Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

mootjah schreef:Wat leuk dat je dat misschien mag![]()
Op de "markt" staan verschillende shets aangeboden met hun prijs erbij.
Bedoel je met een smalle shet misschien een nmprs? Deze kunnen nogal in prijs verschillen!
Als je echt voor de shetlander gaat ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Bedenk hierbij dat als je een hengstje neemt er vaak ook nog castratie kosten bijkomen!
De prijs per stal verschilt behoorlijk! Meestal ben je voor een shet zo rond de 100 euro per maand aan stalling kwijt. ( dit kan altijd iets duurder of goedkoper zijn! )
Met een wormenkuur kan je voor een shet best 2 x doen, dat scheelt dan ook weer in de kosten. De hoefsmid vraagt vaak iets minder voor een shet dan voor een groot paard, maar ook dit verschilt per hoefsmid!
Ik zou zeggen; vraag even rond bij jou in de buurt voor de kosten!
Edit; wat een overdreven reacties allemaal zeg, typisch bokt
Arashah schreef:het zou leuk voor jou zijn als je een pony en ezel mag maar aangezien je leeftijd werk je nog niet? ik heb een shetje en een e-pony, shetje is 70 cm en e-pony is 1,50m.
en misschien wil je het niet geloven of wel maar het shetje is nog duurder dan de grote!
de grote heb ik mazzel mee dat hij zeer sterke hoeven heeft en hem eigenlijk niet veel hoef te laten bekappen, 1x in drie maanden. en shetje moet ik iedere maand laten bekappen. per jaar dus veel geld.
per jaar:
inenting: min. 50 euro
wormenkuur: vanaf 10 euro per jaar ga maar vanuit van 2 wormenkuren: 25 euro
bekapping hoeven: 12 x 25 euro= 300 euro
stalling shetje: meestal tussen de 50 en 100 per maand: ga maar van 100 euro uit, per jaar dus: 1200 euro
eventueel leuke spulletjes die je wil kopen (inclusief paardensnoepjes als je die geeft): 25 euro per maand, dus 300 euro in het jaar.
als je geluk hebt zit de hooi en water er bij in de stallingsprijs, zo niet dan komt dat er ook nog over heen. prijs weet ik even niet.
daarbij moet je per maand een bedrag aan de kant leggen voor evt. de dierenarts: ga maar vanuit van 50 euro. en dat is per jaar: 600 (de rekeningen zijn haast niet te betalen..)
even uitgerekend per jaar voor 1 shetje: 50 + 25 + 300 + 1200 + 300 + 600= 2475 euro en dat is per maand: 206.25 euro.
prijzen kunnen verschillen met anderen.
ik wil je verder niet bang maken maar een shetje kan niet teveel eten want er bestaat de kans op hoefbevangen en plotselinge verandering in eetpatroon kan koliek of kramp veroorzaken. als er geen automatische voorziening van water in stal/weiland hebt dan moet je twee keer per dag het water controleren en iedere dag vers water geven..
daarbij heb je je school en evt. later als je 16 bent ook je werk. je hebt je vriendinnen, er komt vast een vriendje en vanaf je 16de mag je uit dus daar gaat geld ook heen. en dan moet je tussendoor nog je shetje aandacht geven.
het is geen probleem voor shetjes om ze in de winter ook buiten te laten maar je moet dan wel een schuilstal hebben, en niet op alle grond is en blijft het droog. veel plaatsen in nederland is het vanaf de herfst echt niet meer mogelijk om je paard buiten te zetten, zelf niet een shetje.
dit hele bericht is niet aanvallend bedoeld, ik wil dolgraag met je meedenken. dit is puur de waarheid wat ik heb neergezet, dit betaal ik voor mijn shetje van 70cm per maand. en dan komt de grotere er nog bij ook, dus ik betaal rond de 400 euro per maand.. ik zit zelf niet meer op school, ik ben ook wat ouder dan jou. ik werk fulltime. met mijn 13de kreeg ik een paard van mijn ouders en die betaalden het voor me maar als ik het zelf moest opbrengen wat het compleet onmogelijk voor me om 1 te houden zelfs niet als ik voor een shetje koos. en qua tijd had ik gewoon te weinig, ik was bij mijn merrie heel braaf iedere dag maar ik was wel iedere dag extreem moe omdat ik gewoon teveel huiswerk had, en dan ook nog vrienden en mijn verzorg paard en verzorgpony.
alsjeblieft denk er goed over na wat je graag wilt, het is beter als je een paar jaartjes wacht. je wilt ook graag je rijbewijs als je 18 bent? wat ik zou doen is dat je het geld opspaart voor je rijbewijs zodat je die kunt gaan halen en dan kun je verder kijken met wat je wilt.
ik zal het dus nu op deze leeftijd niet doen maar als je er toch voor kiest een shetje en ezel te nemen ben ik natuurlijk wel blij voor je hoor!

(even uitgaande van eenvoudige stalling op alleen een wei).
Posh schreef:Bedoel je misschien met dun/dik of harig/niet harig het verschil tussen een Shetlander en een minipaardje of een NMPRS zoals iemand eerder al opperde?
Qua eten kan een Shetlander meer hooi eten dan een Shire, dit hangt van de huisvesting af. Pony's die hoefbevangen zijn geweest zul je schraal moeten houden, oftewel niet teveel (jong) gras maar wellicht wel meer hooi.
Shetlanders (vooral de mini's) kunnen meer hoefproblemen met zich meebrengen dus zul je minstens net zo vaak de hoefsmid moeten laten komen als bij een groot paard.
Ontwormen is hetzelfde als bij een groot paard.
Misschien is het een idee om een pony te gaan leasen of verzorgen? Zeker bij het leasen krijg je een aardig beeld van hoeveel een pony per maand kost, en mocht je er uiteindelijk geen tijd/geld voor hebben zit je niet aan een pony vast waar je vervolgens weer een huisje voor moet zoeken.
zomer lente herfst of zo iets 
vuurneon schreef:Met 700 euro kun je in principe nog geen 1 jaar voor je kleine pony zorgen. Als je elke maand zo 150 euro opzij kan leggen, dan zou ik verder kijken(even uitgaande van eenvoudige stalling op alleen een wei).
Een hoefsmid kan ook den hogere prijs vragen, want het is funest voor je houding om van die kleine pony's te bekappen
Arashah schreef:het mooiste is natuurlijk de ervaring om de hoefbevangenheid te kunnen voorkomen, wat niet zo geweldig gemakkelijk is.
maar als je een shet uitzoekt zal ik 1 uitzoeken waarvan je direct zegt en denkt, dit is hem. wel een mooie pony op de foto.
en super dat je al zoveel gespaard hebt! ik zou dat geld als eerste gebruiken voor je rijbewijs en dan verder sparen en werken voor een pony, als je genoeg verdiend met werken heb je een rijbewijs maar je kunt ook een pony onderhouden.
het is goed dat je weet wat je wilt, dan zou ik er zeker voor gaan sparen en werken.
capopjekop schreef:Lekker flink gaan sparen, dan kun je over een paar jaar mss wel een pony kopen. Waarom wil je trouwens een shet en een ezel? Ik denk dat het voor de dieren veel fijner is als je of 2 shetjes koopt (kun je ook leuk 2span gaan rijden) of 2 ezels koopt. Ezels en paarden zijn kuddedieren en ze lijken veel op elkaar, maar toch zijn het verschillende dieren. Ik denk dat ze het gelukkigst worden met hun eigen soortgenoten.
Verder zijn de kosten idd niet veel goedkoper. Ze eten wat minder en poepen wat minder dus je hebt iets minder hooi en stalbedekking nodig. Maar qua stalgeld moet je idd net geluk hebben. Mijn dierenarts rekent ook niets minder voor mijn shetten, net als de smid. Met een wormenkuur doe ik ze beide.
DayDream21 schreef:Ze zijn allebij het zelfde;) Maar het is een NMPRS en mijn beste vriend:) Maar ik hoor vaker dat soort dingen over ezels. Op mijn manege staan meer dan 10 ezel en ong. 10 shets. Ik dacht daardoor dat ze wel samen konden. Mijn moeder wil graag een ezel... Daar begon alles ook mee.