Shetlanders, als 'minder' behandeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Shetlanders, als 'minder' behandeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:00

Hoihoi,

Ik heb vaak het idee dat veel shetlanders als 'minder' behandeld worden als paarden/rij pony's..
Zo van, "ach het is toch maar een shetje.. Die kan er ook nog wel voor de leuk bij."
Rij pony's/paarden staan vaak op een heel dieet, maar shetlanders? Die zijn toch altijd te dik.
Valt mij ook op dat shetlanders vaak een slecht/niet passend zadel hebben, terwijl er voor de paarden zadels van 1500 euro gemaakt worden. Of wat ik ook regelmatig tegen kom, een geit (of iets anders) als 'vriendje' voor de shet, want nog een paard is te duur..

Ben ik nu de enige bij wie dit opvalt? overdrijf ik?

Ik wil nu natuurlijk niet alle shetlander (eigenaren) over één kam scheren, maar het is gewoon iets dat me vaak opvalt. Vaker dan bij paarden/grotere pony's.

melvinrandy

Re: Shetlanders, als 'minder' behandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:56

Haha, hier is de shetlander het meest verwend van allemaal :D

Maar het klopt wel wat je zegt, "het is maar een shetlander" de uitdrukking die ik vaak genoeg van buren krijg. Maar het is volgensmij het moeilijkste dier hier in de buurt :P

Te dik is mijne 100%, aangezien ze bij een groter paard in staat. Maar ze rent en doet nog als een malle

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:00

Ik ken het ook anders, zelfs precies andersom, ik ken alleen maar mensen die weten hoe ze shetlanders of mini's moeten houden. Verder zijn door de bank genomen 10 grote paarden makkelijker dan 3 shetlanders, je zou er haast een diploma voor moeten hebben behaald. ;) :D
Maar de marktwaarde is ongeveer nul, dus zijn er ook heel veel mensen die ongehinderd door kennis een shet aanschaffen. Denk dat je daar op doelt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:02

Tja, eigenlijk klopt dat toch ook gewoon?
Shetlanders zijn veel goedkoper in aanschaf en onderhoud, het valt bijna niet te vergelijken met elkaar.. Ik heb uitgerekend hoeveel een eigen paard/pony mij zou kosten per maand, en een shet zou me nog geen 100 euro kosten per maand en een 'gewoon' paard zo rond de 400 euro.

Daarnaast shetlanders hoeven ook geen heel dieet te hebben (en dan bedoel ik aan vitamines en krachtvoer enzo) en ik kan me voorstellen dat je geen zadel van 1500 op een pony van +- 500 gaat leggen. Zeker niet als je het dier niet hebt gekocht om mee te rijden, maar gewoon als weidemaatje.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:02

mee eens, Ik kan daar zelf onwijs slecht tegen!
Ze zijn wel klein, maar geeft evenveel liefde en vertrouwen als een normaal paard! <3

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:05

Bij ons op stal staan 13 shetlanders, en iedereen is er dol op, maar ik heb ook het idee dat ze als kinderspeelgoed worden gezien, maar een shetlander kan zoveel meer dan sommige mensen denken.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:14

Bij ons hebben ze het ook heel luuks.
Maar mij valt het ook op dat ze vaak als minder worden aan gekeken.
Laatst kwam er bij ons iemand en een shetlander stond aan een touwtje de gras kantjes te eten. En die vrouw vroeg of hij straf had gekregen. Maar dat gras vinden ze juist lekker. En Shetlanders zijn echte gezellig dieren ze willen altijd wel ff komen knuffelen en doen bij ons tegen iedereen aardig.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:13

Ja, dat klopt. Ik heb het zelf ook altijd gezien en mij enorm aan geïrriteerd! Daarom zei ik ook altijd dat ik het juist anders wou doen.

Ik heb nu twee shetlander ruintjes en die zijn éven verwend als een rijpaard. Ik ben van menig dat een shetlander ook een goed passend zadel/hoofdstel/tuig moet hebben, net zo als een groot paard.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:17

Hier worden ze in ieder geval niet als minder behandeld :n

Maar snap wel precies wat je bedoelt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:28

Hier worden ze ook behandeld als elk ander paard, lekker aan het werk voor de kar, tuigje wat me een paar honderd heeft gekost :P

_Hinneke schreef:
Ja, dat klopt. Ik heb het zelf ook altijd gezien en mij enorm aan geïrriteerd! Daarom zei ik ook altijd dat ik het juist anders wou doen.

Ik heb nu twee shetlander ruintjes en die zijn éven verwend als een rijpaard. Ik ben van menig dat een shetlander ook een goed passend zadel/hoofdstel/tuig moet hebben, net zo als een groot paard.

Precies, ik denk dat wanneer iemand met zo'n pannenkoek zadel voor een groot paard een topic op bokt maakte hij een 12 pagina lange lijst had ontvangen met hoe slecht, zielig enz. het wel niet is :+

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:17

Mijn verzorgpony's zijn shetlanders en mij valt het vooral op dat er zoveel opmerkingen komen over hoe ze verzorgd worden. Ze staan op een weiland met weinig gras ivm te dik zijn en veel mensen vinden dat dus zielig. Dan krijg je dus dat mensen de db bellen of zelf bij gaan voeren (ondanks de bordjes 'niet voeren') met een hoefbevangen pony tot gevolg. Of mensen die 'om te helpen' een stuk van de manen wegknippen, omdat ze van mening zijn dat die arme pony niets ziet...

En niet te vergeten de standaard opmerking die ik krijg als ik met een shet loop; "Oh, dacht dat het een hond was"....

Bellaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:41

Peer12 schreef:
Mijn verzorgpony's zijn shetlanders en mij valt het vooral op dat er zoveel opmerkingen komen over hoe ze verzorgd worden. Ze staan op een weiland met weinig gras ivm te dik zijn en veel mensen vinden dat dus zielig. Dan krijg je dus dat mensen de db bellen of zelf bij gaan voeren (ondanks de bordjes 'niet voeren') met een hoefbevangen pony tot gevolg. Of mensen die 'om te helpen' een stuk van de manen wegknippen, omdat ze van mening zijn dat die arme pony niets ziet...

En niet te vergeten de standaard opmerking die ik krijg als ik met een shet loop; "Oh, dacht dat het een hond was"....

die opmerking van o ik dacht dat het een grote hond was heb ik ook wel eens last van maar niet van mensen die de manen afknippen ik zou echt giftig worden. bij mij op stal is de shetlander het meest verwend. :Y)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:19

Peer12 schreef:

Gewoon terug zeggen ze blaft alleen niet :+

Soof24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:40

Shetlanders worden vaak als minder gezien omdat mensen denken dat je er niets mee kan, ook wel door mijn vader oliebol genoemd.. Maar ik vind dat je heel veel met een shetlander kan, ik geef lesjes op een shetlander met kleine kindjes, die kunnen dr op staan achterste voren zitten enzo. Ook kan je een leuk karretje achter een shetlander doen of ze functioneren als gezelschapspaardje. Hoe bedoel je nutteloos?;)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:21

Soof24 schreef:
Shetlanders worden vaak als minder gezien omdat mensen denken dat je er niets mee kan, ook wel door mijn vader oliebol genoemd.. Maar ik vind dat je heel veel met een shetlander kan, ik geef lesjes op een shetlander met kleine kindjes, die kunnen dr op staan achterste voren zitten enzo. Ook kan je een leuk karretje achter een shetlander doen of ze functioneren als gezelschapspaardje. Hoe bedoel je nutteloos?;)

Niets leuker dan een shet die vrijheidsdressuur doet, of een shet die springt. Ik denk dat shetlanders veel meer kunnen dan dat sommige mensen denken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:33

De shet hier krijgt ook een andere behandeling. Hij heeft zijn eigen huisje met plein en zandje, heft zijn eigen weitjes (hoekjes waar andere niet kunnen grazen) en kwa extra's bedelt hij genoeg bij elkaar. Daarbij mag die 2x per dag kiezen of die al naar een ander stuk wil, of bij andere paarden in.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:06

Ja zeker worden Shetten als "minder-dingen" beschouwd, ook tot mijn grote ergernis, want ik heb er 2 achter mijn huis staan, die weliswaar niet verwend worden, qua voeding, maar het toch wel zijn, want hebben een zandpaddock (o wat erg!nooit gras?) en een mega grote altijd strobestrooide stal tot hun beschikking. Hoioi van de beste kwaliteit 4-5 keer per dag krijgen toegevoegd (weinig, maar toch...) De hele dag mensen en dieren om zich heen. Daarbuiten wil je niet weten wat ze van het stro nog wegknabbelen.

Dan krijg ik mensen over het erf (ik ben paardenschilder nota bene) o je hebt 2 Shetlanders..... (teleurgestelde blikken).
Tsja, mijn PAARDEN (!!!) staan aan de overkant in de weide die ik huur van iemand anders, een overbuur dus.

Of, zoals ik maandag nog mocht meemaken: iemand die naar mijn schilderijen wil komen kijken, komt dan dus via mijn achtererf naar het atelier.. en stokt halverwege... eh....maar dit zijn Shetlanders?

Ja, inderdaad (ik dacht: komt u verder, loopt u door, welkom in mijn atelier, kunt u de paardenschilderijen zien) en toen zei de vrouw van het stel: "Maar ik dacht dat u PAARDENschilder was".
Ik was volslagen afgebluft.
Wat zeg je hierop?
Nu ja, ik herpakte mezelf en zei, "Ja natuurlijk, mijn PAARDEN staan aan de overkant, maar hier is mijn atelier"

Ze KEKEN eenmaal binnen niet eens serieus naar de schilderijen, en verdwenen gauw weer.
Hadden ze dan verwacht dat ik in die ppostzegel-zandpaddock mijn bonte paarden had neergezet. Of een Arabische Hengst had lopen?

Nee, ze zagen twee zwarte Shetten en... tsja... dat was het dan, blijkbaar. En voor hun was de paardenschilder daarmee kennelijk een prutser WANT: Shetlanders.
(Heel dom, hadden ze mijn Bonte Jaopie maar eens gezien, trots paraderend in de wei aan de overkant, met zijn mooie bonte vriendin Khava, maar ik had ook geen zin meer om me te een soort van "bewijzen" om ze er mee heen te nemen of op te wijzen) BAH! dacht ik, blij dat ze weg zijn.

Belachelijk natuurlijk, die mensen, maar tsja, mensen gaan toch op uiterlijkheden af. Zo blijkt.

Shetlanders, die worden door zo velen als NIKSEN beschouwd, ook door mensen die zelf jarenlang "in de paarden zittenm" een Shet is al gauw "iets voor er bij" of een "grasmaaier".
Verder stellen ze niks voor, zo lijklt het vaak.
Jammer, want het zijn enorm harde, gezonde, slimme ponies, waar je heel veel kanten mee uit kunt, ls je er wat tijd en moeite in steekt.

Overigens komt het omgekeerde ook voor:

Mensen die mij alleen maar kennnen van mijn bonte "PAARDEN" komen er dan eens na verloop van tijd achter dat ik twee Shetlanders achter mijn huis heb staan en dan krijg je: "Wat? Maar wat moet je daar dan mee?" Of: "Dat had iik achter jou nou helemaaaaaal niet gezocht"
Of: "Fok je daarmee, zeker?" (ik heb een ruintje en een merrie)

"Nou ja, dat kan wel voor je kinderen" (ik heb geen kinderen)

Arme Shetlanders.....

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:13

Ik ga vaker met een kennis mee naar buiten, zij op het paard ik met me shet aan de hand,
ze heeft hem echt onderschat :D
hij is de leerpony van een groot paard xD,
wat me ook opvalt heel veel mensen interesseren de hoeven van een shet helemaal niks, soms hoelang ze zijn bij een shet schrik ik echt,
mijn shet staat goed op de hoeven en hij kan heel veel meer dan mensen denken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:25

Ja, amen, men denkt : bij een Shet kan het nog wel effe...
Nou mijn Shetten gaan gewoon in bekapping mee met de BIG ONES, die ijzerloos leven, zeker nu in de zomer staat het toch wel op 8 weken en weer bekappen (in de winter kom ik er met de Shetten soms met 10 weken nog wel eens af, of kan ik midwinter wel eens eens 1 beurt overslaan, dat is echter alleen omdat de "echte paarden" er dan al weer dicht opzitten.
Nooit is hier een Shetlander van mij ooit bijv. zoals je wel eens leest slechts 1 x per half jaar bekapt. Dat redden we helemaal niet met die hoeven. Dan worden het vanzelf schuiten. Ik heb er ellende genoeg mee gezien bij andermans paarden, maar ook de "van dat kan nog wel" Shetten.
Je hebt toch ook zelf ogen, en ziet toch aan die hoeven/hoefstand, dat het uit de hand loopt?
Ik begrijp dat nooit.

xEmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:54

Shetlanders zijn sterk voor hun maat. Maar ze worden best vaak gebruikt als gezelschapsdier voor grotere paarden en krijgen dan ook minder beweging

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:07

xEmz schreef:
Shetlanders zijn sterk voor hun maat. Maar ze worden best vaak gebruikt als gezelschapsdier voor grotere paarden en krijgen dan ook minder beweging

Tegenwoordig word er ook steeds meer met shet's gewerkt hoor :j

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:43

De stal eigenaar zegt dat ook eens per half jaar is goed, nou ik zeg je het als ik de shet maar een keer in het half jaar laat bekappen kan ik heel veel problemen gaan verwachten!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:46

Ik ben helemaal verliefd op mijn shetlander. In het begin niet zo. Nam haar erbij als maatje en deed er verder niets aan.. Maar nu zit ik constant met haar te prutsen, te wandelen en te knuffelen. Stiekem vind ik haar karakter veel leuker dan mijn grote paard (op wie ik ook wel dol ben hoor, dat wel!), want ze is echt een echte knuffelkont. Ze houd superveel van aandacht. Mijn paard vind aandacht maar niets :D Maarja, op shettie kan ik niet rijden natuurlijk haha. Maar goed, op zich ook wel goed verdeeld. De ene voor de knuffel, de ander voor het rijden :P Maar zie haar dus zeker niet als minder. En ze krijgt ook absoluut niet de mindere verzorging. Om de 8 weken bekapt, in de lente en zomer om de 6 weken (is ook echt wel nodig), goed voer, zoveel mogelijk beweging etc...
Laatst bijgewerkt door ElineS op 15-08-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:48

bij ons op stal is de eigenaar lief tegen de shetjes, maar omdat ik en mijn vriendin met verzorgshetje gewoon in de bak waren (als eerst) en er komt een mens aan met een paard, moeten wij de bak uit. Ik ben het met je eens, ik vind het ook nergens op slaan. Wij en onze shet worden helemaal buitengesloten :(

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:49

Haha dat klopt, zo is dat bij mij precies het zelfde
maar mijn paard begint steeds knuffelbaarder te worden xD
ja dat komt bekend voor, alsof een shet maar een stuk vuilnis is voor sommige mensen,