Hengst laten dekken of juist niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Hengst laten dekken of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:17

Als je een hengst hebt welke merries 'kan zien' en daardoor heel soms op zijn vriendje springt. Is het dan beter voor hem dat hij bijvoorbeeld 1 a 2x per jaar dekt of is het juist beter van niet omdat hij dan de smaak te pakken krijgt

sliertje

Re: Hengst laten dekken of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:02

Niet laten dekken.. Voor je hengst fijner om hem te ruinen als je geen dekhengst hebt.. Zitten al die hormonen ook niet in de weg.
Daarnaast is het voor de fokkerij geen verbetering als je met een niet-goedgekeurde hengst gaat dekken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:04

Als je het laat dekken blijft ie vervelend hoor, of ie nou 1 x gedekt heeft of niet.

Je kan beter nu laten castreren voordat het warmer wordt buiten en er veel insecten rond gaan zoemen.

Waarom zou je gaan vermeerderen? er gaan veel paarden naar de slacht, jouw hengst is niks bijzonders en niet goedgekeurd.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:16

hij is nu 2 en als hij 3 of 4 is wil ik naar de hengstenkeuring ... dat had ik er even bij moeten zeggen dus ruinen is geen optie, mijn vraag is alleen of een hengst opgeluchter is als hij wel een keer of 2 dekt in het jaar of dat hij daardoor alleen nog meer zin krijgt ... (ik ken namelijk mensen die hun merrie wel willen laten dekken om het veulen zelf te houden namelijk) heb hem gekocht om de afstamming en niet zomaar
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 06-04-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:19

Niet laten dekken, een paard moet eerst onder appel staan en een basisopvoeding hebben genoten voordat je laat dekken.

Een hengst wordt er echt niet makkelijker van als hij heeft gedekt. In tegendeel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:23

Dan zou ik maar wachten tot hij goedgekeurd is.

Maar als je wilt gaan vermeerderen, moet je dat zeker zelf weten het is jouw paard en jouw bijdrage aan meer paardenleed. Want niet alles blijf tot aan hun overlijden bij de eigenaar en komt vroeg of laat in de handel terecht. Je moet ze niet altijd geloven dat ze het willen houden voor zichzelf. Kan ook een manier zijn om goedkoop van een jong hengst dat misschien goedgekeurd wordt in de toekomst een veulen te krijgen en later het veulen duur door te verkopen :j.

Een keertje gedekt dan wil het alleen maar meer, dat is nog veel erger en is echt zielig als het niet vaker mag gaan dekken, maar ook dat is jouw keuze.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-04-13 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:25

oke bedankt voor de reacties, het gaat ook niet om de omgang met mij, want zelfs kinderen kunnen alles met hem doen ... het gaat er meer om of hij als hij wel zou dekken zijn vriendje wat minder plaagt en of hij zich zelf dan wat opgeluchter voelt ... of juist nog meer wil :) en als jullie zeggen dat hij dan alleen maar meer wil, dan laat ik hem ook niet dekken ... ook niet als mijn kennis een veulentje van hem wil

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:29

Nog wel, dat de kinderen alles met hem kunnen, als het ouder wordt en gaat dekken waarschijnlijk niet meer.

als het nog niet eens 3 is, dan denk ik niet dat ie erg naar merries kijkt, maar meer uit speelsheid dat vriendje pest, is ook normaal bij jonge hengstjes.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:31

het is een hengstje van 85 cm he ... dus wel te handhaven :P en ja hij kijkt wel naar onze jaarling merries, dus het is niet 'altijd' uit speelsheid dat hij op zijn vriendje gaat zitten ... als je daar beneden kijkt.
in ieder geval weet ik nu dat ik hem gewoon lekker bij zijn vriendje moet houden en niet moet laten dekken en moet wachten hoe de hengstenkeuring zou verlopen over 1 a 2 jaar :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:34

Hahaha dan is het heel vroeg klaar, dat kan best ja. er zijn hengsten van 1 jaar dat per ongeluk heeft gedekt en dus met 2 jaar al vader was van veulens.

Hij is dus 85 cm hoog, dan is het inderdaad te handhaven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:36

Heb je er een foto van? van je pony? als het echt een hele mooie is zou ik wachten met het castreren en kijken of hij goedgekeurd wordt.

En er zijn ook heel veel minis, shetlanders en falabellas en of kruisingen ervan, en ze raken ze niet kwijt als men ervanaf willen en eindigen ze in de handel naar het buitenland voor de salami en vlees.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-04-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:37

Ik zie het verschil niet zo tussen een hengst van 85 cm en van 1,85m? Hengst is hengst, hoogte mag geen rol spelen, opvoeding behoort in beide gevallen gelijk te zijn.

En in die maat is er zoveel nafok dat linea recta naar de paardenmarkt gaat om vervolgens op transport te gaan naar Frankrijk of Italie, dat ik daar als hengsteneigenaar niet aan mee zou willen werken. Wacht eerst die keuring af, is hij goed genoeg bevonden als vaderdier kun je het overwegen (en dan nog niet gratis) maar zonder goedkeuring: niet aan beginnen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:44

Mijn hengst was altijd veel relaxter na het dekken. Dan was er een stukje spanning van hem af gevallen. En hij is altijd prima hanteerbaar gebleven. Hij is hu 25 jaar. Het is echt afhankelijk per individu. Het is echt niet dat per definitie, elke hengst moeilijk/vervelend wordt na het dekken.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 06-04-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:45

Je moet niet iedereen geloven dat als men een veulen wilt van je hengstje dat het voor zichzelf is......... kijk maar om je heen en of op het internet, allemaal boordevol met te koop staande ponys en hele vrachtwagens vol naar het buitenland voor de dood.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:46

Alvaron schreef:
Mijn hengst was altijd veel relaxter na het dekken. Dan was er een stukje spanning van hem af gevallen. En hij is altijd prima hanteerbaar gebleven. Hij is hu 25 jaar. Het is echt afhankelijkper individu.

zie je en dan is het pas zielig als het eenmaal heeft gedekt en het dus weet, en dat het dan maar 1 x per jaar mag of 2.

Hengst moet je regelmatig laten dekken of helemaal niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:49

Hmm, er zijn ook mensen die erg positief zijn over een vasectomie. Ik ben er zelf een beetje twijfelachtig over (geworden). Je houd gewoon je hengst, alleen hij is niet meer vruchtbaar en kan gewoon bij Merrie's en hij zal alleen maar op de merrie's springen als zij aangeven hieraan behoefte te hebben. Zo hoef je niet z'n hele hormonen huishouding in de war te sturen (want dat doe je als je je paard castreert)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:55

Ragdollcat schreef:
Alvaron schreef:
Mijn hengst was altijd veel relaxter na het dekken. Dan was er een stukje spanning van hem af gevallen. En hij is altijd prima hanteerbaar gebleven. Hij is hu 25 jaar. Het is echt afhankelijkper individu.

zie je en dan is het pas zielig als het eenmaal heeft gedekt en het dus weet, en dat het dan maar 1 x per jaar mag of 2.

Hengst moet je regelmatig laten dekken of helemaal niet.

Neuh, het hangt van het individu af of deze gefrustreerd raakt van vaak/soms/niet dekken. Dekseizoen "in het wild" is ook maar kort. Die hengsten dekken ook maar even, en daarna de ret van het jaar niet. Niks zieligs aan. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:57

Maartje1990 schreef:
Hmm, er zijn ook mensen die erg positief zijn over een vasectomie. Ik ben er zelf een beetje twijfelachtig over (geworden). Je houd gewoon je hengst, alleen hij is niet meer vruchtbaar en kan gewoon bij Merrie's en hij zal alleen maar op de merrie's springen als zij aangeven hieraan behoefte te hebben. Zo hoef je niet z'n hele hormonen huishouding in de war te sturen (want dat doe je als je je paard castreert)

Probleem bij een hengst is niet dat hij veulens maakt maar ook het gedrag dat er bij komt kijken. En als merrieeigenaar zou ik er niet blij mee zijn als een in de kudde lopende gesteriliseerde hengst mijn merries gaat bespringen en zo viezigheid naar binnen brengt en voor ontstekingen kan zorgen. Heb ik een probleem als ik mijn merrie wel zou willen laten dekken (als dat dan ooit al lukt).

Ik blijf erbij, als hengst geen hengstenmateriaal is, heeft hij meer rust in zijn lijf en in zijn hoofd dan dat je laat castreren. En het is uiteindelijk ook veiliger voor de mens, omdat je de confrontaties niet meer krijgt die je met een hengst wel krijgt als de hormonen op gaan spelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:00

Paard houden is niks natuurlijks aan.

In de natuur geeft de merrie aan niet gedekt te willen worden bijv. omdat het al door hem is bevrucht en dus drachtig is, en dat ruikt hij ook. Dan zal hij het accepteren en verder niet moeilijk doen, ook omdat de drachtige merries niet hengstig zijn gedurende de draagperiode en dus zijn er geen verleidingen meer voor de hengst.

In de mensenwereld wordt het de hengsten vaak moeilijk gemaakt en niet elke merrie is elk jaar drachtig en blijft hele jaar door hengstig om de maand en dus wel erg uitnodigend voor een hengst en dat ruikt ie zelfs van een kilometer afstand, dus blijft het opspelen en de drang om te dekken.

En er zijn maar heeeeel weinig hengsten die lekker het hele jaar bij de merries op het land mag lopen, dat is het meest hengstvriendelijkste manier van hengsten houden (wel bij 1 hengst houden bij een eigen kudde merries).
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-04-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:02

Zie je geen verschil tussen hengst van 1.85 of 85 cm? Haha nou ik wel als ik ze vast heb. De ene kan mij in de lucht slingeren en de ander geef ik een duwtje en valt bijna om. Hij kent heel goed manieren. De merries reageren trouwens niet want zijn eens zo groot. Hij is half Amerikaans mini paard dus geen goedkope shet en daarnaast zijn mijn kennissen te vertrouwen. Maar nogmaals laat ik hem niet dekken als men zegt dat hij daar gekker door word mits hij goedgekeurd word en ik wil wel een foto plaatsen, maar dat zegt nog niks

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:04

Half Amerikaans mini-paard, en wat is de ander helft dan? Als er geen papier bij zit, is het een kruising en net zoveel waard als een shet. En zijn nakomelingen, als er geen papier bij zit, zullen hetzelfde opbrengen als een goedkope shet. Vleesprijs per kilo gaat echt niet anders zijn hoor!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:08

Hij heeft papier. andere helft is falabella/welsh en zijn vriendje is half Amerikaan half appaloosa maar hij heeft nog niet door dat hij hengst is
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 06-04-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:09

Daar zijn er heel veel van dus niets bijzonders, al is het wel mooi meegenomen voor jou als het een heel mooi minipaardje is.

Maar niet veel mensen willen een minipaardje als er niet op gereden kan worden en te zwak is om voor een karretje te kunnen zetten.

Ik vind het in ieder geval geen gezicht een groot volwassen iemand op een kar met een minipaardje ervoor.

Ik zou wachten tot ie goedgekeurd is dan heb je meer kans dat er wel wat serieuzer met de veulens omgegaan wordt dan enkel plezierveulen dat met een jaar de verkoop ingaat en of de vlees in gaat.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:11

Als volwassen ga je sowieso niet op n mini paard rijden hoor en op hem kan later wel n kind rijden van Max 20 kg. Kwa kar trekken zou hij zeker kunnen maar dat is een kwestie van smaak of je dat mooi vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:13

Er zijn zoveel mini's die als grasmaaier dienen omdat ze te klein zijn om bereden te worden. Kindje van 20 kilo op een mini zetten, hoe wil je dat doen als je een mini eerst moet laten beleren en inrijden? Of wil je dat kindje van 20 kilo als crash test dummy gaan gebruiken?