Oei... dit ziet er niet zo fijn uit. Echt blij kan ik niet worden van de zogenaamde "bijzet". Je geeft aan dat je pony beter door moet lopen. Dit los je alleen niet op met het opknopen van je pony. Je pony loopt nu in een ongezonde houding. Wat is je doel om hem zo diep te laten lopen? Voor het mooie? Het ziet er namelijk niet mooi uit

Laten doorlopen is geen doel wat je met een bijzet kunt bereiken.
Ik zal proberen wat praktische tips te geven die je hopelijk wat kunnen helpen.
Wat me allereerst opvalt is je houding bij het longeren. Je hebt een vrij passieve houding. Je kijkt voornamelijk naar het hoofd van je pony, wat er juist voor zorgt dat je hem afremt. Probeer je meer op de achterhand te focussen als je juist meer tempo wilt en zelf actief te zijn. Je loopt zelf wel goed mee, maar het mag wat actiever. Goed rechtop blijven en grote bewegingen gebruiken. Met grote bewegingen kun je hem ook wat meer door laten lopen en op afstand houden. Kleine rustige bewegingen doet een paard langzamer laten lopen, grote actievere bewegingen maken ook een paard actiever.
1. wanneer je je pony langzamer wilt laten lopen, adem je uit, doe je je handen wat dichter bij elkaar en wiebel je ze in kleine bewegingen langs elkaar op en neer. Als je rechterhand omhoog gaat, gaat je linkerhand naar beneden. Daarnaast gebruik je ook je stem erbij. Wanneer je een paard rustiger wilt laten lopen, is je stemgebruik ook rustig. Dus: "hoooo, ruuuustig staaaap" bijv. Je stem wordt dan ook wat lager. Je kunt je voorstellen als ik tegen jou met een hoge en snelle stem zeg: wordt eens rustig wordt eens rustig! dat jij daar ook niet bepaald rustiger van wordt. Als ik tegen jou zeg met een wat lagere stem: "hooo rustig aan" dan geeft jouw dat vaak ook een rustiger gevoel. Bij paarden werkt dit ook zo.
2. wanneer je je pony daarentegen meer door wilt laten lopen, doe je juist het tegenover gestelde. Je neemt een teug lucht (adem in), je maakt je groot en je opent je houding. Je kijkt naar de richting waar je het paard heen wil hebben en wijst met de hand waarin je de longeerlijn hebt liggen naar de richting waarin je het paard wil hebben. Stel dat je paard op de rechterhand loopt, dan adem je in, je maakt je groot, je opent je houding, kijkt naar rechts en wijst met je rechterhand naar rechts (grote beweging). Met de andere hand (waarin je de zweep hebt) drijf je en je geeft het stemcommando. Dit stemcommando mag je best met een wat hogere stem geven, dat klinkt actiever. Ik zeg zelf vaak: "-naam van het paard- LET OP!" het paard weet dan dat er iets gaat komen. Vervolgens geef ik het commando: "drrrrraf!" Zorg ervoor dat je zelf goed rechtop blijft staan en een open houding blijft hebben. Om het paard actief te houden mag je ook best actief blijven met je stem (prrrrt tjoep tjoep tjoep hup hup!

) Als het paard eenmaal in draf is, maak je ook grote bewegingen om hem voorwaarts te houden. Daar je bij het stappen nog kleine op en neer bewegende bewegingen maakte met je handen, mag je nu je handen breder uit elkaar doen en grotere op en neer bewegende bewegingen maken (niet TE natuurlijk

)
Ik zou je ten tweede willen aanraden om veel af te wisselen tussen stap en draf. Paar pasjes draf, paar pasjes stap, paar pasjes draf, paar pasjes draf, enz. Dit zorgt ervoor dat je paard goed op moet blijven letten. EN.... let op je houding dus! Grote open houding is sneller, kleine gesloten houding is langzamer.
Maak met je drijvende en sturende hand een pizzapuntje waar je paard tussen zit (zweep richting de kont, sturende hand richting de neus. Zelf sta je op het puntje van de pizza).
Vergeet natuurlijk ook niet te belonen wanneer je paard goed reageert. Probeer hem in alles voor te zijn (laten stappen voordat je paard zelf in stap gaat, laten draven voordat je paard zelf in draf gaat).
Succes! Als je in de buurt woont mag je ook hier wel eens komen oefenen hoor, dan wil ik je helpen.