24/7 buiten zonder schuilstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Edel_wijs

24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:56

Binnenkort ga ik verhuizen in verband met mijn werk. De pony's zullen dan ook mee moeten verhuizen. Nu heb ik wellicht een plekje gevonden, maar dan zullen ze 24/7 naar buiten moeten, op een wei die geen schuilstal heeft. Ik weet niet precies hoe open het is en of er beschutting is van bomen etc, want ben nog niet wezen kijken. Maar ik hoor graag wat Bokt hierover denkt.
Het zijn 2 shetjes van ong. 1 meter en op dit moment lopen ze 's zomers 24/7 buiten en 's winters overdag zo lang mogelijk, 's nachts komen ze dan op stal. Zijn geen watjes, dat ben ik vooral denk ik :') . Maar zou ik ze vanaf volgende winter 24/7 buiten kunnen laten?

YamaSaki

Re: 24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:09

Misschien een optie om pas na te denken als je de wei hebt gezien? :)
In principe kunnen shets naar mijn mening 24/7 op het land, mits het land een beetje te doen is ;)
Zolang ze maar kunnen schuilen en een goede wintervacht aanmaken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:55

Zolang het land zich goed houd (lees: niet verandert in 1 grote zompige modderbende) is het prima te doen en zelfs beter voor je pony's. Als ik ze hier 's nachts op stal zou zetten, zouden ze flippen. Mijn 2 ruintjes (4 en 6 jaar) hebben zelfs nog nooit in hun leven een stal van binnen gezien.
Kan dus prima.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:59

zou opteren voor een schuilstal, waarom zou je zeggen ze staan er toch bijna nooit in
1 ze kunnen dan zelf kiezen wat ze willen, ik merk dat mijne echt voor kieze binnen te staan maar heb dan ook een watje
2 het gezeik van langskomende menigte die vinden dat je pony zielig is is gelijk over
3 je kan nog beetje spullen in kwijt evt ook

voor een shets kan je zelfs denken aan gewoon 2 kalverboxen te kopen ok die zijn duur maar gaan lang mee en zijn altijd verplaatsbaar dus je bent in orde ook voor het geval er geen schuilstal staat omdat het niet zou mogen. en er zijn nog wel goedkope oplossingen te bedenken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:04

Mijn shetjes zijn absoluut geen watjes ( en ik ook niet ;) ) maar de schuilstallen worden hier toch echt veel bezocht.

Nu met dit weer, om uit de wind en droog te staan, in de zomer vanwege de schaduw :j

Om de schuilstallen heen is het bestraat, zodat ze ook bij mooi weer droge lig- en voerplekken hebben.

Ja, ik ben dus van mening dat je niet zonder kunt !

Die kalver-iglo's hebben wij overigens ook als "noodgebouwtjes" hier en daar staan, maar ook daarin zul je een vloertje moeten leggen en zorgen dat ze heeeeel goed vastgemaakt kunnen worden i.v.m. windgevoeligheid.

Houd er ook rekening mee dat er weleens eentje ziek kan worden en dan is het toch wel heel fijn als je ook beschikking hebt over een droge ruimte ...

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:00

Mijn shetties hebben in de herfst en winter altijd beschikking tot een schuilstalletje, dat is gewoon handig met het voeren, de waterbak bevriest minder snel. En als het hard waait en er waaien takken van bomen af kunnen ze daar fijn schuilen, net zoals met hagel. Het kan wel zonder maar het word ook al heel snel verplicht om er een te hebben (als ik het goed heb gehoord :=), dus het lijkt me wel erg handig...

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:08

Hier staan de Shetlandpony's al 9 jaar dag en nacht buiten, waarvan 3 jaar zonder schuilstal.

Ze hebben wel de mogelijkheid tot beschutting door rijen bomen die aan twee zijden van het weiland staan. Mijn merrie die er tussen loopt is ook een watje en gaat met een beetje regen het liefst naar binnen, nu dit niet kan neemt ze niet eens meer de moeite om onder de bomen te gaan staan.

Wij wonen in een toeristisch gebied maar hebben nog geen opmerkingen gehad over het ontbreken van een schuilstal, over het algemeen vindt men dat onze pony's er goed verzorgd uit zien.

In principe kun je de pony's gewoon buiten laten, maar enige beschutting tegen vooral wind en neerslag is prettig voor ze. Ook moet je er rekening mee houden dat het weiland niet te nat wordt en ze nergens droog kunnen staan of liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:10

Als er stevige bomen staan, dan hoeft het geen probleem te zijn dat er geen schuilstal is. Paarden waarderen het enorm als ze de kans krijgen om uit de wind te kunnen staan :)
(Ervan uitgaande dat de wei in de winter goed begaanbaar blijft)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:13

Wij hebben dit jaar 6 shetten de hele winter buiten laten lopen zonder schuilstal.
(wel de mogelijkheid ze binnen te zetten als het nodig is)
4 daarvan liepen op een wei waar ze wel naast de muren van de stal konden staan.
En goed uit de wind.
2 liepen gewoon volop de open wei, zonder ook maar iets te hebben.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:09

Bedankt voor jullie reacties. Het is wel een plekje op een pensionstal, dus mogelijkheid tot opbergen van spullen/voer/etc. is er en mocht er eens iets gebeuren, is er vast ook een mogelijkheid tot het tijdelijk huren van een stal.
Ik ga in ieder geval een afspraak maken om even langs te gaan. Dan kan ik eens bekijken hoe beschut de wei is en hoe droog ie blijft in de winter. Op die stal zijn er ook wel opties om ze in de winter 's nachts naar binnen te doen, maar met 2 pony's en een eigen huisje wordt dat financieel onmogelijk. In dat geval moet ik m'n ouders lief aankijken of er niet één pony thuis kan blijven (en uiteraard zou ik dan met alle plezier een extra pony uitzoeken om daar dan weer bij te zetten <<) )

Colien
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:03

Onze shet loopt eigenlijk 24/7 op de wei terwijl ze wel een schuilstal in de wei heeft staan waar ze 24/7 in kan. Dus kan prima denk ik

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:48

Ik dacht wel dat een schuilstal wettelijk verplicht was of heb ik het mis.... ?
Mijn shet heeft op de ene weide een schuilstalletje en op de andere geen maar op de andere loopt hij meestal enkel in de zomer. Dus mijn shetje staat meestal buiten 24/7 maar bij echt winter/vries weer komt hij gewoon in zijn stalletje te staan :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:06

Onze shet heeft ook de gehele winter buiten gelopen zonder schuilstal, ook hier wel de mogelijkheid om hem binnen te kunnen zetten mocht het nodig zijn. Voor volgend jaar willen we kijken of we een schuilstal kunnen maken. Of hij er ook in zal gaan staan, durf ik niet te zeggen, maar is in ieder geval makkelijk met bijvoeren met slecht weer, dan waait je hooi ook niet weg, al at hij dat afgelopen winter ook niet op ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:47

Ik mag helaas geen schuilstal neerzetten op mijn weiland dus ja mijn dieren staan ook 24/7 buiten zonder schuilstal máár ik huur wel 2 stallen bij zodat ze als het echt rotweer is naar binnen kunnen. Daar maken ze met de snijdende wind, regen of sneeuw dankbaar gebruik van :) Het kan dus wel maar het is wel fijn als je een noodstalletje ergens hebt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:17

En zou je toevallig een kalveriglo op het land mogen zetten?
Dat is zo verplaatst mocht de gemeente moeilijk doen en dan hebben de pony's toch een schuilstal.

Mijn pony is ook een doorgewinterde shetlander. Heeft ze een prachtige inloopstal met ruime uitloop, staat mevrouw 24/7 buiten. Hagel/regen/wind ze staat altijd buiten. Je zou bijna denken dat de stal er voor niets staat :')

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:23

Mijn shetties staan ook 24/7 buiten, en ze zijn vrolijk en gezond. :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:33

Het is per pony verschillend.
Mijn shet stond eerst ook dag en nacht buiten, met een klein schapen hokje ter beschutting.
Kon hij maar via een kant in, hij kon niet draaien zo klein.

Maar met slecht weer ging meneer er achterstevoren in, zodat hij met zn hoofd naar buiten kon kijken.
Hij heeft de schurft aan slecht weer.

Nu staat hij op een pension stalling en overdag buiten en savonds binnen.
Hoeveel afhankelijk van het weer, maar hij is meer dan tevreden. Eind vd weidedag staat hij vooraan te hinneken

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:41

Ik zou op de volgende dingen letten:
- schaduwplek / uit de zon kunnen
- windvanger / uit de wind kunnen
- groot genoeg land zodat het niet buikschuiven in de modder wordt.
- een altijd droge plek om te kunnen liggen/slapen en voeten te kunnen drogen: bijv. een heuvel of verhoging in het land.
Schuilstal hoeft dus niet overal en altijd, mits je terrein maar aan bovenstaande voorwaarden voldoet.

SunnyGir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:32

Dit wil prima, die van mij staan ook 24/7 buiten..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:21

Mijne staat ook altijd buiten zonder schuilstal.
Gaat prima. Als het echt dagen achter elkaar slecht weer is doe ik hem een regendekentje op. Maar volgens mij vind ie het wel prima.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:23

JudithO schreef:
Zolang het land zich goed houd (lees: niet verandert in 1 grote zompige modderbende) is het prima te doen en zelfs beter voor je pony's. Als ik ze hier 's nachts op stal zou zetten, zouden ze flippen. Mijn 2 ruintjes (4 en 6 jaar) hebben zelfs nog nooit in hun leven een stal van binnen gezien.
Kan dus prima.

helemaal mee eens

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:30

´s winters 24-7 buiten kan prima! mijn pony staat dat ook... terwijl ze eerst op een luxe manege stond...

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:25

Shetlanders en andere kleine pony's kunnen heel makkelijk 24/7 buiten staan.
Kijk wel uit dat ze in de winter niet erg verkouden worden,dat gebeurd vaak met die van ons.(daar kan wel een spuitje voor gegeven worden)Als er niet veel bomen langs de weide staan zou een kleine overkapping voor extreem hete dagen handig zijn,maar niet perse noodzakelijk.
/3

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:58

Mijn shetjes stonden ook 24 uur per dag buiten.
Zonder schuilstal, Ging heel goed. :) Er stonden wel
bomen in de wei.

Alleen na een tijdje kreeg ik allemaal reacties van:
Dat is echt zielig

Dat zijn van die mensen die denken dat ze veel weten over pony's...

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:02

Ik zou zeggen doen en een oude trailer kopen met een fatsoenlijke bodem waar ze in kunnen staan als ze dat willen, en waar je eventueel wat droog hooi kunt neerleggen. Maar eerst even kijken natuurlijk!