan er een baal stro of hooi om in te wroeten .
Onderschat geiten zeker niet! door een klein gaatje weten ze zich te wringen wij hebben houten 'planken' met een 3 dubbele rij schrikdraad .
veel succes ! :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 23:24

en waar halen jullie dan dat stro en hooi. want zo goedkoop is het hier niet of in elk geval ik heb het niet zo goedkoop gevonden.

ik vind geiten heel leuk ook grotere geiten. bedoel dan niet die melk geiten wil een bonte soort geit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:26

HIer zijn hooi en stro ook niet zo goedkoop. Wij betalen € 3,- voor een baal stro en € 4,- voor hooi.

Ik heb daarom ook geen prijzen gegeven bij mijn eerdere opsomming. Al gebruiken wij kennelijk wel minder hooi en stro. Met onze hogere prijzen komen wij op:

10 x stro = € 30,- per maand
12 x hooi = € 48,- per maand
1 zak ponybrok = € 9,40 per maand
1 zak runderbrok = ca. € 9,- per maand
1/2 zak gemengd graan + 1/4 zak legkorrel = ca. € 16,- per maand

Liksteen (doen ze 3-4 maanden mee, kost 6 euro) = € 2,- per maand
wortels (in hartje winter) 2 zakken € 4,- per maand

Dus in hartje winter (duurste tijd qua voer en met onze hoge prijzen, kom ik op € 112,40 per maand. Voor 1 welshpony, 1 shetlander, 4 grote landgeiten en 16 kippen plus haan

Bij dezelfde prijzen voor hooi en stro als jadeken, kom ik op € 84,40 per maand

Dit zijn onze geiten, bedoel je zulke? :)
Afbeelding

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:35

Ik heb drie pony's, niet veel grond en ben ongeveer 10 euro in de week kwijt aan hooi ( 4 balen) en gebruik geen stro maar de stallen zijn voorzien van kunststof matten. Biks ongeveer 4 euro in de week, verder nog een zak winterwortelen van 3,5 euro en wat appels. Dus per week ongeveer 20 euro aan eten. Ik betaal 2 euro voor een baal hooi maar koop het wel in 1 keer in voor een heel jaar en dat is meestal goedkoper.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:38

ja als ik het bij dierenvoeders de groot zou halen ben ik een stuk meer kwijt. maar ik zou natuurlijk ook per jaar inkopen of per halfjaar. En dan zou ik best jullie adresje voor hooi en stro of en zaagsel willen weten. scheelt een hoop namelijk. komen die het ook brengen? of halen jullie alles zelf op.

ja dat soort geiten. zit alleen met de hoorns hoe is het karakter van die dieren. want wil namelijk wel goedzakken. vanwege de oppaskinderen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:32

Superlief. Nog nooit iets vervelends gehad, ook niet toen de kinderen nog klein waren. Er bestaan misschien wel vervelende geiten, maar wij hebben ze nooit gehad. Ze gebruiken hun hoorns vooral om zichzelf te krabben en om onderling te stoeien. We hebben veel landgeiten gehad, en de zelfgefokte waren allemaal ongelooflijk vriendelijke vrolijke beesten. Wat rustiger ook dan de meeste dwerggeitjes. We hebben in totaal 5 geiten gekocht, ook allemaal heel vriendelijk.

Zoek wel naar geiten die vertrouwd zijn met mensen; ze zijn anders niet gevaarlijk of zo, maar mogelijk wel schuwer, en dat wil je niet. Geldt trouwens ook voor je pony's.

*Oh ja, wij halen hooi en stro zelf op.
Hooi en stro zijn wat goedkoper als je veel ineens koopt; eventueel kun je het dan na betaling soms bij de boer laten liggen om het in porties op te halen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:53

sweetsox schreef:
ja als ik het bij dierenvoeders de groot zou halen ben ik een stuk meer kwijt. maar ik zou natuurlijk ook per jaar inkopen of per halfjaar. En dan zou ik best jullie adresje voor hooi en stro of en zaagsel willen weten. scheelt een hoop namelijk. komen die het ook brengen? of halen jullie alles zelf op.

ja dat soort geiten. zit alleen met de hoorns hoe is het karakter van die dieren. want wil namelijk wel goedzakken. vanwege de oppaskinderen.

Wij halen ons hooi en stro van bij en boer ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:15

wil dat ze eigenlijk voor een jaar ongeveer gewoon brengen moet alleen even uitrekenen tegen die tijd hoeveel dat is.

zit eigenlijk nu te wachten dat ik uitslag krijg en dat kan nog maanden duren voor dat ik meer weet over de weide of het doorgaat.

wil graag geiten en shetje(s) maar mijn man zie dat niet zitten. en mijn gezin keert een beetje tegen me hahaha vooral mijn dochter en dan gaat ze samen spannen met haar vader. heel irri, vooral omdat ze beide niet lekker in hun vel zitten.

Zondag ga ik even kijken hoeveel het kost om de wei op te knappen. zodat ik alles kan berekenen hoeveel tijd ik per dag kwijt ben aan onderhoud en zo. dus meer het voorbereidende werk zodat ik weet waar ik aan begin. en of ik genoeg tijd heb om het te onderhouden naast mijn werk en paarden. is namelijk niet naast mijn huis.