Broodfokkers van shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Broodfokkers van shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:57

Vier jaar geleden zochten wij een shetland veulen. Ik heb gekeken op internet, en vond een handelaar van minipony's in Witharen. Daarheen gereden heb ik een veulen (Boris) en zijn moeder gekocht en meegenomen.

Na 5 dagen lag de moeder dood in de stal, Boris was toen 4 weken oud. We hebben de handelaar gebeld, en konden een nieuwe merrie met veulen kopen. Uiteraard tegen dezelfde (flinke) prijs, want ja, de handelaar kon er uiteraard niets aan doen, dit was domme pech.
Enfin, we hebben toen voor Boris toch maar weer een moeder met veulen gehaald, zodat hij niet meer alleen was.
We kregen wel te horen dat de moeder (Luna) misschien drachtig was. Dat was ze ook, resulterend in een miskraam met 5 maand. Ook domme pech...?

We hebben Boris met de hand grootgebracht, in de wei speelde hij verder vrolijk met zijn nieuwe "broertje". Na een jaar hebben we de dierenarts gevraagd om de beide hengstjes te laten castreren, zodat ze weer bij hun moeder konden lopen. Helaas, geen ingedaalde balletjes. We hebben gewacht, en gewacht, en nu 3 jaar later, zijn beide hengstjes definitief klophengstjes. En wederom... domme pech?

Aangezien we gek met deze diertjes zijn, hebben we een afspraak gemaakt met de kliniek om ze toch te laten castreren. Afgelopen week is dat gebeurd, maar helaas... We kregen telefoon van de dierenarts dat Boris aan het eind van de operatie bij het hechten een hartstilstand heeft gekregen. In de 21 jaar dat hij deze operaties had uitgevoerd was het hem nog nooit overkomen, waarschijnlijk was het hartje niet sterk genoeg. Gewoon weer domme pech?

Ik ben ontzettend verdrietig, maar heb wel een mail gestuurd naar de handelaar/fokker. Omdat ik hoop dat anderen dit verdriet bespaard blijft, en hij geen klophengsten en andere genetische afwijkingen meer fokt. Ik heb geen antwoord gekregen, en denk ook niet dat ik nog reactie krijg, maar wil het toch hier neerzetten. Ik dacht dat broodfokkers bij honden zaten, maar blijkbaar ook in de paarden/pony wereld. :(

Amaris

Re: Broodfokkers van shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:00

maar broodfok bij honden is nog omdat het iets opbrengt: kunnen ze nog behoorlijk wat voor vragen voor die rashondjes (okee, niet zoveel als bij een stamboomhond, maar toch)

maar op shetten is toch geen droog brood (ahum, woordspelinkje) te verdienen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:03

Tja, als je 100 minishets in een weiland hebt lopen, smid hoeft niet (gezien de lengte van de hoeven van Luna) en je laat er van alles doorheen lopen (hengstjes, klophengstjes en merrie), dan kost het natuurlijk ook niets.
Elke pony die je dan verkoopt voor 50, 100 of 150 euro is dan mooi meegenomen...

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:07

Ik weet over welke stal dit gaat, woon er 5 minuten fietsen vanaf.
Er lopen idd ik weet niet hoeveel paardjes, zien er veel ook slecht uit.
Meesten papierloos, want ja in deze tijd leveren ze toch bijna niks op dus als ze er papier bij willen kost het ze alleen maar geld (hebben ze tegen me gezegd, ik ben vorig voorjaar wezen kijken voor eventueel een dekhengstje maar heb het niet gedaan)

edit: eerste deel van de hengstigheidsperiode wordt een hengstje in een groep gegooid, tweede deel een andere hengst. het is daar volgens mij ontzettend veel inteelt :j
Laatst bijgewerkt door Siepie op 27-03-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:08

Wat is dan een flinke prijs? En hadden ze papieren?
Je had de volgende ook bij een betrouwbaar adres kunnen kopen maar zelfs dan kun je pech hebben. Sneu dat dit allemaal gebeurd is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:26

[***] schreef:
Wat is dan een flinke prijs? En hadden ze papieren?
Je had de volgende ook bij een betrouwbaar adres kunnen kopen maar zelfs dan kun je pech hebben. Sneu dat dit allemaal gebeurd is.

Je gaat het niet geloven, maar eh... 500 voor een moeder met veulen. Zonder papieren. En dat dus maal 2...

(Ok, ben ook gek verklaard door mijn man, maar had toen totaal geen verstand van shetlanders dus wist ik veel). :o

Maar ja, wat is dus betrouwbaar? Ik ga er, misschien ook heel naief, van uit dat een handelaar zijn goede naam wil behouden en dus geen inteelt pony's gaat verkopen. Ging mij er ook niet om dat ze papieren hadden, of stamboom, maar nooit verwacht dat ze lichamelijk zoveel gebreken zouden hebben.

Overigens was en is Luna een hele bange pony. De handelaar zei dat dit kwam omdat ze altijd op de wei stond, een weekje in handen en er was niets meer aan de hand. Onze smid die haar behandelde lag in een deuk, hij zei: je had moeten zeggen, is goed, doe je best kom ik volgende week weer terug om haar op te halen.. :D

Het diertje had totaal geen vertrouwen in mensen, pas nu na 3 jaar kunnen we haar voorzichtig benaderen en in handen krijgen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:28

Nee maarja het is ook wel erg lastig om alle paardjes mak te krijgen, ze hebben dr denk ik wel 200 lopen :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:31

Wat ontzettend balen dat jullie het zo slecht getroffen hebben!!!
Voor luna wel ontzettend fijn dat ze jou getroffen heeft <3
(en ook als een pony met een groter aantal loopt, kan deze wel degelijk mak zijn hoor)
Mochten jullie er ooit een pony bij willen kopen, hoop ik van harte dat jullie het beter gaat treffen! Ik weet uit ervaring dat het écht zo veel anders kan!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:35

Dank je Kentaro, lief van je, jouw berichtje doet me goed. Mis Boris zo verschrikkelijk, vandaag wordt hij gecremeerd. De as brengen ze over twee weken thuis, dan kunnen we hem begraven of uitstrooien.

@ Lauraa: ze hadden er toen ook al heel veel lopen. Maar ik vond het toen positief, iemand die niet impulsief is (dacht ik) maar echt zijn levenswerk heeft gemaakt van minipony's. Zo werd het ook gebracht...

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:41

Het is niet zo dat ze niks overhebben voor de pony's hoor. Als er bijv een keizersnede nodig is komt die er ook enzovoort, maar het fokken gaat niet doordacht. Het is niet fokken, maar vermeerderen. Ze gooien gewoon in delen een andere hengst in een kudde merries en dan zien ze wel wat er van komt. En er loopt ook gewoon familie van die hengst rond die de hengst ook dekt waardoor er dus inteelt komt.

Wat ik altijd al apart vind, ze verkopen zelfs paardjes naar Frankrijk en Italië en dan niet alleen voor de slacht (wat ook gebeurt). Toen ik daar was kwamen mensen daar uit Frankrijk om een paardje te kopen.

Ze hebben dr ook wel verstand van enzo, maar gaan niet met alles even slim om. En het is natuurlijk ook lastig om 200 (als het geen 300 is, want ook in weilanden hier in de omgeving hebben ze nog hele kuddes lopen) paardjes allemaal gezond te hebben. Er lopen ontzettend veel magere paardjes rond en de meesten hebben wormenbuiken. Erg jammer.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:45

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:57

Kentaro schreef:

Ziet er wel mooi uit, ik ga erover nadenken. Zat ook over een sieraad te denken, gedenksteen, moet eerst even alles laten bezinken...
Nogmaals bedankt...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:58

Graag gedaan hoor!
heb je nog haar van hem bewaard??
En net wat je zegt, dat hoeft allemaal nu nog helemaal niet!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:12

Er zijn helaas zat broodfokkers in de paardenwereld. Als je goed rondkijkt op mp, zie je er al een heel aantal.

Sneu hoe het met jouw pony's moest gaan. Sterkte met het verlies van Boris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:57

Voor 500 euro kan je idd prima pony's met papier kopen. Helaas kunnen deze mensen doorgaan met ongezonde dieren fokken omdat er schijnbaar toch mensen daar dieren kopen... Soms omdat ze het zielig vinden. Net als bij de broodfokkers van honden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:26

Plus dat er maar weinig mensen zijn die het verschil zien tussen een broodfokker en een échte fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:03

Dat ben ik niet met je eens. Maar veel mensen kopen toch daar want: deze is zo schattig of die heb ik tenminste gered.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:13

Jeetje wat naar voor je, en gecondoleerd met Boris :(:)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 19:36

Bedankt voor de reacties.

Ik ben het wel eens met Judith, ik heb de pony's daar niet gekocht omdat ik ze zielig vond, maar omdat ik dacht dat het een 'normale' fokker was. De shets zagen er ook niet zielig uit, er stonden inderdaad heel veel op het weiland, maar niet mager of gestresst. Denk dat daarom ook mensen daar kopen, bij een broodfokker denk je aan slechte omstandigheden, zielige dieren, kleine hokken, ondervoed. Ik wel tenminste... ;)
Voor wat je wel ziet hebben ze wel een verklaring: ja, deze moet nodig naar de smid, maar die hebben we nog maar net, en de smid moet nog komen, tot het verhaal van: ze is zo schuw omdat ze altijd op de wei loopt.

Dat de dieren door inteelt zo doorgefokt zijn dat ze klophengst zijn, zwakke hartjes hebben, miskramen krijgen en wie weet wat nog meer, zie je niet aan de buitenkant. Helaas...

@Kentaro: de dierenarts heeft bij Boris inderdaad een stuk van de staart geknipt voor mij als aandenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:11

Shetten zijn normaal gesproken sobere en makkelijke dieren om te houden, ik hoop dat je bij je volgende pony's het beter treft, mocht je dat willen. Shetlandponyweb is een leuke site.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:50

Pinto, fijn dat je dierenarts dat heeft gedaan! Zijn (voor later) hele leuke dingen mee te doen!

Het is jammer dat je zo'n eind weg woont, want als wij een shet verkopen zou ik die heel graag een adres als bij jullie gunnen..... <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:00

Op de zorgboerderij hebben ze een kuddetje met een hengst gekocht , 2 met gebitsproblemen 1 met klomp hoeven.. Deugt ook niet helemaal

Vresellijk voor je :(:) , hopelijk durf je een nieuw vriendje aan te schaffen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:55

Dank jullie wel...

Maar voorlopig ga ik geen shet weer kopen, ik zou toch gaan vergelijken en het gevoel krijgen dat ik Boris zou vervangen. Met zijn stiefbroertje (Beer) gaat het gelukkig wel goed, die hebben we gisteren weer opgehaald.

De dierenarts van de kliniek belde gisteravond nog om te vragen hoe het met ons ging, en nogmaals te zeggen hoe erg hij het vond. Deed me wel goed, vond het heel lief dat ze die moeite namen...

Als alles een beetje gezakt is zal ik wel een topic over Boris bij in memoriam plaatsen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:29

Ik kom zelf ook wel eens op markten en weet wie de desbetreffende handelaar is(ken hem niet persoonlijk).. Toevallig gaan daar ook veel pony's heen van vrienden van mij die ook wat handelen en dat zijn gewoon gezonde pony's.
Ik denk dat je gewoon dikke vette pech hebt gehad helaas. Vind het ook heel erg voor je. Wel vind ik het een beetje jammer dat de handelaar niet heeft gezegd toen je de 2e pony ging halen dat hij je in ieder geval wat korting zou geven.
Een pony is nou eenmaal een levend beest waar hij maar ook jij niet in kan kijken helaas..
Over de operatie moet ik zeggen dat ik het meer heb gehoord dat mini's en shetlanders op de operatie tafel bij castraties overlijden..

In iedergeval wil ik je veel sterkte wensen want het is en blijft vreselijk natuurlijk van Boris.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:51

Dustinlover schreef:
Ik kom zelf ook wel eens op markten en weet wie de desbetreffende handelaar is(ken hem niet persoonlijk).. Toevallig gaan daar ook veel pony's heen van vrienden van mij die ook wat handelen en dat zijn gewoon gezonde pony's.
Ik denk dat je gewoon dikke vette pech hebt gehad helaas. Vind het ook heel erg voor je. Wel vind ik het een beetje jammer dat de handelaar niet heeft gezegd toen je de 2e pony ging halen dat hij je in ieder geval wat korting zou geven.
Een pony is nou eenmaal een levend beest waar hij maar ook jij niet in kan kijken helaas..
Over de operatie moet ik zeggen dat ik het meer heb gehoord dat mini's en shetlanders op de operatie tafel bij castraties overlijden..

In iedergeval wil ik je veel sterkte wensen want het is en blijft vreselijk natuurlijk van Boris.

Dank je wel, lief van je...

Tja, ik ken de handelaar verder ook niet, maar vind wel dat er verschil moet zijn tussen een handelaar en een fokker. Ik snap dat je niet in een pony kunt kijken, en dat er paarden/pony's op de operatie tafel overlijden, maar als je als fokker niet verder kijkt dan de buitenkant ben je m.i. toch niet meer dan een broodfokker. En daar ging het mij om, bij honden zijn er zoveel topics over, bij paarden (shets in dit geval) is het (voor mij in ieder geval) nieuw.
Het ging mij ook niet om de korting op de tweede shet met veulen, maar ik zou het fijn vinden als er met het fokken (of vermeerderen in dit geval) verder gekeken werd dan de buitenkant.
Dus niet: heb een groen en blauw veulen, kijken of er een paars veulen uit komt, maar of desbetreffende hengst geen klophengst is, of op een andere manier genetisch niet geschikt voor dekken.

Want heel eerlijk, twee hengstveulens, die allebei klophengst zijn (Boris met een bal hoog in de buik, Beer met twee ballen in het lieskanaal) vind ik toch meer dan toevallig. Terwijl ze niet eens verwant zouden zijn.
(even de dode moeder van Boris, de miskraam van Luna en de dood van Boris tijdens de operatie nagelaten).

Misschien gaat de handelaar/fokker ervan uit dat shets doorverkocht worden, of toch bij de slager belanden, maar dat was dus niet ons doel. Ik heb ze aangeschaft voor het leven, met de bedoeling dat ze tot 30/35 jaar bij mij zouden blijven...

Nogmaals, een handelaar: ok, maar ik hoop echt dat fokkers toch verder kijken en niet elke hengst op elke merrie zetten...