Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:11

Ik ben op zoek naar bokkers die ook een( kruising) falabella hebben en me een beetje wegwijs kunnen maken met het onderhoud en het gezond en blij houden van mijn kleine gehaktballetje.
Ik heb sinds zaterdag een heel schattig jaarlinghengstje die als troostmaatje voor mijn PRE veulen dient Don Bajo .
Ze hebben gisteren al kennis gemaakt en hij trippelt dapper achter Platina aan die ik nu rustig aan begin af te spenen.
Mijn hengst vind hem superleuk en de merrie wil hem letterlijk opvreten als haar veulen in de buurt is.
Buiten het feit dat ik meer dan genoeg ervaring heb met ''grote'' paarden ben ik wel benieuwd naar eventuele ''speciale''eigenschappen of andere dingen waar ik op moet letten met zo'n klein ventje.

Don Bajo is bij ons gekomen met een paar redelijk lange hoefjes en wormen, paspoort en chiploos maar ik mocht hem dan ook gratis meenemen.
Voordat iedereen begint te steigeren;
Ik heb de ouders gezien en papa is een rasechte Falabella en mama is een minipony bij een hele nette familie die ze als grasmaaiertjes op de wei hadden lopen met nog wat ander dierenspul.
Don Bajo is niet mishandeld ziek of verwaarloosd maar gewoon een beetje uit ontwetendheid achterstallig in onderhoud geweest.
De hoefjes zijn al bekapt en een wormenkuurtje zit er inmiddels in. Ook krijgt hij een vitaminekuurtje van 1 week met wat lijnzaad voor zijn vachtje.
Volgende week komt de DA om alles te enten en Don Bajo te chippen maar ik wil hem eerst even laten acclimatiseren en rustig aan de rest laten wennen.

Mijn vragen zijn :
Is er een stamboek waar ik een paspoort kan aanvragen voor dit soort kruisingen ?
Don Bajo is fit attent lief maar ook super rustig en relaxed en laat alles met zich doen, ik neem aan dat dit gewoon karakter is ?
Zijn hoefjes waren zwart maar nu worden ze wit , wat kan dat zijn of is dat normaal ?
Moet ik oppassen met weidegang, hooi en brokjes ?
Zijn deze minipaardjes goed bestand tegen kou of moet hij een dekentje op ?
Is er een aandoening /afwijking waar ik rekening mee moet houden ?
Zijn balletjes hangen er nog niet, is dat normaal bij minies ?
Welke leeftijd is castreren mogelijk of kan dat wanneer de balletjes er zijn ?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen !

anneliesdj

Re: Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:53

Mini's zijn normaal prima bestand tegen kou, mits hij gezond is. Castreren kan als de ballen er zijn, bij sommige hengsten zakken ze pas als ze 1,5/2 jaar zijn, anderen hebben ze bij de geboorte al, is niets vreemds.
Oppassen met weidegang en brok aangezien mini's makkelijk vet worden, bij falabella's valt dat wel mee. Beetje opletten of je niet apart moet gaan voeren.
Wbt die hoefjes; watvoor kleur heeft hij?

De rest van de vragen kunnen anderen wel beantwoorden denk ik ;)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:26

Hi Annelies
Bedankt voor je reactie. Ik ben gewend dat hengstjes hun balletjes hebben als jaarling maar als dit normaal is voor minies dan is het goed.
Ik heb hem idd nog geen brokjes gegeven maar wel een vitaminekuurtje en wat lijnzaad. Het voeren doe ik in een grote plastic kuip en het hooi wat er naast valt kan Bajo opknabbelen. De PRE is een sober ras dus ik kan hem dus gelijkwaardig naar verhouding voeren ?
Don Bajo is bruin geboren maar is nu aan het schimmelen , leuk want mijn PRE veulen word ook schimmel . Mss vandaar dat hij witte hoefjes krijgt ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:44

Ja dat is dan waarom hij witte voetjes krijgt.
Of het normaal is voor mini's weet ik niet, weet wel dat het in het algemeen normaal is dat de ballen verschijnen ergens tot 2 jaar. Dus ik zou me er niet meteen druk om maken.
Ja aangezien een pre ook sober is denk ik dat dat wel goed komt, gewoon op het oog voeren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:16

ED --> SMP

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:42

anneliesdj, hoefjes worden niet wit omdat ze schimmel zijn, hoefjes zijn enkel wit als het paardje bont is en de vlek naar de been en hoef doorloopt of als het een appaloosa is, dan is hij hoofdzakelijk gestreept. Ik heb hier zelf ook twee mini's die schimmeltjes zijn, de ene is bont en heeft witte hoefjes maar dan ook witte benen en de ander is effen en heeft na 7 jaar nog altijd zwarte hoefjes. :j

Wat betreft de balletjes, veelal hoor ik dat ze tegen 1,5 jaar moeten gedaald zijn maar heb nog van andere mini's gehoord dat het geduurd heeft tot op hun derde. Heb hier zelf ook een hengstje van bijna 1,5j die ze nog gedaald niet heeft. Zolang ze geen klophengstengedrag vertonen zou ik mij nog geen zorgen maken. Word hij van karakter toch al hengst dan zou ik eens naar de dierenarts bellen en zou er eventueel geopereerd moeten worden.
Kwa voeding hangt het ook per paardje af, je hebt mini's die zoals shetten snel dik worden maar je hebt er ook die bij gelijk wat ze eten mooi slank blijven. Als ik jou was zou ik hem volgens zijn geschatte gewicht gewoon nog veulenmusli geven en later een onderhoudsmengeling. Je zult met de tijd ook wel zien hoe snel hij dikt enzo.
En wat betreft hooi kun je volgens mij niet veel mis doen, hier krijgen alle mini's nu naar de winter toe onbeperkt hooi naast hun weidegang. ;)

Een dekentje hoeft hij deze winter niet op, maar een stalletje waar hij kan schuilen tegen de regen en wind en hij lekker zacht ligt appreciëren ze echt wel.
Het karakter ligt zoals bij de grote paarden in jou hand, hoe voed je hem op. Maar over het algemeen zijn mini's wel erg lieve paardjes die naar mijn mening/ervaring minder bijtneigingen hebben dan shetjes. :=

Paintedblack, heb je soms een foto van je paardje? Ben wel benieuwd naar zn kleurtje.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:53

@Zetta bedankt voor je uitgebreide uitleg zeker over de hoefjes want dat vind ik nogal bijzonder.
DonBajo heeft inderdaad appaloosa in zijn lijn maar of dat bij de moeder of vader is dat weet ik niet, hij heeft ook van die lichtere oogleden en lipjes en een wit omrand oogbolletje.
Zijn karakter is heel stabiel rustig en lief en van hengstengedrag is totaal nog geen sprake daar maak ik me geen zorgen om.
Vandaag heeft hij een uurtje op de wei gestaan , verder krijgt hij een schepje 250 gr veulenbrokjes en goed voordroog van ons eigen land .
Hij is inderdaad helemaal niet bijterig maar mept wel van zich af, wat ik overigens prima vind, de honden denken dat hij een speelmaatje is.

Ik zal morgen wel eens wat foto's maken want hij is echt een scheetje :-)

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:01

Paintedblack het verschilt inderdaad per type paardje hoeveel je moet voeren ik ga altijd van voldoende gras/hooi uit, en daarnaast afhankelijk groei, conditie, leeftijd, brok erbij.
Aangezien hij wellicht net gespeend is zal ik wel genoeg voeren zeker krachtvoer vaak krijgen ze een terug val net na spenen en je wilt niet dat ze ziek worden.
Dekens hebben ze normaal gesproken niet nodig veulens vinden het nog wel eens lekker even lekker ergens droog te kunnen liggen.
Soms duurt balletjes indalen inderdaad weleens langer, en casteren de leeftijd is afhankelijk wat de veearts doet hier tenminste soms zijn ze klein en dan wachten ze liever even tot ze wat groter zijn gegroeid de paardjes dan hoeven ze ze niet plat te leggen dat is makkelijker, dit is natuurlijk ook afhankelijk hoe groot de paardjes worden.
Er is bij het ras geen specifieke afwijking wel erfelijke gebreken, losse knieeen, geen correcte tanden onderbijt overbijt enz.
Als de ouders bij het NMPRS bijv niet zijn geregistreerd kun je er wel een paspoort aanvragen om te chippen maar komen niet de ouders erin te staan.
Hopelijk ben je wat verder geholpen :D veel plezier met hem :j komt vast goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:32

Zetta schreef:
anneliesdj, hoefjes worden niet wit omdat ze schimmel zijn, hoefjes zijn enkel wit als het paardje bont is en de vlek naar de been en hoef doorloopt of als het een appaloosa is, dan is hij hoofdzakelijk gestreept. Ik heb hier zelf ook twee mini's die schimmeltjes zijn, de ene is bont en heeft witte hoefjes maar dan ook witte benen en de ander is effen en heeft na 7 jaar nog altijd zwarte hoefjes. :j

Ook bont of appaloosa zorgt er niet voor dat de hoeven blijven verkleuren, alleen als veulen is het wel vaker onduidelijk en wanneer er wit onderaan de benen zit kan het nog bijkleuren het eerste jaar.
Maar wat wordt bedoeld met schimmel? Dat kan ook roan zijn of een verkeerd geinterpreteerde appaloosa, daarom zouden foto's wel handig zijn.

Edit; bont en appaloosa kunnen wel hoeven met zwarte en witte strepen geven.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:12

anneliesdj schreef:
Zetta schreef:

Ook bont of appaloosa zorgt er niet voor dat de hoeven blijven verkleuren, alleen als veulen is het wel vaker onduidelijk en wanneer er wit onderaan de benen zit kan het nog bijkleuren het eerste jaar.
Maar wat wordt bedoeld met schimmel? Dat kan ook roan zijn of een verkeerd geinterpreteerde appaloosa, daarom zouden foto's wel handig zijn.

Edit; bont en appaloosa kunnen wel hoeven met zwarte en witte strepen geven.

Ik zeg toch niets over hoefjes die later nog verkleuren?
De meeste veulens worden met een bepaald kleur van hoeven geboren en dit blijft dan ook zo. Soms gebeurt het wel eens dat bij sommige veulens in de eerste paar levensmaanden ze wat gaan verdonkeren maar meer niet.

En ja ook bont kan voor verschillende kleuren in de hoeven zorgen, zo heb ik er hier ook drie van.

Ik denkt dat een foto het beste zal zijn, al vermoed ik wel dat je paardje een appie is. :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:07

http://imageshack.us/photo/my-images/546/x7zb.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/546/7ttd.jpg/
Don Bajo vanmiddag in de tuin , hij voelt zich steeds meer thuis. Is hij niet prachtig ?
Binnen een paar dagen kunnen ze samen op stal als de moeder van het veulen wat rustiger is. Bajo is al lang gelden gespeend de moeder was al verkocht toen ik hem ophaalde dus terugval is niet aan de orde.
Ook krijgt hij natuurlijk brokjes en vitaminen, en weidegang ben ik aan het opbouwen.

Hier close up van zijn hoefjes om te laten zien dat deze echt van het ene op het andere moment over loopt van zwart naar wit
http://imageshack.us/photo/my-images/689/l93r.jpg/

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:55

Dat zijn wel speciale hoefjes ja := heb een verdeling in die richting nog nooit gezien. Maar zo te zien zal hij dus wel witte hoefjes krijgen. Maar zie ik het goed dat hij aan zijn achter hoefje een zwarte streep van boven naar beneden heeft? Dan zou hij wel een appie kunnen zijn maar heel miniem. Door de belichting kan ik niet zien of hij rond zijn oogjes nu stippen heeft maar aan zijn neusje zo te zien al niet maar het is best mogelijk dat het zo verborgen zit bij hem. Met wat geluk komen er volgend jaar misschien hier en daar wel stippen in zn zomervachtje naar boven. :P
Verder is hij volgens mij kwa kleur gewoon donkerbruin. Ziet er mij wel een schattig ventje uit. :j

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:48

@zetta nee hoor hij is toch echt schimmel ! Hij is helemaal grijs net als mijn merrieveulen maar door de donker bruine dekharen zie je dat op de foto niet.
Ik denk dat er idd appa doorheen zweeft .....hij heeft ook witte vlekken om zijn poepertje hihihi en ook een paar om zijn mondje

Dat zo abrupt om kleuren van de hoefjes heb ik ook nog nooit gezien en ik heb toch al echt wat jonge schimmeltjes gefokt en gezien. Maar het is echt van zwart opeens naar wit gegaan, dus geen grijs gedeelte en dan pas wit
Maar goed, als hij maar blij en gezond is :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:40

Ik kan de foto van de hoefjes niet zien, je hebt hem verwijderd?
Als ik het zo zie is hij roan, maar lastig te zien met het zonlicht erop.
Zie verder niet veel bijzonders aan hem, alleen die lengtestreep op dat achterhoefje viel me wel op.

Hoe weet je zo zeker dat hij schimmel is? Weet je watvoor ouders hij heeft?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:57

Ik denk dat hij schimmel is omdat ik al die andere benamingen niet ken, roan is voor mij altijd gewoon roodschimmel geweest. Maar het zou zomaar kunnen dat hij roan is.
De ouders zijn een mini shet en een falabella, de paspoortjes heb ik gezien maar eerlijk gezegd niet op de kleur gelet.
De fokker vertelde wel dat er wat appa in zat maar ik heb niet doorgevraagd want eigenlijk vind ik dat niet eens zo belangrijk.
Hij wordt steeds vrolijker en de wormenkuur heeft zijn werk gedaan, volgende week nog even chippen en enten en dan is voorlopig alles in orde op dat gebied

http://imageshack.us/photo/my-images/689/l93r.jpg/

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:37

Dat zijn idd aparte voetjes, maar ik heb het wel meer gezien, veulen wat ik nu heb lopen heeft ook vlekken op de hoefjes en die is vos met witte sokken.
Als dat zwarte er helemaal uit groeit en de hoefjes wit blijven, is hij zeker appaloosa. Dit icm de stippels op zijn slijmvliezen, de streephoef linksachter en de grijze kleur, dat kan alleen appaloosa zijn. In dat geval komt de grijze kleur dus niet van het schimmel zijn en als je naar de randjes rond de ogen kijkt, lijkt mij normaal schimmel in elk geval onmogelijk.

Ik vind het wel een erg leuk diertje, mooie koppie heeft hij.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:45

Dank je Anneliesdj :-) ik had ook al zo'n vermoeden maar ben niet thuis in ''kleurtjes'' maar wie weet waar hij ons nog mee gaat verrassen !
Hij is knap hè ?

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:51

Ten eerst wat een knappert! Ik denk inderdaad ook dat er appie in zit. Vooral omdat je zegt dat hij ook witte stippen bij zijn mond en geslachtsdelen heeft. Dan is die verkleuring van de hoeven helemaal niet raar. Dit heb ik al bij meerdere veulens bij mij op de wei gezien. Dus niks om je zorgen over te maken! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:56

Ja hij is best knap voor een teddybeer ;)
Denk dat er volgend jaar met verliezen van de wintervacht allemaal stipjes onder weg komen.
Afbeelding

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:00

Wat en een mooie anneliesdj! Is die van jou?
Het zou kunnen dat er stippen onderuit kom in het voorjaar. Maar dat weet je maar nooit met die appies.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:42

Nee die is niet van mij maar op het eerste gezicht effen donkere veulens komen vaker zo hun wintervacht uit als een van de ouders appie is.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:46

Wat een knapperd op de foto !
Ik hoop dat Don Bajo volgend jaar ook zo mooi uit de haren komt , ik heb het idee dat hij afgelopen zomer door de wormen en vitaminegebrek niet door de wintervacht heen gekomen is.
Zou hij zich lekkerder voelen als ik hem zou scheren en een dekentje zou opdoen ? Of is dat alleen mooier maar niet functioneel ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:03

Nee zou ik zeker niet doen, zijn vacht is nu dik genoeg en hij is nogmaar een jaarling. Als je hem nu al gaat vertroetelen met dekentjes krijgt hij nooit de kans een goede weerstand op te bouwen.
Lekker laten staan en mocht hij het van 't winter echt zwaar krijgen kun je altijd nog besluiten om hem een dekentje op te doen. Maar ik denk dat dat wel meevalt, hij ziet er prima uit.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:44

Nu ik de foto's voor een tweede keer bekijk zie ik die witte haren die je bedoeld. Maar ik kan je al zeggen dat hij geen schimmeltje is :j . Om een schimmel te zijn moet hij al lang grijs/wit gekomen zijn rond zijn ogen en dat is hij niet, hij heeft enkel witte haren door zijn lichaam heen wat volgens mij komt door zijn appie gen. Zoals al gezegd zou ik er niet van verschieten als er volgend jaar iets met stippen tevoorschijn zal komen van onder die dikke haren. :P

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 15:44

Don Bajo is enorm aan het schuren, ik dacht dat het van het ontwormen kwam maar nu begint zijn vacht te schilferen en ik ben bang dat hij toch luis heeft...gatver !
De regenbui van vannacht maakte het er niet beter op dus mss ga ik hem morgen toch maar eens wassen met een middeltje en beslissen of ik hem moet scheren. De stal is klaar dus hij kan vandaag ook binnen
en nu kan het nog ivm de temperatuur .