Toch wat vraagjes..over shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Toch wat vraagjes..over shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:44

Hoi

Wij zelf zijn op zoek naar een lief shetlandertje,( beetje grote maat 95-tot 1meter 7)
Nou kijken we dus overal op marktplaats bokt etc,
Maar wat lopen die prijzen uiteen,vind dat echt opvallend.
Wat zijn nou een beetje normale prijzen voor leuk shetje?

Laatst zag ik er 1 die was even duur als me fjord, paar jaar geleden zag je echt verschil in prijzen.
nu bijna niet meer..

En wat zijn nu de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij een shet aanschaf?

En zouden jullie een keuring doen op een shetje?

Waar willen we een shetje voor voor mijn fjord als weide maatje, en voor me kinderen als knuffelpony/rijpony
Echter inrijden willen we zelf wel doen zo nodig.

Ik hoop dat iemand mij beetje helder antwoord kan geven hierop.

Groetjes Froukje

DeSa

Re: Toch wat vraagjes..over shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:54

Voor een echte kinderpony betaal je de hoofdprijs. Een pony die niet beleerd is, rond die maat zou ik max. 200,- voor geven. Wat de prijs weer hoger kan maken is evt. goed papier, drachtig of een leuk kleurtje.

Ook bij een shet moet je op hetzelfde letten als bij een groot paard. Keuren is geheel aan jezelf. Ik heb het enkel bij mijn vorige rijpony gedaan en bij de shetten nooit. Vervolgens wel een hoop ellende gehad met de shetten :D Dus keuren kan nooit kwaad, het is maar net wat je er zelf voor over hebt :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:57

Dat ligt eraan of de shet papieren heeft of niet! Een keuring heb ik niet gedaan bij mijn twee shetlanders, maar je moet wel zeker weten dat je hem bij een erkend persoon koopt (een fokker bijvoorbeeld).

Zo aan jouw beschrijving te lezen, zou ik gaan voor een shetlander rond de 8 jaar, die kun je ook nog gemakkelijk inrijden en ze zijn hun jonge paardenstreken al een beetje kwijt. Een knuffelpony moet je écht naar op zoek gaan, de meeste shetlanders zijn geen kinderpony's en houden niet van knuffelen. Het wordt dus in ieder geval geen hengst.
Dus zoekende naar een merrie van onder de 10 jaar, onbeleerd, zonder stamboom (want dat is verder niet belangrijk voor je zo te lezen), daar zou ik hooguit 200 euro aan uitgeven. :)

Maar zoals DeSa zegt, een shetlander die een echte kinderpony is wordt sowieso hard zoeken! :P Ik denk dat een Welshje beter is zelfs.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:04

Ach al koop je er een bij een fokker.. dan nog zijn ze echt niet allemaal eerlijk :)

Ik heb hier één échte kinderpony staan, een shet van 90 cm. Een 'oeps' van de veiling waar ik alle kindjes zo op durf te zetten. Zij is ook de enigste van alle shetten die ik heb/had.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:09

Citaat:
Een knuffelpony moet je écht naar op zoek gaan, de meeste shetlanders zijn geen kinderpony's en houden niet van knuffelen.

De meeste ponys zijn geen kinderponys. En je zult er zelf ook gewoon tijd en energie in moeten steken. Een grotere rijpony wordt ook niet met het zadel op geboren, maar van shetten wordt verwacht dat ze leuk en snoezig alles maar goed vinden en dat gaat fout.
Maar als TS al wat ervaring met beleren heeft zal dat allemaal goed komen.

Shetten hebben van nature meestal wel een prettig, zelfstandig en vriendelijk karakter. Opvoeden doet de rest. Een mini-appaloosa is trouwens ook wel te vinden in een prijsklasse vanaf 300 euro, en wel met papieren en chip.

Goed beleerde en brave kinderponys gaan vanaf 600 tot 1000 euro in die maat, afhankelijk van de leeftijd en of de pony geklasseerd is enz. Eigenlijk vind ik dat voor goed beleerde betrouwbare ponys nog best meevallen, je vertrouwt er ten slotte wel je kind aan toe. :)

Bij shetten bepalen kleur en geslacht veel van de prijs. Een jonge hengst met effen kleur is weinig waard, maar na ruinen kan ie wel een heel leuke kinderpony worden.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:11

Haha dank jullie wel, papieren boeien me ook niet echt, gaat mij echt erom dat ze een lief karaktertje heeft,
Ook moet ik zeggen je betaald idd de hoofdprijs bij sommige. ( gister zag ik een shet voor 950 staan)
Ik heb wel eens vaker gekeken en werd je "dood"gegooit met shetjes op mp etc.
En nu in mijn omgeving, helemaal niks in de buurt. Dus moet zowieso van verder af komen.

En mensen weten ook niet wat ze verkopen heb ik het idee.

Er stond een advertentie op mp.
Ik mailde voor de "stokmaat" wat die was want stond er niet bij..
Krijg ik terug "ergens tussen de 120 en 150" sorry maar is dat een reuze shet?:S

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:12

randalinpony schreef:
Citaat:
Een knuffelpony moet je écht naar op zoek gaan, de meeste shetlanders zijn geen kinderpony's en houden niet van knuffelen.

De meeste ponys zijn geen kinderponys. En je zult er zelf ook gewoon tijd en energie in moeten steken. Een grotere rijpony wordt ook niet met het zadel op geboren, maar van shetten wordt verwacht dat ze leuk en snoezig alles maar goed vinden en dat gaat fout.
Maar als TS al wat ervaring met beleren heeft zal dat allemaal goed komen.

Shetten hebben van nature meestal wel een prettig, zelfstandig en vriendelijk karakter. Opvoeden doet de rest. Een mini-appaloosa is trouwens ook wel te vinden in een prijsklasse vanaf 300 euro, en wel met papieren en chip.

Goed beleerde en brave kinderponys gaan vanaf 600 tot 1000 euro in die maat, afhankelijk van de leeftijd en of de pony geklasseerd is enz. Eigenlijk vind ik dat voor goed beleerde betrouwbare ponys nog best meevallen, je vertrouwt er ten slotte wel je kind aan toe. :)

Bij shetten bepalen kleur en geslacht veel van de prijs. Een jonge hengst met effen kleur is weinig waard, maar na ruinen kan ie wel een heel leuke kinderpony worden.

Een onbeleerde hoeft niet in een uur beleerd te zijn al gaat er jaar overheen voor een goed beleer proces vind ik geen probleem. ( Me kindjes ook niet als ze maar kunnen poetsen haha)
En ene knuffel pony moet je idd zelf maken, en willen we ook alle tijd in steken die nodig is hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:16

Echte kinderpony's zijn goud waard en komen weinig te koop. Daarom zijn die niet goedkoop.

Ik heb mijn pony's niet gekeurd gehad. Met een aantal heb ik pech gehad, met andere niet.
Braaf zijn ze hier allemaal, dat vind ik een eerste vereiste. Heb liever een brave werkbare pony dan een keurings topper met een lastig karakter.

Je moet wel al een pony met een fijn karakter hebben wil je je kinderen er meteen mee bezig kunnen laten zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:26

Ze hoeft van mij ook niet altijd even braaf te zijn ondeugenheid hoort.
Alleen ik ben niet van het "bijten" en "schoppen"
En ik weet dat ze bestaan ook onbeleerd haha

echter moet het wel beetje allemaal in de buurt zijn inv met vervoer, en als ik een leuke zie.. zie je overijssel ( daar zag ik zoon leukertje!!!)
en ja geen paardentaxi in de buurt hier. Dus dan moet ik die ook over laten gaan, en daar heb ik echt gigantisch van gebaald die vond ik geweldig.
heb echt bijna 5 dagen lopen zoeken naar een taxi etc. maar kon niks vinden:(
Laatst bijgewerkt door balance op 27-05-13 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: advertentie verwijderd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:27

Is in overleg brengen dan niet mogelijk?
Ik ben met mijn verkochte pony's inmiddels al het hele land door geweest om ze naar nieuwe baasjes te brengen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:30

Zolang je maar betaald rijden paardentaxi's ook heus wel naar Overijssel ;)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:30

Heb ik gevraagd mensen hadden zelf ook geen trailer.. (ben nog verliefd op die shet)

Heb een oproep geplaatst op mp voor iemand die "mee zou kunnen rijden" hoor je ook niks op.
Dus heb de moed op gegeven hoe jammer ook.
Mag van me man ook niet meer naar die advertentie kijken hahaha omdat hij gelijk al zag dat dat een pony was die ik zo in me jaszak mee zou nemen haha

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:06

Echte kinderpony's zijn inderdaad erg moeilijk te vinden. Ik heb 3 supermakke Shetlanders staan die ik alle drie op mijn pinken kan houden, maar ik zou ze niet zonder toezicht aan een klein kind meegeven.
Die échten, die zijn zeker goud waard. Ze zijn er wel, maar meestal zijn die in het bezit van mensen die hen tot het einde toe houden. Tenzij je mensen hebt waarvan de kinderen er niet meer naar omkijken, of voor wie het financieel niet meer haalbaar is.
En Overijssel, tja.. Zoals eerder gezegd, kun je niet de verkopers vragen de pony te brengen, eventueel tegen meerprijs?
(en mag ik een link O:) ik wil wel zien waar je voor gevallen bent! )

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:30

Ja ik heb nu contact met iemand over een shetje
ben benieuwd,willen heel snel eens gaan kijken. Deze stuurde me reactie via bokt.
en heb ook fotos gezien een heel leuk koppie, nu nog kennis maken( jaja ook overijssel alleen wel met vervoer hihi)

Voor judith:

http://www.speurders.nl/overzicht/goede ... e_value=25

Dit was de link.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:41

En wat zijn nu de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij een shet aanschaf?
gezond, groot genoeg, lief

En zouden jullie een keuring doen op een shetje?
dierenartskeuring? jazeker!

Waar willen we een shetje voor voor mijn fjord als weide maatje, en voor me kinderen als knuffelpony/rijpony
Echter inrijden willen we zelf wel doen zo nodig.
dat is natuurlijk wel handig, je bedoelt natuurlijk een jonge pony (hoewel... met kleine kinderen erbij is dat niet altijd handig.)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 08:58

We hebben een schat van een shet gevonden..
Morgen komt zij, kids zijn in de 7de hemel!

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:11

Foto? :j

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 09:30

Afbeelding

Afbeelding

Grote fotos heb ik nog niet echt alleen waar die mevr bij opstaat..
en ga niet zonder toestemming haar er op zetten haha

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:47

gefeliciteerd, shetjes en kinderen, zo leuk.

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:54

Wat een leukerd gefeliciteerd!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:10

Leuk zeg, gefeliciteerd! Daar ga je vast nog jaaaaren plezier aan beleven :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:10

Dank jullie wel!
Ja me oudste heeft er al op gezeten. vind het geweldig.
kan eigenlijk niet meer wachten, maar mevrouw moet maar even geduld hebben!;)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:36

Shetlanders zijn niks meer waard. Ik ben lang opzoek geweest naar een leuke shet. Meerdere fokkers, handelaren ed gebeld en die zeiden allemaal dat ze niks meer waard zijn. Alleen de grote maat dus vanaf 1m brengen nog wat op. Ook heb ik een Shetlander ingeruild en iedereen wou er niet meer als 35 euro voor geven. Hengstjes zijn helemaal niks waard, merries en ruinen die beleerd zijn ohz en voor de kar brengen maximaal 250! Euro op... Nu heb ik een super leuke lieve shet gekocht 94 cm en echt een plaatje om te zien, ruin, 11 jaar beleerd voor de kar en Ohz en ik heb der 100 euro voor betaald... Gewoon nog goedkoper als uggs.... Het is eigenlijk niet meer normaal dat de markt zo op z'n kop ligt !

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:38

Mandy_shenzi: ligt helemaal aan de pony en verkoper

Ik heb een ruin van net twaalf, kan springen aan de hand, longeren, basis dressuur met lange teugel, naast de fiets, voor de wagen, braaf onder het zadel en engelen geduld met kids. Een bruintje van kleur met zwarte manen en staart. Kreeg van de week nog een bod van 500 euro, man wou hem voor zijn kleinkinderen. Hij gaat de deur niet uit, voor geen duizend euro. Daarbij is het ook maar hoe graag de huidige eigenaar ervanaf wilt. Sommige gaan zelfs gratis weg, mits goed tehuis gegarandeerd is.

Vraag naar brave, beleerde, veelzijdige shetlanders is er wel degelijk en daar wilt men best voor betalen.
Probleem is zoals Dennis beschrijft, deze staan amper te Koop.

Voor shetters onbeleerd, weinig in de hand, rommel vacht, jong en hengst word idd weinig geboden.
Maar daar is ook een over vloed van

Ts wat een leuke shet hebben jullie gevonden.
Benieuwd met foto van shet en kids. Heel veel plezier ermee in jullie gezin

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:06

Afbeelding

Dit is der dus en zijn super gelukkig met der..

Ps ja ze heeft teugels te lang:+
maar deze shet is western ingereden,.. en kortere teugels vind ze 10 x niks, dus zijn er mee aan het oefenen, echter als je nu in 1x teugels kort pakt. bokt ze :P